gevraagd: verhoogd ruitje voor fzs 600 (jb 2000)

Indien er misbruik wordt gemaakt van dit forum door het plaatsen van advertenties die hier niet thuishoren, worden deze onmiddellijk verwijderd!
Plaats reactie
narc
35 kW
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 sep, 2012 18:22

gevraagd: verhoogd ruitje voor fzs 600 (jb 2000)

Bericht door narc »

Wie heeft er nog een verhoogde, of double-bubble, ruit voor een oerfazer liggen? Moet natuurlijk niet teveel kosten ;)

Met mijn 1.82m maakt de Fazer toch wel een hoop turbulentie-lawaai boven de 100km/u.
[FZS600 (bj2000)]
wimvandervlis
105,2 kW
Berichten: 249
Lid geworden op: za 09 jan, 2010 16:59
Locatie: Westland

Re: gevraagd: verhoogd ruitje voor fzs 600 (jb 2000)

Bericht door wimvandervlis »

Hoi Narc,

Even een kanttekening van iemand die een verhoogd ruitje heeft gehad. Beviel voor geen METER :-(
Dit gaf bij mij turbulentie :evil:

Ik ben daarom weer terug naar het originele ruitje. Dan maar wat meer wind, maar minder herrie.

Mijn lengte 1.70 meter en ook in het bezit van een oer Fazer.
Dus als je een stuk langer bent weet ik niet natuurlijk wat de gevolgen zijn, maar er is een beste kans dat ook jij herrie bij je helm gaat ondervinden.

Mijn advies: probeer een keertje een ruitje, want voor je het weet moet je het weer door zien te verkopen....


Wim
FZS 600 en 4 XS-en
1978 tot 1982
narc
35 kW
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 sep, 2012 18:22

Re: gevraagd: verhoogd ruitje voor fzs 600 (jb 2000)

Bericht door narc »

Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag een ritje gemaakt met het ruitje verwijderd. Wat een verschil! De turbulentie is helemaal weg en en je hoort alleen nog maar rijwind. Je merkt boven de honderd wel dat er meer druk op je bovenlichaam staat.

Jammer dat het geen gezicht is!
[FZS600 (bj2000)]
narc
35 kW
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 sep, 2012 18:22

Re: gevraagd: verhoogd ruitje voor fzs 600 (jb 2000)

Bericht door narc »

Inmiddels heb ik een MRA Vario Touring scherm geïnstalleerd. Qua turbulentie en geluid rond de helm helpt het wat, maar niet veel. Wat me wel duidelijk opvalt is dat de comfortabele kruissnelheid toeneemt. Het is een stuk prettiger rijden boven de 100 km/u nu.

Toch maar investeren in op maat gemaakte oordoppen :)

Veel rijplezier deze lente!
[FZS600 (bj2000)]
HansL
105,2 kW
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 21 mar, 2011 21:35

Re: gevraagd: verhoogd ruitje voor fzs 600 (jb 2000)

Bericht door HansL »

En wat voor een helm draag je ?
wimvandervlis
105,2 kW
Berichten: 249
Lid geworden op: za 09 jan, 2010 16:59
Locatie: Westland

Re: gevraagd: verhoogd ruitje voor fzs 600 (jb 2000)

Bericht door wimvandervlis »

Uit je reactie kan ik opmaken dat je rijdt zonder gehoorbescherming.

Weet dat je heel heel erg veel risico loopt op gehoorschade als je langere tijd harder rijdt dan 80 tot 100 km (eea afhankelijk van je helm).

De wind maakt namelijk zoveel herrie dat je altijd boven de grens zit dat bij langere tijd motorrijden gehoorschade optreedt (en dat is definitief :-( ). Zelf heb ik in het begin van mijn motorcarriere ook een tijdje zonder gereden, kan er nu nog elke dag van "genieten" heb een fluittoon in mijn oren eraan overgehouden (als ik het over zou mogen doen, zou ik gelijk met gehoorbescherming zijn gaan rijden).

Mijn advies is dus zorg voor je oren door het gebruik van gehoorbescherming. Dus op maat gemaakte otoplastieken of de standaard gehoorbescherming van Alpine of andere bedrijven (universele oordoppen).

Neveneffect van gehoorbescherming is dat je minder vermoeid afstapt na een lange rit.

Wim
FZS 600 en 4 XS-en
1978 tot 1982
narc
35 kW
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 sep, 2012 18:22

Re: gevraagd: verhoogd ruitje voor fzs 600 (jb 2000)

Bericht door narc »

HansL schreef:En wat voor een helm draag je ?
Een Shoei integraalhelm van twee jaar oud. Niet een model met een speciale geluidsreducerende bouw ofzo, zoals sommige Schuberths.
[FZS600 (bj2000)]
narc
35 kW
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 sep, 2012 18:22

Re: gevraagd: verhoogd ruitje voor fzs 600 (jb 2000)

Bericht door narc »

wimvandervlis schreef:Uit je reactie kan ik opmaken dat je rijdt zonder gehoorbescherming.

Weet dat je heel heel erg veel risico loopt op gehoorschade als je langere tijd harder rijdt dan 80 tot 100 km (eea afhankelijk van je helm).

De wind maakt namelijk zoveel herrie dat je altijd boven de grens zit dat bij langere tijd motorrijden gehoorschade optreedt (en dat is definitief :-( ). Zelf heb ik in het begin van mijn motorcarriere ook een tijdje zonder gereden, kan er nu nog elke dag van "genieten" heb een fluittoon in mijn oren eraan overgehouden (als ik het over zou mogen doen, zou ik gelijk met gehoorbescherming zijn gaan rijden).

Mijn advies is dus zorg voor je oren door het gebruik van gehoorbescherming. Dus op maat gemaakte otoplastieken of de standaard gehoorbescherming van Alpine of andere bedrijven (universele oordoppen).

Neveneffect van gehoorbescherming is dat je minder vermoeid afstapt na een lange rit.

Wim
Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie. Na mijn lessen ben ik eigenlijk meteen met doppen gaan rijden. Eerst met de standaard Alpine doppen, maar die blijven bij mij niet goed zitten. Ik ben op zoek gegaan naar een ander ruitje omdat zelfs met de doppen goed in, ik soms na een snelwegrit een dof gevoel in mijn oren had (als een nachtje te luide kroeg). Nu rij ik met Wilson doppen die ook op schietbanen gebruikt worden. Alleen die werken zo goed dat je de motor bijna niet meer hoort en ze zijn gesloten, wat eigenlijk niet goed is voor je evenwichtsorgaan.

Ik wil nu inderdaad voor op maat gemaakte doppen gaan, maar dat is weer best een investering.

Grt!
[FZS600 (bj2000)]
Plaats reactie