handkappen op een FZ6?

wie heeft er leuke, makkelijke, gekke accessoires gezien of gekocht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laouen
35 kW
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 11 mei, 2007 19:16
Locatie: Leuven - België
Contacteer:

handkappen op een FZ6?

Bericht door laouen »

Met de winter voor de deur, was ik van plan om mijn volledig zwarte FZ6 uit 2005 wat te pimpen 8) En vooral, om te zorgen dat ik de winter met warme handjes doorkom. En nee, verwarmde handvaten zijn lang niet zo'n coole oplossing :wink:

Een breder stuur komt er zowiezo op. Hiervoor was ik aan't denken aan een zwart Renthal stuur (type generic medium), bij gebrek aan een oranje versie. Mijn vraagje hier is: past dat op de FZ? Zijn de remleiding en koppelingskabel daar lang genoeg voor?

Maar ik was dus ook van plan om er handkappen op te zetten. Hiervoor dacht ik aan de Rally Brush handguards van Acerbis. Heeft er iemand ervaring met die handkappen? Passen die kappen of moeten er aanpassingen aan gebeuren?
To be old and wise, you have to be young and stupid first
Gebruikersavatar
laouen
35 kW
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 11 mei, 2007 19:16
Locatie: Leuven - België
Contacteer:

Bericht door laouen »

Iemand? Niemand? Zelfs geen breder stuur?
To be old and wise, you have to be young and stupid first
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door J@ »

laouen schreef:Iemand? Niemand? Zelfs geen breder stuur?
'k Zie geen nut in het verbreden van het stuur en in de winter (ik rijd de hele winter door...) heb ik nog nooit handkappen nodig gehad.
Vandaar dat ik niet gereageerd heb.
vr. gr., J@.
Willem
50 kW
Berichten: 37
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 7:57
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem »

Ik gebruik al jaren 's winter verwarmde handschoenen (Gebring)
Remember when sex was safe and motorcycles were dangerous
Gebruikersavatar
laouen
35 kW
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 11 mei, 2007 19:16
Locatie: Leuven - België
Contacteer:

Bericht door laouen »

Ok, ik geef toe dat ik nogal een koukleum ben :oops:
En er zijn waarschijnlijk praktischere oplossingen dan handkappen.

Hoewel... mijn vriend heeft er op zijn TDM en die rijdt nu zomer en winter met geventileerde zomerhandschoentjes. Na een ritje in een stevige regenbui is hij volledig doorweekt, maar hij heeft wel droge handjes...

Maar da's dus niet zozeer de reden dat ik die handkappen zou installeren. Ik vind het gewoon cool staan.
Nu ja, als der niemand hier zo over denkt, of daar ervaring mee heeft, dan zoek ik het zelf wel uit.

Wat dat breder stuur betreft, dat vind ik wel vreemd. Ik vind het standaard stuurtje op de FZ6 echt aan de smalle kant, en ik had verwacht dat er hier toch een aantal mensen een streetfighter stuur of iets dergelijks gemonteerd zouden hebben.

Het nut hiervan: voor mij geen pijnlijke handen meer. Ik zit bij sportievere, en vooral bochtigere ritjes constant met mijn handen op de stuurgewichtjes. Ik heb gewoon de indruk dat met een breder stuur de moto nog wendbaarder wordt.
To be old and wise, you have to be young and stupid first
Haico
50 kW
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 05 aug, 2007 22:30

Bericht door Haico »

Op mijn GS vind ik ze en mooi en praktisch (zeker icm met handvatverwarming), maar op de fazer vind ik ze een stuk minder en zou dan toch voor Gerbings of hvv kiezen.

Als je een koukleum bent zou ik zelfs de Gerbings verkiezen boven de hvv. De verwarmde handschoenenzorgen voor warmere handen omdat ze de rug van je handen verwarmen.
BMW R1200GS / Fazer FZS 600
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Over dat brede stuur: bij de oude Fazer werkte dat wel (Renthal superbike ultralow) maar hoe dat bij het nieuwe model zit weet ik ff niet. Het gaf wat meer gevoel en snellere stuurreacties. Nadeel was dat je spiegels een stuk minder zicht geven en dat je soms het "Jezus aan het kruis gevoel" had. Ik heb ze uiteindelijk weer een stukje ingekort.

Over de handkappen: natuurlijk werkt dat wel een beetje, met name als je veel snelweg doet. Scheelt in de rijwind, die nog ff extra helpt om de boel af te koelen.
Maar droog of warm houden gaat met handkappen toch écht niet lukken, al helemaal niet als je een koukleum bent. Het hangt er ook van af hoe lang je onderweg bent.
Onder het half uur reistijd zijn een paar -goeie- winterhandschoenen wel voldoende. Daarboven kun je denken aan:
verwarmde handvatten (nadeel dat ze alleen de binnenkant warm houden en niet de vingertoppen etc., dikke handschoenen laten de warmte niet voldoende door, voordeel is dat er geen draad oid in de weg zit)
verwarmde handschoenen ( nadeel dat ze losse draden hebben en soms nogal kwetsbaar zijn, voordeel: overal lekker warm)

Andere oplossing is je lichaam warmer houden.
Als je lichaam koud wordt wordt er bloed/warmte onttrokken aan de uiteinden van je lichaam, zoals tenen/voeten en vingers/handen.
Er zijn verwarmbare binnenvesten in de handel, waarmee je dat voorkomt.

Nog een oplossing: stuurmoffen. Het ziet er niet uit, maar houdt wel je handen warm......
Gebruikersavatar
laouen
35 kW
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 11 mei, 2007 19:16
Locatie: Leuven - België
Contacteer:

Bericht door laouen »

Allemaal bedankt voor de goede raad maar even ter verduidelijking: ik zoek hier niet naar oplossingen voor mijn koude-handjes-probleem. Ik zoek tips over het installeren van een breder stuur en handkappen.

Er zullen om de winter door te komen vast wel betere oplossingen zijn dan handkappen. Een windstopper trui en goede handschoenen bvb staan ook op mijn verlanglijstje, verwarmde handvaten/handschoenen zijn waarschijnlijk veel effectiever... En stuurmoffen... :?

Maar da's hier eigenlijk niet aan de orde. Ik heb namelijk al beslist dat er een breder stuur op komt, en handkappen als ik er vind die passen. Ik wou gewoon weten of er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.

@JB: dankjewel voor de info over dat Renthal stuur. Een 'Jezus aan het kruis' gevoel is nu niet bepaald mijn ideale zithouding :wink: Ik moet trouwens ook opletten dat het stuur idd niet te breed is, want de koppelings- en remkabel hebben niet bepaald veel speling.
To be old and wise, you have to be young and stupid first
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

laouen schreef: @JB: dankjewel voor de info over dat Renthal stuur. Een 'Jezus aan het kruis' gevoel is nu niet bepaald mijn ideale zithouding :wink: Ik moet trouwens ook opletten dat het stuur idd niet te breed is, want de koppelings- en remkabel hebben niet bepaald veel speling.
Och ja, dat blijft uiteraard subjectief. Ik heb nu datzelfde type Renthal stuur op m'n 1000 en heb nooit meer de moeite genomen 'm in te korten.... al heb ik er wel eens over gedacht.

Bij de oude 600 was de lengte van de kabels geen probleem. Wel ff opletten dat alles goed vrij loopt, uiteraard.
Gebruikersavatar
Foggy
105,2 kW
Berichten: 1917
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:16
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Foggy »

mmmmmm ........op mijn oude 1998 ----600 was het Lucas superbike stuurtje werkelijk perfekt.
Op de 2001 FZS1000 een ramp......te breed voor mijn postuur.
Ongelofelijk dus eigenlijk hoe het kan schelen met je zit positie.
Op de oude 600 erg laag ...ook al door de verlaagde buddy en op de 1000 erg hoog voor je gevoel.
Enne .....kouwe klauwen??? pffffttt dat mot kenne in de winter. :lol:
p.s.Handvatverwarming werkt niet echt zonder handkappen.....verwarmde handschoenen wel.
Dit leffe na 40 winters gereden te hebbende zijnde.....kranten ook niet trouwens. :lol: :lol:
We gaan te langzaam waar het hard kan..we gaan te hard waar het langzaam moet.
Plaats reactie