Gasklepsensor

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Gasklepsensor

Bericht door J@ »

Vandaag mijn fietsje weer opgehaald na 50.000-beurt.
Deze zomer heb ik een keer last gehad van afslaan bij gas-loslaten, daarna maandenlang geen last meer gehad.
Vorige week deed het zich weer een paar keer voor.
Bij de beurt is er (als garantiewerk) een controle uitgevoerd. Ze kunnen op het display (zoals bekend) geen melding zien, maar ze kunnen de werking wèl meten. Sensor is ge"reset" en opnieuw afgesteld; niet vervangen dus. We zullen zien of dit het probleem oplost.
Als het probleem zich weer voordoet meld ik me hierover weer, als het zich langdurig níet meer voordoet zal ik er ook melding van maken.
vr. gr., J@.
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Gasklepsensor

Bericht door J@ »

"Reset" en "Afstellen" lijkt het probleem toch niet op te lossen: gistermorgen, bijna bij m'n werk, begon ie weer spontaan stil te vallen bij gas-loslaten.
Vandaag dealer gebeld: hij bestelt een nieuwe (sensor).
vr. gr., J@.
Gebruikersavatar
mxtr
105,2 kW
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 03 nov, 2004 20:15
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door mxtr »

Kun je dan vragen of er een nieuwe TPS ontwikkeld wordt of dat we over een bepaalde tijd (natuurlijk net na de garantieperiode :evil: ) weer met het zelfde probleem komen te zitten.... :(
Voelt zich even de eerste man op de maan..... met robocop poot, en mini-hummer
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Gasklepsensor

Bericht door J@ »

mxtr schreef:Kun je dan vragen of er een nieuwe TPS ontwikkeld wordt of dat we over een bepaalde tijd (natuurlijk net na de garantieperiode :evil: ) weer met het zelfde probleem komen te zitten.... :(
OK, ga ik doen.
vr. gr., J@.
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Gasklepsensor

Bericht door J@ »

J@ schreef:
mxtr schreef:Kun je dan vragen of er een nieuwe TPS ontwikkeld wordt of dat we over een bepaalde tijd (natuurlijk net na de garantieperiode :evil: ) weer met het zelfde probleem komen te zitten.... :(
OK, ga ik doen.
hierissie:

Volgens de dealer reageerde Yamaha met de mededeling dat het een bekend probleem was. Sommige exemplaren krijgen op een gegeven moment kuren en als ze dan ge"reset" worden doen ze het meestal weer éven goed om daarna weer kuren te gaan vertonen. Vervangen is dus de enige remedie. In garantietijd onder garantie; daarná volgens Yamaha niet. Wèl geeft men op vervangen onderdelen een (1) jaar garantie.

Ik vraag me trouwens af of ze dat "geen garantie na twee jaar" ook voor de rechter vol zouden kunnen houden met een "bekend probleem"....
Maar ja, wie speelt het zover door ?
Ik heb ook geen idee of Yamaha het poot stijf zou houden bij een eventuele claim-poging.

Men schijnt het in ieder geval nog geen reden te vinden om een terugroep-aktie te starten.

De kosten (als je het zelf zou moeten betalen):
€ 170,= voor het onderdeel
en anderhalf uur werk
Het totaal zou dan ergens tussen de € 250,= en € 300,= uitkomen.
vr. gr., J@.
Gebruikersavatar
Biking
105,2 kW
Berichten: 670
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 7:57
Locatie: Tegelen

Bericht door Biking »

hmmm,

da's niet zo mooi. Ik ga dit eens in de gaten houden. anders is misschien tros radar een goedkoper alternatief dan een rechtszaak..... By te way vanavond'de zuigers van m'n remklauwen schoon gemaakt. Hij remt weer als de beste (deed ie toch al) 8) 8)
ter aanvulling op het onderschrift van F3: Een glimlach kost minder electriciteit maar geeft evenveel licht.
Gebruikersavatar
mxtr
105,2 kW
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 03 nov, 2004 20:15
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door mxtr »

Nou zeg, Yamaha is weer goed bezig voor zijn klanten :evil: ! Eerst hevig ontkennen dat de remmen niet doen wat ze zouden moeten doen, totdat ze toegeven dat ze ook niet weten wat ze er mee moeten, en dan een stukje electronica wat problemen geeft niet verder ontwikkelen zodat het niet meer kapot gaat. Moet je straks naar de rechter om je motor weer aan de praat te krijgen zonder honderden euro kwijt te zijn....... wat ze tegenwoordig service durven te noemen. Ik houd mijn hart vast wat de FZ1 straks allemaal voor kinderziektes gaat krijgen. Maar goed dat is niet mijn probleem, want die koop ik toch niet.

Nu kan ik natuurlijk proberen om iedere keer net binnen het garantiejaar die TPS te laten vervangen, want ze krijgen toch geen foutmelding te zien als die problemen geeft.
Voelt zich even de eerste man op de maan..... met robocop poot, en mini-hummer
Gebruikersavatar
Biking
105,2 kW
Berichten: 670
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 7:57
Locatie: Tegelen

Bericht door Biking »

Dat laatste dacht ik ook aan. Ik meld binnenkort een keer dat m'n motor de hele tijd afslaat zodat de melding iig binnen de garantie termijn is gedaan. hahahahaha
ter aanvulling op het onderschrift van F3: Een glimlach kost minder electriciteit maar geeft evenveel licht.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Volgens het Nederlandse consumentenrecht stopt garantie niet omdat de fabrikant dat in z'n voorwaarden zet. Hetzelfde geldt voor een aantal beperkende voorwaarden.
Garantie is geen "gunst" van de fabrikant, maar gewoon een recht dat bij de koop is inbegrepen. Veel fabrikanten proberen dat juist te ontlopen door het garantiebewijs en de daarin vermelde beperkende voorwaardes.

Garantie geldt voor fabricage en -productiefouten. Als een product niet de te verwachten levensduur mee gaat, moet de fabrikant zelfs aantonen, dat het niet aan een fabricagefout heeft gelegen.

In dit geval is wel duidelijk, dat in een aantal gevallen de TPS niet deugt. Door het vervangen er van geeft Yamaha al aan, dat ze hun verantwoordelijkheid erkennen.
Helaas (voor Yamaha.....), stopt die verantwoordelijkheid niet met het einde van de, door Yamaha eenzijdig opgelegde, garantieperiode....

Overigens: bij een beroep op garantie is de verkoper/leverancier wettelijk verantwoordelijk. Die moet je dus altijd aanspreken.
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door J@ »

JB schreef:Volgens het Nederlandse consumentenrecht stopt garantie niet omdat de fabrikant dat in z'n voorwaarden zet. Hetzelfde geldt voor een aantal beperkende voorwaarden.
Garantie is geen "gunst" van de fabrikant, maar gewoon een recht dat bij de koop is inbegrepen. Veel fabrikanten proberen dat juist te ontlopen door het garantiebewijs en de daarin vermelde beperkende voorwaardes.

Garantie geldt voor fabricage en -productiefouten. Als een product niet de te verwachten levensduur mee gaat, moet de fabrikant zelfs aantonen, dat het niet aan een fabricagefout heeft gelegen.

In dit geval is wel duidelijk, dat in een aantal gevallen de TPS niet deugt. Door het vervangen er van geeft Yamaha al aan, dat ze hun verantwoordelijkheid erkennen.
Helaas (voor Yamaha.....), stopt die verantwoordelijkheid niet met het einde van de, door Yamaha eenzijdig opgelegde, garantieperiode....

Overigens: bij een beroep op garantie is de verkoper/leverancier wettelijk verantwoordelijk. Die moet je dus altijd aanspreken.
Volkomen eens, daarom heb ik de opmerking "Ik vraag me trouwens af of ze dat "geen garantie na twee jaar" ook voor de rechter vol zouden kunnen houden met een "bekend probleem"...." in mijn vorige bericht ook geplaatst.
Over de gebrekkige remmen is qua consumentenrecht nog gespreksruimte mogelijk (helaas), maar dit TPS-euvel lijkt mij volkomen duidelijk.
vr. gr., J@.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Tja, die remmen..... dat ligt inderdaad wel "iets" genuanceerder. Ik zou daar toch niet graag mee voor de rechter verschijnen, lijkt me heel erg moeilijk om aan te tonen.

Aan de andere kant: als ze écht slecht zijn dan straft de consument dat uiteindelijk wel af, denk ik zo?
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door J@ »

JB schreef:Tja, die remmen..... dat ligt inderdaad wel "iets" genuanceerder. Ik zou daar toch niet graag mee voor de rechter verschijnen, lijkt me heel erg moeilijk om aan te tonen.

Aan de andere kant: als ze écht slecht zijn dan straft de consument dat uiteindelijk wel af, denk ik zo?
De remmen zijn (helaas) niet defect, maar presteren ver onder de redelijke (minimaal gelijk) verwachting van een opvolger van de FZS600.
Ik denk dat een klager daar voor de rechter tóch een heel eind zal komen, maar: wat gaat dat kosten als een rechter (want je moet tóch geluk hebben) je geen gelijk geeft ? Ik ga dat risico niet nemen.

en:
Het "vervelende" is dat het verder zo'n heerlijke fiets is :? :?
Ik heb nog geen alternatief kunen vinden. OK, niet al te fanatiek gezocht, maar voor mij leggen alle concurrenten het nog steeds af t.o.v. de FZ6.
Dus ik heb me er voorlopig tot de FZ6 aan vervanging toe is maar bij neergelegd en heb mijn rem-procedure er maar op aangepast.
vr. gr., J@.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Tja, er staat nergens dat Yamaha verplicht is om de kwaliteit van de ouwe blauwe te leveren.....
De remmen die er nu op zitten voldoen aan de wettelijke vereisten. Bovendien: ben je er niet tevreden over dan koop je hun product toch gewoon niet?
Hwt wordt een ander verhaal als die remmen gebreken blijken te hebben. Dat is volgens mij niet zo.

Blijft wel jammer dat ze die blauwe er niet gewoon op gepleurd hebben.....
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door J@ »

JB schreef:Tja, er staat nergens dat Yamaha verplicht is om de kwaliteit van de ouwe blauwe te leveren.....
De remmen die er nu op zitten voldoen aan de wettelijke vereisten.
Klopt, maar volgens het consumentenrecht mag de klant minimaal een gelijkwaardig niveau verwachten.
De sanctie is helaas slechts het ontbinden van de koop :cry:
JB schreef:Bovendien: ben je er niet tevreden over dan koop je hun product toch gewoon niet?
Tja, zoals ik al zei: buiten de remproblemen heb ik nog geen concurrent van de FZ6 gevonden.
JB schreef:Het wordt een ander verhaal als die remmen gebreken blijken te hebben. Dat is volgens mij niet zo.
Ze zijn idd niet defect.
JB schreef:Blijft wel jammer dat ze die blauwe er niet gewoon op gepleurd hebben.....
Inderdaad.
vr. gr., J@.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

"Klopt, maar volgens het consumentenrecht mag de klant minimaal een gelijkwaardig niveau verwachten. "

????? Ik ben toch benieuwd waar je dát vandaan haalt?????
Plaats reactie