Throttle Position Sensor (TPS) problemen

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
lassale
25kW
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 jan, 2018 11:52

Throttle Position Sensor (TPS) problemen

Bericht door lassale »

Ik ben in het bezit van een Fazer 600 '98. Ik heb deze een tijdje geleden overgenomen, omdat er wat issues waren, waaronder water in de tank en carbs. Dat is verholpen, beurtje gegeven, optisch wat opgeknapt en klaar om in het voorjaar te gaan toeren. Nu merkte ik al dat als ik vanuit stapvoets optrok, het lkeek alsof de motor inhield. Met een beetje gas ging het prima, maar bij een scherp bochtje leek het alsof ik een aantal versnellingen te hoog zat.

Ik was al van plan om de carbs maar eens te laten synchroniseren, maar kortgeleden constateerde ik een probleem tijdens het rijden. Af en toe viel het toerental weg, met name bij het accelereren. De toerenteller viel dan ineens naar 0, om na een paar seconden weer terug te gaan naar het werkelijke toerental.

Gisteren bemerkte ik dat tijdens het rijden het toertal terugviel naar "0", vervolgens naar de 3000 toeren ging en daarna de werkelijke toeren weer aangaf. Na wat gegoogle bleek dit een storingsmelding te zijn, wat aangaf dat er wat mis is met de Throttle Position Sensor (TPS).

Afbeelding

Die blijk je zelf te kunnen afstellen. (http://www.cartestsoftware.com/fz1/thr ... ment.html)

Door het contact aan te zetten, de bekabeling van de TPS losmaken en weer aansluiten, geeft de toerental de stand van de TPS aan:
0 = de hoek is te klein
5000 = de hoek is correct
10.000 = de hoek is te groot

In mijn geval bleek de toerenteller 10.000 aan te geven, maar bij het verstellen van de TPS was er geen verandering. Het heeft er alle schijn van dat mijn TPS aan vervanging toe is. Ik blijk niet de enige te zijn, aangezien er zat meldingen op internet staan van deze storing.

Dus op zoek gegaan naar een vervangende TPS. Een nieuwe voor de Fazer kost tussen de €170 en €190!! Niet normaal.
Na een ochtendje zoeken op internet een prima tip tegengekomen, want wat blijkt: er zijn TPS-en (zoals van Suzuki en Kawasaki) die gelijk zijn aan die van de Yamaha, maar nieuw goedkoper zijn. Heel bijzonder maar waar. Bijzonder mbt de prijs, maar eigenlijk wel logisch, omdat de TPS op meer Mikuni carburateurs voorkomt (niet alleen motorfietsen trouwens). Dus op zoek gegaan naar een voordelige, passende TPS. Het liefst een nieuwe, want de aangeboden 2e hands exemplaren waren ook aardig aan de prijs en werden over het algemeen samen met de carburateur verkocht.

Om een lang (zoek)verhaal kort te maken: in een buitenlands topic over de Fazer TPS stond een verwijzing naar een producent van dit soort sensoren en daar heb ik een nieuw exemplaar besteld voor een totaalbedrag (incl verzending) van €30.
Het betreft een Hyosung TPS met itemno. 13580HP9301, hier te vinden: https://www.hyosungsource.com/index.php ... ts_id=2132

Ik weet dat er nog genoeg Fazers rondrijden en met het vorderen van de leeftijd van de motor, de kans op een TPS storing toeneemt. Hopelijk kan ik met dit bericht jullie wat geld besparen.

Zie ook dit topic:
http://bikesandtravels.com/biker.aspx?r ... x#comments
wimvandervlis
105,2 kW
Berichten: 249
Lid geworden op: za 09 jan, 2010 16:59
Locatie: Westland

Re: Throttle Position Sensor (TPS) problemen

Bericht door wimvandervlis »

Dank voor het delen van deze heel specifieke informatie.

Nu hoop ik niet dat het voor mij nodig is, maar ja mijn Fazertje is uit 1999 en heeft nu ongeveer 118 dkm afgelegd. Dus de kans dat er een keer wat stuk gaat is aanwezig (echter tot op heden alleen regulier onderhoud).

Wim
FZS 600 en 4 XS-en
1978 tot 1982
Plaats reactie