Silvertip - Gehoorbescherming op de motor
Silvertip - Gehoorbescherming op de motor
Gehoorbescherming op de motor, flauwekul of…….. toch maar wel?
(voor motorrijders zonder gehoorbescherming)
Beste Fazeristen,
Deze keer wil ik het graag met jullie hebben over gehoorbescherming op de motor. Is gehoorbescherming nou nodig of niet? Ja dus!!!!
Veel motorrijders vinden gehoorbescherming flauwekul of niet “cool” of iets voor watjes, helaas is de realiteit anders.
Zelf heb ik gehoorschade opgelopen door van 1978 tot 1986 zonder gehoorbescherming te rijden. Hoe dat kwam? In die tijd hoorde of las je er nog niet zoveel over en vond ik het zelf helaas onzin.
Je merkt gehoorschade pas als het te laat is om er nog iets aan te doen. Bij mij begon het met een ruis en fluittoon in mijn gehoor die continu aanwezig was en nog steeds is. (gaat nooit meer weg en je wordt er in het begin gestoord van maar het went). Je moet je dat voorstellen zoals het tegenwoordig na het bezoek aan de disco is of na een concert. Tegenwoordig schijnt alle muziek, zelfs in gewone kroegen, keihard te moeten. Na hard geluid of harde muziek heb je dus die ruis of fluittoon in je oren maar die gaat na verloop van tijd weer weg. Mijn oorarts legde het me op een zeer simpele maar goed voor te stellen manier uit. Hij zei: je moet je gehoor voorstellen als een tarweveld met allemaal tarwestengels (voelsprieten) iedere tarwestengel vangt signalen op die doorgestuurd worden naar je hersenen. Als er heel veel geluid komt (meer dan 82 DB) moet je dit zien als een noodweer met slagregen en windvlagen. Je ziet vaak na een noodweer dat de tarwevelden platgeslagen zijn, maar zodra de zon weer schijnt richten ze zich wel weer op, maar als het te vaak gebeurt breken ze af.
10 minuten op een motor rijden met de stilste helm op de markt zonder gehoorbescherming bij een snelheid van 80 km/h levert al onherstelbare gehoorschade op!! bij 100 km/h zit je al op 86 DB) en bij 140 op 98 DB (zelfde als F-16) Alles meer dan 82 DB verwoest het gehoor.
Hoe je dat merkt? Jaren later pas!!
Afgezien van de blijvende ruis of fluittoon kun je steeds moeilijker in gezelschap woorden verstaan, zeker als er meerdere mensen aan het woord zijn. Bij mij viel het op dat ik de meest vreemde dingen ging verstaan omdat ik medeklinkers (zachte tonen) niet meer kon onderscheiden.
Tijdens de test in het ziekenhuis hadden ze een hoop woorden die steeds zachter werden uitgesproken in de koptelefoon die op elkaar leken, bijv: duif, struif, huif, huig, fuif waardoor je het gevoel kreeg dat je de test goed gemaakt had.
De specialist feliciteerde me met het feit dat ik buitengewoon goed hoorde voor iemand van 70!! Alleen was ik toen pas 28……………………..
Ik vroeg hem of ik met een stukje schoolbord en een krijtje rond m’n nek moest gaan lopen, maar zover was het gelukkig nog niet. Wel adviseerde hij me te stoppen met motorrijden, tja………………….
Heb dus bij een fabrikant in Zwolle die ook op motorbeurzen staat speciaal op maat oordoppen laten aanmeten met een filter erin. Het filter filtert alle schadelijke ruis weg, terwijl je wel iemand gewoon kunt horen praten.
Mijn “tarwestengels” in mijn gehoor zijn “afgebroken” dat houdt in dat het ook met een gehoorapparaat niet op te lossen is omdat het niet met de hoeveelheid geluid te maken heeft maar omdat de sensors weg zijn.
Volgens de specialist is vandaag de dag 60% van de jongeren onder de 18 jaar door de disco’s qua gehoor al “invalide”. Ook in disco’s en bij concerten geldt dat er maximaal 82 DB mag zijn qua muziek, gemiddeld wordt er tegenwoordig 88 DB gehaald! 45% van de motorrijders heeft helaas hetzelfde probleem!!
Dus gehoorbescherming doen!!! Als laatste nog een waarschuwing van diezelfde specialist. De gewone herriestoppers (gele kneedbare doppen bij drogist) sluiten je gehoor af, maar ook voor toeterende weggebruikers en bellen bij spoorwegovergangen en kunnen tevens evenwichtstoornissen veroorzaken door een vacuüm in het oor. Niet doen dus. (wel om te slapen maar niet gebruiken op de motor)
Bij motorzaken heb je al goede vanaf 29 Euro, terwijl professionele al gauw 100 Euro kosten maar werkelijk perfect zijn. Daarnaast kun je ze met klussen (flex 95 DB, betonboren 90 DB) ook prima gebruiken.
Jullie hebben maar 2 oren, wees er zuinig op!!
Tijdens de motorrai en de beurs in Utrecht kun je ze met veel korting aan laten meten, doen dus…………………..
Met vriendelijke Fazergroet,
Michel SilverTip
(voor motorrijders zonder gehoorbescherming)
Beste Fazeristen,
Deze keer wil ik het graag met jullie hebben over gehoorbescherming op de motor. Is gehoorbescherming nou nodig of niet? Ja dus!!!!
Veel motorrijders vinden gehoorbescherming flauwekul of niet “cool” of iets voor watjes, helaas is de realiteit anders.
Zelf heb ik gehoorschade opgelopen door van 1978 tot 1986 zonder gehoorbescherming te rijden. Hoe dat kwam? In die tijd hoorde of las je er nog niet zoveel over en vond ik het zelf helaas onzin.
Je merkt gehoorschade pas als het te laat is om er nog iets aan te doen. Bij mij begon het met een ruis en fluittoon in mijn gehoor die continu aanwezig was en nog steeds is. (gaat nooit meer weg en je wordt er in het begin gestoord van maar het went). Je moet je dat voorstellen zoals het tegenwoordig na het bezoek aan de disco is of na een concert. Tegenwoordig schijnt alle muziek, zelfs in gewone kroegen, keihard te moeten. Na hard geluid of harde muziek heb je dus die ruis of fluittoon in je oren maar die gaat na verloop van tijd weer weg. Mijn oorarts legde het me op een zeer simpele maar goed voor te stellen manier uit. Hij zei: je moet je gehoor voorstellen als een tarweveld met allemaal tarwestengels (voelsprieten) iedere tarwestengel vangt signalen op die doorgestuurd worden naar je hersenen. Als er heel veel geluid komt (meer dan 82 DB) moet je dit zien als een noodweer met slagregen en windvlagen. Je ziet vaak na een noodweer dat de tarwevelden platgeslagen zijn, maar zodra de zon weer schijnt richten ze zich wel weer op, maar als het te vaak gebeurt breken ze af.
10 minuten op een motor rijden met de stilste helm op de markt zonder gehoorbescherming bij een snelheid van 80 km/h levert al onherstelbare gehoorschade op!! bij 100 km/h zit je al op 86 DB) en bij 140 op 98 DB (zelfde als F-16) Alles meer dan 82 DB verwoest het gehoor.
Hoe je dat merkt? Jaren later pas!!
Afgezien van de blijvende ruis of fluittoon kun je steeds moeilijker in gezelschap woorden verstaan, zeker als er meerdere mensen aan het woord zijn. Bij mij viel het op dat ik de meest vreemde dingen ging verstaan omdat ik medeklinkers (zachte tonen) niet meer kon onderscheiden.
Tijdens de test in het ziekenhuis hadden ze een hoop woorden die steeds zachter werden uitgesproken in de koptelefoon die op elkaar leken, bijv: duif, struif, huif, huig, fuif waardoor je het gevoel kreeg dat je de test goed gemaakt had.
De specialist feliciteerde me met het feit dat ik buitengewoon goed hoorde voor iemand van 70!! Alleen was ik toen pas 28……………………..
Ik vroeg hem of ik met een stukje schoolbord en een krijtje rond m’n nek moest gaan lopen, maar zover was het gelukkig nog niet. Wel adviseerde hij me te stoppen met motorrijden, tja………………….
Heb dus bij een fabrikant in Zwolle die ook op motorbeurzen staat speciaal op maat oordoppen laten aanmeten met een filter erin. Het filter filtert alle schadelijke ruis weg, terwijl je wel iemand gewoon kunt horen praten.
Mijn “tarwestengels” in mijn gehoor zijn “afgebroken” dat houdt in dat het ook met een gehoorapparaat niet op te lossen is omdat het niet met de hoeveelheid geluid te maken heeft maar omdat de sensors weg zijn.
Volgens de specialist is vandaag de dag 60% van de jongeren onder de 18 jaar door de disco’s qua gehoor al “invalide”. Ook in disco’s en bij concerten geldt dat er maximaal 82 DB mag zijn qua muziek, gemiddeld wordt er tegenwoordig 88 DB gehaald! 45% van de motorrijders heeft helaas hetzelfde probleem!!
Dus gehoorbescherming doen!!! Als laatste nog een waarschuwing van diezelfde specialist. De gewone herriestoppers (gele kneedbare doppen bij drogist) sluiten je gehoor af, maar ook voor toeterende weggebruikers en bellen bij spoorwegovergangen en kunnen tevens evenwichtstoornissen veroorzaken door een vacuüm in het oor. Niet doen dus. (wel om te slapen maar niet gebruiken op de motor)
Bij motorzaken heb je al goede vanaf 29 Euro, terwijl professionele al gauw 100 Euro kosten maar werkelijk perfect zijn. Daarnaast kun je ze met klussen (flex 95 DB, betonboren 90 DB) ook prima gebruiken.
Jullie hebben maar 2 oren, wees er zuinig op!!
Tijdens de motorrai en de beurs in Utrecht kun je ze met veel korting aan laten meten, doen dus…………………..
Met vriendelijke Fazergroet,
Michel SilverTip
Ik heb even op internet rondgeneusd (de motorbeurs heb ik gemist, omdat ik helaas in ploegendienst moet werken) er zijn heeel veel aanbieders op het gebied van gehoorbescherming op de motor. Nu zijn er vast en zeker Fazeristen hier die ervaring hebben met gehoorbescherming, wat is aan te raden (Merk?).
- [Fazerman]
- 105,2 kW
- Berichten: 193
- Lid geworden op: ma 26 sep, 2005 22:32
- Locatie: ex Fazerrijder uit België
Ook ik behoor tegenwoordig bij de gehoorgestoorden van dit cluppie. Bij mij is de ruis vooral 's nachts ook irritant aanwezig. De eerste 6 jaar heb ik zonder doppen gereden vanaf 2000 rijd ik met op maat gemaakte doppen maar op de 1 of andere manier zijn m'n oren overgevoelig geworden want zelfs met die doppen word ik horendol op de motor. Nu na zeker 3 jaar experimenteren met doppen en helmen, heb ik de voor mij idelale combinatie gevonden. Een schuberth S1 helm met kneedbare doppen van de Hema (groen, 6 stuks voor een euro of 2). jammer dat ik die combi een paar jaar te laat gevonden heb omdat ik nu al beschadiging heb maar ik kan tenminste wel weer motorrijden zonder dat ik gek word van de ruis.
Dit jaar heb ik nog nieuwe doppen op maat laten maken (otoplastieken) maar die geven me toch niet de "stilte" die ik zoek.
Dit jaar heb ik nog nieuwe doppen op maat laten maken (otoplastieken) maar die geven me toch niet de "stilte" die ik zoek.
ter aanvulling op het onderschrift van F3: Een glimlach kost minder electriciteit maar geeft evenveel licht.
Re: Silvertip - Gehoorbescherming op de motor
forummaster schreef:Zelf heb ik gehoorschade opgelopen door van 1978 tot 1986 zonder gehoorbescherming te rijden. Hoe dat kwam? In die tijd hoorde of las je er nog niet zoveel over en vond ik het zelf helaas onzin. Michel SilverTip[/i]
Nu snap ik het !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hij hoort zichzelf niet als hij muziek maakt...............
Wenroy
Re: Silvertip - Gehoorbescherming op de motor
Nu snap ik het !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hij hoort zichzelf niet als hij muziek maakt...............
Wenroy[/quote]
Hallo Lekker ding!!!!
Hij's fijn...........................
Groetjes,
Mich
Hij hoort zichzelf niet als hij muziek maakt...............
Wenroy[/quote]
Hallo Lekker ding!!!!
Hij's fijn...........................
Groetjes,
Mich
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Sjee,, ik rij nu toch al zo;n 8 jaar motor en nooit ben ik er op gewezen dat je gehoorbeschadiging zou kunnen oplopen, door de rijwind notabene. Heb ik nooit bij stilgestaan. Ik heb meteen smiddags oordopjes van mijn werk ingedaan, ga ik die voorlopig gebruiken, en ik laat zeker oordopjes van Variphone aanmeten. Dus thx voor de tip! c.q. waarschuwing!
arny schreef:Sjee,, ik rij nu toch al zo;n 8 jaar motor en nooit ben ik er op gewezen dat je gehoorbeschadiging zou kunnen oplopen, door de rijwind notabene. Heb ik nooit bij stilgestaan. Ik heb meteen smiddags oordopjes van mijn werk ingedaan, ga ik die voorlopig gebruiken, en ik laat zeker oordopjes van Variphone aanmeten. Dus thx voor de tip! c.q. waarschuwing!
Verstandig van je Arny en hopelijk ben je op tijd, omdat de schade vaak pas later waarneembaar is.
Goed dat je actie ondernomen hebt.
Als je je zorgen maakt over je gehoor, laat dan een een gehoortest doen bij een audiciën. Op die manier weet je zeker waar je aan toe bent.
Vriendelijke groet,
Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Voor rijders die nog geen gehoorbescherming hebben, is dit mischien n leuke actie.
http://www.alpine.nl/start.asp?PageID=050201
Natuurlijk zijn er op de motorbeurs febr-2006 ook een aantal gehoorbescherm-fabrikanten met leuke prijzen te verwachten!
kiek maar s,
Arnoud.
http://www.alpine.nl/start.asp?PageID=050201
Natuurlijk zijn er op de motorbeurs febr-2006 ook een aantal gehoorbescherm-fabrikanten met leuke prijzen te verwachten!
kiek maar s,
Arnoud.
Dit lijkt me wel wat! Is dit een beetje een normaal bedrag voor dopjes op maat? Anders kom ik straks op de beurs en dan moet ik weer huilen!arny schreef:http://www.alpine.nl/start.asp?PageID=050201
Natuurlijk zijn er op de motorbeurs febr-2006 ook een aantal gehoorbescherm-fabrikanten met leuke prijzen te verwachten!
Gr,
Rick
Fz6 '07 Black / Orange
MIT150, TomTom
MIT150, TomTom
- jarnofazer
- 72 kW
- Berichten: 88
- Lid geworden op: wo 28 feb, 2007 12:32
- Locatie: Hoogezand
Nog een tip als je lid bent van de KNMV:
http://www.comfoor.nl/content.asp?p=39
http://www.comfoor.nl/content.asp?p=39
Tja...... bij snelheden boven de 80 km/u begint de eerste gehoorschade al na ongeveer een kwartier te ontstaan, óók bij de stilste helmen. Het is inderdaad de rijwind die het meeste lawaai maakt.
De schade bestaat er uit dat de trilhaartjes in het oor, die geluid "transporteren" naar de gehoorzenuwen, beschadigd raken en op den duur afbreken. Die haartjes, itt normaal haar, worden niet vervangen. De schade gaat heel langzaam en heel sluipend (niemand merkt het meteen) tot enkele jaren later de eerste verschijnselen optreden van beginnende doofheid.
Grootste verschil tussen kneedpluggen etc. en op maat gemaakte oordoppen (buiten de pasvorm uiteraard...) is dat een deel van de mensen soms last krijgt van evenwichtsstoornissen, omdat pluggen het oor in z'n geheel afsluiten.
Voordeel van de op maat gemaakte is bovendien dat je voor verschillende dempingen kunt kiezen.
De schade bestaat er uit dat de trilhaartjes in het oor, die geluid "transporteren" naar de gehoorzenuwen, beschadigd raken en op den duur afbreken. Die haartjes, itt normaal haar, worden niet vervangen. De schade gaat heel langzaam en heel sluipend (niemand merkt het meteen) tot enkele jaren later de eerste verschijnselen optreden van beginnende doofheid.
Grootste verschil tussen kneedpluggen etc. en op maat gemaakte oordoppen (buiten de pasvorm uiteraard...) is dat een deel van de mensen soms last krijgt van evenwichtsstoornissen, omdat pluggen het oor in z'n geheel afsluiten.
Voordeel van de op maat gemaakte is bovendien dat je voor verschillende dempingen kunt kiezen.