RSV31 - Uitleg remvloeistof DOT3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1

tips met betrekking tot het onderhoud van je Fazer worden hier door de webmaster opgenomen zodat mede Fazerrijders hiermee hun voordeel kunnen doen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RSV31
105,2 kW
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 23 apr, 2007 10:10
Locatie: Dordrecht

RSV31 - Uitleg remvloeistof DOT3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1

Bericht door RSV31 »

Of je nu zelf het onderhoud doet aan je motor of niet, enige kennis hebben van het meest cruciale systeem op je motor kan geen kwaad. Ik bedoel, je zult maar in gebrekkig Italiaans de pompbediende uit moeten leggen dat je remvloeistof nodig hebt, maar niet weet welke vloeistof er nu in zit. Gelukkig staat op het deksel van je reservoir vermeld welke type remvloeistof gebruikt moet worden. (Er van uitgaande dat de dealer zich hier aan conformeert)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: DOT 3, 4 en 5.1 zijn onderling mengbaar. DOT 5 is NIET mengbaar met DOT 3, 4 en 5.1. Een bepaalde remvloeistof van 2 verschillende merken mengen met dezelfde DOT codering is geen enkel probleem.

De motoren zoals de Fazer (vaak afgevuld met DOT 4) zijn uitgerust met schijfremmen. Deze remmen worden hydraulisch bekrachtigd. Hoe een rem exact werkt gaat wat ver om hier te beschrijven, maar waar het in feit op neer komt is dat de druk die je opbouwt met je remhandel of rempedaal wordt overgebracht op de remvloeistof. De remvloeistof duwt onder invloed van deze druk de zuiger in je remklauw naar buiten. Deze zuiger (niet te verwarren met de zuigers in je verbrandingskamer) duwt tegen de remblokken. Tussen 2 remblokken in draait de remschijf. (deze draait mee met je wiel) De 2 remblokken worden tegen elkaar in naar buiten gedrukt en omdat de schijf er tussen zit wordt de schijfrem afgeremd en vertraag je dus met je motor.

De DOT 3, 4 en 5.1 zijn feitelijk oliën op basis van een Poly-Ethyleen-Glycol. Olie? Ja, in het hydraulische circuit van je remsysteem zit hydraulische olie. Hydraulische olie is gemaakt om grote drukken te kunnen weerstaan bij hoge temperaturen. Deze remvloeistof (ook wel remolie genoemd) is van een totaal andere samenstelling als b.v. motorolie. Remolie gebruiken om je motorblok te smeren is geen goed idee. Verwar remolie dus niet met een smeermiddel!

Tja, een Poly-Ethyleen-Glycol en toen? Er is gekozen voor een olie op basis van een glycol omdat deze een gunstige viscositeits-index heeft. Concreet houdt dit in dat olie niet te dik wordt bij lage temperaturen en niet te dun wordt bij hoge temperaturen. Een Glycol doet dit het minst slecht (ook een Glycol verandert van viscositeit onder invloed van temperatuur) van alle beschikbare oliën die geschikt zijn als hydraulische vloeistof. Met andere woorden; een normale hydraulische olie zou in de winterdag te traag reageren i.v.m. de verhoging van de viscositeit. En tijd om de olie op te warmen is er niet, want een remvloeistof die eerst moet opwarmen is voor een remsysteem natuurlijk niet geschikt.

Een Glycol heeft één heel groot nadeel, een Glycol is hygroscopisch. In de praktijk houdt dit in dat een glycol water aantrekt. Omdat je remmen te maken hebben flinke temperatuurswisselingen zal er condens kunnen ontstaan. Ook de winter zorgt voor veel condensvorming. Enigszins afhankelijk van het soort glycol, maar het water zal hier grotendeels in oplossen. Er ontstaan dan 2 problemen:

- Water zorgt voor een verlaging van het kookpunt
- Water zorgt voor roest binnen in je remsysteem

(DOT 5.1. heeft een hoger kookpunt dan DOT 4 en heeft op zijn beurt weer een hoger kookpunt dan DOT 3)

Het kookpunt van een Glycol ligt veel hoger dan van water. Dit is ook noodzakelijk, want zoals al eerder geschreven kan de temperatuur in je remsysteem hoog oplopen. Door verlaging van je kookpunt zou je remvloeistof onder wat extremere omstandigheden aan de kook kunnen gaan. Overbodig wellicht om te melden, maar dan heb je een serieus probleem, want je remmen doen het niet of nauwelijks. Ook roest in je systeem is natuurlijk funest en zal op lange termijn hoge reparatiekosten met zich meebrengen.

Zie hier de noodzaak van het periodiek verversen van remvloeistof!

Maar DOT 5, hoe zit dat dan? DOT 5 is gebaseerd op siliconenolie. Siliconen kan zeer hoge temperaturen aan en is bovendien niet hygroscopisch. Voor gebruik op de openbare weg zijn er tussen de glycol en siliconen geen noemenswaardige verschillen. Voor circuitgebruik of extreem off-road gebruik zou je wel DOT 5 kunnen overwegen. Ook DOT 5 heeft één nadeel. Siliconen is inert en zal absoluut niet mengen met water of andere olie. Het water wat in het systeem komt zal minder zijn omdat siliconen niet hygroscopisch is. Het water zal zich echter wel “nestelen” in het laagste punt van het remsysteem en omdat het water niet oplost in de siliconen zal er zeer snel roestvorming optreden.

Wil je overschakelen van DOT 3, 4 of 5.1 naar DOT 5 of andersom dan wordt dit een serieuze klus. Alle onderdelen moeten schoongemaakt worden omdat vermenging van een Glycol en Siliconen niet mogelijk is. Je remsysteem zal hierdoor onherroepelijk weigeren.

Realiseer je dat je remcomponenten precisie-instrumenten zijn. Hou je dus aan de volgende basisregels:

- Sla remvloeistof altijd droog op.
- Zorg ervoor dat de verpakking goed afgesloten is.
- Werk altijd zeer schoon.
- Bewaar een aangebroken verpakking niet langer dan 2 jaar.
- Ververs eens per 2 jaar je remvloeistof. (eerder mag ook)
Laatst gewijzigd door RSV31 op do 12 jun, 2008 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
aergrimm
35 kW
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 21 okt, 2007 22:15

Re: Uitleg remvloeistof DOT3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1

Bericht door aergrimm »

Toevallig sta ik op het punt mn olie te verversen :) Dus dit stukje was leuk om te lezen (en erg informatief)

Bedankt!
Plaats reactie