Goedkope LED richtingaanwijzer

een verzameling testrapporten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ing_BRW
35 kW
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 20 mar, 2017 13:52
Locatie: Zwolle

Goedkope LED richtingaanwijzer

Bericht door ing_BRW »

Mijn FZ6-S heeft af fabriek oranje glaasjes op de knipperlichten zitten.
Tegenwoordig kiezen fabrikanten er vaker voor om witte glaasjes toe te passen i.c.m. een oranje coating op de gloeilampen.
Dat vind ik ook wat luxer/moderner uitstralen dus wilde dit ook toepassen.

Afbeelding
Achterzijde FZ6

Afbeelding
Achterzijde MT-09

In mijn zoektocht op internet naar witte glaasjes kwam ik complete LED varianten tegen op eBay.
Afbeelding
Deze volledige vervangingslichten waren goedkoper (+/- €13,50) dan losse glaasjes (+/- €20,-).
Voor mij de moeite waard om het te testen, en anders zou ik alleen de witte glaasjes gebruiken en hoef ik alleen nog opzoek naar gloeilampjes met een oranje coating.

Gisteravond was het dan zover, de lampjes zijn binnengekomen.
Eerste indruk;
  • typisch Chinese afwerking met betrekking tot de inwendige elektronica
  • Het glaasje wijkt qua constructie iets af t.o.v. de originele (origineel verlijmt, chinees aan een hoek geschroeft)
  • het 'pootje' is origineel wat flexibel, bij de Chinese van hard ABS plastic
Puur uit nieuwsgierigheid wilde ik ze meteen testen voor de lichtopbrengst. Ik heb al vaker LED's gehad met teleurstellende lichtopbrengst en bestel dus tegenwoordig alleen nog LED's als er een lichtopbrengst wordt vermeld die vergelijkbaar (of hoger) is dan die van een standaard gloeilampje. Maar voor deze heb ik dus de uitzondering gemaakt.

Zie hier een filmpje op Youtube van de knipperlichten
Afbeelding

Afbeelding
Lampjes naast elkaar (uit)

Afbeelding
Lampjes naar elkaar brandend, gefotografeerd met flits

Zoals in het filmpjes en op de onderste foto duidelijk is waar te nemen branden de LED's minder fel dan het gloeilampje. Op afstand is dat helemaal goed zichtbaar.

Het gloeilampje zou volgens opgave van Osram 125 lumen aan licht moeten geven met een stralingshoek van 180°.
Van de LED's zijn geen specificaties opgegeven.
Na het bestuderen van de LED's heb ik vergelijkbare losse LED's gevonden die 0,03 lumen met een stralingshoek van 80°. Zou ik ze bij elkaar kunnen optellen dan kom ik op een totale lichtsterkte van 0,36 lumen. De beperkte stralingshoek van de LED's maakt het ook minder goed zichtbaar vanaf een schuin aanzicht wat ze dus niet ideaal maakt.

Er zijn wel losse LED's beschikbaar met een stralingshoek van 180° die 1,26 lumen geven. Dan zou ik met mijn benadering op 15,12 lumen uitkomen. Nog lang niet vergelijkbaar met ene gloeilamp dus ook niet de moeite waard om met een soldeerbout de LED's te vervangen.
Nu is de 125 lumen misschien wat hoog gegrepen, want Osram vermeld voor zijn gloeilampjes met oranje coating maar 75 lumen als lichtsterkte, maar ook dat is niet haalbaar door alleen de LED componenten te vervangen.

Ik zou deze lampjes dus niet adviseren vanwege de beperkte lichtsterke, als motorrijder vind ik het belangrijk dat lichtsignalen goed zichtbaar zijn en opvallen. Dat kan je van deze knipperlichten niet zeggen.
Rik
Site Admin
Berichten: 1075
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 22:48
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Goedkope LED richtingaanwijzer

Bericht door Rik »

Bedankt voor het vergelijk en de waarschuwing. Inderdaad niet aan te raden om met minder lichtopbrengst te gaan rijden dan origineel!
Plaats reactie