Silvertip - Kachelpoets, WD-40 en zwarte uitlaatsystemen

tips met betrekking tot het onderhoud van je Fazer worden hier door de webmaster opgenomen zodat mede Fazerrijders hiermee hun voordeel kunnen doen.
forummaster

Silvertip - Kachelpoets, WD-40 en zwarte uitlaatsystemen

Bericht door forummaster »

Kachelpoets, WD-40 en zwarte uitlaatsystemen, een super combinatie!!

Beste Fazeristen,
Velen van ons zijn zuinig op hun Fazer en terecht, want het zijn fantastische motoren waar je trots op bent. Soms echter, gaan onderdelen er minder mooi uitzien hoe goed je de motor ook onderhoudt en doet dit afbreuk aan de totale uitstraling van je Fazer en dat is jammer.

Voor Fazers met het zwarte uitlaatsysteem is de uitlaat zo’n onderdeel.
Door regen (en zeker pekel) wil de uitlaat bij de vier uitlaatbochten en de collector (waar de uitlaatbochten samen komen voordat ze naar de einddemper gaan) + de pijp naar de einddemper, er vaak roestig uit gaan zien en dat is niet alleen een doorn in het oog van sommigen maar ook niet nodig.

Nu heeft Yamaha dit probleem, van motoren met een zwart systeem nog het minst, maar kijk eens in de motorbladen als er een test wordt gedaan, dan zie je vaak bij andere merken dat dit binnen 1000 km al gebeurd is en staan ze zo op de foto en dat is gewoon geen gezicht!
Laten we eerlijk zijn, als je een flink bedrag op tafel legt om de motor aan te kunnen schaffen en daar hard voor gespaard heb, wil je ook dat hij er perfect uitziet en een glanzende motor met een roestig uitlaatsysteem is gewoon niet mooi.

Voor de Fazeristen die zich daar ook aan storen heb ik de volgende oplossing:

Ga naar een winkel waar ze gietijzeren kachels verkopen en vraag naar een tube zwarte kachelpoets. Trek plastic wegwerp handschoenen aan, want anders zit je de rest van de week met echt zwarte handen op je werk!!

Pak een zachte doek en doe de kachelpoets erop en verdeel het goed over de uitlaatbochten en de collector + de pijp naar de demper (kleine hoekjes en moeilijk bereikbare plekken bereik je met een zachte langharige verfkwast). Laat het ongeveer 5 minuten opdrogen en wrijf het dan met een zachte doek goed uit. Kale plekjes van steenslag kun je 2 of 3 keer zo bewerken voor extra dekkracht (niet in één keer heel dik, heeft geen zin).
De collector wrijf je niet uit, alleen de uitlaatbochten en de pijp naar je einddemper. Het resultaat is verbluffend, diepzwarte hoogglans met een langdurig resultaat. Herhaal dit wanneer je het weer nodig vindt, bijv. na veel regen.

Natuurlijk kun je het uitlaatsysteem ook spuiten met hittebestendige matte lak, alleen moet je dan supergoed schuren en dat is niet alleen een lastige maar ook vervelende klus, waarbij je als het niet goed gebeurd is zit met afbladderende lak en je opnieuw kunt beginnen.

Voor ongeveer 5 euro heb je aan 1 tube genoeg om een heel seizoen je uitlaatsysteem prachtig diepzwart te houden.
Om jullie een voorbeeld te geven: zelf heb ik 108.000 km met een Yamaha FJ 1200 gereden waarbij je aan de uitlaten niets kon zien, die zagen er nog steeds als nieuw uit.

Als laatste nog een tip:

Koop een busje WD-40 en spuit na een rit als je uitlaat afgekoeld is!!! WD-40 in de demper (gewoon aan de achterkant in de gaten). Na afkoeling ontstaat er in de demper condens die er moeilijk uitgaat en ervoor zorgt dat je roestvorming aan de binnenkant krijgt.
Op het laagste punt van de demper zit aan de onderkant een klein gaatje om water van het wassen en de condens eruit te laten (let erop of ze open zijn, ongeveer 2 mm), met WD-40, wat tevens een vochtverdrijver is, stroomt het er echt uit en is de uitlaat tevens aan de binnenkant geconserveerd.
Je verdubbeld de levensduur van een demper op deze eenvoudige manier.
Ik hoop dat deze tip ertoe bijdraagt dat jullie Fazers er weer super uitgaan zien.

Veel poetsplezier.

Met vriendelijke Fazergroet
Michel SilverTip
Gebruikersavatar
Henny
35 kW
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 22:01
Locatie: Rotterdam

Bericht door Henny »

Had deze tip al gelezen voordat ik mijn Fazer 600 (model2001) kocht, vorig jaar februari. Die zwarte pijpen waren me al van te voren een doorn in het oog, ten eerste omdat ik niet van zwart houd en ook al omdat ik een aantal jaren terug bij een Suzuki GSXF 600 van een vriend van die lelijke verroeste bochten zag.
Pas onlangs echt op zoek gegaan naar een kachelwinkel in Rotterdam en daar een tube kachelpoets gekocht.
Was wel de dubbele prijs van die SilverTip hier noemt, maar goed, wat een prachtresultaat. Heb erg weinig gebruikt en met een oude tandenborstel opgebracht en daarna uitgepoetst: echt een superresultaat. Zo kan ik jaren vooruit met 1 tube volgens mij.
Een supertip!!
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Bericht door SilverTip »

Henny schreef:Had deze tip al gelezen voordat ik mijn Fazer 600 (model2001) kocht, vorig jaar februari. Die zwarte pijpen waren me al van te voren een doorn in het oog, ten eerste omdat ik niet van zwart houd en ook al omdat ik een aantal jaren terug bij een Suzuki GSXF 600 van een vriend van die lelijke verroeste bochten zag.
Pas onlangs echt op zoek gegaan naar een kachelwinkel in Rotterdam en daar een tube kachelpoets gekocht.
Was wel de dubbele prijs van die SilverTip hier noemt, maar goed, wat een prachtresultaat. Heb erg weinig gebruikt en met een oude tandenborstel opgebracht en daarna uitgepoetst: echt een superresultaat. Zo kan ik jaren vooruit met 1 tube volgens mij.
Een supertip!!

Fijn om te horen/lezen!!

Dank je wel,

SilverTip
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Gebruikersavatar
[Fazerman]
105,2 kW
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 26 sep, 2005 22:32
Locatie: ex Fazerrijder uit België

Bericht door [Fazerman] »

jep jep, ik heb het eergisteren ook zelf voor de eerste keer getest, en het is idd een gouden tip!

me uitlaten zijn net nieuw !!


Afbeelding
____________
_______
2 beer or not 2 beer, that's the question!!
Gebruikersavatar
wenroy
105,2 kW
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 0:33
Locatie: Oldenzaal

Bericht door wenroy »

Vwb de WD-40....

Poets je wielen met een doek met daarop WD-40. De glans die je terugkrijgt is niet te vergelijken met die van welke was dan ook. Niet uitpoetsen!!
Bijkomend voordeel: vuil en overtollig kettingvet kunnen niet goed hechten. Bij je vogende wasbeurt zijn je wielen in een handomdraai weer schoon!!

Wenroy
Ricky
50 kW
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 03 feb, 2008 19:04
Locatie: OSSENDRECHT

Re:

Bericht door Ricky »

wenroy schreef:Vwb de WD-40....

Poets je wielen met een doek met daarop WD-40. De glans die je terugkrijgt is niet te vergelijken met die van welke was dan ook. Niet uitpoetsen!!
Bijkomend voordeel: vuil en overtollig kettingvet kunnen niet goed hechten. Bij je vogende wasbeurt zijn je wielen in een handomdraai weer schoon!!

Wenroy
In plaats van WD-40 kun je voor je wielen ook ouderwetse lijnzaadolie gebruiken. Dit blijft beter zitten dan WD-40 en geeft een echte hoogglans. Tevens geeft lijnzaadolie ook een erg goede bescherming tegen corrosieve troep, zoals pekel e.d. en blijft de remstof niet aan je velg plakken. Lijnzaadolie droogt op en plijft niet plakkerig.
Maar net als WD-40, zorg er voor dat het niet op je schijven terecht komt, want dat remt voor geen meter.
Leef nu, Rol-later!
Gebruikersavatar
Theo fff6
50 kW
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 apr, 2008 17:32
Locatie: Haps

Re: Re:

Bericht door Theo fff6 »

Geen wd-40 op je lak spuiten kan hij namelijk niet meer bijgewerkt worden. Vraag het maar aan een autospuiter.
Ricky schreef:
wenroy schreef:Vwb de WD-40....

Poets je wielen met een doek met daarop WD-40. De glans die je terugkrijgt is niet te vergelijken met die van welke was dan ook. Niet uitpoetsen!!
Bijkomend voordeel: vuil en overtollig kettingvet kunnen niet goed hechten. Bij je vogende wasbeurt zijn je wielen in een handomdraai weer schoon!!

Wenroy
In plaats van WD-40 kun je voor je wielen ook ouderwetse lijnzaadolie gebruiken. Dit blijft beter zitten dan WD-40 en geeft een echte hoogglans. Tevens geeft lijnzaadolie ook een erg goede bescherming tegen corrosieve troep, zoals pekel e.d. en blijft de remstof niet aan je velg plakken. Lijnzaadolie droogt op en plijft niet plakkerig.
Maar net als WD-40, zorg er voor dat het niet op je schijven terecht komt, want dat remt voor geen meter.
Gaan met die banaan
lordjes
25kW
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 nov, 2009 8:35

Re: Silvertip - Kachelpoets, WD-40 en zwarte uitlaatsystemen

Bericht door lordjes »

Sinds juli een prachtige fazer uit 2001 gekocht. Nu lees ik dat de uitlaatbochten prima te onderhouden zijn met kachelpoets. Weet iemadn een zaak in de buurt van zwijndrecht waar ik zulke poets kan krijgen?
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: Silvertip - Kachelpoets, WD-40 en zwarte uitlaatsystemen

Bericht door SilverTip »

lordjes schreef:Sinds juli een prachtige fazer uit 2001 gekocht. Nu lees ik dat de uitlaatbochten prima te onderhouden zijn met kachelpoets. Weet iemadn een zaak in de buurt van zwijndrecht waar ik zulke poets kan krijgen?


Gewoon bij een zaak waar ze houtkachels verkopen :o

Even op internet kijken ( telefoongids) en dan komt het goed.

Succes ermee. Het was mijn tip en ik heb er bij een FJ 1200 de uitlaatbochten 108.000 km in nieuwstaat mee kunnen houden.

Succes!!

Gr,

Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Gebruikersavatar
Biggs
105,2 kW
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 23:28
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Silvertip - Kachelpoets, WD-40 en zwarte uitlaatsystemen

Bericht door Biggs »

doe I have to say more;

kachelpoets in zijn element :glasses7:
Bijlagen
001 (2).jpg
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed wordt duurder!

Trots om in Motoplus "Mijn Trots" te staan: http://www.motoplus.nl/blog/magazine/ui ... -hoekstra/
Gebruikersavatar
Freaky Frank
72 kW
Berichten: 95
Lid geworden op: za 06 jun, 2009 9:05

Re: Silvertip - Kachelpoets, WD-40 en zwarte uitlaatsystemen

Bericht door Freaky Frank »

Biggs schreef:doe I have to say more;

kachelpoets in zijn element :glasses7:
Amai hoe heb je dat zo mooi gekregen ?
Better 1 bike on the ground that 10 in the air

FZ6-S, bj 2005, Bos uitlaat, K & N luchtfilter, Viper zadel, Stebel claxon, Garmin Zumo 595 ...
Gebruikersavatar
Biggs
105,2 kW
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 23:28
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Silvertip - Kachelpoets, WD-40 en zwarte uitlaatsystemen

Bericht door Biggs »

Freaky Frank schreef:
Biggs schreef:doe I have to say more;

kachelpoets in zijn element :glasses7:
Amai hoe heb je dat zo mooi gekregen ?
Ben begonnen met een staalborstel, toen van grof, middel naar fijn schuurpapier, vervolgens met een schuurtol op lucht en een speciale poetskop naar commandant en als finishing touch Belgom Alu.

Al met al, schrik niet 10 avonden werk en zeker 2-3 uren per avond, maar dan heb je ook weer wat. (was overigens niet vrijwillig, ik moest wel, want een nieuwe kopen is sneller, maar die kosten he).
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed wordt duurder!

Trots om in Motoplus "Mijn Trots" te staan: http://www.motoplus.nl/blog/magazine/ui ... -hoekstra/
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: Silvertip - Kachelpoets, WD-40 en zwarte uitlaatsystemen

Bericht door SilverTip »

Ziet er echt geweldig uit!!!!

Gr,

Silvertip \:D/
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: Silvertip - Kachelpoets, WD-40 en zwarte uitlaatsystemen

Bericht door SilverTip »

Hallo Biggs,

Ik heb net in je fotoalbum gekeken en mijn bewondering stijgt alleen maar =D>

Wat een megaklus waar je aan begonnen bent, ik ben dan ook enorm benieuwd
naar het uiteindelijke resultaat.

Je hebt dan wel een bijzondere Fazer, die uniek is qua kleur en afwerking waar je
trots op mag zijn.

Gr,

Silvertip
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Gebruikersavatar
Biggs
105,2 kW
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 23:28
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Silvertip - Kachelpoets, WD-40 en zwarte uitlaatsystemen

Bericht door Biggs »

SilverTip schreef:Hallo Biggs,

Ik heb net in je fotoalbum gekeken en mijn bewondering stijgt alleen maar =D>

Wat een megaklus waar je aan begonnen bent, ik ben dan ook enorm benieuwd
naar het uiteindelijke resultaat.

Je hebt dan wel een bijzondere Fazer, die uniek is qua kleur en afwerking waar je
trots op mag zijn.

Gr,

Silvertip
Thanks, het begint inderdaad een hele klus te worden.
We gaan komende week het blok spuiten en ja, met enige tegenwil toch maar de carberateurs eraf gehaald om er beter bij te kunnen. Denk dat ik daarmee mijn eerste echte probleem krijg: het weer monteren van de twee gaskabels. Maar gelukkig hebben we nog altijd de site http://www.cartestsoftware.com/fz1/ waar onderop een aantal handleidingen met foto's staan. Moet goed komen.
Biggs
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed wordt duurder!

Trots om in Motoplus "Mijn Trots" te staan: http://www.motoplus.nl/blog/magazine/ui ... -hoekstra/
Plaats reactie