Verslag ervaring Fazerclub/Dolomieten

De Chatbox van de Fazerclub. Hier mag veel, als het maar niet TE gek wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HansV
105,2 kW
Berichten: 288
Lid geworden op: do 04 nov, 2004 1:37
Locatie: Lisserbroek
Contacteer:

Verslag ervaring Fazerclub/Dolomieten

Bericht door HansV »

Dolomieten for Dummies

Niet in het bezit van een Fazer of MT (zelfs niet een Yamaha), geen lid van de Fazer club (nog niet) en zelfs geen “die hard” motorrijder (wel een zgn. “herinstapper”) – toch was ik in juni 2022 welkom bij de Dolomieten Trip, georganiseerd door de All Fazer / MT Club Nederland. Het contact was via mijn reisgenoot tot stand gekomen, en hij en ik waren van harte uitgenodigd om ons aan sluiten bij een groep die van vanwege Corona al twee jaar uitkeek naar de mogelijkheid om eindelijk weer eens een trip naar het buitenland te ondernemen. Hoe was het om als buitenstaander mee te gaan op deze trip? Dat ik geen Yamaha Fazer had (maar een Kawasaki Z1000SX), bleek geen uitzondering. De benaming “All BMW GS 1200 Club” zou de feitelijke situatie beter beschreven hebben, haha. Ik bleek ook niet de enige herinstapper te zijn. Belangrijkste wapenfeit bleek dat de trip bijzonder goed was georganiseerd, met voldoende ruimte voor eigen invulling en voor nieuwkomers. De mensen in de groep bleken sympathiek, hulpvaardig en wisten heel goed hoe je met een groep op stap moet gaan in de bergen. Een kort verslag:

De setting van de trip was Hotel Lory in het prachtige Molveno in Noord Italië. Het hotel wordt gerund door een Nederlands stel, Maurice en Karen. Prachtige ligging, goede faciliteiten, prima service en lekker eten. Ongeveer 25 mannen en vrouwen waren op eigen gelegenheid afgereisd vanuit Nederland, om vanuit het hotel elke dag mooie routes te rijden. Sommigen waren op de motor gekomen, anderen met de auto en een motortrailer. Zelf was ik met mijn reisgenoot in 5 dagen afgezakt naar het zuiden – via de Ardennen, Eifel, Zwarte Woud en de Alpen. Lekker binnendoor via prachtige wegen, langs mooie meren en over schitterende passen. In Duitsland waren we welkom om te logeren bij kennissen, maar verder besloten we per dag hoe we zouden rijden en waar we konden overnachten. In Zwitserland hadden we een kamer aan de oevers van het Vierwaldstätter meer, en via de Albula pas en de Bernina pas maakten we de oversteek naar Italië. Daar bleek de temperatuur heel een stuk aangenamer te zijn. Onderweg veel motorrijders gezien en ook de nodige Ferrari’s en Porsches. En héééél veel BMW GS-en. Dat gold ook voor een Nederlands stel dat we op het terras van het hotel in Tirano troffen. Ze waren op een GS naar Napels gereden en waren op de terugweg. Op onze laatste reisdag (op zaterdag) reden we over “kronkelige wegen” (TomTom route-instelling), door het Cerveno natuurreservaat en langs het Lago di Ledro naar onze eindbestemming in Molveno.

In het weekend kwam iedereen druppelsgewijs aan, met het terras van het hotel als ontmoetingsplek. De meeste mensen kenden elkaar al natuurlijk van de club, maar het was niet moeilijk om aansluiting te vinden. Elke ochtend en avond was iedereen te vinden in het restaurant voor het ontbijt en avondeten of in de bar of op het terras voor een drankje. Het viel me op dat het allemaal heel spontaan ging. Dat gold ook voor het vormen van de groepjes waarin werd gereden en voor de route die werd gekozen. Wij sloten ons simpelweg aan bij de mensen bij wie we aan de ontbijttafel zaten. Omdat we niet wisten wat ons relatieve niveau van rijden was, konden we als 2e en 3e rijder aansluiten achter de voorrijd(st)er - omdat dit makkelijker is dan achteraan rijden. Op de eerste dag reden we de “Bochtiger gaat het niet worden”-route, de “Sella ronde” op de tweede dag en de derde dag de “10 meren tocht”. Andere groepen reden de “Zuidelijke Dolomieten ronde”, de “Stelvia ronde”, de “Wijn en Appelgaard route” of “The Italian Job”. In totaal waren er van tevoren 13 routes bedacht, die (al dan niet met een behulpzaam clublid) in de TomTom of Garmin gezet konden worden. De routes variërenden in lengte van 149 km tot 350 km. Na het ontbijt op de motor, met een aantal stops voor koffie en lunch, was je aan het eind van de middag weer terug in het hotel. Fantastische routes! In de bergen was de temperatuur bijzonder

aangenaam. In de dalen was soms heel warm met alle beschermende kleding aan, en op de laatste dag kwamen we op de weg terug naar het hotel in een wolkbreuk terecht. Dat hoort er soms ook bij, gelukkig was het niet koud en klaarde het snel weer op. Helaas moesten ik en mijn reisgenoot op donderdag al weer terug naar Nederland vanwege prive-verplichtingen. Via de Jaufen pas en de Brenner pas reden we naar Innsbruck, waar we de motor-/nachttrein namen naar Düsseldorf voor het laatste stuk binnendoor naar huis. Geweldige ervaring om de slaaptrein te nemen, en ook lekker om uitgerust thuis te komen. De rest van de groep maakte de week wel vol en reisde in het weekend terug.

Een paar dingen vielen me op tijdens de trip. Wat een leuke groep mensen! Ook was de sfeer heel ontspannen: de drempel om een gesprek aan te gaan lag laag, je kon tegelijkertijd je gang gaan en je eigen schema aanhouden als je wilde. Verder viel het me op dat er heel goed en netjes werd gereden. De verkeersregels werden gerespecteerd en iedereen werd goed in de gaten gehouden, terwijl er wel lekker werd doorgereden - op een veilige manier. Je eigen weghelft houden en een goede rijstijl werd door iedereen belangrijk gevonden en ook door iedereen beheerst. Ik kwam er direct achter dat er best nog het een en ander te verbeteren was aan mijn rijstijl, en heb dan ook de gelegenheid te baat genomen om dit eens goed tegen het licht te houden. Waar rem je, wat is je postitie op de weg, wat is je houding, enz. De Dolomieten bleken een prima decor om hier aan te werken, wat een prachtige wegen en wat een prachtige omgeving! Helaas was de trip veel te snel voorbij. Bij thuiskomst een beetje een “cold turkey” gevoel, kennelijk had ik het erg naar mijn zin gehad. Ik zie nu al uit naar de volgende keer...!

Arjan Verboom
Hans Versys1000 :salute:
Gebruikersavatar
Robse2
105,2 kW
Berichten: 129
Lid geworden op: di 10 mar, 2015 19:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: Verslag ervaring Fazerclub/Dolomieten

Bericht door Robse2 »

Mooi verslag :thumbup:
Clublid 2005-2012 :enjoy: 2015 - heden :enjoy:
Gebruikersavatar
Ron
35 kW
Berichten: 17
Lid geworden op: di 02 mar, 2021 18:13

Re: Verslag ervaring Fazerclub/Dolomieten

Bericht door Ron »

Dolomieten 2022,

Zoals eerder beschreven door Willem en nu door Arjan, kijk ik zelf ook terug op een geslaagde trip. Alles verliep gemoedelijk in een relaxte sfeer. De hele setting was perfect.

Patrick bedankt voor het regelen en Arjan welkom bij de club.

Fijne maandag gewenst....Grt Ron
Better Be Safe Than Sorry.
Plaats reactie