(zeer) hoog olieverbruik Yamaha FZS 1000-2001
(zeer) hoog olieverbruik Yamaha FZS 1000-2001
Dag mederijders,
Mijn Yamaha FZS 1000 uit 2001 begint enorm veel olie te verbruiken!
Na +- 200 km dat gaat het olielampje al branden vooral als ik een ritje over de lekdijk heb gedaan en de motor er dus flink van langs geef.
Het gaat wel goed als ik rustig rijdt en niet teveel van mijn motor vraag.
Wat kan ik aan dit probleem doen? ik rijdt al standaard met een flesje olie in mijn buddy, maargoed ik heb ook al van die additieven gebruikt voor in de olie helaas mag dit ook niet baten.
Ik rijdt met deze olie Procycle 10w40 halfsyntetisch
Is het het een mogelijkheid om met een volsynteet te gaan rijden of minerale olie?
Doordat mijn motor zoveel olie verbruikt heb ik nog niet het oliefilter vervangen, is dit aan te raden?
Ik wil niet meer veel geld aan deze motorfiets uitgeven, heb al teveel problemen gehad helaas voor vele honderden euro's.
Iemand met suggesties of tips?
Groetjes, Ruben.
Mijn Yamaha FZS 1000 uit 2001 begint enorm veel olie te verbruiken!
Na +- 200 km dat gaat het olielampje al branden vooral als ik een ritje over de lekdijk heb gedaan en de motor er dus flink van langs geef.
Het gaat wel goed als ik rustig rijdt en niet teveel van mijn motor vraag.
Wat kan ik aan dit probleem doen? ik rijdt al standaard met een flesje olie in mijn buddy, maargoed ik heb ook al van die additieven gebruikt voor in de olie helaas mag dit ook niet baten.
Ik rijdt met deze olie Procycle 10w40 halfsyntetisch
Is het het een mogelijkheid om met een volsynteet te gaan rijden of minerale olie?
Doordat mijn motor zoveel olie verbruikt heb ik nog niet het oliefilter vervangen, is dit aan te raden?
Ik wil niet meer veel geld aan deze motorfiets uitgeven, heb al teveel problemen gehad helaas voor vele honderden euro's.
Iemand met suggesties of tips?
Groetjes, Ruben.
Re: (zeer) hoog olieverbruik Yamaha FZS 1000-2001
Hallo Ruben,
We hebben het hier op de motorbeurs ook al over gehad. Bel me maar even op 06-53544951
Morgenavond (maandag) is prima na 19.30 uur.
Gr,
Michel
We hebben het hier op de motorbeurs ook al over gehad. Bel me maar even op 06-53544951
Morgenavond (maandag) is prima na 19.30 uur.
Gr,
Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Re: (zeer) hoog olieverbruik Yamaha FZS 1000-2001
Ummm, kunnen we hier ook centraal op het forum over discussiëren?SilverTip schreef:Hallo Ruben,
We hebben het hier op de motorbeurs ook al over gehad. Bel me maar even op 06-53544951
Morgenavond (maandag) is prima na 19.30 uur.
Gr,
Michel
Dan steken anderen er wellicht nét iets meer van op.
Re: (zeer) hoog olieverbruik Yamaha FZS 1000-2001
Hallo Arnold,Nolleke schreef:Ummm, kunnen we hier ook centraal op het forum over discussiëren?SilverTip schreef:Hallo Ruben,
We hebben het hier op de motorbeurs ook al over gehad. Bel me maar even op 06-53544951
Morgenavond (maandag) is prima na 19.30 uur.
Gr,
Michel
Dan steken anderen er wellicht nét iets meer van op.
Ruben komt zaterdag ook naar de eerste rit en daar kan ik pas wat meer zeggen omdat ik vanachter mijn laptop niets kan doen, horen, voelen etc.
Daarna zouden we wat zaken op het forum kunnen zetten, wat nu vrij zinloos zou zijn omdat dit uitsluitend speculeren zou zijn.
Heb wel zo een paar oorzaken in mijn gedachten, zeker na mijn contact met Ruben,
maar weet volgende week "wellicht" wat meer.
Ik kan niet in een blok kijken helaas.
Gr,
Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Re: (zeer) hoog olieverbruik Yamaha FZS 1000-2001
Nou, olieverbruik is verholpen... Het motorblok is helaas aan gort.
Kortom een nieuwe motor kopen, best frustrerend!
Maar inderdaad boven de 60.000 km gaan deze blokken gewoon meer olie verbruiken!
Helaas pindakaas ik kan niets meer aan het probleem verhelpen, ik ga een andere motor kopen.
Kortom een nieuwe motor kopen, best frustrerend!
Maar inderdaad boven de 60.000 km gaan deze blokken gewoon meer olie verbruiken!
Helaas pindakaas ik kan niets meer aan het probleem verhelpen, ik ga een andere motor kopen.
Re: (zeer) hoog olieverbruik Yamaha FZS 1000-2001
Zo-ineens? Plof! kapot?Rubenn schreef: Het motorblok is helaas aan gort.
Hoeveel had ie gelopen?
Re: (zeer) hoog olieverbruik Yamaha FZS 1000-2001
Hallo Arnold,Nolleke schreef:Zo-ineens? Plof! kapot?Rubenn schreef: Het motorblok is helaas aan gort.
Hoeveel had ie gelopen?
Ik ben afgelopen zondag bij Ruben thuis geweest.
Aan de verdere staat van de motor kon opgemaakt worden dat de motor aanmerkelijk meer kilometers had gelopen
dan de 60.000 km die de teller aangaf. De remschijven zijn tot op de draad versleten en tevens bleek het motorblok
ook te zijn overgespoten wat ook opmerkelijk is en meestal bellen moet laten rinkelen.
Ruben heeft pech gehad met zijn aankoop en is niet correct behandeld waar hij hem gekocht heeft.
Een gesprek een aantal jaren geleden bij Yamaha zelf leerde ons dat het olieverbruik van de motorblokken rond de 60.000 km normaal is en ongeveer tussen de 1: 2000 en 1 : 3000 km terechtkomt.
Dit heeft niet met de slijtage van de zuigers, olieschraapveren, zuigerveren of cilinderwanden te maken, maar met slijtage van de carburateurs (naalden en schuiven) die daardoor te rijk gaan staan.
De FZS 1000 nodigt door zijn goede trekkracht bij lage toerentallen uit om schakellui te rijden en de motor laag in de toeren te laten trekken. Door de te rijke "afstelling" van de carburateurs komt er teveel benzine binnen waarvan een gedeelde onverbrand langs de zuigerveren het carter ingaat met brandstofverdunning in de de olie tot gevolg.
Het blok hoger in de toeren laten werken blijkt een goede remedie.
Tevens zijn deze blokken extreem gevoelig voor een te koude belasting. Warm zijn ze niet kapot te krijgen, maar je moet ze zorgvuldig warm rijden. Door een grotere speling tussen de zuigers en cilinders vanwege het uitzettingscoëfficiënt van de materialen in 1998 (met de huidige materialen is dit beduidend minder, waardoor ook hogere vermogens en minder slijtage mogelijk zijn) zetten de zuigers als eerste uit wanneer je koud teveel vermogen vraagt en al helemaal bij lage toerentallen, met een grote slijtage tot gevolg. (vreten)
Het blok is er niet mee opgehouden, maar met een olieverbruik van 1:200 is repareren geen optie meer omdat je ergens
begint en nooit meer ophoudt. Teven maakt de distributie ketting enorm veel lawaai wat niet aan de kettingspanner ligt.
Een sloopblok kan, maar dan kom je toch of een aanzienlijk bedrag terecht inclusief inbouwen en dan is nog steeds de rest van de motor niet optimaal.
Ruben is dus op zoek naar een andere redelijk geprijsde FZS 1000 omdat ze juist erg betrouwbaar blijken te zijn en dit de eerste in de club is met zoveel problemen. Hij gaat zijn motor in onderdelen verkopen wat niet alleen slim maar ook lucratief is, zodat de totale investering voor een andere Fazer binnen de perken blijft.
Op verzoek van Ruben zal ik meegaan kijken op het moment dat hij iets op het oog heeft.
Hoop het zo goed verwoord te hebben.
Gr,
Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Re: (zeer) hoog olieverbruik Yamaha FZS 1000-2001
Duidelijke uitleg Michel,
Interessant om te lezen hoe dat precies gaat in zo'n blok.
Ook goed om te weten hoe motoren "opgeleukt" worden voor de verkoop.
Interessant om te lezen hoe dat precies gaat in zo'n blok.
Ook goed om te weten hoe motoren "opgeleukt" worden voor de verkoop.
Re: (zeer) hoog olieverbruik Yamaha FZS 1000-2001
De motor van Johan Libaers werd opgekocht door een handelaar. Johan trof zijn FZS 1000Nolleke schreef:Duidelijke uitleg Michel,
Interessant om te lezen hoe dat precies gaat in zo'n blok.
Ook goed om te weten hoe motoren "opgeleukt" worden voor de verkoop.
aan op marktplaats en die had binnen één dag 40.000 km achteruit gereden..........
Als je er dan geen kijk op hebt, ga je voor de bijl
Groetjes,
Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....