Zelf deelbare kabel maken voor Zumo 550 en Zumo 395

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peewee
105,2 kW
Berichten: 108
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 8:01
Locatie: Alphen (gelderland)

Zelf deelbare kabel maken voor Zumo 550 en Zumo 395

Bericht door Peewee »

Na een tijdje twijfelen om de Zumo 550 te vervangen door een nieuwer model, heb ik een paar weken geleden de knoop doorgehakt en een Zumo 395lm gekocht.
Nu is met de 550 niet veel mis, behalve dat hij wat gedateerd is, en ik wil hem dan af en toe inzetten als we met twee motoren weggaan.
Daarom wil de kabel deelbaar maken, zodat niet de hele tijd de motorsteun er op hoeft te zitten.

Mijn 1e vraag gaat over het deelbaar maken van de kabel van de 550 : is het mogelijk om de kabel door te knippen en dan zelf een waterdichte connectie er op te zetten?
Mijn 2e vraag gaat over de 395 met dezelfde vraag: is dat ook bij deze mogelijk?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
NZMSLex
105,2 kW
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 19:08
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: Zelf deelbare kabel maken voor Zumo 550 en Zumo 395

Bericht door NZMSLex »

Technisch lijkt me dat wel mogelijk. Daarbij neem ik aan dat je alleen maar 12 volt hoeft te hebben. Die twee draden moet je even in de draden moeten opzoeken. Is simpel want daar zit je 12v ook aan.
Dan zul je alle overbodige draden netjes moeten afwerken (waterdicht met een krimpkous of zo) en dan een goede waterdichte stekker zoeken. Die moet dan beide steunen/draadbomen passen. Met een RAM-mount is verwisselen vervolgens gemakkelijk.

Ik weet niet welke waterdichte stekker je moet hebben. Effe zoeken op internet dus. De rest is gewoon knutselen.
Niet zeuren, maar scheuren!!! :enjoy:
Gebruikersavatar
Peewee
105,2 kW
Berichten: 108
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 8:01
Locatie: Alphen (gelderland)

Re: Zelf deelbare kabel maken voor Zumo 550 en Zumo 395

Bericht door Peewee »

Dat dacht ik zelf ook, maar gezien mijn technische kennis ](*,) wilde ik het eerst nog even checken bij iemand die er verstand van heeft.
De kabel van de Zumo 550 kan ik best verpesten, want die is niet zo duur. Daarentegen is de kabel van de Zumo 395 tegen de 45 euro.
Voordat ik daar de kniptang in zet...

Bedankt voor je reactie. Volgend weekend ga ik wat proberen. Misschien zie ik nog wat op de motorbeurs liggen.
wimvandervlis
105,2 kW
Berichten: 249
Lid geworden op: za 09 jan, 2010 16:59
Locatie: Westland

Re: Zelf deelbare kabel maken voor Zumo 550 en Zumo 395

Bericht door wimvandervlis »

Heb zelf een 350 en deze heeft slechts een voedingskabel. Dus twee draadjes. Er bestaan waterdichte stekkers met afdichting. Het moet dus mogelijk zijn je kabel te splitsen.

Dus ff googlen voor "stekkerzooi", een andere optie is gewoon even langs je motordealer gaan en vragen of hij iets dergelijks kan leveren.

Succes
FZS 600 en 4 XS-en
1978 tot 1982
Gebruikersavatar
NZMSLex
105,2 kW
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 19:08
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: Zelf deelbare kabel maken voor Zumo 550 en Zumo 395

Bericht door NZMSLex »

Gewoon een krimpkous erover en het is waterdicht. Kan je motorzaak doen of een beetje autogarage of een reparatiebedrijf voor electronica. Is 5 minuutjes werk.
Niet zeuren, maar scheuren!!! :enjoy:
Gebruikersavatar
Peewee
105,2 kW
Berichten: 108
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 8:01
Locatie: Alphen (gelderland)

Re: Zelf deelbare kabel maken voor Zumo 550 en Zumo 395

Bericht door Peewee »

Dank voor jullie tips.
Ik ga op zoek naar onderdeeltjes.
Plaats reactie