12V aansluiting Fazer 600 2002

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
Weerhuis
35 kW
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 13 jul, 2015 17:49

12V aansluiting Fazer 600 2002

Bericht door Weerhuis »

LS,

Ik heb een 12V stroomvoorziening aangeschaft (Grand Canyon Bike Collection) en wil deze bij het intrumentenpaneel installeren. Is er iemand die zo iets heeft gedaan en hier een beschrijving :study: van heeft in "Jip en Janneke" taal voor wat betreft de aansluiting op het "boordnet"?
Bijlagen
fotootje van het onderdeel
fotootje van het onderdeel
Gebruikersavatar
Fuel Supply
105,2 kW
Berichten: 275
Lid geworden op: do 10 mar, 2011 13:23
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: 12V aansluiting Fazer 600 2002

Bericht door Fuel Supply »

Oke dan, omdat je het zo vriendelijk vraagt ... :lol:

1. Kies de plaats in de cockpit uit waar je hem wilt hebben en waar er voldoende ruimte is achter het kunststof voor het "verborgen" deel onder de bevestigingswartel. Of gebruik de beugel en bevestig hem aan je stuur.
2. Meet met een schuifmaat de diameter van de wartel, eerst de borgring helemaal verwijderen van het snoer en boor een klein gecentreerd gaatje in de cockpit, daarna uitboren tot de juiste maat. (met zo'n uitboorsetje voor grote gaten in bv hout gaat dat makkelijk, of anders met de boor blijven frezen totdat hij past. Krijg je op die manier nooit helemaal mooi rond maar dat valt toch weg onder het stopcontact. Hoeft natuurlijk allemaal niet als je hem op je stuur plaatst.
3. Steek de draad door het gat en plaats het stopcontact, schuif de borgring van onderen weer over de draad en zet goed handvast.
4. Schuif de zwarte kabelbescherming helemaal tegen het contact aan en leidt de draad met ty-raps langs de kuipsteun naar de accu. Controleer altijd of de draad vrij blijft /voldoende ruimte heeft als het stuur maximaal naar beide zijden uitslaat
5. Leg de rode draad in het onderste gootje van de zekeringhouder op ongeveer 10 cm van het einde/oogje. Knip daar door in het midden en leg beide eindjes tegen het middenschotje ervan. Sla beide helften van de zekeringhouder tegen elkaar en knijp ze samen tot die klikt en niet meer losgaat, dan drukken de mesjes door de isolatie heen op het koper Let wel: bij dit (goedkope, volgens de vakman zelfs waardeloze) type zekeringhouder moet je wel zorgen dat die niet nat kan worden .... Trek even voorzichtig aan de draadjes om te controleren of ze goed "grijpen".
6. Maak de accupolen los en plaats de oogjes erbij, kijk uit dat je geen sluiting met je gereedschap maakt bij het losmaken en vastzetten van de +pool. (rode draad op de pluspool hé Jip!)
7. Plaats de zekering in de zekeringhouder en controleer of je spanning hebt met bv een telefoonoplader o.i.d.

Klaar!

Bijkomend voordeel van zo'n aansluiting is dat je er als het ware andersom een druppellader op kunt aansluiten als je die hebt, even een passende stekker kopen bij een automaterialenzaak en die aan de laadkabeltjes bevestigen. (Rode draad van die lader op de onderste "verende pin" aansluiten)

Succes :thumbup:

grtz., Willem :pirate:
Haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Weerhuis
35 kW
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 13 jul, 2015 17:49

Re: 12V aansluiting Fazer 600 2002

Bericht door Weerhuis »

Willem,

Bedankt voor dit duidelijke antwoord. Ik had het idee om de kabel ergens aan te sluiten bij de kabel van de verlichting zoals ik in diverse omschrijvingen gelezen heb, aangezien er beweerd werd dat je anders kans hebt de accu ongewild te ontladen omdat er altijd spanning op blijft staan. Maar ik denk toch dat ik voor jouw oplossing ga :thumbup:
Gebruikersavatar
Fuel Supply
105,2 kW
Berichten: 275
Lid geworden op: do 10 mar, 2011 13:23
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: 12V aansluiting Fazer 600 2002

Bericht door Fuel Supply »

Weerhuis schreef: Ik had het idee om de kabel ergens aan te sluiten bij de kabel van de verlichting zoals ik in diverse omschrijvingen gelezen heb, aangezien er beweerd werd dat je anders kans hebt de accu ongewild te ontladen omdat er altijd spanning op blijft staan.
Dat wordt inderdaad wel vaker gezegd, maar is eigenlijk flauwekul. Als er geen stroomverbruiker op aangesloten is kan de stroom nergens "heen". Als je maar altijd het kapje erop drukt zodat er geen vocht inkomt is buiten het contact om aansluiten het beste en eenvoudigste naar mijn mening, anders moet je altijd je sleutels in het contact laten zitten wat niet overal even gunstig kan zijn .... :tongue3:

grtz., Willem :pirate:
Haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: 12V aansluiting Fazer 600 2002

Bericht door SilverTip »

Tjemig Willem :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: wat ben je goed !!!! :thumbleft: :thumbleft: :thumbleft:
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Gebruikersavatar
Fuel Supply
105,2 kW
Berichten: 275
Lid geworden op: do 10 mar, 2011 13:23
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: 12V aansluiting Fazer 600 2002

Bericht door Fuel Supply »

SilverTip schreef: Tjemig Willem wat ben je goed !!!!
Oh, dit ga ik even knippen en plakken en naar mijn vrouw sturen, die zegt namelijk meestal heeeeeeel wat anders .... :lol: :lol: :lol:
Haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Plaats reactie