Vergelijking Fazer 1o00 vs FZ1

een verzameling testrapporten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BBFazer
25kW
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 sep, 2010 12:44
Locatie: Groningen

Vergelijking Fazer 1o00 vs FZ1

Bericht door BBFazer »

Welke voor/nadelen hebben de fazer 1000 en de FZ1 fazer t.o.v elkaar? Ik heb zelf een Fazer 1000 en ben wel nieuwsgierig hoe andere fazeristen er tegenoverstaan. Vooral zij die beide motoren hebben gereden. Volgens mij is er kwa vermogen niet veel verschil, en kwa koppel ook niet echt. Ik ben benieuwd naar julie reacties. ( Ik hoef dus niet te weten dat de één 5 km/u harder gaat dan de ander, dat is niet relevant. Wel wegligging, komfort, duogebruik, verbruik!, windbescherming, gasreactie, enz. )
Gebruikersavatar
QuickSilver
105,2 kW
Berichten: 452
Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 13:22

Re: Vergelijking Fazer 1o00 vs FZ1

Bericht door QuickSilver »

Hoi,

Zelf heb ik tot 2006 een Fazer 1000 gereden tot volle tevreden. Vervolgens vanaf april 2006 één van de eerste FZ1 fazers gekocht.

Ik zal maar eerlijk zijn, dat viel tegen qua vermogen en vering. De vering was keihard (ik kwam met hoofdpijn van die motor af) en het vermogen was misschien iets meer als de oude 1000, maar niet veel meer.

Wij zijn geen mensen die een motor snel gaan aanpassen, zoals stalen remleiding, kuipjes, etc) Maar zo blijven rijden was geen optie. Een stugge vering is fijn, maar dit was echt te gek. Ik werd gewoon gelanceerd en m'n band had bij invering weinig contact met de weg. Ik heb toen een volledig instelbare vering van HK suspension er op laten zetten. Wat een wereld van een verschil. Hierbij moet ik aangeven dat van latere uitvoeringen (vanaf 2008 geloof ik) deze vering zachter is. Ik zou de vering dan niet aangepast hebben.

Het vermogen....................Je koopt een nieuwe motor en je denkt hij kan alleen maar beter zijn. Maar dat vermogen lag redelijk gelijk met de oude 1000. Daarom hebben wij een andere uitlaat, Akrapovich, er op laten zetten. Ook de katalysator er uit en e.e.a. laten afstellen. Inclusief demper heb je daarmee een redelijk verschil, maar met de demper er uit is dit niet te vergelijken. Dit scheelt enorm.

De FZ1 fazer rijdt een stuk sportiever dan de oude 1000. De oude 1000 was echt een allemansvriend waarmee je heel rustig, maar ook sportief kon rijden. De FZ1 zit tussen een 600 en 1000 in. M.a.w. je moet hem wat meer in de toeren rijden. Daarnaast is de 1e versnelling heel lang (officieel tot 139 km per uur geloof ik). Met het aan en uit effect moet je ook rekening houden. Hier ben ik aan gewend, maar indien je gas geeft in lange doorgaande bochten kan hij een beetje 'snoeken'. Bij latere uitvoeringen is dit een stuk minder.

Verder stuurt hij erg strak en het frame geeft geen krimp. De oude 1000 was fijn te rijden, maar bij erg sportief sturen in de bochten voel je deze soms een beetje wiebelen. Dit is trouwens niet erg, maar bij de FZ1 duidelijk verbeter (lees goed)

Nu wat het verbruik betreft. Binnen de club is er een behoorlijk verschil. Mijn FZ1 rijdt gemiddeld zo'n 1 op 14-15. (anderen hebben een verbruik van 1 op 16) Daarbij moet ik wel aangeven, dat als wij rijden dit eigenlijk nooit snelwegkilometers zijn. Dus veel heuvels/bergen/bochten. Daarnaast vind ik de 18 liter tank echt K.. De FZ1 is in een groep echt de beperkende factor vanwege de lage radius. Mijn mannetje rijdt een Fazer 1000 en hij kan dan nog vrolijk doorrijden, maar na 210 km wil ík wel graag tanken. Ik weet dat je zo'n kleine tankinhoudt steeds meer ziet bij motoren, maar het is niet echt handig/practisch. Het scheelt gewicht, maar voor mij had hij best een paar kilootjes zwaarder mogen zijn om dit probleem op te lossen.

De zitpositie is sportiever als de oude 1000. Het zadel is vrij hard, maar net als op een zachter zadel krijg je het uiteindelijk ook aan je billen. Voor mij geen verschil. Voor wat betreft een duopassagier heb ik geen ervaring.

Nou, een heel verhaal. Hopelijk heb je hier iets aan.

groetjes,

QuickSilver
Nicolette
Als ge mar plezier het war!
Gebruikersavatar
HansV
105,2 kW
Berichten: 303
Lid geworden op: do 04 nov, 2004 1:37
Locatie: Lisserbroek
Contacteer:

Re: Vergelijking Fazer 1o00 vs FZ1

Bericht door HansV »

Ik heb op beide motoren ongeveer 5 jaar gereden. De Fazer 1000 was zuiniger dan de FZ1 en de windbescherming was iets beter. Het zadel was ook vriendelijker (lees comfortabeler ). Met de Laser Hotcam zat er een mooi geluid in. Hij stuurde goed. Dat waren, voor mij, de voordelen van de Fazer 1000.
De FZ1 heeft een betere zit. Je trekt de motor aan. Je voelt je meer op1 met je met motor. Door de zit, het andere, nog prettiger stuur, rijdt hij veel prettiger. Nadat de vering afgesteld was stuurde hij perfect.Door openlucht filter (K&N filter) , Nikko carbon sportuitlaat en iets andere tandwielen had ik de indruk en gevoel dat hij sneller was en meer vermogen had dan de Fazer 1000.
Ik vond de FZ1 een beter sturende, zittende motor.
Verbruik was wel een stuk hoger en met de kleinere tank het enige nadeel ten opzichte van de Fazer 1000.

Al met al wel twee heerlijke motoren. Heb van beide erg genoten.

Explorerhans
Hans Verschuren

Voorzitter:
All Fazer & MT club Nederland
Plaats reactie