Introductie: Yamaha FZ6 familie

een verzameling testrapporten
Gebruikersavatar
Jos J. Heiloo
50 kW
Berichten: 49
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 0:06
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Introductie: Yamaha FZ6 familie

Bericht door Jos J. Heiloo »

http://www.motorfreaks.nl/index.php/review/4401

Terwijl de regen met bakken uit de hemel valt maak ik me op voor de rijsessie op Yamaha’s nieuwste troef in het o-zo populaire Fazer segment; de FZ6 N ABS 78Pk. Met dank aan de vriendelijke dames van Yamaha Europe, die – in tegenstelling tot deze jongen – op alles waren voorbereid, en mij dus van afdoende regenkleding konden voorzien. Met honderdvijfentachtig kilometer per uur plat op de tank trotseren we het Spaanse noodweer, hopend op betere weersomstandigheden.

De grauwe hemel ziet er vanuit mijn donkere vizier nóg dreigender uit, maar over de bergen moet het beter zijn. Tenminste, volgens diezelfde vriendelijke hostessen die mij van deze Yamaha regenoutfit hadden voorzien.

Dat de Fazer één van de belangrijkste modellen uit het Yamaha gamma is, daar waren we tijdens de perspresentatie voorafgaand aan deze introductie al achter gekomen. De gepresenteerde cijfers logen er niet om: van een kleine vijftienduizend stuks voor het oude model naar ruim dertigduizend units per jaar voor het nieuwe model dat in 2004 werd gelanceerd. Verkoopcijfers voor heel Europa welteverstaan, maar dan nog… om deze al indrukwekkende cijfers nóg indrukwekkender te maken (en om nog meer aan de behoeftes van de hedendaags veeleisende klant te voorzien) heeft Yamaha het FZ6 gamma voor 2007 in de breedte uitgebreid: het model is voor dit seizoen in maar liefst negen varianten leverbaar. Drie van deze varianten had Yamaha ingevlogen naar het – normaal gesproken – altijd zonnige Spaanse Almeria; de FZ6 N ABS 78Pk, de FZ6 N S2 ABS en de FZ6 Fazer S2 ABS.

Gezinsuitbreiding

Terwijl het regenwater langzaam maar zeker mijn kruis aan het vullen is, denk ik met weemoed terug aan dag 1 van deze introductie, toen de weersomstandigheden stukken gunstiger waren. Het was de dag dat we kennis konden maken met de
nieuwste versies van de FZ6 N én FZ6 Fazer, die voor modeljaar 2007 de aanvulling S2 op de typeaanduiding hebben gekregen. En standaard zijn uitgevoerd met ABS. Tijdens de presentatie voorafgaand aan deze introductie werd het nog eens haarfijn uitgelegd; de populaire FZ6 is dit jaar in maar liefst negen! Verschillende versies leverbaar, en dat maar binnen een prijsverschil van slechts elfhonderd Euro.

Naast de S2 modellen heeft Yamaha namelijk ook nog de - ietwat geupgrade - 2006 modellen in het gamma gehouden, waarbij de naakte versie als 78 Pk uitvoering wordt geleverd (en als enige kan worden teruggetuned naar 25 kW) en de Fazer versie (net als de S2) wordt aangedreven door het 98 Pk sterke – uit de R6 afkomstige – motorblok. Waarmee Nederland trouwens afwijkt van de rest van Europa, waar de Fazer
net als de FZ6 in 78Pk uitvoering in de markt wordt gezet. De FZ6 N ABS 78Pk en FZ6 Fazer ABS hebben, zoals gezegd, daarbij wel enkele modificaties ondergaan ten opzichte van 2006, maar daarover later meer.

Terug naar de S2 modellen, die als FZ6 N S2 ABS (voor de naked) respectievelijk FZ6 Fazer S2 ABS (voor de gekuipte versie) door het leven gaan. Twee motoren die meer veranderingen zijn ondergaan ten opzichte van hun voorgangers dan je in eerste instantie zou vermoeden. Hetgeen niet vreemd is, zonder al te veel tamtam werden de S2 modellen het nieuwe modeljaar ingeloodst. Meest in het oog springende wijziging voor 2007 is de stroomlijn van de Fazer S2, die een veel scherpere en hogere neus kreeg aangemeten. Een betere aërodynamica stond ten grondslag van deze modificatie, daarnaast is het design nu meer in lijn met de sportievere R-series. De hoger geplaatste onderkant maakt dat het motorblok meer in het oog springt (en de fiets een sportievere uitstraling geeft, de hogere ruit moet daarbij voor betere windbescherming zorgdragen.

Motorisch bleef de S2 ongewijzigd ten opzichte van zijn voorganger. Het uit de tweede generatie R6 afkomstige motorblok is nog steeds toerengeil en wil het liefst boven de 9.000 toeren worden gehouden. En daar was, gezien de succesvolle verkoopcijfers, veel vraag naar vanuit de markt. Tenminste, als we de cijfers die Yamaha ons voorspiegelt moeten geloven. Toch kunnen we nog steeds niet warm worden van de – in onze ogen – té sportieve vermogensafgifte van de FZ6. Hij heeft (zeker ten opzichte van de concurrentie) een erg zwak middengebied, in het gebied tussen de vijf- en achtduizend toeren is voor je gevoel niemand thuis. Natuurlijk, wat de fiets in dat middengebied te kort komt wordt ruimschoots gecompenseerd zodra de – nu in FZ1 stijl uitgevoerde – duidelijk afleesbare toerenteller in de vijfcijferige regionen verblijft, maar toch. Die vijfcijferige regionen zijn namelijk nét dat gebied waar je normaal gesproken niet vaak zult begeven. Het gebied tussen de vijf- en tienduizend toeren daarentegen destemeer.

Terug even naar het display, dat de tweede in het oog springende verandering van het S2 model is. Het verfoeide – van Kawasaki afgekeken –
ronde display met digitale toerenteller heeft plaats gemaakt voor een strak en duidelijk afleesbaar exemplaar. Een analoge toerenteller in combinatie met een digitaal display, waar normale zaken als dubbele tripmeter, reserve tripmeter en een klokje zijn terug te vinden. Hiermee heeft Yamaha duidelijk de wensen (of klachten, net hoe je het zeggen wilt) van de klant serieus genomen, die niet bepaald te spreken was over het slecht afleesbare display van zijn voorganger.


De S2 familie





Naast optische veranderingen werd ook het rijwielgedeelte van de S2 modellen onderhanden genomen. Het nu zwart gespoten frame bleef ongewijzigd, de achterbrug daarentegen werd compleet nieuw ontworpen. De nieuwe swingarm heeft een hexagonale dwarsdoorsnede en is opgebouwd uit gietstukken in combinatie met extrusie profielen. Naast een betere balans wist men tevens gewicht te besparen op de nieuwe swingarm. Daarnaast werd de achteras anders gepositioneerd, en al deze modificaties moesten de motor een lichter – en dus sportiever – stuurkarakter geven. Met name bij hoge snelheid was het verschil met zijn voorganger duidelijk merkbaar. Daar waar het oude model bij hoge snelheid erg licht en vaag aan de voorzijde aanvoelde, is bij beide S2 modellen niets van deze klacht nog merkbaar.

Toch blijkt niet de achterbrug, maar eveneens gewijzigde zitpositie (het stuur werd sportiever geplaatst en het zadel werd verlaagd, waardoor het gewicht van de rijder iets naar voren is gegaan) debet te zijn aan deze positieve verandering. De nog met ‘oude’ achterbrug uitgevoerde FZ6 ABS 78Pk en FZ6 Fazer ABS, die dag twee tot onze beschikking staan, blijken qua sturen namelijk precies dezelfde verbetering te zijn ondergaan. Een ogenschijnlijk kleine modificatie met een erg positieve uitwerking. Qua stuureigenschappen is het dan ook weinig klagen aan boord van deze 2007 FZ6 familie.

De route die voor ons is uitgezet brengt ons via een prachtige kustweg naar het heuvelachtige gebied rondom het circuit van Almeria, waar een prachtig nieuw asfaltlint tot onze beschikking is. Als er één ding is dat als een paal boven water staat, dan is dat het feit dat EU subsidies hier in Spanje wel zijn besteed. Prachtig mooie wegen, en – nog beter – amper verkeer. Zeker als we even later over een negentien kilometer lange ‘narrow and twisty road’ rijden. De FZ6 Fazer, die ik als eerste ter beschikking heb, laat zich met speels gemak over deze wegen sturen. Overstappen van de Fazer op z’n naakte variant leert meteen dat deze versie zich nóg sportiever laat rijden. De zithouding is ietwat meer op het voorwiel, precies wat je van een naakte fiets verwacht.

Dat Yamaha ervoor heeft gekozen om de FZ6 vanaf 2007 alleen nog maar met ABS uit te voeren is een positieve ontwikkeling die wij alleen maar toejuichen. In eerste instantie lijkt het ABS systeem vrij vroeg in te grijpen, maar als de banden goed op temperatuur zijn kan er toch behoorlijk hard geankerd worden voordat het systeem in gaat grijpen. Daarbij, hoe harder je rijdt, hoe harder je kunt remmen. Of, anders gezegd, hoe langer het duurt voordat de ABS ingrijpt. De voorrem, die voor 2007 is voorzien van nieuwe monobloc remblokken, heeft daarbij een goede bite en feedback naar de remhandle. Dat ABS daadwerkelijk praktischer (en dus veiliger) is dan ‘gewone’ remmen is iets wat we de volgende dag aan den lijve zullen ondervinden, als de weersomstandigheden als een blad aan een boom blijken te zijn omgedraaid.


Meer met minder...





Na onze ervaringen met de S2 staat de volgende dag de 78Pk FZ6 versie tot onze beschikking. Basis voor dit instapmodel is, zoals we al zeiden, de 2006 uitvoering van de FZ6, waarbij men bij Yamaha verder ging dan alleen de fiets motorisch terug te tunen. Qua uiterlijk mag deze FZ6 misschien niet te onderscheiden zijn van het 2006 model, zodra je met de fiets gaat rijden blijkt dit een heel ander verhaal te zijn. Net als de S2 modellen blijkt de 'gewone' FZ6 namelijk dezelfde positieve verbetering in rijgedrag te zijn ondergaan. Iets wat (hadden we het al niet gezegd?) dus voornamelijk is toe te schrijven aan de veranderde zitpositie. Net als de S2 heeft deze fiets namelijk ook het verlaagde zadel en ietwat andere stuur toegemeten gekregen, met een iets meer naar voren (en dus agressievere) zithouding tot gevolg. Dat de fiets daarbij nog is uitgevoerd met de 'oude' swingarm, is iets dat onder deze toch wel erbarmelijke weersomstandigheden amper merkbaar was. De door Yamaha geclaimde verbetering nemen we dan ook maar voor kennis aan.




De route die Yamaha voor ons had uitgezet kwam in grote lijnen overeen met die van de dag daarvoor, maar de weergoden waren ons - zoals gezegd - deze dag niet gunstig gezind. Hoe meer we het bergachtige gebied naderden, hoe donkerder de lucht. Nog voordat we écht aan sturen toekwamen opende Pluvius alle hemelsluizen, en kwam de regen met bakken tegelijk naar beneden. Da's toch net iets te veel om zonder regenkleding doorheen te rijden,
wijselijk werd dan ook besloten terug naar het hotel te gaan, alwaar Yamaha op alle zaken bleek voorbereid: een over m'n eigen outfit aangetrokken losse regenbroek en nylon motorjack later maak ik me op voor een vernieuwde kennismaking met de FZ6 78Pk. In de bergen zou het naar verluid zonnig en droog moeten zijn, dus nemen we ditmaal de snelste route, over de snelweg. Met het – helaas nog steeds oude, en dus slecht afleesbare – digitale display richting de honderdnegentig kilometer per uur wordt mij na een kilometertje of twintig ineens pijnlijk duidelijk dat ook regenkleding zijn grenzen heeft. De combinatie van nylon jack, regenbroek én hoge snelheid blijkt de hevige regenval niet te kunnen bolwerken, en voor ik boe of bah kan zeggen voel ik het water mijn kruis in lopen. Zodra we echter de snelweg verlaten blijkt de hostes het inderdaad bij het rechte eind te hebben gehad. Regen heeft plaats gemaakt voor zonneschijn, maar lang zal die pret niet duren.

De prachtige Spaanse bergweg is inmiddels voor mij bekend terrein, aangezien deze weg ook gisteren in de route was opgenomen. De weg heeft her en der wat vochtige plekken, maar dat mag de pret niet drukken. Als er één ding is wat de FZ6 me snel doet leren, dan is dat het feit dat achtenzeventig paardenkrachten in feite meer dan voldoende zijn. Sterker nog, juist onder deze halfnatte weersomstandigheden komt het mindere vermogen juist beter tot zijn recht. Met gemak laat de FZ6 zich over de bergweg sturen, en juist het ‘gebrek’ aan vermogen maakt dat je gewoon stevig kunt harken; wegbrekende achterwielen of onverwachte powerslides is de 78 Pk versie vreemd. Tel daar de ABS, die maakt dat je met remmen ook niet meer hoeft na te denken, bij op en het is meteen duidelijk dat we hier met een behoorlijk hufterprove motor te maken hebben.

Sterker nog; als de hemelsluizen weer openbarsten (precies op het moment dat we weer die 19 kilometer lange ‘narrow and twisty road’ opdraaien) geeft de FZ6 me het ‘Lingens Blond’ gevoel: alles onder controle. Eenzelfde gevoel dat ik twee jaar geleden ook mocht ervaren toen ik in Oostenrijk onder nóg erbarmelijkere omstandigheden Kawasaki’s ER-6n voor het eerst aan de tand mocht voelen. Regenrijden kan dus wel degelijk fun zijn. Net als destijds met die ER-6n bleek ook deze FZ6 N op Dunlop Sportmax D221 banden te staan, een band die zich in de regen als een vis in het water blijkt te voelen. Zondermeer top.

Net als de 98 Pk versie moet ook deze 78 Pk uitvoering boven de 10.000 toeren worden gehouden als je er écht voor wilt gaan zitten. Het is trouwens ook pas in die regionen dat het verschil van twintig paarden van zich laat spreken. Tot pak'm beet 140 km/u gaan beide modellen gelijk op, pas daarboven gaat de S2 weglopen. Ondanks dat beide modellen in het middengebied gelijkwaardig vermogen hebben, voelt de 'lichte' versie qua vermogensafgifte beter in balans, puur vanwege het feit dat de fiets aan topvermogen heeft ingeboet en daardoor een meer liniaire vermogensafgifte heeft gekregen. En daarbij, als er iets is wat ons deze dag is duidelijk geworden, dan is dat het feit dat 78 paarden in feite meer dan voldoende zijn.

Nog even: alles op een rij

Maar liefst negen uitvoeringen zijn dit seizoen leverbaar van de Yamaha FZ6. En dat hadden er nóg meer kunnen zijn, als je in ogenschouw neemt dat de 'oude' uitvoering af fabriek in 78 én 98 Pk leverbaar is, en dat daarnaast alle modellen ook nog zonder ABS leverbaar zijn. Zo heeft elke importeur de mogenlijkheid de fazer familie naar eigen inzicht samen te stellen. Voor het gemak hebben we voor de Nederlandse markt nog even alle familieleden op een rij gezet.

FZ6 N 78 Pk ABS, ook leverbaar in 25kW

FZ6 Fazer ABS, alleen leverbaar in 98Pk

FZ6 N S2 ABS

FZ6 Fazer S2 ABS

Tour-variant op de Fazer (S2): hoge kuipruit en topkoffer

Sport-variant op de Fazer (S2): onderkuip en duozit-afdekkapje

Model prijs
FZ6 N ABS 25 kW € 7.899,00
FZ6 N ABS 78 Pk € 7.899,00
FZ6 Fazer ABS € 8.199,00
FZ6 Fazer ABS Sport € 8.499,00
FZ6 Fazer ABS Tour € 8.499,00

FZ6 N S2 ABS € 8.399,00
FZ6 Fazer S2 ABS € 8.699,00
FZ6 Fazer S2 ABS Sport € 8.999,00
FZ6 Fazer S2 ABS Tour € 8.999,00

Conclusie

Dat Yamaha met de Fazer familie een succesformule in huis heeft, daar wist men ons in het Spaanse Almeria alles over te vertellen. Sinds de lancering van het model in 1998 is de Fazer niet meer weg te denken uit het hedendaagse motorbeeld, in negen jaar tijd werden meer van tweehonderdvijftigduizend motoren in Europa afgezet. Maar misschien nog wel belangrijker was de verkoopboost die het model doormaakte toen in 2004 de ‘oude’ fazer werd vervangen door een meer sportieve variant, en verkoopcijfers in één jaar tijd verdubbelden.

Om nog meer in te spelen op de eisen van de hedendaagse klant, heeft Yamaha voor 2007 de Fazer familie flink uitgebreid. En standaard voorzien van ABS. Naast de (gezien het valbeugel accessoirepakket) op 'rijschoolhouders-markt' toegespitste 78Pk uitvoering van de ietwat gemodificeerde 2006 FZ6 tot een tour cq. sport uitvoering van de FZ6 Fazer S2 ABS, zodat er voor elk wel wat wils moet zijn binnen deze negen gezinsleden van de FZ6 familie. Een concept dat Yamaha vast en zeker heeft afgekeken uit de automotive industrie.

De FZ6 78Pk gaat voor nét geen achtduizend Euro over de toonbank, en voor datzelfde geld kun je de fiets ook nog eens door je dealer laten terugtunen naar 25kW. Voor dat geld krijg je een fiets die optisch identiek is aan zijn voorganger, maar daarentegen (en ondanks het mindere vermogen) wél meer rijgenot ten toon spreidt. De vijfhonderd Euro duurdere FZ6 S2 ABS cq. achthonderd Euro duurdere FZ6 Fazer S2 ABS zijn daarbij ook nog eens stylistische modificaties ondergaan, die de fiets een fris en fruitige uitstraling hebben gegeven.

Dit vonden we goed aan de FZ6 78Pk ABS

Vermogensopbouw

Zithouding

Remmen

Dit vonden we minder aan de FZ6 78Pk ABS

Injectie

Display

Dit vonden we goed aan de FZ6 (Fazer) S2 ABS

Uitstraling

Zithouding

Remmen

Dit vonden we minder aan de FZ6 (Fazer) S2 ABS

Injectie

Vermogen middengebied

Technische gegevens

Merk/Model Yamaha Fazer FZ6 N ABS Yamaha Fazer FZ6 N S2 ABS Yamaha Fazer FZ6 Fazer S2 ABS

Motor
Type vier-in-lijn vier-in-lijn vier-in-lijn
Koelsysteem Vloeistofgekoeld Vloeistofgekoeld Vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 600 cc 600 cc 600 cc
Boring x slag 65,5 x 44,5 mm 65,5 x 44,5 mm 65,5 x 44,5 mm
Compr. verh. 12,2:1 12,2:1 12,2:1
Klepaandrijving DOHC, 4 kleppen per cilinder DOHC, 4 kleppen per cilinder DOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking Digitaal Digitaal Digitaal
Starter Elektrisch Elektrisch Elektrisch
Benzinetoevoer Injectie Injectie Injectie
Smering wet sump' wet sump' wet sump'
Vermogen 78 pk @ 11.500 tpm 98 pk @ 12.000 tpm 98 pk @ 12.000 tpm
Koppel 52 Nm @ 10.000 tpm 63 Nm @ 10.000 tpm 63 Nm @ 10.000 tpm

Transmissie
Aantal versnellingen 6, constant mesh 6, constant mesh 6, constant mesh
Primaire reductie tandwielen tandwielen tandwielen
Finale reductie o-ring ketting o-ring ketting o-ring ketting
Koppeling Nat, meervoudig platen, kabel bediend Nat, meervoudig platen, kabel bediend Nat, meervoudig platen, kabel bediend

Chassis
Frame Aluminium die-cast, diamond shaped Aluminium die-cast, diamond shaped Aluminium die-cast, diamond shaped
Wielbasis 1440 mm 1440 mm 1440 mm
Balhoofdhoek 25º 25º 25º
Naloop 97,5 mm 97,5 mm 97,5 mm
Vering voor 43 mm telescoop voorvork, niet instelbaar 43 mm telescoop voorvork, niet instelbaar 43 mm telescoop voorvork, niet instelbaar
Vering achter Monoshock, veervoorspanning instelbaar Monoshock, veervoorspanning instelbaar Monoshock, veervoorspanning instelbaar
Veerweg voor 130 mm 130 mm 130 mm
Veerweg achter 130 mm 130 mm 130 mm
Voorrem dubbele schijf ø298mm, 4-zuiger axiale remklauw dubbele schijf ø298mm, 4-zuiger axiale remklauw dubbele schijf ø298mm, 4-zuiger axiale remklauw
Achterrem enkele schijf ø245mm, 2-zuiger remklauw enkele schijf ø245mm, 2-zuiger remklauw enkele schijf ø245mm, 2-zuiger remklauw
Voorband 120/70 17" 120/70 17" 120/70 17"
Achterband 180/50 17" 180/50 17" 180/50 17"

Afmetingen
Lengte 2095 mm 2095 mm 2095 mm
Breedte 755 mm 755 mm 750 mm
Hoogte 1085 mm 1085 mm 1210 mm
Zadelhoogte 795 mm 795 mm 795 mm
Drooggewicht 185 kg 185 kg 191 kg
Tankinhoud 19,4 liter 19,4 liter 19,4 liter
Reserve 3,6 liter 3,6 liter 3,6 liter

Gegevens
Klein rijbewijs ja nee nee
Garantie 2 jaar 2 jaar 2 jaar
Adviesprijs NL zie overzicht zie overzicht zie overzicht
Importeur NL Yamaha Motor NL Yamaha Motor NL Yamaha Motor NL
020-6546000 020-6546000 020-6546000
http://www.yamaha-motor.nl http://www.yamaha-motor.nl http://www.yamaha-motor.nl


http://www.motorfreaks.nl/index.php/review/4401
Plaats reactie