RSV31 - Verschil tussen auto-olie en motorfietsolie

tips met betrekking tot het onderhoud van je Fazer worden hier door de webmaster opgenomen zodat mede Fazerrijders hiermee hun voordeel kunnen doen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RSV31
105,2 kW
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 23 apr, 2007 10:10
Locatie: Dordrecht

RSV31 - Verschil tussen auto-olie en motorfietsolie

Bericht door RSV31 »

Zijn er verschillen tussen auto-olie en motorfietsolie? In de praktijk wordt deze vraag vaak gesteld, het antwoord is vaak wat minder duidelijk. In dit topic probeer ik e.e.a. uit te leggen. Het antwoord is: JA!

Een motorfiets heeft een hoger specifiek vermogen dan een auto, draait hogere toerentallen dan een auto en (vaak) draaien de koppelingsplaten in de olie. Met name dit laatste kan voor veel problemen zorgen als je een auto olie gebruikt in een motorfiets.

Er bestaan een aantal coderingen op de markt die aangeven met welke kwaliteit olie je te maken hebt. Een voorbeeld hier van is: API SL/ CF. Vuistregel is hoe verder de letter in het alfabet staat, hoe beter de kwaliteit is. Vaak wordt er nog een viscositeit bij genoemd, bijvoorbeeld SAE 10W40. Je moet je realiseren dat de huidige generatie olie nog niet op de markt was in 1980. Een motorfiets uit 1980 met een hoge kilometerstand afvullen met een moderne olie is niet altijd verstandig.

Vrijwel iedereen staart zich blind op deze bovenvermelde specificaties. Op zich goed, je wilt immers een kwalitatief goed olie die bij het type motorfiets hoort en uiteraard de juiste viscositeit. Wat vaak vergeten wordt is dat bovenstaande specificaties van API en ACEA voor auto’s en lichte vrachtwagens ontwikkeld zijn en dus niet voor motoren!

Een exact jaartal durf ik niet te noemen, maar (vermoedelijk) 10-15 jaar geleden werden de Japanse motorfabrikanten geconfronteerd met koppelingsklachten van motorfietsen. Na veel onderzoek bleek dat de natte koppelingen niet goed overweg konden met bepaalde typen olie. Aangezien er geen specificatie was voor olie die geschikt was voor natte koppelingen zijn de Japanse motorfabrikanten hun eigen norm gaan ontwikkelen. Hier uit is de JASO MA en JASO MB norm ontstaan. Tot op heden is JASO MA de norm die aan geeft dat een olie gebruikt kan worden met een natte koppeling.

Waarom kan een olie zonder JASO MA specificatie niet in een motorfiets met natte koppeling?

Toen "energy conservering" labels bij auto's werd geintroduceerd was er geen touw meer aan vast te knopen. Het label "energy conserving" heeft zijn intrede gedaan bij de kwaliteit "API SG". Op zich wat tegenstrijdig want die kwaliteit is bedoeld voor auto's vanaf 1993, terwijl je de test die nodig is om een dergelijk label te krijgen verplicht is sinds 1 augustus 1997. Het gaat hier om de zgn Sequence VI-A. Die test schrijft weer voor dat de olie die getest wordt minimaal moet voldoen aan de ILSAC GF-2 specificaties. De ILSAC GF-2 specificatie is een equivalent van de API SJ. De brandstofbesparing die gerealiseerd kan worden wordt uitgedrukt in een percentage en is afhankelijk van de viscositeit. In de kwaliteiten van SH en SJ wordt tevens ook een maximum gesteld aan de hoeveelheid fosfor die in de olie mag zitten ivm milieuproblematiek. Er wordt dus niet gesproken over het feit of er wel of geen friction modifiers in mogen zitten. Op de term friction modifiers niet te populair te maken wil ik het anders verwoorden, er worden geen specifieke eisen gesteld aan de samenstelling van de olie met uitzondering van milieu aspecten. Juist omdat je op basis een API indeling (auto) niet met zekerheid kunt vaststellen of er wel of geen friction modifiers in de olie zitten is gebruik van auto olie sterk af te raden.

Samengevat: Kies een olie met een hoge API indeling die ook de specificatie JASO MA heeft. Je weet dan zeker dat je een kwalitatief goede olie hebt die geen problemen geeft met je koppeling.
Gebruikersavatar
Frans-V
110,3 kW
Berichten: 4652
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 16:23
Locatie: B. op Z
Contacteer:

Re: RSV31 - Verschil tussen auto-olie en motorfietsolie

Bericht door Frans-V »

jeetje mina,wat een lang en duidelijk verhaal.Maar wel erg duidelijk, is u onze nieuwe technische man ???? ga zo door dan,dan ben je op de goeie weg.Gr F3 :)
Vriendelijkheid weggeven is moeilijk;je krijgt het bijna altijd terug.....gr F3/FxtFF
Gebruikersavatar
RSV31
105,2 kW
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 23 apr, 2007 10:10
Locatie: Dordrecht

Re: RSV31 - Verschil tussen auto-olie en motorfietsolie

Bericht door RSV31 »

FxtFF schreef:
is u onze nieuwe technische man ????
Ja, de ballotagecommissie is erin getrapt :thumbright:
Gebruikersavatar
Frans-V
110,3 kW
Berichten: 4652
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 16:23
Locatie: B. op Z
Contacteer:

Re: RSV31 - Verschil tussen auto-olie en motorfietsolie

Bericht door Frans-V »

Nouw dan hebben ze goed raak getrapt.
Goed verhaal joh.....Maar begin NOOIT over banden, hahahaaaa.
Of over door koppellen van de verlichting op een Fazer, hahaaaaa
Ik zou als ik jou was wat meer aandacht besteden aan het preventief onderhoud, van o.a ROOIE Fazer 1000cc. Bijvoorbeeld: wat te doen aan verval-uit elkaar pleuren van onderdelen-het in een schuurtje zetten van zo,n beer van een apparaat-en meer van dat soort nit-wit vraagstukken.
Dan ben je in ieder geval het eerste jaar druk mee bezig... Su66666.Gr F3 :)
Vriendelijkheid weggeven is moeilijk;je krijgt het bijna altijd terug.....gr F3/FxtFF
Plaats reactie