Silvertip - Vakantietip

tips met betrekking tot het onderhoud van je Fazer worden hier door de webmaster opgenomen zodat mede Fazerrijders hiermee hun voordeel kunnen doen.
Gadget
105,2 kW
Berichten: 118
Lid geworden op: di 05 okt, 2004 14:06
Locatie: Huizen
Contacteer:

Silvertip - Vakantietip

Bericht door Gadget »

Fazertip 11
Vakantieperiode en motorrijden? Nog even dit!
Beste Fazeristen,
Nog net op de valreep voor de vakantie een FazerTip, betreffende vering, banden, verlichting, bepakking en vervoer van de Fazer op een aanhanger.

De vakantie komt eraan en de Fazers gaan in de mooiste streken honderden en misschien wel duizenden kilometers afleggen, maar om dit probleemloos te doen zijn er toch een aantal zaken waar ik graag even wat aandacht aan wil besteden

Vervoer je de Fazer op een aanhanger let dan op het volgende:

Zorg dat de spanbanden de kuipdelen of vorkpoten niet kunnen raken en is dit wel het geval tape deze krasgevoelige delen dan af zodat de spanbanden geen blijvende schade aan kunnen richten.

Er zijn veel tips in motorbladen hoe je dit het beste kunt doen en die zijn allemaal juist, de tips die ik jullie geef heb ik echter uit eigen ervaring met de Fazers van Nicolette en mij en zijn wellicht wat meer herkenbaar.

Zet de voorkant vast aan de onderste kroonplaten en liever niet aan het stuur. Het stuur kan buigen bij zwaardere belasting door gaten en kuilen. Doe de spanbanden over de onderste kroonplaat heen en let erop dat er geen stroomkabels of remleidingen klem komen te zitten en leg er doeken tussen. Spuit WD-40 of siliconenspray op de verchroomde binnenpoten ook wel telescopen genaamd. (mors niets op de schijven!). Omdat dit voor mij zo normaal is ben ik de WD-40 tip in eerdere tips vergeten te vermelden, maar door een andere oplettende clubgenoot werd ik hier opmerkzaam op gemaakt, waarvoor mijn dank! De WD-40 zorgt ervoor dat de vork nadat hij ingeveerd is niet kan gaan stropen (kleven) waardoor stofkapjes en keerringen niet kunnen beschadigen en ook de chroomlaag krasvrij blijft. Maak er trouwens een gewoonte van om dit ook na iedere wasbeurt te doen, vuil en vliegen kunnen daardoor ook minder goed aanhechten.

Het spannen van de riemen doe je gelijkmatig (het liefst met twee personen, maar als je het alleen kunt is dat ook prima) . Trek de motor maximaal zo’n 3 á 4 cm in de veren, meer hoeft echt niet. Het is een driehoeksconstructie als je de spanbanden aan beide kanten bevestigd hebt en de motor kan dan nergens meer heen. Trek de vering dus niet zo diep mogelijk aan omdat anders de keerringen de druk niet meer aankunnen en gaan lekken. (dure reparatie) Aan de achterkant kun je de duo-voetsteunen prima gebruiken of de handgrepen voor de duo maar tape in beide gevallen onder de spanband goed af, want ook in aluminium zul je de sporen zien staan. Wat ook goed werkt, mits dat je de riemen recht naar beneden kunt trekken zijn de voetsteunen van de berijder (niet te strak vanwege de schetsplaten en schakelas van de versnellingspook, laat de motor achter zo’n 4 cm inveren) . Zet het voorwiel vast aan de voorkant van de kar met een spanriempje maar ook hier geldt, doe er een doek tussen op tape de velg af. Graadmeter om te kijken of de motoren goed vast staan is: wiebel met de motoren op de aanhangwagen heen en weer in zijdelingse richting, Beweegt alleen de motor dan staan hij te los, beweegt de aanhangwagen mee dan is het prima. O ja, en kies voor het zekere............................, pak altijd! 4 spanbanden aan de voorkant, mocht er één bezwijken dan wordt de motor nog altijd rechtop gehouden door de andere. (je zult hem in je binnenspiegel zien verdwijnen.................) Zorg dat er geen spanband los kan fladderen en onder het aanhangwagenwiel terecht kan komen. In het gunstigste geval breekt hij (zeer onwaarschijnlijk) en in het ongunstigste geval wordt je motor met een klap scheefgetrokken of erger.........................

Wellicht overbodig maar toch:

Als je met een ongeremde aanhanger gaat rijden zullen de remmen van je auto het zwaarder krijgen, vooral in de afdalingen. Houd hiermee rekening met je snelheid! Je merkt dat je harder moet trappen voor een zelfde vertraging en ook dat de remweg langer (kan) worden. Geef de remmen voldoende tijd om te koelen!!!! Bij een geremde aanhangwagen speelt dit niet.

Mits dat de aanhanger is voorzien van normale banden (niet de zeer kleine dunne exemplaren, zet die op de aanbevolen bandenspanning), is het raadzaam om de banden van de aanhanger qua spanning gelijk te zetten met die van de achterbanden van de auto. Dit bevordert de stabiliteit.

Aanbevolen wordt dan ook om de achterbanden van de auto zo’n 3/10 bar hoger te zetten dan normaal wanneer er een aanhanger getrokken wordt met eventueel ook nog vakantiebagage.

En WAT je ook doet:

als je aanhanger gaat slingeren.................rem nooit!!!!! Probeer rustig te blijven en als je de ruimte hebt gas bij te geven waardoor de aanhanger weer stabiel wordt. Is er geen ruimte om te accelereren probeer dan de wagen op een constante snelheid te houden en geen onverwachte stuurbewegingen te maken. En vooral......., kijk niet achterom maar waar je naartoe wil.

Verlichting:

Rijd je met duo en bagage of alleen met veel bagage, stel dan je koplampen even af. Bij de oudere type Fazers 600 en de 1000 is dit erg makkelijk. (sorry...... van het nieuwe type heb ik geen informatie). Er zitten bij de koplampen vier kruiskopschroeven. De twee die het meest naar het midden zitten zijn voor de zijdelingse afstelling, niet aanraken dus. De twee die het meest aan de buitenkant zitten zijn voor de hoogteverstelling. Zet de Fazer precies 2 meter voor een muur of garagedeur en laat het licht erop schijnen. Zet met krijt een streepje op de muur bij de stand zoals hij nu staat. Draai de lampen ongeveer 3 cm lager t.o.v die krijtstreep, die marge is meestal prima. Na de vakantie kun je bij hetzelfde meetpunt de lampen weer in de oude stand terugzetten.

Banden:

Zorg dat je bandenspanning goed is en rijd je met een passagier en/of bagage , doe er dan bij de achterband rustig maar 2/10 bar bij. Voorbeeld: normaal rijdt je met 2.9 bar dan doe je nu 3.1 bar. De voorband laat je gewoon op de juiste spanning staan. Na de vakantie corrigeer je dit weer. Schaf zelf een digitale bandenspanningsmeter aan omdat ruim 80% van de meters aan de pomp onbetrouwbaar blijken te zijn met afwijkingen tot 50%!! Vering:

Dit is een behoorlijk moeilijk onderwerp om zomaar even tussendoor te beschrijven daarom zal ik het zo kort en simpel mogelijk houden en geen vaktaal gebruiken voor de niet techneuten.

Begrippen: Ingaande demping/ de weerstand bij het inveren Uitgaande demping/de weerstand bij het uitveren Veervoorspanning/bepaalt de rijhoogte van de motor

Voor de techneuten! Negatieve/positieve veerweg is bewust weggelaten om verwarring te voorkomen net als progressieve vering.

Staat je voorvering vrij slap dan zal de voorvork bij hard remmen met duo en bagage absoluut doorslaan. (einde veerweg) Verhoog je veervoorspanning (rijhoogte) indien instelbaar (zie instructieboekje) en verhoog je ingaande demping. Doe dit klikje voor klikje en schrijf op wat je doet zodat je altijd weer terug kunt. Voel je dat de vering stugger is kijk dan of het uitveren gelijk evenredig gebeurt. Staat hij te stug bij het uitveren (uitgaande demping) dan zal het voorwiel bij gaten in de weg het wegdek niet kunnen volgen en onstaat er gevaar. Veert het wiel te gemakkelijk uit dan wordt de motor deinerig en onrustig. Als je er geen kijk op hebt en/of het zelf niet durft, rijd dan even bij je dealer binnen om het samen met hem te doen.

Rijd je alleen of alleen met bagage, laat hem dan vóór gewoon zo staan als hij stond er vanuit gaande dat hij door jou of de dealer juist is afgesteld.

Aan de achterkant is het een ander verhaal. Hoewel dat wat ik nu schrijf niet 100% juist is om het niet ingewikkeld te maken, kun je gerust de volgende richtlijn aanhouden.

Rijd je alleen, maar met zware bepakking, zet je veervoorspanning dan op maximum. Dit zorgt ervoor dat de motor niet achterover gaat hangen waardoor hij slechter gaat sturen en ook de grondspeling beduidend minder wordt.

Rijd je met duo zet dan je veervoorspanning op maximum en verhoog je ingaande demping, zit er ook nog bagage achter de passagier zet dan de ingaande demping op maximum. Kijk ook nu weer of het achterwiel gelijkevenredig uitveert. Gaat het te langzaam na het indrukken van de achterkant uit de veren dan staat de uitgaande demping te hoog en kan het wiel bij kuilen het contact met de weg verliezen. Op een rechte weg niet zo’n probleem maar in een bocht.......... Komt het wiel weer te snel uit de veren, wordt de motor deinerig. Ga achter de motor staan en laat iemand het stuur vasthouden en druk de kont een paar keer in om het gevoel hiervoor te krijgen. Overigens blijken vele van onze leden ook solo met niet goed afgestelde vering te rijden en kan het geen kwaad om er überhaupt eens naar te kijken. Staat bij solo gebruik de ingaande demping te zwaar aan de voorkant dan zal deze gaan stuiteren. Behalve oncomfortabel zal dit ook voor het wegcontact gevolgen hebben. Aan de achterkant is het probleem hetzelfde maar iets minder (dus niet helemaal niet!) gevaarlijk. Met duo en bagage zal een maximale ingaande demping aan de achterkant geen probleem opleveren door het grote gewicht wat erop rust.

Verder:

Controleer alle verlichting en het remvloeistof niveau. Besef dat banden wisselen in het buitenland niet altijd praktisch is en vertrek niet met een band die de vakantiekilometers misschien maar net aankan. Datzelfde geldt uiteraard voor de remblokken, zorg dat je niet voor onprettige verrassingen komt te staan!

Zorg dat je de juiste olie bij je hebt en zo niet, vul NOOIT!!! bij met auto-olie ivm je koppeling.

Controleer je koelvloeistof en een bandenreparatieset is midden in de Dolomieten of Vogezen of voormalige Oostbloklanden ook wel handig....................

Overigens:

De gele fluoriserende „pechvestjes“ zijn in het buitenland verplicht!! Je wordt geacht deze over je kleding aan te trekken in geval van pech. Bij het niet dragen kost dit een boete van 6o Euro................................... Deze vestjes zijn te koop voor een paar Euro bij: Xenos, ANWB, Blokker.

Als laatste:

Zorg dat de ketting op de juiste spanning staat en smeer met heet weer wat vaker, houd zo’n 350 km aan. Als de rolletjes gaan glimmen ben je eigenlijk al te laat. Smeer dus preventief! Het zal voor jullie logisch zijn dat je in de regen nog wat vaker smeert om de levensduur van de ketting te waarborgen.

Doe je de bagage op de motor:

Tape dan ook de krasgevoelige delen waarlangs de spanbanden lopen om de bagage vast te maken zorgvuldig af.

Ik wens jullie ook namens QuickSilver veel vakantieplezier en veilige motorkilometers toe en hoop dat jullie gaan genieten van de Fazer in de ruimste zin van het woord, want het is en blijft een geweldige motor voor verre bestemmingen.

Met vriendelijke Fazergroet,

Michel „SilverTip“
Als een motor was gemaakt om stil te staan in de file, dan had ie wel 4 wielen gehad.
Plaats reactie