Yamaha FZ1 Fazer ABS

een verzameling testrapporten
Gebruikersavatar
Jos J. Heiloo
50 kW
Berichten: 49
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 0:06
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Yamaha FZ1 Fazer ABS

Bericht door Jos J. Heiloo »

Yamaha FZ1 Fazer ABS
Geschreven door Theo "Dikeraider" Verstappen
Wednesday 26 August 2009
Woorddiarree
Soms kun je gewoon niet anders dan een kort testverslag schrijven. De motor doet alles goed en dan is elk overbodig woord pure bladvulling. Bladvulling en internet, dat klinkt grappig. Onze webmaster noemt de bladvulling waaraan de papieren motorbladen zich permanent schuldig maken "woorddiarree". Een beter woord had ik niet kunnen verzinnen. En hij zegt ook altijd als wij een boom willen slopen (gedrukt blad=papier=boom) rijden we er wel eentje omver, gelukkig heeft Theo dat niet gedaan met de Yamaha FZ1 Fazer ABS. Dat zal hij toch echt tijdens een autotest moeten doen en dan moet hij een Hummer - de oerHummer! - meebrengen vrees ik... (Tekst: Daan) Zware concurrent in eigen huis en daarbuiten

Eigenlijk wist ik niet zo goed wat ik ervan moest denken op het moment dat ik het berichtje ontving dat de FZ1 GT in de planning stond voor een testweek. Nog een Fazer-variant erbij? Schiet Yamaha daarmee goed beschouwd niet in eigen voet na de enorme verkoopsuccessen van de Fazers in de druk bevolkte 600cc klasse EN na twee zojuist geïntroduceerde nieuwe Diversions - zie onze eerdere dubbeltest van kort geleden - in diezelfde klasse, waarnaast de 600 Fazers nota bene gewoon blijven bestaan in het aanbod? Hadden ze bij Yamaha niet beter een vernieuwde Diversion met cardan kunnen uitbrengen in de 900 tot 1000cc-klasse om het gat op te vullen dat was achtergelaten na het uit productie nemen van de al even populaire Diversion 900? Heb je met een nieuwe Fazer (of Diversion) 600 eigenlijk niet genoeg vermogen en zelfs een fiets die nog veel strakker stuurt? Zou met die nieuwe FZ1 GT de verwarring eigenlijk niet compleet moeten zijn?

Op pad met gemixte gevoelens
Het was dus heel bepaald met gemengde gevoelens op de dag dat ik deze nieuwe duizend ging ophalen. Geloof het of niet, maar na drie kilometer rijden met de nieuwe FZ1 GT ABS kreeg ik het overtuigende antwoord op al deze, wat mij betreft heel terechte, vragen. En dat vraagt om enige uitleg over de positionering van deze nieuwkomer. Voor die uitleg moet de vraag worden beantwoord voor wie deze fiets gebouwd is. En wat is nou het verrassende van dit alles? Het is de FZ1 GT zelf die zijn bestaansrecht dubbel en dwars bewijst door rijeigenschappen, bedieningsgemak en afwerkingsniveau welke op ijlhoogte staan en mede daardoor het gapende gat tussen de 600-tjes en de FJR groottoerist perfect opvult, niet alleen vanuit kwalitatief oogpunt, maar ook qua prijsstelling. En daarmee is een fiets neergezet waarmee niet alleen het ongelijk van mijn vooroordeel is bewezen, maar vooral voor wie de FJR1300ABS (met of zonder kofferset) een brug te ver is of een zeshonderdje wat aan de ielige kant, zowel qua afmetingen als koppel en souplesse, hoe goed zij verder op zichzelf ook zijn.

Uitrusting
De GT uitvoering onderscheidt zich van de standaard FZ1 met een fraai uitgevoerde, strakke volle stroomlijn, een middenbok en een set heel praktische stootblokken om de kuip te beschermen tegen schade bij het onverhoopt omvallen. Waar de FZ1 Naked moet worden gezien als een speeltje, is deze GT veel meer gericht op allround gebruik zonder daarbij op prestaties en weggedrag in te leveren. En daar waar je echt de ruimte hebt bij lange sweepers jaag je hem met het grootste gemak naar de 12.000 toeren en bijbehorende ver bovenmodale snelheden.

Prestaties
Wat die prestaties betreft durf ik met droge ogen te stellen dat deze GT door zijn praktische meerwaarde veel van datgene wat vele tientallen jaren doorging voor 'Superbike' verre overtreft. Dankzij het strak lopende blok met een berg aan koppel lijkt alles als vanzelf te gaan. Daardoor is het een genot om hiermee te rijden onder alle mogelijke omstandigheden. Waar je zou verwachten dat zo'n duizend veel zwaarder zou sturen, reageert de GT verrassend licht en trefzeker op elke rijderinbreng met een grote stabiliteit: slechts een fractie zwaarder dan de zeshonderd, en veel lichter dan de FJR, met name bij lage bochtensnelheden.

Bak en remmen
Ook de GT heeft Yamaha's gestapelde bak met de goed doseerbare koppeling. Het voor- en nadeel daarvan is inmiddels wel bekend: supercompacte bouw en het somtijds hakerig schakelgedrag. Het zou mooi zijn als die laatste eigenschap er nog een keer uitgehaald kon worden. Bewust koppelen en schakelen is dan ook het recept. Yamaha's ABS-remsysteem is intussen ook een begrip geworden: je merkt niet dat het aanwezig is totdat je het nodig hebt, zoals dat hoort.

Af
In de loop van deze testweek betrapte ik mijzelf erop dat ik in het dagelijks gebruik met de GT reed zonder daarbij verder na te denken. Een beter compliment kun je een motor denk ik niet geven. Alles doet gewoon wat het moet doen, en met verve. Waar ik aanvankelijk in de veronderstelling was dat deze nieuwkomer regelrechte overkill zou zijn in een al zeer complete modellenlijn, heb ik mij dus lelijk vergist. De FZ1 GT ABS is niet alleen af, maar bovendien een welkome aanvulling en zware concurrent in eigen huis en daarbuiten, niet in de laatste plaats door zijn vlijmscherpe prijs/kwaliteitverhouding. Zij die in de markt zijn voor deze allround motor met bruikbare en praktisch gerichte Superbikeprestaties, zullen daar geen spijt van krijgen.

Tekst: Theo "Dikeraider" Verstappen http://www.motormaniacs.nl/sportieve-to ... r-abs.html
Plaats reactie