help! fzs600 2001 start niet meer

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
dimitrivdb
35 kW
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 apr, 2021 11:08

help! fzs600 2001 start niet meer

Bericht door dimitrivdb »

Hallo
Ik kocht zaterdag een fzs600 uit 2001.
Ik reed weg bij de handelaar en alles ging goed. Volgetankt en dan een ritje gemaakt van 110km, zowel langs 100km/u als binnenwegen. Alles verliep vlot, ook na een tussenstop. Zondag wou ik opnieuw rijden, starten ging wat aarzelend, maar een beetje spelen met de choke hielp. Rustig wegrijden uit het dorp ging de motor stotteren, en beetje zoals je veel te traag rijdt in een grote versnelling. Na drie kilometer stop ik aan een kruispunt en de motor valt stil. Sindsdien niet meer gestart gekregen.
Ondernomen acties:
Motor 3km naar huis geduwd
Bougies drooggemaakt
Alle bougies gecontroleerd of ze vonken bij het starten, en dat doen ze
Startmotor draait vlot rond
Voor de zekerheid batterij aan de lader gelegd
Losgekoppelde batterij geeft 13,7 V
Na 2 seconden starten zijn bougies al kletsnat
Ik vermoed dat hij zichzelf verzuipt
Luchtfilter nog niet gecontroleerd, want daarvoor moet de tank eraf

Behalve klagen bij de handelaar, wat kan ik nog meer doen om de motor aan de praat te krijgen?

Na bijna tien jaar zonder motor was ik blij als een kind met Sinterklaas, maar nu balen dus.

Alle hulp is welkom

Groeten
Dimitri
Gebruikersavatar
wallie
105,2 kW
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:28
Locatie: Alkmaar

Re: help! fzs600 2001 start niet meer

Bericht door wallie »

Hoi Dimitri,

Kijk ook eens naar de brandstof. Vuiligheid/water in de benzine. Filter en carburateurs kunnen daardoor verstopt raken.
En als je toch bezig bent, controleer ook even of het beluchtingsslangetje vanuit de benzine tank niet verstopt zit. De tank wordt bij verstopte slang vacuum gezogen waardoor de motor er ook mee zal stoppen.

Succes,

Han
Han
dimitrivdb
35 kW
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 apr, 2021 11:08

Re: help! fzs600 2001 start niet meer

Bericht door dimitrivdb »

Dag Han

Dank voor je reactie.
Omdat ik niet direct zie welke slang je bedoelt, heb ik het geprobeerd met de tankdop open. Werkt ook niet. Als je even blijft doorstarten loopt er wel benzine uit een darmpje dat vertrekt onderaan de carburateur, gewoon op de grond. Dus ik ga ervan uit dat hij wel benzine krijgt. Visueel zie ik ook geen bezinksel of zo in de tank. Als ik één van de carburateurs aftap (buitenste waar ik makkelijk bij kan) vang ik ook heldere benzine op.
Na aandringen zou de verkoper, die al beweert dat IK hem zondag verzopen heb een dat ie daardoor nogsteeds niet start (ook al heb ik de bougies al herhaaldelijk schoongemaakt) donderdag "één van die gasten" sturen om de motor op te halen. Als je zaterdag een motor koopt waarvan de verkoper beweert dat hij technisch in orde is, vind ik het niet correct dat het al meteen in mijn schoenen wordt geschoven dat de motor het devolgende dag al totaal niet meer doet. Vandaar dat ik vermoed dat ik het zelf ga moeten klaren in de toekomst.

Groeten
Dimitri
dimitrivdb
35 kW
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 apr, 2021 11:08

Re: help! fzs600 2001 start niet meer

Bericht door dimitrivdb »

Update
De dealer heeft de carbs een revisiesetje gegeven. De motor doet het nu beter dan de rijder😉
Grts
Dimitri
Plaats reactie