Silvertip - Hoe belangrijk is de juiste bandenspanning?

tips met betrekking tot het onderhoud van je Fazer worden hier door de webmaster opgenomen zodat mede Fazerrijders hiermee hun voordeel kunnen doen.
forummaster

Silvertip - Hoe belangrijk is de juiste bandenspanning?

Bericht door forummaster »

Hoe belangrijk is de juiste bandenspanning nu werkelijk?

Beste Fazeristen,

Er gaan vaak allerlei verhalen rond over het belang van bandenspanning. Zelf ben ik na een probleempje 2 jaar geleden informatie gaan inwinnen bij de bron omdat ik nu eindelijk eens écht wilde weten hoe het zat en heb gesproken Bridgestone Nederland, die sinds eind april dit jaar tevens sponsor is van onze club.

Wat eraan vooraf ging: Nicolette en ik zouden samen met een vriendin, die bij mij achterop ging, naar de Moezel gaan. Omdat ik een duo en extra bagage achterop had heb ik eerst nog even mijn banden een wat hogere spanning gegeven bij een benzinestation. Het was zéér heet die dag zo’n 38 graden. Door de Eiffel richting Moezel had ik geen lekker gevoel en reed als een beginner erg voorzichtig en twijfelachtig en dacht eerst dat het aan de extra belasting lag, vreemd omdat mijn motor (toen een Blackbird) uitermate geschikt was voor 2 personen. Tijdens een pauze zag ik echter dat de achterband helemaal blauw en vettig was, niet rulde en verschrikkelijk heet was.

De band begon te smeren en glijden maar ik begreep er niets van want ik had de band immers ’s ochtends nog op de juiste spanning gezet!

Terug in Nederland contact opgenomen met Bridgestone die me vertelde dat de bandenspanning waarschijnlijk te laag was geweest. Men stelde dat ik het moest controleren met een digitale spanningsmeter omdat erg veel analoge meters onbetrouwbaar blijken te zijn (door laten vallen, ruwe behandeling etc.) en er bleek na controle dan ook slechts 2.1 bar in te zitten i.p.v de voorgeschreven 3,1 bar met duo en bagage.

Men stelde ook dat de band helaas, ongeacht het nog goede profiel, vervangen diende te worden omdat door de hitte de olie, die bij het productieproces van de band gebruikt wordt, naar het oppervlak was gekomen (blauwe gloed) en daardoor de compound zo veranderd was dat de band gevaarlijk en onbruikbaar was. Met andere woorden: die blauwe vettige laag slijt er niet meer af!

Een band mag maximaal 50 á 60 graden warm worden. Door een te lage spanning krijg je meer vervorming en dus ook meer hitte + slijtage van de band. Boven de 70% graden is het desastreus en het is dan ook een fabeltje dat hoe heter de band is hoe meer grip deze biedt. Een band moet een goede werktemperatuur hebben. Bij een TE warme band kan het gebeuren dat je ineens je grip kwijt bent i.p.v. dat je het aan voelt komen en je er dus zomaar naast ligt. Uiteraard geldt dit ook voor een Te koude band en juist daarom is het belangrijk de band als je gaat rijden voorzichtig op temperatuur te brengen en je rijstijl aan te passen. (bij koud weer kan dit zo’n 15 kilometer duren).
In de winter is het daarom raadzaam de spanning met zo’n 0.2 á 0.4 bar te verlagen om meer vervorming en dus meer warmteopbouw en grip te krijgen.
Bij erg heet weer is het beter de spanning iets te verhogen om de vervorming en dus hitteopbouw te beperken. Het wegdek kan bijvoorbeeld alleen al zo’n 60 graden heet worden. Volgens Bridgestone kan iedere 0,2 bar afwijking te laag een hogere temperatuur van de band tot gevolg hebben. Als je alleen rijdt is dit wat minder maar met duo + bagage (dus onder volle belasting) gebeurt dit door de extra vervorming , destemeer!

De conclusie van Bridgestone luidt dan ook:

Schaf een digitale bandenspanningsmeter aan (€ 14.95) en controleer iedere week de bandenspanning!! Je zult zien dat er na één week al verschil in zit en sommige van ons controleren het een heel seizoen niet. Daarnaast is de bandenspanning bij een buitentemperatuur van +15 graden anders dan bij +30 graden en moet dus gecontroleerd/aangepast worden.
Maak je een lange snelle “autobahnrit” met duo, verhoog dan voor de autobahn de spanning (+0,2 á 0,3 bar) en breng deze dan weer omlaag in je tourgebied. Met je digitale meter kun je dan bij een pomp corrigeren.

Voordelen: langere levensduur banden (tot+ 15%), meer stabiliteit, betere feedback (voelen wat de motor doet en waar de grens van je grip ligt) en niet onbelangrijk als laatste: meer motorplezier en veiliger rijden.

Met vriendelijke Fazergroet,
Michel SilverTip
Plaats reactie