Tip - Vervangen olie/veren voorvork

tips met betrekking tot het onderhoud van je Fazer worden hier door de webmaster opgenomen zodat mede Fazerrijders hiermee hun voordeel kunnen doen.
Plaats reactie
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Tip - Vervangen olie/veren voorvork

Bericht door JB »

Ik heb kort geleden de vork-olie en voorvorkveren van m'n Fazer 1000 vervangen. Mogelijk heeft iemand iets aan m'n ervaringen...

Als eerste heb je nodig een stevige krik. Schuif de krik onder de uitlaatbochten en leg een plankje zacht hout tussen de krik en de bochten , tegen het beschadigen van de bochten. Ik heb de motor tevens "geborgd" tegen omvallen door een takel, die ik gelijktijdig aanspande met het opkrikken. Zorg er wel voor dat je de spanband van de takel vastzet op de plek waar het frame samenkomt bij de kroonplaat en dat er geen kabels of plastic klem komen te zitten....

Voordat je de motor opkrikt, eerst de vooras met een passende inbussleutel of -dop een paar slagen los draaien.
Krik de motor net hoog genoeg op, zodat het voorwiel een paar centimeter vrij hangt.

Nu verwijder je achtereenvolgens eerst de beide remklauwen van het voorwiel (4 bouten). Hang de remklauwen met een tie-rip of een stukje tape uit de weg, ik heb ze aan de framebuizen vastgemaakt.
Vervolgens verwijder je het spatbord, aan beide kanten zit ie vast met een kruiskopschroef en een boutje.
Nu draai je de voor-as er uit en verwijder je het voorwiel. Markeer het voorwiel, zodat het er later niet verkeerd om in wordt gezet.....

Nu is het tijd de vorkpoten te verwijderen.
Elke vorkpoot zit (van onder aan tot boven) vast met 2 bouten op de onderste kroonplaat. Draai deze beide bouten los. Nu zit de vorkpoot nog met één bout vast aan de bovenste kroonplaat. Ondersteun de vorkpoot en draai de bout los, de vorkpoot zakt nu naar beneden. Zet de vorkpoot rechtop neer en verwijder ook de tweede vorkpoot.

Nu is het tijd, de vorkpoot te demonteren....
Draai de bovenste sluitmoer los. Let wel op, hij staat onder (lichte) veerspanning. Nu kun je de sluitmoer omhoog uit de vork trekken. Je zult zien dat de sluitmoer nog op een lange stang, de veerstang, geschroefd zit.
Op de veerstang zit nog een contramoer net onder de sluitmoer, die de sluitmoer "borgt" tegen losdraaien. Daar onder zit een bus, daaronder een "carrosseriering" en daar weer onder de veer.
Eerst draai je de contramoer los. Laat hem even "schrikken" door er een passende steeksleutel op te zetten en er een kort tikje met een hamer oid tegen te geven. De contramoer staat onder veerspanning en laat zich vaak niet zo maar los draaien.
Onder deze moer zit een bus. druk deze bus tegen de veerspanning in naar beneden, je ziet dan een stukje van de veerstang vrij komen.
Zet op dit "blote"stukje veerstang een smalle griptang oid, om te voorkomen dat de veerstang meedraait. Let wel op dat je de bovenligggende schroefdraad niet beschadigt!
Nu kun je zonder probleem de contramoer verder naar beneden draaien. Draai nu de bovenste sluitmoer los en verwijder deze. Nu de contramoer losdraaien en het busje en de sluitring van de veerstang verwijderen.
Je zult zien dat de buitenste vorkpoot naar beneden zakt, in het onderste deel van de vorkpoot.
Nu kun je de voorvorkveer verwijderen.

Je zult merken dat er een behoorlijke putlucht uit de vorkpoot komt. Dat is dus de oude olie.....
Draai de vorkpoot om en giet de oude olie uit de vorkpoot, pomp de stang een aantal malen op en neer om de resterende olie te verwijderen. Giet wat verse olie in de vorkpoot, pomp nog een aantal malen de stang op en neer om de boel goed door te "spoelen"en giet ook deze olie weer uit de vorkpoot.

Je kunt nu mooi je vorkpoten aan de buitenkant even goed schoon maken.... Je zult zien dat er een ring van vuil is ontstaan op de plek waar de vorkpoot samenkomt met de vorkkeerring. Hier gaat de keerring vaak door lekken.

Vul nu verse olie bij (voor de Fazer 1000 SAE 7.5) tot precies 150mm onder de rand van de vorkpoot. Ik heb een houten latje als meetlat gebruikt, met een meetstreepje op 150mm. Doe dit zorgvuldig, te veel of te weinig olie kan grote verschillen geven in de veerkarakteristiek!
Vul eerst een hoeveelheid olie bij, pomp daarna de veerstang een aantal malen op- en neer om alle lucht te verwijderen. Je voelt vanzelf, wanneer de stang "steviger" aanvoelt bij de pompbeweging en de lucht er uit is. Dan de olie afvullen tot 150 mm onder de rand.

Trek nu eerst de veerstang omhoog (anders komt de veer in de weg te zitten en kom je met je vingers niet meer bij de veerstang) Let wel op, de stang zakt langzaam weer terug in de vorkpoot.
Nu de veren er in zetten (bij het vervangen van de veren: let op welke kant van de veer boven komt.....) en er voor zorgen dat de veerstang niet weer terug zakt.

De carrosseriering op de veerstang monteren, dan het busje, dan de contramoer er weer op draaien. Nu schroef je de sluitring weer op de veerstang. Contramoer terug tot tegen de sluitmoer draaien om deze te borgen. Vervolgens trek je de buitenste vorkpoot omhoog (die zakt weg in het onderste vorkpootdeel) en schroef je de sluitmoer er weer op vast.

Vervolgens monteer je beide vorkpoten weer in omgekeerde volgorde en zet je het voorwiel er weer in. Smeer een dun likje lithiumvet oid op de as van het voorwiel voor je deze terugzet. Aan beide kanten van het voorwiel zit een afstandbusje, trek dit busje los en smeer wat lithiumvet in het voorwiel, waar de as doorheen gaat en de lagers zitten. Je zult merken dat het daar behoorlijk droog is....

Monteer vervolgens beide remklauwen. Het kan zijn dat de remschoenen wat dichter op elkaar zijn "gekropen" waardoor ze niet meer over de remschijf heen passen. Ik heb er een schroevendraaier tussen gezet en ze -voorzichtig- wat uit elkaar gedrukt.

Nu het spatbord er weer op zetten, de motor laten zakken en je bent klaar.....

Zorg er voor dat je een momentsleutel gebruikt, met name op de voor-as en de remklauwen, met de correcte aanhaalmomenten.

Voordat je gaat rijden, controleer ALTIJD eerst de werking van de voorrem. Het kan zijn dat je tijdelijk geen druk hebt. Even met de remhandle pompen en de remmen werken weer.....

Ik ben er vanuit gegaan, dat de vorkkeerringen niet vervangen hoeven te worden. Anders zou het verhaal knap lang worden....
Als ze niet lekken, is dat ook niet nodig.

Ik was ongeveer 2 uur met dit klusje bezig, de tijd voor het opkrikken en rookpauzes meegerekend.
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Bericht door SilverTip »

Helemaal geweldig weergegeven Jan, wellicht kunnen "ze" (het bestuur/de commissies) deze tip van je bij de FazerTips plaatsen zodat hij makkelijker op te zoeken is.

Bedankt voor je zeer duidelijke bijdrage!!!

Groetjes,

Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Bedankt Michel.
Ik zat er aan te denken om de aanhaalkoppels er bij te zetten, maar dat is makkelijk op te zoeken.
Mocht iemand ze toch nodig hebben.... voor de vooras is dat 72Nm, voor de bouten van de remklauwen is dat 40Nm.

Helaas ben ik zo'n sukkel die er achteraf pas aan denkt om foto's te maken.... Mocht je wat foto's willen zien, kijk dan op de website van Pat Glenn: http://www.cartestsoftware.com/fz1
Gebruikersavatar
[Fazerman]
105,2 kW
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 26 sep, 2005 22:32
Locatie: ex Fazerrijder uit België

Bericht door [Fazerman] »

dit lijkt me 'n interessante topic...

ff een vraagje aangaande veren...


als ik de originele veren zou vervangen door progressieve veren, welk merk raden jullie me dan aan?


hyperpro

wp

wilbers

ohlins

marzocchi

penske

bitubo

sachs

koni

:?: :?:
____________
_______
2 beer or not 2 beer, that's the question!!
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

veren...

Bericht door J@ »

[Fazerman] schreef:dit lijkt me 'n interessante topic...

ff een vraagje aangaande veren...


als ik de originele veren zou vervangen door progressieve veren, welk merk raden jullie me dan aan?
hyperpro
vr. gr., J@.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Op de Fazer 1000 zaten al progressieve veren. Ik weet niet hoe dat zit met de 600.
De nieuwe zijn ook progressief, al is het deel dat progressief gewonden is een stuk kleiner.Ze zijn in ieder geval stugger en lijken me meer afgesteld op het gemiddelde gewicht van de Europese rijder.

Welke fabrikant? Tja, ik heb ze niet allemaal geprobeerd.

Ik weet dat Wilbers en Technoflex dezelfde productcodes gebruiken.... en vraag me af of er veel verschil zit in de veren die op de markt zijn.

Voor circuitgebruik is er een discussie of je er dan niet beter lineaire veren in kunt zetten. Voor mijn (straat)gebruik ben ik heel tevreden met m'n Technoflex veren.
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

veren...

Bericht door J@ »

Mijn Hyperpro-advies komt voort uit:

Andere fabrikanten beweren nogal eens dat ze progressieve veren leveren terwijl het vaak "getrapt lineaire" veren zijn.
Hoeveel hiervan waar is: ik weet het niet.
Wèl weet ik dat bv. WP (in 2004) beweerde dat ze progressieve veren hadden, maar ze waren toch echt 2-traps-lineair.

van Hyperpro weet ik in ieder geval zeker dat ze echt progressief zijn.
En de vraag was: wie raad je aan als ik om progressief vraag....
vr. gr., J@.
Gebruikersavatar
wenroy
105,2 kW
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 0:33
Locatie: Oldenzaal

Bericht door wenroy »

Bij Fazer 600 1998-2000 moet je bij het terugplaatsen van het wiel even opletten dat je de magneetring die je snelheidsmeter aanstuurt met de nokjes in de juiste inkeping plaatst. De nokjes kunnen geen 72Nm hebben...............als je de ring verkeerd plaatst.

Wenroy
Plaats reactie