Carburateurs FZS1000

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
Frank_C
25kW

Carburateurs FZS1000

Bericht door Frank_C »

Goedeavond.
Ik ben nieuw hier maar zeker geen nieuwe motorrijder.
Reeds 40 jaar ervaring en ook veel gesleuteld in het verleden.
Vorige week heb ik een mooi 2002 Versie van de FZS1000 van iemand overgenomen.
Met heel korte proefrit de stap gewaagd, maar ik merk dat er iets toch niet helemaal goed zit.

Mijn exemplaar is van 2002 met maar 49k km.
Ziet er netjes en verzorgd uit. SB stuur, verhoogde ruit, originele uitlaat. Klein scheurtje in het zadel zie je bij veel dan deze.
Zadel ligt met een nieuwe hoes uit Polen bij de bekleder.
De verkoper vertelde me ook dat er kort geleden de carburateurs gereinigd is en ook ultrasoon gereinigd en ook dat er altijd v-power of iig 98 ron benzine is gebruikt. Hij start goed en op de choke loopt ie prima. Zodra de choke helemaal teruggeschoven is dan lijkt ie niet goed op 4 cilinders te lopen en ik ben bang voor schade. Tijdens het rijden is ie dan ook erg bokkig onder de 5000 en vlot van onderuit je gas opendraaien gaat niet goed. Tijdens de proefrit gaf ik de schuld aan het extreem koude weer en ook de korte rit. Eenmaal thuis deze heb ik alles nagekeken. Luchtfilter was schoon. Olie ververst. Broodnodig wel de bougies vervangen(klote klus zonder originele bougiesleutel). EXUP klep gecontroleerd. Gasklepsensor gecontroleerd en afgesteld. Maar het helpt allemaal niet. Het reageert duidelijk op de choke. Vermoed dat er een sproeier van een van de carbs niet goed in zit of een mof meer carbs iig niet goed meewerkt of het geheel zelfs te arm staat. Gezien ik in de tuin moet sleutelen met deze temperaturen ben ik geen liefhebber ervan om deze nu hier te doen. Te koud, te veel viezigheid. Ook angst om iets stuk te maken met de carbs eraf te halen.
Rubenn
50 kW

Re: Carburateurs FZS1000

Bericht door Rubenn »

Beste Frank,

Ik heb ook een "oerfazer" een Yamaha FZS 1000 fazer.
De problemen kunnen meerdere oorzaken hebben.

Je probleem klinkt als slechte bobine(s)/en of bougiekabels, ook de bekabeling onder de tank kan volzitten met corrosie, die geeft vreemde storingen als inhouden, uitvallen en slecht lopen.

Ik spuit ieder jaar preventief de stekkers in met contactspray.

De carburateurs zijn ultrasoongereinigd, is de afstelling van de vlotters juist? En zijn ze ook gesychroniseerd?

Wat de EXUP klep betreft, wat een k** systeem, ik moest de m6 tappen uitboren en een helicoil erin zettten.
Heb je de handleiding goed doorgelezen? Deze staat niet in het WPH maar er zijn verschillende mensen die een how to hebben gemaakt.

Als deze klep niet goed staat, en of de kabels zijn slecht (gerafeld o.i.d.) rijdt die onder de 5/6000 toeren ontzettend beroerd,..

Waar woon je? Wellicht kan ik een x meekijken als je er niet uitkomt.

Groetjes, Ruben.
Frank_C
25kW

Bericht door Frank_C »

Rubenn schreef: di 04 feb, 2025 22:38 Beste Frank,

Ik heb ook een "oerfazer" een Yamaha FZS 1000 fazer.
De problemen kunnen meerdere oorzaken hebben.

Je probleem klinkt als slechte bobine(s)/en of bougiekabels, ook de bekabeling onder de tank kan volzitten met corrosie, die geeft vreemde storingen als inhouden, uitvallen en slecht lopen.

Ik spuit ieder jaar preventief de stekkers in met contactspray.

De carburateurs zijn ultrasoongereinigd, is de afstelling van de vlotters juist? En zijn ze ook gesychroniseerd?

Wat de EXUP klep betreft, wat een k** systeem, ik moest de m6 tappen uitboren en een helicoil erin zettten.
Heb je de handleiding goed doorgelezen? Deze staat niet in het WPH maar er zijn verschillende mensen die een how to hebben gemaakt.

Als deze klep niet goed staat, en of de kabels zijn slecht (gerafeld o.i.d.) rijdt die onder de 5/6000 toeren ontzettend beroerd,..

Waar woon je? Wellicht kan ik een x meekijken als je er niet uitkomt.

Groetjes, Ruben.
Ontsteking lijkt me dik in orde gezien met choke alles prima reageert.
Ultrasoon gereinigd zouden de carbs moeten zijn.
Ook de EXUP werkt goed.

Ik vermoed dat er inderdaad iets niet goed is met een van de naalden in de carbs of het vlotternivo.
Meekijken mag altijd.
Woon in Voorburg.
Bart Veenbrink
50 kW

Bericht door Bart Veenbrink »

Beste Frank,

Rij een fazer 1000 uit 2007 en heb het hand boek van deze motor
Deze heb ik in een we transfer bestand gezet

https://we.tl/t-sD12GLYWoe

veel succes,

Gr Bart
Frank_C
25kW

Bericht door Frank_C »

Bart Veenbrink schreef: wo 05 feb, 2025 17:49 Beste Frank,

Rij een fazer 1000 uit 2007 en heb het hand boek van deze motor
Deze heb ik in een we transfer bestand gezet

https://we.tl/t-sD12GLYWoe

veel succes,

Gr Bart
Dank je.
De 2007 heeft injectie als het goed is.
Dat gaat heel anders zijn. Maar toch bedankt.
Plaats reactie