Iemand ervaring met een Acropovic op een FZ8?

De Chatbox van de Fazerclub. Hier mag veel, als het maar niet TE gek wordt.
Plaats reactie
crispy
35 kW
Berichten: 5
Lid geworden op: za 22 aug, 2015 21:29
Locatie: Veldhoven

Iemand ervaring met een Acropovic op een FZ8?

Bericht door crispy »

Hoi Allemaal,

Ik ben erg aan het twijfelen over een nieuwe slip-on demper op m'n FZ8 fazer. Iets mooiers dan de standaard uitlaat en een mooier geluid natuurlijk.
Ik wil geen schreeuwpijp waarmee je niet met goed fatsoen door de straat kunt rijden, maar een zwaardere brom is welkom.

Heeft iemand ervaring met de Akrapovic slip-on demper? Ik vraag me af hoeveel het scheelt. Is het een paar honderd euro waard of is het verschil in geluid nauwelijks waar te nemen tijdens het rijden?

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: Iemand ervaring met een Acropovic op een FZ8?

Bericht door SilverTip »

crispy schreef:Hoi Allemaal,

Ik ben erg aan het twijfelen over een nieuwe slip-on demper op m'n FZ8 fazer. Iets mooiers dan de standaard uitlaat en een mooier geluid natuurlijk.
Ik wil geen schreeuwpijp waarmee je niet met goed fatsoen door de straat kunt rijden, maar een zwaardere brom is welkom.

Heeft iemand ervaring met de Akrapovic slip-on demper? Ik vraag me af hoeveel het scheelt. Is het een paar honderd euro waard of is het verschil in geluid nauwelijks waar te nemen tijdens het rijden?

Alvast bedankt!!
Beste Crispy,

Wij hebben sinds 10 jaar ervaring met een Akra, maar op een FZ1.
Om maar met de deur in huis te vallen, ja het scheelt enorm................ mits je de DB-killer eruit laat.
Hoewel het een vet geluid is, vinden wij het zelf ook wat aan de harde kant en soms irriteert ons het zelf ook.
Wanneer de uitlaat met de demper eruit minder lawaai zou maken dan zouden wij dat ook liever hebben.
We rijden dus af en toe zonder in gebieden waar we er zeker van zijn dat we niet voor overlast zorgen, maar meestal
hebben we de demper erin omdat we ook volgend jaar als motorrijder nog welkom willen zijn in mooie gebieden
waarvan er steeds meer voor motorrijders afgesloten worden door geluidsoverlast of rijgedrag.
De DB-killer heeft een doorlaat van 38% t.o.v. het rijden zonder demper, natuurlijk scheelt dit in geluid en vooral ook
in motorprestaties. Zonder killer trekt de motor als een beer.
Groot was dan ook onze teleurstelling toen we de Akra kochten in 2007 dat de prestaties met killer zo tegenvielen
en we daarvoor € 699,- hadden betaald. Zonder is te gek, maar veel te veel lawaai.
De motor trekt vooral onderin veel sterker en dat rijdt gewoon een stuk prettiger.
Wij hebben de motor verder laten aanpassen, katalysator eruit en een aanpassing aan het motormanagement
Waar mee de motor tussen de 3800 en 6500 toeren een winst pakt van 22 PK en 6 NM en op topvermogen (wat niet interssant is) 14 PK extra.
Ook weegt de de uitlaat 5.2 kg minder dan het origineel.
Overigens is het schema ter illustratie en hoort niet bij de FZ1.
Gr, Michel
Bijlagen
stk ecu vs. ivans.gif
(26.62 KiB) 2411 keer gedownload
Laatst gewijzigd door SilverTip op ma 11 jul, 2016 6:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
crispy
35 kW
Berichten: 5
Lid geworden op: za 22 aug, 2015 21:29
Locatie: Veldhoven

Re: Iemand ervaring met een Acropovic op een FZ8?

Bericht door crispy »

Beste Michel,

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Inmiddels heb ik een mooi exemplaar via Marktplaats weten te vinden. Daarmee is de prijs een heel stuk interessanter dan de nieuwprijs van 699 inderdaad.
Ik heb 'm gisteren er direct onder geschroefd. Het los krijgen van de oude was een aardige klus, de plaatsen van de nieuwe een fluitje van een cent.
De schroef van de db killer zat met een laspuntje vast, maar met een goede imbus en wat overtuigingskracht ging de las uiteindelijk los en is de db-killer uitneembaar.
Ik heb een test ritje gemaakt met db-killer. Het geluid is (een beetje) harder, maar vooral veel mooier dan het origineel. Laag in de toeren een heerlijke brom (alsof Barry White aan het hoesten is) en boven de 8000 tpm gaat ie ook heerlijk los. Daar ben ik (al) erg blij mee.

Zonder DB-killer heb ik nog niet gereden. Op de oprit was het volume verschil al zo duidelijk dat ik het eerst met killer wilde proberen. Waarschijnlijk komt het er op neer dat ik het dagelijkse verkeer met killer zal rijden en demperloze momenten voor de recreatieve ritjes bewaar. Dan heb ik daar wat "extras".

Ik kan me dus goed vinden in je ervaring. Maar omdat ik (grofweg) de helft heb betaald, ben ik er toch zeker blij mee!

Bedankt, Chris
crispy
35 kW
Berichten: 5
Lid geworden op: za 22 aug, 2015 21:29
Locatie: Veldhoven

Re: Iemand ervaring met een Acropovic op een FZ8?

Bericht door crispy »

Nog even mijn eigen ervaring delen na een paar maanden.
Zonder DB-killer vond ik (persoonlijk) de Akra te veel kabaal maken, met killer weer net iets te zacht.
Op een franse website vond ik iemand die de standaard DB-killer vervangen had door een andere DB-killer van Akrapovic
Namelijk de "v-tuv049"

Het is in principe dezelfde demper, maar dan met een 38mm gat in plaats van de 32mm in de originele killer.
Voor 54,- te bestellen bij Assumburg.
Het geluid zit er nu precies in tussen en voor mij is dat perfect. Niet asociaal, maar wel duidelijk beter/mooier dan de originele pijp.
Op YouTube vond ik ook een filmpje die het verschil (een beetje) laat horen.
https://www.youtube.com/watch?v=0PxBA8MAxTM

Hopelijk heeft iemand hier iets aan :-)
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: Iemand ervaring met een Acropovic op een FZ8?

Bericht door SilverTip »

crispy schreef:Nog even mijn eigen ervaring delen na een paar maanden.
Zonder DB-killer vond ik (persoonlijk) de Akra te veel kabaal maken, met killer weer net iets te zacht.
Op een franse website vond ik iemand die de standaard DB-killer vervangen had door een andere DB-killer van Akrapovic
Namelijk de "v-tuv049"

Het is in principe dezelfde demper, maar dan met een 38mm gat in plaats van de 32mm in de originele killer.
Voor 54,- te bestellen bij Assumburg.
Het geluid zit er nu precies in tussen en voor mij is dat perfect. Niet asociaal, maar wel duidelijk beter/mooier dan de originele pijp.
Op YouTube vond ik ook een filmpje die het verschil (een beetje) laat horen.
https://www.youtube.com/watch?v=0PxBA8MAxTM

Hopelijk heeft iemand hier iets aan :-)
Fijn voor je dat het gelukt is wat je wilde en bedankt voor de tips.

Gr,

Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Plaats reactie