Silvertip - Voorvorken, insecten, doekjes en spuug

tips met betrekking tot het onderhoud van je Fazer worden hier door de webmaster opgenomen zodat mede Fazerrijders hiermee hun voordeel kunnen doen.
Plaats reactie
forummaster

Silvertip - Voorvorken, insecten, doekjes en spuug

Bericht door forummaster »

Wat hebben voorvorken, insecten, doekjes en spuug met elkaar te maken??

Beste Fazeristen,

Nu de warmere maanden zijn aangebroken is het niet alleen prettiger om te rijden maar komen helaas ook de insecten weer in grote getale te voorschijn. Uiteraard is de smurrie die ze veroorzaken op je vizier en bij sommige zéér gelukkige motorrijders met een potje op hun hoofd, op hun tanden niet iets waarop je zit te wachten en haal je het ongedierte er weer vlug af.

Op je vizier verwijder je ze maar wat graag omdat je er last van hebt en dit vergeet je dan ook niet. Er is echter een erg kwetsbaar deel aan je motor dat wel vaak vergeten wordt omdat je het niet zo goed ziet, en dat niet zo goed tegen insecten kan en dat zijn je voorvorkkeringen.

Voor de niet techneuten:

Je voorvork wordt gedempt door een combinatie van olie en lucht in de vorkpoten. De glimmende telescooppoten glijden met in veren in de voorvork. In de voorvork zitten rubberen ringen (keringen) die ervoor zorgen dat de olie in de voorvork blijft.

Als er insecten op de telescooppoten zitten en ze nog vers (= zacht) zijn is dit niet zo’n probleem. Haal je ze er echter niet af en zijn ze uitgedroogd en hard dan kunnen bij een volgende rit door het in veren van de poten met daarop harde insecten de ringen beschadigen waardoor er olielekkage kan optreden. Buiten een slechtere demping kan er ook een dusdanige lekkage ontstaan dat er olie op je remschijven of op je band kan komen met alle gevolgen van dien.

De ringen zelf kosten maar weinig om te vervangen, vaak maar een paar Euro, maar het arbeidsloon om de vork te demonteren bedraagt al gauw 100 Euro!!

Hoe voorkom je dit?

Zorg dat je een doekje in je tanktas of jaszak hebt en doe een beetje spuug op de vorkpoten en je wrijft de insecten er aan het einde van de dag heel gemakkelijk af. Wacht niet tot de volgende ochtend omdat het dan veel moeilijker gaat en de schade bij het eerste beste in veren al kan ontstaan.

Met vriendelijke Fazergroet,
Michel SilverTip
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Een goed middel voor het verwijderen van (oude) insectenlijkjes etc. zijn de zogenaamde "microvezeldoekjes" .
Met een beetje water (of spuug...) krijg je alles er zó weer af. Werkt ook perfect op je vizier.
WLF 46
35 kW
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 25 mar, 2005 11:41
Locatie: Veghel, Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door WLF 46 »

Ik heb een vraagje: Hoeveel cc vorkolie moet er op de voorvork van een Yamaha Fazer 600 uit 2001? Ik heb wel een onderhoudsboek van mijn Fazer, maar hier staat niets over in vermeld...
Zou iemand mij kunnen helpen?
--Viva La Flica!--
J.W.
105,2 kW
Berichten: 1444
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 16:54

Bericht door J.W. »

Aan 350ml heb je volgens mij genoeg.

Denk er wel aan bovenin je vorkpoot dat je de "luchtkamer" goed afvult!
d.w.z.: met je binnenpoot in de hoogste stand, dient het olie niveau zo`n 21cm onder de bovenzijde van je binnenpoot te zitten!
Dit is bij mijn FZS 600 bj. `98, het kan bij het 2001 type verschillen want die heeft volgens mij instelbare veren?

Kijk anders even op de site van Ted Herder, daar staan verschillende Fazermanuals.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Zorg er in ieder geval voor dat je de vork goed uitspoelt en dat, als je de nieuwe olie er in giet, je de lucht er goed uit pompt. Beweeg de binnenpoot een aantal malen op en neer tot je voelt dat ie stevig wordt.

Meten van het oliepeil doe je met de vorkpoot in de laagste stand en de veer aangebracht, vanaf de rand van de vorkpoot. NOOIT gewoon een hoeveelheid er in gieten, altijd meten!
Plaats reactie