Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS devices?

Dit forum is uitsluitend voor GPS gerelateerde mededelingen, vragen, suggesties, links naar mooie routes enz.
Gebruikersavatar
Charleyr
105,2 kW
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 17:09
Locatie: Hoevelaken

Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS devices?

Bericht door Charleyr »

Zeg vaarwel tegen alle dure GPS-apparaten.
Vanaf nu is de MyRoute-app Navigation uw nieuwe beste vriend onderweg. Geniet van de gebruiksvriendelijke manier waarop u routes kunt ontwerpen en ook met duidelijke instructies kunt navigeren.

Zo begint de campagne voor de nieuwe MyRoute App, die voorzien zal zijn van gesproken rijinstructies, laden routes vanuit MyRoute etc.
Het moet De vervanging of alternatief worden, voor de dure GPS apparaten zoals TomTom en Garmins.
Laten we wel wezen, bijna iedereen heeft wel een smartphone in gebruik en met een relatief kleine investering, moet deze dus om te toveren zijn naar een "volwaardig" navigatie apparaat voor op de motor

Wat heb je daarvoor nodig?

Een hele goede motor bevestiging, zoek bv. op Interphone Apple iPhone , +/- 60 euro
https://www.youtube.com/watch?v=V6xnGHjX_zw
https://www.youtube.com/watch?v=5-hRWAYcToM
Daarnaast de route App, die je met korting alvast kan aanschaffen. (wordt ergens in September beschikbaar)
https://navigation.myrouteapp.com/nl/home

Ik heb in ieder geval een licentie aangeschaft en ga nu even rustig kijken naar een mooie motorbevestiging
Daarna gaan wij als de App beschikbaar komt een tijdje "parallel" navigeren icm mijn Zumo 590.

Wordt vervolgd
Charles Rijken

If it don't fit, don't force it, just relax and let it Go!
Gebruikersavatar
wallie
105,2 kW
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:28
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS device

Bericht door wallie »

Ik ben benieuwd hoe je zaken ervaart zoals:
- bediening met handschoenen
- waterdichtheid van je telefoon, en afleesbaarheid bij regen
Han
Gebruikersavatar
NZMSLex
105,2 kW
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 19:08
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS device

Bericht door NZMSLex »

Eigenlijk zie ik dat nu niet zo zitten om mijn dure telefoon op de motor te schroeven. Maar de tijd zal het leren. De nieuwste iPhones zijn waterdicht. En dat biedt dus zeker wel mogelijkheden.
Voor mijn headset in de helm heb ik een afstandbediening op het stuur zitten. Dat werkt veel handiger dat de moeilijk te bedienen knopjes op de helm. Bij BMW kan je de Garmin bedienen met een soort van ring aan het stuur. Dus zoiets moet ook voor een telefoon te maken zijn.

Wel lijkt het me handig om in de auto te kunnen gebruiken. De huidige app kan overigens ook al aardig wat!

Volgend weekend gewoon 'ouderwets' met de TomTom-ert op de brommert naar Walbröl.
Niet zeuren, maar scheuren!!! :enjoy:
Gebruikersavatar
Charleyr
105,2 kW
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 17:09
Locatie: Hoevelaken

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS device

Bericht door Charleyr »

Even een update:

Stukje huisvlijt
Waterdichte case voor 12 dollar, geheel compleet met stuurbevestiging.
Ik heb alleen het deel in gebruik wat dus kan draaien, de case geheel draaibaar en tevens geheel afneembaar.

Ik heb nog even nagevraagd bij Michel v hagen en wil je Navigation als een volwaardige navigatie gaan gebruiken, zorg dat je de routes op je MyRoute omgeving hebt staan.
Daarnaast altijd de Here kaart kiezen, omdat de Here kaart ook wordt gebruikt door navigation.
Als de route in TomTom is gemaakt, gewoon de Here kaart kiezen via Option
Als je een track hebt, dan even importeren, wel het tabblad track gebruiken in MyRoute.
Dus in Myroute - Nieuw - Route Upload - Route-Track tabblad kiezen - track importeren -geimporteerde route/track selecteren - bewerk route track
vervolgens Toolkit - vergelijk route met here, controleren en als route identiek is met de Here kaart, de here kaart selecteren.
Route wordt nu opgeslagen met de Here kaart setting
Ik ga binnenkort een test doen met een route op de navigator en tegelijkertijd via Navigation.
Bijlagen
IMG_3684 (Medium).JPG
IMG_2605 (Medium).JPG
IMG_2598 (Medium).JPG
Charles Rijken

If it don't fit, don't force it, just relax and let it Go!
Gebruikersavatar
Charleyr
105,2 kW
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 17:09
Locatie: Hoevelaken

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS device

Bericht door Charleyr »

De IPhone is goed te bedienen in de case. De case is expliciet voor dit model (6S Plus), dus op maat.
Afleesbaarheid is prima, doordat de case verstelbaar is, kan dat wellicht helpen.
Er zit geen aansluiting op voor de lightning kabel, ik weet ook niet of het nodig is, misschien wel als je een dag met de navigatie aan rijdt, maar de praktijk moet het uitwijzen.
Ik heb btw deze tanklocktas van Givi al jaren en daar heb ik altijd mijn telefoon in liggen, met een kabel naar buiten aangesloten op de usb.
Een invoer voor de kabel maken, is altijd zo gemaakt. Natuurlijke even inventief zijn met het afschermen van de doorvoer!
Warmte weet ik niet, normaliter wordt mijn iphone niet echt warm.
Voor mij is de Go, als de navigatie identiek is als de track en dat de gesproken aanwijzingen voldoende zijn om te rijden, zonder constant op het scherm te kijken. Dat is nl ook hetgeen wat mijn huidige navigatie doet!
Bijlagen
IMG_3683 (Medium).JPG
IMG_3674 (Medium).JPG
Charles Rijken

If it don't fit, don't force it, just relax and let it Go!
Gebruikersavatar
Charleyr
105,2 kW
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 17:09
Locatie: Hoevelaken

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS device

Bericht door Charleyr »

VIRB0455.MP4_000034184 (Medium).jpg
Goedemiddag, hier mijn bevindingen over de MyRoute navigation App (Ios).
Mijn bevindingen zijn gebaseerd op de eerste rit met deze app met geen TomTom ervaring, alleen garmin

Het laden van de route gaat perfect en de route is identiek, als je de route met de Here kaart actief in MyRoute in gebruik heb staan.
Nadeel, dit kan alleen in de betaalde MyRoute , (Gold) versie.
Als je rijdt is het lastig navigeren als je ook een 2d weergave bent gewend, want de 3d op mijn Iphone 6S Plus, wordt veel te laag weergegeven.
2d is ook handiger met vooruitkijken, maar ja, deze optie zit er, (nog), niet op.
Volgende probleem, ik kom een omleiding tegen, dus moet afwijken van de oorspronkelijke route, als ik niets doe, wordt ik steeds teruggestuurd naar het punt waar de omleiding begon. Tja dan moet je dus direct de knop overslaan gebruiken, maar hoe vaak moet je dit doen en niet altijd handig als je handschoenen aan hebt, welke niet worden geaccepteerd door het scherm.
Waarom niet gewoon de oorspronkelijke route laten weergeven en dan evt zelf bepalen of je een herberekening wilt uitvoeren. Normaliter is het nl. zo, dat je de oorspronkelijke route wilt aanhouden, dus zelf even navigeert naar waar de omleiding ophoudt en niet herberekent. (Garmin track principe).
Als er toch automatisch herberekend wordt, zou het te opteren zijn om de oorspronkelijke route toch in beeld te tonen, kan toch met verschillende kleuren worden gerealiseerd?
Batterijverbruik, dramatisch, 2 uurtjes rijden en mijn energie staat op 24%, dus is een lader wel een must.
Al met al, nog wel werk aan de winkel, want het is momenteel, (nog) geen vervanging voor mijn navigator 6.

Ik heb dit bericht ook op de FB pagina van MyRoute gezet!
Wordt vervolgd.
Charles Rijken

If it don't fit, don't force it, just relax and let it Go!
FOFO
105,2 kW
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 05 mar, 2014 22:56
Locatie: Santpoort-zuid

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS device

Bericht door FOFO »

Hoi Charles,

Mooie test! Heel nuttig om te weten wat je ervaringen zijn. Voor mij voorlopig dus nog even de Garmin totdat het met de App op de iPhone wat makkelijker gaat. Mijn idee was dat de weergave op je mobiel ook vrij klein en daarmee moeilijk leesbaar zou zijn. Hoe heb je dat ervaren? En de helderheid? voldoende?

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Charleyr
105,2 kW
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 17:09
Locatie: Hoevelaken

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS device

Bericht door Charleyr »

FOFO schreef:Hoi Charles,

Mooie test! Heel nuttig om te weten wat je ervaringen zijn. Voor mij voorlopig dus nog even de Garmin totdat het met de App op de iPhone wat makkelijker gaat. Mijn idee was dat de weergave op je mobiel ook vrij klein en daarmee moeilijk leesbaar zou zijn. Hoe heb je dat ervaren? En de helderheid? voldoende?

Groet,
Frank
Hoi Frank,

De weergave en helderheid zijn ok, dat ligt gewoon aan de scherminstellingen van je toestel.
Zoals je weet, hoe helderder je het scherm zet, des te meer energie zal het verbruiken.
Op de batterij is mijn IPhone btw niet warm geworden, dus wellicht nog een keer testen met de kabel aangesloten.
Een must is wel, dat de case waar je je toestel in hebt, bedienbaar is met handschoenen aan en natuurlijk zijn er al veel handschoenen, die op de vingertoppen een bepaalde laag hebben, maar ik moet zeggen, dat dit niet altijd goed werkt op een telefoonscherm.
Charles Rijken

If it don't fit, don't force it, just relax and let it Go!
Gebruikersavatar
Charleyr
105,2 kW
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 17:09
Locatie: Hoevelaken

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS devices?

Bericht door Charleyr »

Dit jaar gaan we weer een x-aantal testen uitvoeren met navigatie apps op de telefoon.
Omdat ik omgeswitched ben naar een android toestel, (Huawei P20 pro), heb ik het voordeel , (voordeel van android is wel duidelijk, aanschafkosten apps zijn nihil, als je begrijpt wat ik bedoel), dat ik nu een 2-tal navigatieapps kan testen.

Apps:
Myroute Navigation
TomTom Go mobile
Beide apps kunnen tracks. routes vanuit de cloud inlezen, dus niks lokaal vantevoren laden

Telefoonhouder:
Omdat mijn telefoon waterdicht is door de IP67-certificering, heb ik genoeg aan een goede stuurbevestiging die ook draaibaar moet zijn, (portrait en landscape mode)
Dit heb ik gevonden bij AllieExpress nl de MOTOWOLF Motor Bike Fiets Motorfiets telefoon Mount Houder.
HTB1E8o8XffsK1RjSszgq6yXzpXah.jpg
link voorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/MOTOWOLF ... 4c4d4dx3pN
Ik heb de zwarte uitvoering gekozen.
Deze houder zit als een "rock", telefoon zit super bevestigd en ik heb deze aangeschaft voor ongeveer 18;- incl. verzenden.
Na 3 weken was de bestelling afgeleverd.
Momenteel is e.e.a. bevestigd en de telefoon kan ik zelfs met een laadsnoer continue onder lading houden.

Ik ga eerdaags eens testen met track, routes en zal mijn bevindingen hier gaan posten!
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Charleyr op zo 14 apr, 2019 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Charles Rijken

If it don't fit, don't force it, just relax and let it Go!
Gebruikersavatar
NZMSLex
105,2 kW
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 19:08
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS devices?

Bericht door NZMSLex »

Waarde Fazeristi,

Goed bezig Charles! Wist niet dat TomTom go routes en tracks kon lezen. Hoe kan ik die naar de TomTom sturen (ik heb een iPhone)?

Groet’n uut Drenthe
Niet zeuren, maar scheuren!!! :enjoy:
Gebruikersavatar
Charleyr
105,2 kW
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 17:09
Locatie: Hoevelaken

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS devices?

Bericht door Charleyr »

Hoi Lex,

Daar heb je het probleem al meteen bij de kraag.
Het importeren van de routes vanuit de TomTom Mydrive omgeving, werkt , (nog), alleen voor het Android platform.
TomTom heeft deze functionaliteit nog steeds niet kunnen implementeren voor de IOS omgeving.
Charles Rijken

If it don't fit, don't force it, just relax and let it Go!
Gebruikersavatar
NZMSLex
105,2 kW
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 19:08
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS devices?

Bericht door NZMSLex »

:-?
Dan ga ik eens zoeken of dit oplosbaar is. Zou fijn zijn!
Niet zeuren, maar scheuren!!! :enjoy:
Gebruikersavatar
Charleyr
105,2 kW
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 17:09
Locatie: Hoevelaken

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS devices?

Bericht door Charleyr »

kleine nuancering:

Je favoriete plaatsen kunnen wel via MyDrive worden gesynchroniseerd op de iPhone.
(heet in TomTom Go - Mijn Plaatsen)
Ik heb helaas nog niets kunnen vinden van het laden van routes / tracks via de Mijn Routes functie op een iPhone.

Tja, de , (voorlopig enige), oplossing is dus omswitchen naar een android :-D
Charles Rijken

If it don't fit, don't force it, just relax and let it Go!
Gebruikersavatar
Charleyr
105,2 kW
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 17:09
Locatie: Hoevelaken

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS devices?

Bericht door Charleyr »

Goed nieuws voor de Iphone gebruikers onder ons.
TomTom heeft een nieuwe versie van de TomTom Go app gereleased. (versie 2.6)
Wat zijn de vernieuwingen?

Beperkte release met synchronisatie van Mijn routes met MyDrive
CarPlay toon nu een routevoorbeeld en alternatieve routes
Verbeterd abonnementsmenu
Bugfixes en verbeteringen

Dit betekent, dat je rechtstreeks de routes/tracks vanuit Mydrive dus ook op je iphone kan laden en rijden.
Vanuit MRA kan je dus de route opslaan als TomTom Mydrive (Beta), vervolgens wordt je gebruiker naam / password van TomTom Mydrive gevraagd en daarna wordt de route gekopieerd naar je Mydrive.
(Mydrive is gratis en als je dit nog niet hebt dan gewoon even een account aanmaken https://mydrive.tomtom.com/nl_nl/#mode= ... 0,-0+ver=3)

Hetzelfde account in de TomTom Go via TomTom Services activeren en je kan via Mijn Routes je opgeslagen routes op de Mydrive inzien en activeren.
(zorg dat je in TomTom Services - MyDrive geactiveerd hebt)

Aangezien ik niet de nieuwe ios versie op mijn oude iphone kan laden, is dit alleen geschikt voor de iphones die IOS 13 of nieuwer geinstalleerd hebben.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken en hoe er wordt omgegaan met afwijken van de route.
Charles Rijken

If it don't fit, don't force it, just relax and let it Go!
Gebruikersavatar
Charleyr
105,2 kW
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 17:09
Locatie: Hoevelaken

Re: Nieuw MyRoute-app Navigation alternatief voor GPS devices?

Bericht door Charleyr »

Update tav TomTom Go navigation.

Ik heb de Android versie inmiddels getest, zowel stand Alone als icm Android Auto.
Het rijden van vooraf gemaakte routes gesynchroniseerd middels TomTom Mydrive werkt gewoon zoals het moet, wel is het zo, dat bij afwijken van de route, de App gaat herberekenen, wellicht is dat identiek als met een TomTom device, maar daar heb ik geen ervaring mee!
Vooralsnog is dit een prima alternatief cq backup.
Charles Rijken

If it don't fit, don't force it, just relax and let it Go!
Plaats reactie