Ivan's jet kit

wie heeft er leuke, makkelijke, gekke accessoires gezien of gekocht
Plaats reactie
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Ivan's jet kit

Bericht door JB »

Heb net een "Ivan's jet kit" op m'n Fazertje 1000 geschroefd.
Het verhaal er achter is dat de afstelling van de carburateurs op de 1000 niet ideaal is, met name in de lagere/middentoeren en bij het starten. Een Amerikaanse tuner, Ivan, heeft daar een oplossing voor verzonnen, bestaande uit speciaal ontwikkelde gasnaalden, andere sproeiers en nog wat extra klusjes aan de carburateurs.
Ik had zelf best wel last van een nogal rukkerige reactie op het gas, met name in de lagere toeren en hoopte dat de jet kit daar wat verbetering in zou brengen.

Hoop werk, de carbs moeten er af, vervolgens andere naalden er in, andere sproeiers, bestaande gaatjes opruimen in de carbs en de "throttle bodies" , de gasveren inkorten en de vlotters op een andere hoogte afstellen. Ben er bij elkaar een uurtje of 5 mee bezig geweest, te meer omdat je daarna de carbs weer moet synchroniseren en de TPS opnieuw afstellen. Lastigste klusje was het verwijderen en weer aanbrengen van de gaskabels op de carbs.

Maar.... het was de moeite waard. Het blok loopt veel soepeler. Geen schokkerige gasreactie meer en het voelt of de fiets meer vermogen heeft in het middengebied. Ook had ik last van wat "gepruttel" bij het loslaten van het gas, dat is helemaal weg. Kortom: een aanrader.
Gebruikersavatar
Blue lighting
72 kW
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 20 mei, 2005 19:28
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door Blue lighting »

Om dit zelfde probleem bij mij op te lossen wil ik er volgend jaar een ander uitlaat plus Dynojet set met luchtfilter op laten zetten. Ik hoop dan het zelfde resultaat te krijgen.

Heeft er iemand anders ervaring met deze aanpassing.
Errare humanum est.
Gebruikersavatar
Animal
72 kW
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 23 mei, 2005 21:36
Locatie: Drunen
Contacteer:

Bericht door Animal »

Ja, ik heb destijds ook Ivan's kit zelf op m'n 1000 ingebouwd en de verbetering qua "rijdbaarheid" was nog veel meer dan ik bij andere motoren met Dynojet kits tot dan toe had mogen beleven ... uitermate warm aanbevolen zelfs voor verder standaard Fazer 1000!!!!

Niet vergeten na afloop ook extra goed te synchroniseren en gasklepsensor afstelling te controleren ...

Louis.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Bluelightning, je zou eens op de Amerikaanse Fazer 1000 site moeten kijken voor commentaren van de diverse gebruikers.

Daar zul je zien dat twee kits bijzonder warm worden aanbevolen: Ivan's jet kit en de Holeshot jet kit. De Dynojet kit wordt zelfs afgeraden.....

Voornaamste probleem bij de Dynojet is dat je meerdere Dynoruns en een goeie operator nodig hebt om 'm af te stellen (dat maakt het behoorlijk duur), dat het belangrijkste probleem ( de lucht/brandstof verhouding bij lagere toeren) niet aangepakt wordt en dat de naalden van de Dyno als te slijtagegevoelig worden beschouwd.

Ik heb er vrij lang mee gewacht om 'm te installeren, maar het is absoluut de moeite waard. De fiets loopt veel smeuïger (ik vond 'm nogal "happerig" in de lage toeren) en zelfs stationair loopt ie nu soepel.
Het lijkt nogal rigoureus, je moet onder andere gaten "ruimen" in je carburateurs, maar dat valt in de praktijk erg mee. Bovendien is er geen enkele andere kit waar zo veel over geschreven is. Er is zelfs een complete handleiding met foto's. Iedereen zonder twee linkerhanden kan het.
Gebruikersavatar
Blue lighting
72 kW
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 20 mei, 2005 19:28
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door Blue lighting »

Heb je een URL van die Amerikaanse Fazer site. :?:
Errare humanum est.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

http://www.yamahafz1oa.com/forum/

Kijk ff naar het "carburation" etc. topic voor het oude model. Zoek via de woorden "Ivan's", "Holeshot".

Voor informatie over de installatie etc:
http://www.cartestsoftware.com/fz1

Prima site met allerlei info en tips (inclusief prima foto's) voor allerlei onderhoud en andere klusjes aan je 1000.
Almar
25kW
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 02 mar, 2007 16:43

Bericht door Almar »

[Offtopic]

Kan je deze kit ook gebruiken voor de 600?

[/Offtopic]

Groet,

Almar
Gebruikersavatar
Animal
72 kW
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 23 mei, 2005 21:36
Locatie: Drunen
Contacteer:

Bericht door Animal »

Nee, Ivan's kit komt uit de USA en hij ontwikkelt alleen zelf voor modellen die daar te koop zijn en de 600 is dat helaas nooit geweest ...

Louis.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Klopt. Bovendien is er voor de 600 zelfs geen Dyno kit ontwikkeld. Men ging er van uit dat de 600 (carb.model) al zodanig goed stond afgesteld, dat er weinig eer aan te behalen was. Hij staat zelfs al iets rijker, zodat er voor de meeste slip-ons zelfs geen enkele aanpassing nodig is.
Vergeet niet dat zo'n kit veel meer bedoeld is om bepaalde problemen met de standaard afstelling op te lossen en minder om er meer vermogen uit te halen. Ivan's kit biedt wel enige winst qua vermogen (op de Dynobank een pk of 6) maar daar merk ik eerlijk gezegd niets van. De winst zit veel meer in beter starten, betere stationairloop en vooral smeuiïger gasgeven.

Uit de standaard 600 is niet zo veel winst te halen, of je moet aan allerlei dure oplossingen gaan denken als flowen of blueprinten. In dat geval is een snellere fiets een goedkopere oplossing.....
Plaats reactie