Speling gashendel

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
jazzper
35 kW
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 26 jul, 2019 7:08

Speling gashendel

Bericht door jazzper »

Vraagje.

Ik heb vorige week een Fazer gekocht en er zit speling op de gashendel. Het is een motor met handvatverwarming. Ik heb bij wat andere motors gevoeld en de meeste hadden wel iets van speling, maar niet zoveel als dat ik heb. Tijdens het rijden merk ik het niet en de gashendel blijft niet hangen oid.

Hier een opname:
https://www.youtube.com/watch?v=uCNqRWv ... e=youtu.be

Is dit normaal of is er dan iets niet goed?

Alvast bedankt voor de hulp!

Jasper
Eipmurrrah
50 kW
Berichten: 37
Lid geworden op: za 27 jul, 2019 20:20

Re: Speling gashendel

Bericht door Eipmurrrah »

Hoi, zo, dat is best wel veel speling! Maar als je dr verder geen last van hebt.....
Ik zou het zelf niet willen, ik zou toch mn stuur in de gashandle ip willen vullen.
Her lijkt er op dat je stuurdiameter kleiner is dan de binnendiameter van je gashandle

Mits je weet wat je doet, kun je dat opvullen met n stukje elektra buis. Mits dat niet te dik wordt. Je wil tenslotte niet dat je gashandle gaat blijven hangen.
Dat kan hele rare capriolen op gasn leveren😂🤪

Als je het jezelf niet toevertrouwd, niets aan doen!

Groet,

Harm
Na elke bocht is er weer een nieuwe👍
BMW S1000XR piloot
Gebruikersavatar
NZMSLex
105,2 kW
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 19:08
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: Speling gashendel

Bericht door NZMSLex »

Hier hoort geen merkbare speling te zitten (anders dan in de draairichting van de gashandle).

Alle speling die hier zit, is gevaarlijk. De oorzaak lijkt me onduidelijk. Maar dat hier een aantal onderdelen niet bij elkaar horen en passen, dat is wel duidelijk. En dat hier in het verleden gevaarlijk knutselwerk is gedaan, is ook zonneklaar.

Laten repareren met een vervangende gashandle zie ik als enige oplossing. Reserveonderdelen zijn er gelukkig wel genoeg te koop. De Fazer is dat zeker waar en je krijgt er een hele fijne en veilige motor voor terug.

In welke regio woon je (ivm betrouwbare reparateurs of leden die mogelijk willen helpen)?
Niet zeuren, maar scheuren!!! :enjoy:
jazzper
35 kW
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 26 jul, 2019 7:08

Re: Speling gashendel

Bericht door jazzper »

Hey Harm & NZMSLex,

Bedankt voor jullie reacties!

Harm je schrijft:
Her lijkt er op dat je stuurdiameter kleiner is dan de binnendiameter van je gashandel. Mits je weet wat je doet, kun je dat opvullen met n stukje elektra buis.

De stuurdiameter is inderdaad kleiner dan de binnendiameter van de gashendel.
Rechter handvat - gashendel-resized.jpg
Overigens is dit ook zo met de hendel aan de linkerkant. Daar zit geen speling in.
Linker handvat - resized.jpg
Dat de binnendiameter een stuk kleiner is dan de diameter van de hendel is niet normaal/goed? Aan de linker hendel is dit dus ook het geval, maar daar zit is geen speling in. Ik denk inderdaad dat met een juist formaat pvc buis de speling een stuk minder wordt. Maar mogelijk komt de speling doordat deze niet goed aan het stuur vastzit aan de linkerkant van de hendel (waar volgens mij de gaskabel zit). Ik heb het kleine inbus schroefje aangedraaid, maar dat maakt niet uit (die zat al helemaal vast). Ik heb vanochtend "Haynes Werkplaatsboek Yamaha YZF600R Thundercat & FZS600 Fazer (96 - 03)" besteld, dus misschien dat ik het zelf kan fixen.

Maar wellicht toch het beste om er nieuwe/gebruikte handvaten op te zetten zoals NZMSLex suggereert.

Ik woon overigens in Utrecht. Als ik een x bij iemand langs kan rijden die er even naar wilt kijken graag! Ik ben ook nog op zoek naar een betrouwbare reparateur / garage dus als iemand hier aanbevelingen heeft ook graag! Ik zal er ook even een apart topic voor openen.

Groetjes
Plaats reactie