FZ8-fazer

een verzameling testrapporten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johan l
105,2 kW
Berichten: 631
Lid geworden op: za 09 apr, 2005 13:44
Locatie: ASSE (BELGIE)

FZ8-fazer

Bericht door johan l »

voorstelling FZ8 :-)



Het heeft even geduurd, maar deze vrijdagmiddag zijn de FZ8 en Fazer8 officieel voorgesteld. Hoe deze nieuwe machines vergelijken met de FZ6 S2, die ze vervangen, en de FZ1 waarop ze gebaseerd zijn leest U hier!




Deze machines vervangen de FZ6 S2 en FZ6 S2 Fazer, en vullen het gat tussen de XJ6 en FZ1 reeksen beter op. Werkelijk niets van de FZ6 S2 is behouden, de FZ8 heeft een volledig nieuwe motor en het dikke frame van de FZ1, meer vermogen, betere remmen, andere vering en een 10 kg hoger gewicht. Vergeleken met de FZ1 heeft de FZ8 vooral verschillen ter hoogte van de motor, vering en remmen. De FZ8 zet een vergelijkbaar gewicht op de schaal als de FZ1.



De grootste nieuwigheid die met de FZ8-familie geïntroduceerd wordt is het nieuwe 779 cc motorblok met een compressieverhouding van 12:1 (een half punt hoger dan bij de FZ1), dat 106 pk levert aan 10.000 o.p.m. en 82 Nm bij 8.000 o.p.m. De boring bedraagt 68 mm en de slag 53,6 mm, wat betekent dat het blok een kleinere boring heeft dan de motor van de FZ1 en oude R1, waarop het gebaseerd is, bij dezelfde slag. Het motorkarakter zou volgens de cijfers laagtoeriger moeten zijn dan dat van de kortslag FZ6 S2, die zijn maximale vermogen pas 2.000 o.p.m. later vrijgeeft. De volledige motorsturing is erop toegespitst om veel vermogen in het middengebied te leveren. Om dit nog meer in de verf te zetten zijn ook de versnellingsbakverhoudingen en de eindreductie gewijzigd. De bak is gelijk aan die van de FZ1, maar dan met een andere eerste versnelling (6% korter) en de eindreductie van de FZ6 S2 (8,5% korter). De primaire reductie en versnellingen 2 - 6 zijn identiek gebleven. Hierdoor moet de FZ8 vooral bij lage snelheden veel soepeler te besturen zijn.



Het rijklaar gewicht van de FZ8 ABS bedraagt 216 kg, de Fazer8 ABS doet daar met een rijklaar gewicht van 220 kg een schepje van 4 kg bovenop. De versies zonder ABS wegen elk 5 kg minder. Het rijwielgedeelte bestaat uit een 43 mm UPSD voorvork, met een balhoofdhoek van 25° en een naloop van 109 mm. De maximale slag voor- en achteraan bedraagt 130 mm, waardoor de geometrie identiek is aan de FZ1 maar dan met een hogere stuuruitslag van 33° in elke richting. Vertragingen worden verzorgd door dubbele 310 mm remschijven vooraan met vierzuiger monoblok remklauwen, achteraan werkt een 267 mm schijf met een enkelzuiger remklauw. Daarmee zijn de remmen vooraan 12 mm groter dan bij de FZ6 S2 ABS, maar 10 mm kleiner dan bij de krachtigere FZ1 ABS. De achterremschijf is 22 mm groter dan bij de FZ6 S2 en de FZ1. De zithoogte is identiek aan die van de FZ1 (815 mm), en 20 mm hoger dan de FZ6 S2. Wel heeft de FZ8 5 mm meer grondspeling dan de FZ1. De tankinhoud van de FZ8 bedraagt 17 liter, en dat is 1 liter minder dan de FZ1 en 2,4 liter minder dan de tankinhoud van de FZ6 S2. De bandenmaat is identiek aan de FZ6 S2, met een 120/70 voor- en 180/55 achterband.



Kort samengevat is de FZ8 dus een meer op dagelijks gebruik gerichte, goedkopere en minder intimiderende versie van de FZ1 met een kortere versnellingsbakverhouding, maar tegelijk ook een volwaardige vervanger van de FZ6 S2 met een hoger vermogen dat soepeler wordt afgegeven maar ook een hoger gewicht en een kleinere tankinhoud. Missie geslaagd? De eerste testen zullen het pas uitwijzen, maar op papier ziet het er veelbelovend uit. Het vermogen van 106 pk valt lager uit dan de aanvankelijk verwachte 120 pk, maar met het oog op de vermogensbeperking in Frankrijk en het financiële voordeel in vele andere Europese landen is het misschien toch niet zo’n stom idee om met dit vermogen voor de dag te komen. De FZ8 is duidelijk ontworpen met de Europese rijder hoog op de agenda.
Afbeelding
Gebruikersavatar
AFVALLIG CLUBLID
105,2 kW
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 03 feb, 2006 11:10

Re: FZ8-fazer

Bericht door AFVALLIG CLUBLID »

En dat heb jij allemaal ingeklopt?

Ik zie dat die kompjoeter opleiding zijn vruchten af begint te werpen. :toothy5:

M. (die volgende week in Finland gaat ijsspeedwayen!!! :enjoy: )
LAVERDA RULES !!!


Liever VOL GASSEN, dan VOLWASSEN!!!!!
Gebruikersavatar
johan l
105,2 kW
Berichten: 631
Lid geworden op: za 09 apr, 2005 13:44
Locatie: ASSE (BELGIE)

Re: FZ8-fazer

Bericht door johan l »

AFVALLIG CLUBLID schreef:En dat heb jij allemaal ingeklopt?

Ik zie dat die kompjoeter opleiding zijn vruchten af begint te werpen. :toothy5:

M. (die volgende week in Finland gaat ijsspeedwayen!!! :enjoy: )
ja ben er effe mee bezig geweest hoor !!! :lol:
FZ8 misschien opvolger voor de rooie? kan die eindelijk met pensioen :lol:
veel speedway genot :-?
Afbeelding
Plaats reactie