Dualheadlight aanpassing FZ6
- zwartefazer
- 50 kW
- Berichten: 45
- Lid geworden op: di 17 jun, 2008 23:35
- Locatie: Bilthoven
Dualheadlight aanpassing FZ6
Wat meer details over hoe je de 2e koplamp kan aansluiten. Normaal zal alleen het rechter dimlicht branden, het linker licht wordt alleen gebruikt voor grootlicht. Er is echter een H4 lamp gemonteerd met dubbele gloeidraad. De gloeidraad voor het linker dimlicht is niet aangesloten (geen idee waarom....). De draad is al wel aanwezig van de schakelaar naar een connector achter de accubak, maar niet van deze connector naar de koplamp. Dus het trekken van een simpel draadje van deze connector naar de lamp is genoeg om deze "ongebruikte" lamp te laten branden.
Het grootste probleem is om de juiste pin voor de connector te vinden/maken. Het is nogal een vreemd pinnetje welke je niet in elke electronicawinkel kan kopen. De internationale FZ6 site beschrijft hoe deze pin kan worden gemaakt van een stukje koper. Alleen ben je daar wel even zoet mee..... Ik heb er een paar uit japan laten komen omdat ik geen zin had een hele avond in de schuur te staan vijlen/knippen voor zo'n pinnetje.
Om bij deze connector te komen moet je de accu, airbox en accubak (in deze volgorde ) verwijderen. Je kan dan bij de betreffende connector komen en de "extra" pin in de connector steken. De draad via de bestaande route naar de koplamp brengen en de extra koplamp aansluiting in de fitting drukken en klaar is kees.
Bij elkaar was het 2 uurtjes werk en het resultaat mag er zijn vind ik. De voordelen:
- nooit meer uitleggen dat je linker lamp niet stuk is bij het stoplicht....
- extra zichtbaar voor tegemoetkomend verkeer (afstelling hoeft niet te worden aangepast, verblind niet)
- extra licht bij rijden in het donker (2x55 Watt ipv 1x55 Watt)
- geen kans op verbranden lamp als grootlicht wordt aangezet (dimlicht in deze lamp zal dan doven)
Ik heb wat extra kabels gemaakt en wat fotos van de inbouw gemaakt. Mocht je interesse hebben stuur mij dan even een email. Voor 10 Euries stuur ik zo'n setje op.
De beschrijving kan je al downloaden op:
http://www.megafileupload.com/en/file/1 ... 6-pdf.html
Het grootste probleem is om de juiste pin voor de connector te vinden/maken. Het is nogal een vreemd pinnetje welke je niet in elke electronicawinkel kan kopen. De internationale FZ6 site beschrijft hoe deze pin kan worden gemaakt van een stukje koper. Alleen ben je daar wel even zoet mee..... Ik heb er een paar uit japan laten komen omdat ik geen zin had een hele avond in de schuur te staan vijlen/knippen voor zo'n pinnetje.
Om bij deze connector te komen moet je de accu, airbox en accubak (in deze volgorde ) verwijderen. Je kan dan bij de betreffende connector komen en de "extra" pin in de connector steken. De draad via de bestaande route naar de koplamp brengen en de extra koplamp aansluiting in de fitting drukken en klaar is kees.
Bij elkaar was het 2 uurtjes werk en het resultaat mag er zijn vind ik. De voordelen:
- nooit meer uitleggen dat je linker lamp niet stuk is bij het stoplicht....
- extra zichtbaar voor tegemoetkomend verkeer (afstelling hoeft niet te worden aangepast, verblind niet)
- extra licht bij rijden in het donker (2x55 Watt ipv 1x55 Watt)
- geen kans op verbranden lamp als grootlicht wordt aangezet (dimlicht in deze lamp zal dan doven)
Ik heb wat extra kabels gemaakt en wat fotos van de inbouw gemaakt. Mocht je interesse hebben stuur mij dan even een email. Voor 10 Euries stuur ik zo'n setje op.
De beschrijving kan je al downloaden op:
http://www.megafileupload.com/en/file/1 ... 6-pdf.html
Laatst gewijzigd door zwartefazer op do 28 mei, 2009 18:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
Ik ben naar de dealer geweest en heb 'm aan laten sluiten.
Als ik het goed kan zien, hebben ze gewoon een draadje van de ene koplamp naar de andere koplamp gedaan en gesoldeert.
Was eem kwartiertje werk volgens mij..
Maar ziet er inderdaad veel beter uit zo.
Ik had mijn motor nieuw in de winkel gekocht, rij naar huis en wordt aangesproken over het feit dat mijn koplamp kapot was. : Dus voor mij ook een reden om dat snel in orde te laten maken.
Als ik het goed kan zien, hebben ze gewoon een draadje van de ene koplamp naar de andere koplamp gedaan en gesoldeert.
Was eem kwartiertje werk volgens mij..
Maar ziet er inderdaad veel beter uit zo.
Ik had mijn motor nieuw in de winkel gekocht, rij naar huis en wordt aangesproken over het feit dat mijn koplamp kapot was. : Dus voor mij ook een reden om dat snel in orde te laten maken.
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
Ziet er netjes uit!!!!!
Ik ben niet heel erg handig met priegel dingetjes is het dan ook te doen????
Groetjes
Ik ben niet heel erg handig met priegel dingetjes is het dan ook te doen????
Groetjes
- zwartefazer
- 50 kW
- Berichten: 45
- Lid geworden op: di 17 jun, 2008 23:35
- Locatie: Bilthoven
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
100% mee eens. Een draadje van rechts naar links is sneller en makkelijker. Maar minder "profi" vindt ik zelf.
En je hebt de kans dat als je het grootlicht wat langer (geen idee of dat seconden / minuten is) aanzet dat de lamp verbrand. De H4 is er voor gemaakt 1 van de gloeidraden aan te hebben en niet alle 2. Deze oplossing zal het dimlicht doven als het grootlicht wordt aangezet.
En de actie ziet er ingrijpender uit dan het in werkelijkheid is. Iedereen die een schroevendraaier beet kan houden moet dit kunnen doen. De airbox verwijderen is de meest ingewikkelde stap en dat zijn 4 inbusjes, 4 slangetjes en 1 sensor.
En je hebt de kans dat als je het grootlicht wat langer (geen idee of dat seconden / minuten is) aanzet dat de lamp verbrand. De H4 is er voor gemaakt 1 van de gloeidraden aan te hebben en niet alle 2. Deze oplossing zal het dimlicht doven als het grootlicht wordt aangezet.
En de actie ziet er ingrijpender uit dan het in werkelijkheid is. Iedereen die een schroevendraaier beet kan houden moet dit kunnen doen. De airbox verwijderen is de meest ingewikkelde stap en dat zijn 4 inbusjes, 4 slangetjes en 1 sensor.
- zwartefazer
- 50 kW
- Berichten: 45
- Lid geworden op: di 17 jun, 2008 23:35
- Locatie: Bilthoven
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
voor de twijfelaars. de beschrijving kan je downloaden
http://www.megafileupload.com/en/file/1 ... 6-pdf.html
http://www.megafileupload.com/en/file/1 ... 6-pdf.html
Laatst gewijzigd door zwartefazer op do 28 mei, 2009 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
ik heb het kabeltje besteld.
ik ga het zelf proberen te doen :? .
ben niet zo technisch maar ik hoop dat het gaat lukken : :? .
hebben al meerdere mensen het succesvol gedaan? op deze manier?
groetjes koen.
ik ga het zelf proberen te doen :? .
ben niet zo technisch maar ik hoop dat het gaat lukken : :? .
hebben al meerdere mensen het succesvol gedaan? op deze manier?
groetjes koen.
- zwartefazer
- 50 kW
- Berichten: 45
- Lid geworden op: di 17 jun, 2008 23:35
- Locatie: Bilthoven
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
Er zijn al wat kabeltjes verkocht. Is de handleiding duidelijk genoeg?
Ik ontvang graag feedback of alles is gelukt.
URL bijgewerkt:
http://www.megafileupload.com/en/file/1 ... 6-pdf.html
Ik ontvang graag feedback of alles is gelukt.
URL bijgewerkt:
http://www.megafileupload.com/en/file/1 ... 6-pdf.html
Laatst gewijzigd door zwartefazer op do 28 mei, 2009 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
hallo zwarte fazer,
ik had het kabeltje snel binnen bedankt voor het snelle versturen.
ik ben vandaag eraan begonnen:
eerst de kappen eraf daarna de tank los en omhoog balk ertussen zodat hij omhoogblijft staan.
accu loshalen enzovoort.
toen kwam ik bij mijn luchtbox daar moest ik de lucht ingangen naar mijn motor losmaken daar had je hele lange imbussleutels voor nodig ik naar de gamma gekocht weer aan de klus verder.
luchtbox los en eraf, accubak naar achter en het snoertje die ik van jou gekocht heb gemonteerd dat is echt zo gedaan het meeste werk is het uitelkaar halen van je motor en het inelkaar zetten.
maar al bij al het is me goed gelukt het is niet moeilijk je handleiding is echt heeel erg duidelijk.
ik ben er ongeveer 2 uur tot 2 en half uur mee bezig geweest.
maar ik weet nu hoe het moet en zou ik het zo voor mekaar hebben.
ik wil je bedanken voor het snoertje en de duidelijke handleiding.
groeten koen
ik had het kabeltje snel binnen bedankt voor het snelle versturen.
ik ben vandaag eraan begonnen:
eerst de kappen eraf daarna de tank los en omhoog balk ertussen zodat hij omhoogblijft staan.
accu loshalen enzovoort.
toen kwam ik bij mijn luchtbox daar moest ik de lucht ingangen naar mijn motor losmaken daar had je hele lange imbussleutels voor nodig ik naar de gamma gekocht weer aan de klus verder.
luchtbox los en eraf, accubak naar achter en het snoertje die ik van jou gekocht heb gemonteerd dat is echt zo gedaan het meeste werk is het uitelkaar halen van je motor en het inelkaar zetten.
maar al bij al het is me goed gelukt het is niet moeilijk je handleiding is echt heeel erg duidelijk.
ik ben er ongeveer 2 uur tot 2 en half uur mee bezig geweest.
maar ik weet nu hoe het moet en zou ik het zo voor mekaar hebben.
ik wil je bedanken voor het snoertje en de duidelijke handleiding.
groeten koen
- zwartefazer
- 50 kW
- Berichten: 45
- Lid geworden op: di 17 jun, 2008 23:35
- Locatie: Bilthoven
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
De link is aangepast. Zou nou niet meer moeten verlopen:
http://www.megafileupload.com/en/file/1 ... 6-pdf.html
http://www.megafileupload.com/en/file/1 ... 6-pdf.html
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
Kabeltje kwam binnen en 1,5 uur later was het gepiept. Mooie en duidelijke handleiding erbij maakt het erg simpel te doen. Onze 2006 FZ6 kuipdelen zaten ieder met 4 boutjes vast ipv 2 maar ach, de rest klopte als een bus. Het was echt zo gepiept en het resultaat mag er zijn. Bedankt hoor!
Greetz,
Marc, Engeltjes 'FZ6 klusser'...
Greetz,
Marc, Engeltjes 'FZ6 klusser'...
- zwartefazer
- 50 kW
- Berichten: 45
- Lid geworden op: di 17 jun, 2008 23:35
- Locatie: Bilthoven
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
Tja, de fazer moet rollen :D . Maar als ie dan even binnen staat kan je natuurlijk zo'n kabeltje erin knutselen.... ik heb er nog een paar.
-
- 35 kW
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 15:12
- Locatie: Veenendaal
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
Vandaag het kabeltje binnen gekregen....
Zwatrefazer, bedankt voor de snelle en keurige afhandeling
Zaterdag eens proberen de kabel te monteren.
Zwatrefazer, bedankt voor de snelle en keurige afhandeling
Zaterdag eens proberen de kabel te monteren.
Mijn beroep is zo geheim, dat ik zelf niet weet wat ik doe...
- J@
- 105,2 kW
- Berichten: 1843
- Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
Afhandeling is idd prima:Herintreder schreef:Vandaag het kabeltje binnen gekregen....
Zwatrefazer, bedankt voor de snelle en keurige afhandeling
Zaterdag eens proberen de kabel te monteren.
Ik heb hem vorige week ook vlot binnengekregen (ff mailen, direkt betalen en een dag later lag ie in de bus).
Nu nog even me er toe zetten het kabeltje ook daadwerkelijk te monteren
('k rijd pas 97.000 km zonder problemen met een rechtstreekse doorverbinding....)
vr. gr., J@.
-
- 35 kW
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 15:12
- Locatie: Veenendaal
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
('k rijd pas 97.000 km zonder problemen met een rechtstreekse doorverbinding....)
Ik heb even overwogen om het op deze manier te doen.
Toch vind ik het mooier om het met een het kabeltje van Zwarte Fazer te doen...
Mijn beroep is zo geheim, dat ik zelf niet weet wat ik doe...
- J@
- 105,2 kW
- Berichten: 1843
- Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Dualheadlight aanpassing FZ6
'k weet niet of ik te onduidelijk was, maar ik heb er nu dus ook zo'n kabeltje....Herintreder schreef:Ik heb even overwogen om het op deze manier te doen.
Toch vind ik het mooier om het met een het kabeltje van Zwarte Fazer te doen...
vr. gr., J@.