Luchtfilter

Heb je een algemene vraag of opmerking over de club of het forum, plaats die dan hier.
Plaats reactie
la dude
25kW
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 05 sep, 2012 13:35

Luchtfilter

Bericht door la dude »

hallo,

zelf heb ik een fazer 1000 en heb er al een leuk geluidje in zitten geen originele uitlaat
maar hoorde van collega's dat ik de zwarte luchtfilterhuis onder het zadel weg moet halen
en 4 losse luchtfilters er op moet zetten en dat het veel zwaarder geluid geeft en dat het er
mooier uit ziet,
wat is jullie mening en is het niet slecht voor de motor?

Gr
wimvandervlis
105,2 kW
Berichten: 249
Lid geworden op: za 09 jan, 2010 16:59
Locatie: Westland

Re: Luchtfilter

Bericht door wimvandervlis »

Goedenavond,

Het plaatsen van kleine afzonderlijke luchtfilters heeft het risico dat de afstelliing tussen carburateurs en uitlaat van slag raken. Het hoeft niet, maar kan wel (ga er voor het gemak vanuit je Fazer een oudere versie is :-) en daarmee carbs heeft, als je een versie hebt met injectie schiet mijn kennis tekort :roll: )

Mijn advies: struin het internet af op forums en probeer te achterhalen of het bij een Fazer1000 eenvoudig gaat of dat je de sproeier bezetting te moeten aanpassen. Danwel nog andere dingen moet veranderen (Fazer1000 heeft namelijk ook een Exup-klep in de uitlaat).
Overigens is het meestal wel mogelijk om met Dyno vermogensbank je motor opnieuw te laten afstellen als je andere luchtfilters monteert (kost dan natuurlijk wel het nodige). Wat ook met dergelijke pod-luchtfilters het geval is, dat je motor gevoeliger wordt voor vocht. Bij regen heb je namelijk kans dat de luchtfilters dichtslaan door het water.

Ben zelf bezig met het ombouwen van een XS750 uit 1977 en heb ook dergelijk filters geplaatst (geen echte K&N filters maar imitatie ;-) was wat vriendelijker voor mijn portemonnee) . Ik heb daarbij de naalden in de carburateurs iets verhangen (informatie verkregen via motor-forum) en daarbij moet ik de kleur van bougies in de gaten gaan houden. Omdat het een soort caferacer wordt is dat voor mij geen probleem, maar je moet jezelf afvragen of je dat wil :?: Door het ombouwen van die fiets heb ik trouwens deze kennis verkregen.

Een anders aspect wat je overigens zelf aanroert is dat van het geluid. Want het is bekend dat in Duitsland er flink moeilijk over gedaan kan worden. Dus rij je veel in Duitsland neem dat ook in overweging.

Voor de rest, :enjoy: met je Fazer1000

Wim van der Vlis
FZS 600 en 4 XS-en
1978 tot 1982
Plaats reactie