Silvertip - Vermoeidheid, stress, concentratie en ...

tips met betrekking tot het onderhoud van je Fazer worden hier door de webmaster opgenomen zodat mede Fazerrijders hiermee hun voordeel kunnen doen.
Plaats reactie
forummaster

Silvertip - Vermoeidheid, stress, concentratie en ...

Bericht door forummaster »

Vermoeidheid, stress, concentratie en suikerspiegel, wat hebben deze met elkaar te maken?

Beste Fazeristen,

In deze tip begeef ik me op een terrein waarin ik niet gespecialiseerd ben omdat ik geen arts ben, maar waarover ik na inwinnen van de nodige informatie toch iets wil schrijven. Ik kies er voor om deze tip oppervlakkig te houden om te voorkomen dat ik zaken opschrijf die niet helemaal correct zijn.

N.a.v. verschillende éénzijdige ongevallen met motorrijders, waaronder een ongeval binnen onze club, bleek bij nader onderzoek dat men er geen verklaring voor had wat er was gebeurd. In zo’n geval kan het een combinatie zijn van concentratie, vermoeidheid, stress en/of een te lage suikerspiegel.

Als eerste: een motorrijder concentreert zich, ook als hij/zij onspannen rijdt, 5 x zoveel als een automobilist wat tot gevolg heeft dat er van het lichaam en brein veel meer gevergd wordt.

Als men door een drukke periode erg vermoeid is of last heeft van stress is het van belang regelmaat in te bouwen in het plannen van rust. Vaak zoeken we als motorrijders naar een juiste locatie om een lekkere lunch te gebruiken waardoor we wat langer doorrijden en dan komt de suikerspiegel om de hoek kijken. De suikerspiegel heeft te maken met het feit dat voedsel door het lichaam omgezet wordt in suiker die het lichaam weer energie geeft. (heeft niets met suikerziekte te maken!!) Te lang doorrijden in een tijd van vermoeidheid en stress zonder je accu bij te laden in de vorm van je suikerspiegel terwijl je je ook nog meer moet concentreren dan andere weg gebruikers “kan” tot gevolg hebben dat je de controle kwijtraakt en van de weg raakt zonder dat je weet waarom. Zelf heb ik het in een stress periode meegemaakt dat ik last van tunnelzicht kreeg. Je ogen hebben dan niet het vermogen om een breed blikveld waar te nemen en daardoor kun je wel ver voorruit kijken maar wat er aan de schuin voor je gebeurt zie je niet. Dit ging samen met een licht gevoel in het hoofd en duizeligheid, niet echt goed als je op een motor zit en uiteraard überhaupt niet voor ieder weggebruiker. Na de lunch was het verdwenen. Dus als er door omstandigheden meer van je lichaam gevraagd wordt dan normaal waar je op korte termijn niets aan kunt veranderen, en dat heeft iedereen wel eens, zorg er dan voor dat je lichaam op tijd de energie krijgt die het nodig heeft om overeind te blijven.

Met vriendelijke Fazergroet,
Michel SilverTip
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Goed punt. Een tip is een rolletje druivensuiker mee te nemen (bij de drogist oid. in allerlei smaken te koop) Na een paar minuten merk je al dat je er "overheen" komt.

Overigens: wat veel mensen vaak niet in de gaten hebben, is dat ze té veel concentreren op één punt (fixatie). Wat je dan vaak ziet is dat mensen in zo'n situatie naar verhouding (te) veel tijd nodig hebben om te reageren. Soms zien ze een bepaalde situatie ook veel te laat.
Dat geldt met name voor het rijden op lange, saaie wegen, zoals snelwegen etc. Wen jezelf aan af en toe om je heen te kijken, de snelheid te variëren, even te gaan verzitten, dat soort dingen om de fixatie te "breken". Daardoor blijf je scherper.

Uiteraard is de regel "twee uur rijden, een kwartier rust" nog altijd een gouwe..... Als de omstandigheden zwaar zijn (erg warm of juist koud/regenachtig weer) of je rijdt al een aantal uren, dan verdient het aanbeveling die tijd nog wat in te korten.
Plaats reactie