E10

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
ErikvR
25kW
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 02 apr, 2012 18:17

E10

Bericht door ErikvR »

Er circuleren veel berichten op internet over de gevolgen van de toevoeging van bio-ethanol (E10) aan brandstof, sinds oktober vorig jaar. De benzine zou minder lang houdbaar blijven en al na een paar maanden kunnen zorgen voor verontreiniging en verstopping van het brandstofsysteem.
Mijn FZ6 heeft ongeveer een half jaar stil gestaan. Is het verstandig om de inhoud van de tank te vervangen en voortaan voor de winterstop V-power (heeft geen schadelijke toevoegingen) te tanken?

Alvast bedankt voor jullie advies.
Gebruikersavatar
Fuel Supply
105,2 kW
Berichten: 275
Lid geworden op: do 10 mar, 2011 13:23
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: E10

Bericht door Fuel Supply »

Hoi Erik,

De FZ6 is volgens Yamaha geschikt om op E10 benzine te rijden. Oudere motoren van voor 2000 meestal niet vanwege de gebruikte pakkingen en afdichtrubbers die ethanol slechter verdragen.
Of wij als motorrijders heel erg begaan zijn met het milieu en daarom voor E10 moeten gaan durf ik te betwisten, puur voor ons plezier verstoken we heel wat tankjes benzine.
Wat er allemaal wel en niet waar is wat je op internet leest over bio ethanol durf ik niet te zeggen, maar zeker is wel dat het gebruik van E10 geen win-win situatie is.
Schud je motor nu met de volle tank voor je gaat rijden een paar keer flink heen en weer om de eventueel uitgezakte componenten weer goed te mixen en je kunt gewoon gaan rijden. Mocht je van mening zijn dat hij minder loopt, tank dan als wat ruimte in je tank krijgt gelijk zoveel mogelijk V-power bij. Ikzelf tank puur voor mijn gemoedsrust sowieso alleen nog maar E5 V-power, op een volle tank kost je dat maximaal 2,5 euro extra. Maar krijg je wel dubbele Airmiles voor terug .. :laughing6: En voor de winterstop schijnt een flesje toevoeging goed te zijn voor zowel de benzine alsook voor de binnenkant van je tank.

Succes ermee, Willem :pirate:
Haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
NZMSLex
105,2 kW
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 19:08
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: E10

Bericht door NZMSLex »

Net als Willem, tank ik alleen premium benzine. Het is lastig in te schatten wat het effect is van E10. En om gedoe te voorkomen, betaal ik per liter ietsie meer. Dat doe ik ook voor de auto.
Na de winter staat de Fazer (1998) altijd zonder problemen. Voor de winter gaat de tank tot het randje vol met E5.
Niet zeuren, maar scheuren!!! :enjoy:
ErikvR
25kW
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 02 apr, 2012 18:17

Re: E10

Bericht door ErikvR »

Duidelijk. Waarschijnlijk geen probleem, maar voorkomen is beter dan blussen.
Bedankt voor jullie reacties!
Plaats reactie