Wie kan mij meer vertellen over het uitlatenbeleid in Duitsland.
Volgend maand ga ik voor het eerst m'n Fazer FZS 1000 de grens over.
En de maand daarna met de Fazerclub alweer de grens over.
Mijn motor is voorzien van een Laser Hotcam, maar nergens vind ik een E-keurmerk.
Wel vind, hoor en lees ik allerlei indianenverhalen over de vreselijkste avonturen
met uitlaten op Hollandse fietsen in Duitsland.
Kortom wie heeft het juiste antwoord ?
Wat mag wel ?
Op hoeveel afstand van welk uitlaatgedeelte moet ik mijn decibellen meten ?
(Op het frame vind ik dat 87 dB bij 5000 tpm is toegestaan).
Kan ik ergens alvast een officiele meting laten doen etc etc.
Ik zie de reacties graag tegemoet
Hans "Snah" Lesman
Brullen in Duitsland
Re: Brullen in Duitsland
Hallo Hans,
Het antwoord is heel simpel. De uitlaat moet een E-keur hebben en dat staat dan ook altijd ergens op de demper. Verder mag je niets veranderen aan de demper. Dus ook niet aan de DB-killer. Die moet trouwens vast gemonteerd zijn. Bijvoorbeeld doormiddel van een popnagel. Een schroef met boutje is dus niet toegestaan. En ja controles in Duitsland. Als je je aan de regels houd is er niets aan de hand. Ik zelf kom al jaren gemiddeld 4 a 5 keer in Duitsland en ben nog nooit gecontroleerd. Je ziet ook regelmatig Nederlanders met uitlaten zonder DK-Killer of dempers zonder E-keur met een hele hoop rot herrie en ja dan loop je een risico.
mvg
Robert
Het antwoord is heel simpel. De uitlaat moet een E-keur hebben en dat staat dan ook altijd ergens op de demper. Verder mag je niets veranderen aan de demper. Dus ook niet aan de DB-killer. Die moet trouwens vast gemonteerd zijn. Bijvoorbeeld doormiddel van een popnagel. Een schroef met boutje is dus niet toegestaan. En ja controles in Duitsland. Als je je aan de regels houd is er niets aan de hand. Ik zelf kom al jaren gemiddeld 4 a 5 keer in Duitsland en ben nog nooit gecontroleerd. Je ziet ook regelmatig Nederlanders met uitlaten zonder DK-Killer of dempers zonder E-keur met een hele hoop rot herrie en ja dan loop je een risico.
mvg
Robert
Re: Brullen in Duitsland
Dat van die popnagel trek ik in twijfel aangezien Akrapovic uitlaten met E keur gewoon standaard een boutje hebben waar de DB killer mee vast zit. Voor de rest ben ik het met je eens. Geen E keur op de pijp of zonder DB killer en ze houden je staand, dan ben je de sjaak.fazerfan schreef:Hallo Hans,
Het antwoord is heel simpel. De uitlaat moet een E-keur hebben en dat staat dan ook altijd ergens op de demper. Verder mag je niets veranderen aan de demper. Dus ook niet aan de DB-killer. Die moet trouwens vast gemonteerd zijn. Bijvoorbeeld doormiddel van een popnagel. Een schroef met boutje is dus niet toegestaan.
mvg
Robert
Fz 1 2007 Lavared
Re: Brullen in Duitsland
Een popnagel is maar een voorbeeld. Het kan inderdaad ook een boutje met moertje zijn en dat kan ook met een lasje zijn vastgelast. In verschillende landen is de eis dat de db-killer vastgemonteerd moet zijn. Je kan in Nederland dus met willekeurige uitlaatmerken verschillende bevestigingen hebben van de db-killer. Heb je een demper met vaste db-killer dan mag je niets veranderen en als hij met een boutje vast zit die je los kan draaien dan mag je hem ook niet veranderen , verwijderen of aanpassen. Het maakt dus in Nederland eigenlijk verder niets uit of hij vast of demontabel is. Maar in andere landen kan dat dus wel weer het geval zijn. Maar welke politieagent weet dit allemaal.fatopi schreef:Dat van die popnagel trek ik in twijfel aangezien Akrapovic uitlaten met E keur gewoon standaard een boutje hebben waar de DB killer mee vast zit. Voor de rest ben ik het met je eens. Geen E keur op de pijp of zonder DB killer en ze houden je staand, dan ben je de sjaak.fazerfan schreef:Hallo Hans,
Het antwoord is heel simpel. De uitlaat moet een E-keur hebben en dat staat dan ook altijd ergens op de demper. Verder mag je niets veranderen aan de demper. Dus ook niet aan de DB-killer. Die moet trouwens vast gemonteerd zijn. Bijvoorbeeld doormiddel van een popnagel. Een schroef met boutje is dus niet toegestaan.
mvg
Robert
mvg
Robert
- J@
- 105,2 kW
- Berichten: 1843
- Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Brullen in Duitsland
De agent in Duitsland weet dit.fazerfan schreef:..... Maar welke politieagent weet dit allemaal. ....
vr. gr., J@.
Re: Brullen in Duitsland
Ik heb er ook een Akrapovic onder liggen en bij mij zit er een E-Keur op maar ook een speciaal formulier waarin staat dat deze is goedgekeurd voor Zuid Duitsland.
Wat ik heb begrepen zijn de regels in Zuid Duitsland nog iets strenger dan in de rest van Duitsland
Wat ik heb begrepen zijn de regels in Zuid Duitsland nog iets strenger dan in de rest van Duitsland
Laatst omhoog gehaald door HansL op di 01 mei, 2012 9:33.
White 2010 Yamaha FZ1-N Kando (ABS)
Mods: Akrapovic slipon exhaust, Full HyperPro 3D Suspension, K&N AirFilter, Black Rizoma Levers, Conical Bar, Risers, and Sliders, Black Racing Shift/Brake peddals, Black R&G Racing Exchaust Hanger, Scotoiler.
Mods: Akrapovic slipon exhaust, Full HyperPro 3D Suspension, K&N AirFilter, Black Rizoma Levers, Conical Bar, Risers, and Sliders, Black Racing Shift/Brake peddals, Black R&G Racing Exchaust Hanger, Scotoiler.