EERSTE TEST: YAMAHA FAZER8

een verzameling testrapporten
Gebruikersavatar
Jos J. Heiloo
50 kW
Berichten: 49
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 0:06
Locatie: Purmerend
Contacteer:

EERSTE TEST: YAMAHA FAZER8

Bericht door Jos J. Heiloo »

Van alle markten thuis http://www.motorfreaks.nl/2010/eerste-t ... azer8.html

Daar waar in het verleden fabrikanten juist de extremen gingen opzoeken om de verwende klant het nóg meer naar z’n zin te maken is anno 2010 allround het nieuwe sleutelwoord geworden. Motoren die nergens écht in uitspringen, maar daarentegen wel van alle markten thuis zijn en daardoor het beste van beide werelden weten te combineren. Dat is in een notendop de nieuwe Fazer8 en precies dát was het gevoel wat de motor bij ons tijdens een eerste kennismaking wist los te maken.

Het succesvolle verhaal van de populaire Fazer begint in 1997, als Yamaha tijdens de Paris Motorshow de FZS600 Fazer aan het publiek presenteert, een nieuwe allround motorfiets met tophalf die meteen inslaat als een bom en een nieuwe standaard zet voor allround middenklas motorfietsen. Waren tot die tijd allround motorfietsen Al eerder gezien bij de VFR1200 en S1000RR, het toverwoord van 2010: dubbele kuiplagen. Onder de 6.500 erg beschaafd, daarboven wordt 't 'leuk'. Uitlaatboeren zullen hier garen bij spinnen. vooral gezapige niet spannende machines, met een 95 pk sterk – uit de Thundercat afkomstig – 600cc motorblok, een stabiel rijwielgedeelte en eveneens uit de supersport afkomstige mono-caliper remklauwen was de Fazer alles behalve dat. Tel daarbij op dat de motor zeer gunstig geprijsd was en voilà, het succes is verklaard.

In 2004 lanceerde Yamaha de FZ6, een tweede generatie Fazer die de lat nog hoger wist te leggen. Een die-cast aluminium frame en achterbrug in combinatie met een uit de YZF-R6 afkomstig motorblok resulteerde in een compleet nieuw ontworpen motorfiets die nog meer de fun van een supersport moest combineren met het rijgemak van een allround motorfiets. Een model dat drie jaar later nóg meer zou worden aangescherpt met de lancering van de wederom nog sportievere FZ6 S2, terwijl met een 78 pk uitvoering van de standaard Fazer de onderkant van de markt moest worden bediend.

Gespierde bliksem

Gewoon in eigen land, da's stukken beter voor zo'n introductie, zeggen ze dan... Per slot van rekening zal de Nederlandse motorrijder er hier ook het vaakst te vinden zijn. Zal allemaal wel, maar wel eens van regen gehoord?

Tot zover de geschiedenis, terug naar de nieuwe Fazer8 die een kleine maand geleden in Zuid Frankrijk aan een beperkt groepje journalisten werd voorgesteld. Met dank aan de wereldwijde kredietcrisis, die de budgetkraan voor introducties ook bij Yamaha had dichtgedraaid. Om dat te compenseren werden diezelfde preproductie modellen

Overzichtelijk display, alleen een versnellingsindicator ontbreekt.

Past een schijfremslot nét in. De handgrepen zitten net te ver naar voren om je met accelereren goed bij af te zetten. door onze importeur naar Nederland gehaald, om ons in de gelegenheid te stellen op eigen bodem met de nieuwe fiets kennis te maken. Met een motor die het midden moet houden tussen een zeshonderd en duizend leek het midden van de week uitermate geschikt voor dit rendez-vous, op woensdag dus, maar uitgerekend die dag worden we verrast met oer-Hollands weer. Alsof dát nog niet erg genoeg is, is mijn Fazer8 voor de zekerheid van kersvers rubber voorzien, en het laatste wat ik wil is als Valentino Rossi van de Fazer8 te worden geworpen.

Hoewel de Fazer8 duidelijk de uiterlijke kenmerken van de FZ6 en de FZ1 herbergt, is het design toch onderscheidend ten opzichte van die twee modellen. Iets wat op de eerste foto’s van de fiets niet écht tot uitdrukking kwam. Het neusje van de Fazer8 is duidelijk een afgeleide van de FZ6, maar dan breder, platter en eleganter vormgegeven, terwijl het kontje van de fiets zo van de FZ1 lijkt te zijn overgenomen. De zithouding is eveneens het midden tussen de FZ6 en FZ1: minder sportief ( en dus meer ontspannen) dan de FZ6 en minder agressief (en dus eveneens meer ontspannen) dan de FZ1. Het stuur, de voetsteunen en het zadel zijn precies daar gepositioneerd waar je ze zou verwachten op een allround motor. Dankzij de ontspannen zithouding, die grotendeels door de tussen de benen slank vormgegeven tank wordt veroorzaakt, voel ik me meteen thuis op de fiets en ben al na twintig meter vergeten met kersvers nieuw rubber op een nat wegdek onderweg te zijn.


Middle of the road


Zo ontspannen als de motor zit, zo ontspannen is ook de wijze waarop de Fazer8 zich laat sturen. De regen was met dusdanige bakken uit de hemel komen vallen dat een waterskiër er jaloers op zou zijn geworden, maar zodra we de Fazer8 de sporen kunnen geven lijkt Pluvius zijn laatste regenwolk te hebben uitgeknepen. Het wegdek is echter nat, en dus is het oppassen geblazen met de nieuwe Bridgestone BT021. Opmerkelijk trouwens dat Yamaha bij deze nieuwe Fazer heeft gekozen voor een oud type motorband, maar daarin zijn ze niet de enige. Begin dit jaar konden we dit ook al bij de introductie van Honda’s CB1000F constateren, maar dat even terzijde. Terug naar de Fazer8, die zich vanaf de eerste meters ontpopt tot een vertrouwde metgezel. De motor is redelijk zacht afgeveerd, wat vooral opvalt zodra een passagier zal opstappen. De motor zakt dan diep in zijn achtervering, maar de periode dat we met passagier reden was te kort (en het tempo te laag) om te kunnen constateren dat de achtervering door zou slaan. Nu is de achterveer in veervoorspanning in te stellen, maar bij extreem gebruik zal een bezoek aan een veringboer geen verkeerde tijdsbesteding zijn.

De soepele vering maakt echter wel dat oneffenheden erg soepel worden opgevangen. Drempels zijn geen enkel probleem, en even een stoeprand meepikken zal ook zonder kleerscheuren gedaan kunnen worden. Zeker op de in het begin vooral natte wegen werkt het alleen in het voordeel van de fiets. Op een kaatsverlaten dijkweg, die ’s weekends voor gemotoriseerde tweewielers is afgesloten, mag de Fazer8 laten zien wat hij in zijn mars heeft. Yamaha claimt dat de nieuwe 800 het beste is van twee (600 en 1000) werelden, en dat willen we ervaren. In zesde versnelling laten we motor afzakken tot tweeduizend toeren, waarna het gas vol open gaat. Een strepentrekkende, nieren diep in je lijf drukkende ‘dikke-duizend’ acceleratie blijft uit, maar toch weet de motor vanaf een kleine 4.000 toeren goed van zijn plek te komen. Echt interessant wordt het echter zodra de 6.500 toeren worden gepasseerd en de motor écht grote stappen gaat maken. Je voelt de motor duidelijk lineair zijn vermogen opbouwen, maar een echte krachtsexplosie zoals bij de FZ1 blijft uit, en dat is zondermeer jammer. Best wel comfortabel, en best wel veel grip die fonkelnieuwe Bridgestone's. Of geef ik nou gewoon geen gas? Persoonlijk had ik een heerlijk – en vooral intimiderend - eindschot, zo rond de 10.000 toeren wel kunnen waarderen, maar aangezien souplesse en rijdbaarheid sleutelwoorden waren bij de ontwikkeling van de nieuwe fiets en brutaal en rebels duidelijk niet was dat niet aan de Fazer8 besteed.

Het nieuwe 106 pk en 82 Nm sterke motorblok, dat precies het midden houdt tussen de 600cc FZ6 en 1000cc FZ1, werd ontwikkeld rondom de carters van de 2008 R1, waar een compleet nieuwe bovenbouw voor werd ontwikkeld. Ten opzichte van die R1 werd de boring verkleint tot 68 mm (77 mm bij de R1 / FZ1), wat resulteerde in een cilinderinhoud van 799cc. Om veel trekkracht bij lage toeren te realiseren werd een 7.8 liter airbox toegepast en kreeg de motor in lengte verschillende inlaatkelken; bij de buitenste cilinders 125mm lang en bij de binnenste cilinders 150 mm lang. Volgens Yamaha kon hierdoor het koppel over het hele toerengebied worden uitgesmeerd. Om de cilindervulling verder te optimaliseren en een vloeiende gasrespons te realiseren is de motor voorzien van een injectiesysteem met dubbele gaskleppen, waarbij de eerste door de rijder en de tweede door de ECU wordt aangestuurd. Ook het uitlaatsysteem werd compleet nieuw ontwikkeld en ging van de kont weer terug naar de zijkant van de motor. Erm... wil je een eerlijk of lief antwoord. Wat denk je nou zelf? Het vier-in-een systeem is minder nadrukkelijk aanwezig als dat van de FZ1, maar zal door toekomstige kopers al snel door een aftermarket exemplaar worden vervangen, aangezien geluid niet de sterkste kant is van deze Fazer8. Zeker onder de 6.500 toeren klinkt de fiets nog beschaafder dan een gemiddelde EO-jongerendag.

Net als de FZ6 en FZ1 is ook deze FZ8 voorzien van een rijwielgedeelte dat is opgebouwd uit een die-cast frame en achterbrug. Door het motorblok als dragend deel in het frame op te nemen kon dit relatief licht worden ontworpen. En dat is te merken: de motor wordt opgegeven voor een rijklaar gewicht van 215 kilo (220 kilo voor de ABS versie die alleen naar de Nederlandse markt zal komen) en dat is netjes, zeker voor een allround motor die ook nog eens prijstechnisch scherp op de markt moet worden gezet. Ter illustratie: bij onze superbike vergelijkingstest in 2008 bracht een GSX-R1000 K8 het tot 209 kilo op de weegschaal. Het lage gewicht in combinatie met het lekker in de hand liggende stuur staat synoniem voor een motor die zich met speels gemak over de dijk laat jagen en je daardoor vaak harder laat rijden dan je zelf in gedachten hebt. Het overkwam ons in ieder geval wel, en dat komt mede ook dankzij zijn breed uitgesmeerde versnellingsbak: dik 100 km/u in eerste versnelling, 150 km/u in de tweede terwijl de 200 km/u akelig dichtbij kwam nadat de derde versnelling was geselecteerd. Wij brachten het tot een kleine 230 km/u op het sporadisch stukje snelweg, meer stond het drukke verkeer op dat moment niet toe.

Heeft best wel voordelen, zo'n pre-pro model met Duitse kentekenplaat. Lekker tussen het verkeer door scheuren terwijl men denkt: "heb je weer van die asociale Duitsers..." Land van Maas en Waal
Het snelle uitstapje op de snelweg wordt meteen afgestraft met een file zoals we ze anno 2010 ook steeds vaker overdag aantreffen. Een hindernis die zonder noemenswaardige problemen wordt genomen. Even van baan verwisselen omdat men je geen ruimte geeft gaat gemakkelijker dan met een winkelwagen laveren in de gangpaden van Albert Heijn, het is enkel de koppeling die langzaam roet in het eten gaat gooien. Hoewel voorzien van een kabelbediening is deze namelijk niet écht vederlicht te noemen. Onder normale omstandigheden geen probleem, maar na 286 bedieningen in tien minuten wordt het een heel ander verhaal. Ook de versnellingsbak is onder deze omstandigheen niet het toonbeeld van souplesse, niet in de laatste plaats dankzij de – traditionele – Yamaha-klak waarmee we worden verwend zodra de eerste of tweede versnelling wordt geselecteerd. Eenmaal op tempo schakelt de bak echter als roomboter op een croissant, waarbij je ongestraft de koppeling links kunt laten liggen. Een lichte tik tegen de pook in combinatie met het kort laten vieren van de gaskraan is dan voldoende om een volgende versnelling te selecteren.

We vervolgen onze route richting het land van Maas en Waal, waar het lijkt alsof men nog nooit van Pluvius heeft gehoord. De zon strak aan de hemel, het asfalt heerlijk droog en dus mag de Fazer8 laten zien wat hij allemaal in z’n mars heeft. Hoewel je al snel harder zult rijden dan je gevoel je ingeeft heeft de motor niet dat ‘scheurijzerige’ wat zijn grote broer duidelijk wel heeft. Powerwheelies zijn niet aan de motor besteed, tenzij je rond de 6.500 toeren bewust met het gas ofwel de koppeling gaat spelen. De motor stuurt neutraal en is eenvoudig van richting te veranderen, hetgeen niet vreemd is gezien zijn wielbasis van 1.460 mm, balhoofdshoek van 25º en naloop van 109 mm, maar moet wel de bocht in worden gestuurd. Geen oogknipperend zenuwachtig stuurgedrag dus, en dat komt de fiets alleen maar ten goede. In ons geval vertaalde het zich naar een bovengemiddeld hard tempo waarmee we het Limburgse landschap doorkruisten.


Links: Best wel imposant rijwielgedeelte, zeker de fraaie banaanvormige achterbrug. Rechts: Flinke ankers, maar het weer liet het helaas niet toe die maximaal te benutten. Gelukkig krijgt de versie voor Nederland en Belgie ABS.
Hoeveel zetten we erop dat vanavond het meeste wit niet wit meer is? Onder deze omstandigheden is het echter de vering die duidelijk laat merken dat alles een grens heeft. De slingerachtige weg langs de maas heeft meer pukkels dan een McDonalds verslaafde tiener, waardoor al snel de achterkant van de motor begint te pompen. Hoewel de motor wel zijn lijn weet te houden en het geen enkel moment écht gevaarlijk werd is dit niet het rijgedrag waarmee je bij de Fazer kunt thuiskomen. Daarbij moet wel worden aangetekend dat een tempo van 150+ op een 60-weg je anno 2010 heel andere problemen zal kunnen opleveren. Om ook bij dit soort snelheden de motor tijdig tot stilstand te brengen is de Fazer voorzien van dubbele 310mm remschijven met radiaal gemonteerde mono block remklauwen remklauwen van voren en een enkele 267mm remschijf langs achteren. De niet instelbare 43mm upside down voorvork veert bij extreem hard remmen flink in, maar heeft met 130 mm veerweg ook dan nog voldoende reserve. Het lukte ons in ieder geval niet met aanremmen de voorvork door te laten slaan. Het door ons gereden preproductie model was niet voorzien van ABS, wat meteen het grootste verschil is met de fiets die straks bij de Yamaha dealer zal staan. Yamaha Nederland heeft er namelijk voor gekozen de FZ8 en Fazer8 alleen met ABS te gaan voeren.

Conclusie


Twaalf jaar na de introductie van de oorspronkelijke Fazer600 is Yamaha aan een nieuw hoofdstuk begonnen van het succesvolle Fazer verhaal, dat inmiddels wereldwijd al meer dan 250.000 lezers kent. 'Als je 'm nou nog eens bij dat kanon zet, voor de beeldspraak? Want dat is het wel natuurlijk" aldus een zelfverzekerd Yamaha-medewerker die we anoniem laten.
"Nou Hans, dat weten we nog niet hoor, dat moet nog maar blijken"
'Anders zet je 'm neer en zie je nog gewoon wat er uit komt. Kun je altijd gebruiken, of hij 't nou waar maakt of niet. Dan zet je dat er gewoon bij".
Zodoende Een hoofdstuk dat met 200cc meer inhoud is geschreven.

De Fazer8 (en naakte FZ8) werd door Yamaha ontwikkeld om het braakliggend terrein tussen de goedkopere XJ6 Diversion, de oude FZ6 en 150 pk sterke FZ1 perfect te vullen, en daarin zijn ze wat ons betreft prima geslaagd. De motor mist het intimiderende waardoor velen de FZ1 links laten liggen, evenals het zenuwachtige sportieve stuurgedrag waar de FZ6 erg om vroeg, en is misschien juist daardoor een ideaal compromis.

Met een neutraal stuurgedrag, prima remmen en 30% meer koppel dan de oude FZ6 wist de motor ons in de kleine 300 km die we met de motor reden dan ook te overtuigen alles in huis te hebben om wederom een verkooptopper te gaan worden. Potentiële kopers zullen echter wel nog even geduld moeten hebben, aangezien de ABS uitvoering waarin de motor in Nederland en België zal worden gezet pas vanaf juli/augustus zal worden uitgeleverd.

frisse uitstraling, lineaire vermogensafgifte, allround karakter
slappe achtervering, geen ‘edge’, tam geluid


Technische gegevens




Merk/Model Yamaha Fazer8

Motor
Type Vier-in-lijn
Koelsysteem Vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 799 cc
Boring x slag 68 x 53,6 mm
Compressieverhouding 12,0:1
Klepaandrijving DOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking Digitaal
Starter Elektrisch
Benzinetoevoer Injectie
Smering Wet sump
Vermogen (opgave) 106 Pk @ 10.000 tpm
Koppel (opgave) 82 Nm @ 8.000 tpm

Transmissie
Aantal versnellingen 6, constant mesh
Primaire reductie Tandwielen
Finale reductie Ketting
Koppeling Nat, meervoudig platen

Chassis
Frame aluminium, die-cast diamant vormig
Wielbasis 1.460 mm
Balhoofdhoek 25º
Naloop 109 mm
Vering voor upside-down Ø 43 mm, niet instelbaar
Veerweg voor 130 mm
Vering achter Monocross, veervoorspanning instelbaar
Veerweg achter 130 mm
Voorrem Dubbele 310 mm schijf, 4-zuiger remklauw
Achterrem Enkele schijf 267mm, 1-zuiger remtang
Voorband 120/70 17"
Achterband 180/55 17"

Afmetingen
Lengte 2.140 mm
Breedte 770 mm
Hoogte 1.225 mm
Zadelhoogte 815 mm
Bodemvrijheid 140 mm
Rijklaargewicht 215 kg (220 kg met ABS)
Tankinhoud 17 liter
Reserve n.b.

Algemene gegevens
Klein rijbewijs n.b.
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL € 10.449,00 (alleen met ABS leverbaar)
Adviesprijs BE € 9.290,00 (alleen met ABS leverbaar)
Importeur NL Yamaha Motor Nederland
telefoon 020-6546000
http://www.yamaha-motor.nl
thumb_FZ8-0347.jpg
Bijlagen
thumb_FZ8-0338.jpg
Plaats reactie