MRA vario touring ruit

wie heeft er leuke, makkelijke, gekke accessoires gezien of gekocht
Plaats reactie
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

MRA vario touring ruit

Bericht door JB »

Ik heb sinds een paar maanden een MRA "vario touring" ruit op m'n Fazertje 1000.

Met de standaard ruit kwam de luchtstoom precies onder m'n helm uit en dat was niet zo fijn... Ik heb er toen een "Double Bubble" opgezet. Dat verhielp het probleem wel, maar zorgde voor een hoop lawaai en vooral ook de rijwind vol op m'n helm. Met twee dubbele nekherniaatjes niet écht een fijn gevoel.

Toen de Vario touring uitkwam en ik wat gunstige testrapporten las, besloot ik de sprong te wagen. Best een dure ruit (rond de 120 Euro bij Louis Duitsland) , maar prima afgewerkt en van degelijk materiaal. De ruit bestaat uit een "gewone" ruit (iets groter dan de standaard ruit) met aan de bovenrand een in 7 standen verstelbare "spoiler". De ruit past zonder enig probleem. Helaas is de ruit alleen in een licht getinte versie verkrijgbaar, al vond ik dat geen probleem.

De ruit haalt niet álle wind weg (dan moet je zo'n grote lap "toeringruit" nemen), maar het constante "trekken" aan je helm is helemaal weg. Het lawaai is ook duidelijk minder. Van m'n nek heb ik nu vrijwel geen last meer.
Kortom: prima aankoop.
Gebruikersavatar
damted
105,2 kW
Berichten: 118
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 18:36
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

MRA "vario touring" ruit op m'n FZS600

Bericht door damted »

Even een aanvulling op de tip van Jan, maar nu voor de FZS600 model 2002/2003
Ik heb nu zo'n Vario touring ruit op mijn Fazer 600 staan
(119 Euro bij Louis.de) en moet zeggen dat je door de strakke luchtstroom veel minder turbulentie (lees herrie) hebt.

Heel bedrag, maar goede investering voor de FZS600.
70 kw is voor mij genoeg
Gebruikersavatar
el-nino
25kW
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 jul, 2005 12:27
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door el-nino »

Ik zit er over te denken om ook een hoger ruitje op mijn FZ6-S te monteren tijdens langere tourritten.
Is er iemand die mij hier een aanbeveling over kan doen :?: :?:
Gebruikersavatar
mxtr
105,2 kW
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 03 nov, 2004 20:15
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door mxtr »

el-nino schreef:Ik zit er over te denken om ook een hoger ruitje op mijn FZ6-S te monteren tijdens langere tourritten.
Is er iemand die mij hier een aanbeveling over kan doen :?: :?:
Ik heb een double bubble ruit van Puig. Ik ben er erg tevreden mee. De wind wordt heel goed rond de helm geleid. Alleen verooraakt het behoorlijk wat meer herrie en meer turbulenties rond de schouders. Aangezien ik forse nekklachten heb gehad vanwege een whilpash neem ik dat maar voor lief. Ik rij toch altijd al met oordoppen in. Ik ben overigens 1.95 mtr lang.
Voelt zich even de eerste man op de maan..... met robocop poot, en mini-hummer
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

De zware turbulentie die de DB veroorzaakt was voor mij de reden om op zoek naar wat anders te gaan. De MRA is stiller en veroorzaakt duidelijk minder kabaal en turbulentie.
Alles hangt uiteraard af van de lengte/postuur van de rijder.

Bovendien: als je de stilte van zo'n enorme lap toerruit wil, dan zit je verkeerd met de MRA. Maar dan mag je je ook afvragen of je wel de goeie motor hebt gekocht.....
Rutger
50 kW
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 09 feb, 2005 6:38

Bericht door Rutger »

JB, Heb jij die double bubble ruit nog? Ik lees net dat MXTR geen lasty meer heeft van de wind en nog wel wat turbulentie. Maar hij is 1,95 lang. Ik weet niet hoe lang jij bent, maar ik ben 1,82 lang en dus wellicht is die ruit voor mij prima. kan ik hem anders een keertje proberen en eventueel van je overnemen?

Groet,

Rutger
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Yep, die heb ik nog. Maar ik ben 1,81 lang dus......
Rutger
50 kW
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 09 feb, 2005 6:38

Bericht door Rutger »

Dan zal ik wel dezelfde ervaring ermee hebben als jij. Of jij hebt erg korte (of juist lange) benen ;-).
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Nee, normaal postuur. (Vind ik tenminste....)
Rutger
50 kW
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 09 feb, 2005 6:38

Bericht door Rutger »

Thanx voor alle info. Ik denk dat ik dan ook de vario ga aanschaffen. Ik wil alleen nog even weten hoe het eruit ziet. Op de technische dag kijk ik wel even rond.

Groet,

Rutger
Gebruikersavatar
missfazer
35 kW
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 05 apr, 2006 20:54
Locatie: Hoorn

Bericht door missfazer »

Ik heb ook een verhoogt ruitje op me fazer 600 zitten, zo'n eentje waarvan het laatste stukje wat omhoog flipt.
Orgineel van yamaha.
De luchtstroom kwam precies onder mijn helm, ging ik met mijn lichaam iets omhoog werd het geluid en de druk op mijn helm aanzienlijk stiller.

Nu heb ik van het ruitje er 5 cm eraf gehaald, het wordt al beter maar ik denk dat ik er nog 2 cm er vanaf slijp.
+/- 2 cm boven de knik van het flipup ruitje.
Lyset
50 kW
Berichten: 35
Lid geworden op: do 05 jul, 2007 20:31
Locatie: Sambeek

Re: MRA "vario touring" ruit op m'n FZS600

Bericht door Lyset »

damted schreef:Even een aanvulling op de tip van Jan, maar nu voor de FZS600 model 2002/2003
Ik heb nu zo'n Vario touring ruit op mijn Fazer 600 staan
(119 Euro bij Louis.de) en moet zeggen dat je door de strakke luchtstroom veel minder turbulentie (lees herrie) hebt.

Heel bedrag, maar goede investering voor de FZS600.
Vraagje: is zo'n ruitje ook te koop voor een FZS600 uit 1998? :?:
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Antwoord: ja.

Kijk eens bij http://www.mra.de
Gebruikersavatar
MartinS
72 kW
Berichten: 93
Lid geworden op: do 15 nov, 2007 15:54
Locatie: Alkmaar

Re: MRA vario touring ruit

Bericht door MartinS »

Ik heb ook gekeken naar de variotouring schermen van MRA voor mijn FZ6 uit 2007. Helaas is er geen direct te vervangen ruit voor het 2007 model (dat ik weet).
Ik heb er momenteel een touringruit op zitten, en ik heb nog steeds mijn originele ruit.
Mijn ervaring is dat ik met de originele ruit turbulentie op mijn borst/nek krijg en met de verhoogde touringruit turbulentie op mijn helm.
ik heb Vos in Oss gebeld en gevraagd of hij een oplossing hiervoor had, hij zei dat hij een flip up stuk erop kon monteren, maar dit betekent wel schroef gaatjes in het huidig scherm boren. Dit is niet erg als het goed werkt, maar anders zit ik met lelijke gaatjes in mijn ruit. :(

Ik ben benieuwd of iemand anders met een FZ6 uit 2007 een soort gelijke aangepaste ruit op zijn motor heeft zitten of iemand kent die hier ervaring mee heeft?
Groetjes
Martin
Martin
Rutger
50 kW
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 09 feb, 2005 6:38

Re: MRA vario touring ruit

Bericht door Rutger »

Ik heb inmiddels ook een half jaartje de MRA vario touring ruit en ben er erg tevreden mee. Veel minder rijwind gevoel op de snel weg. Rijd nu makkelijker stukken van 160 kmh of meer dan voorheen. Daarvoor werd je er boven de 140 kmh al aardig af geblazen.

Groet,

Rutger
Plaats reactie