kleppen stellen

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
henkfazer
25kW
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 04 okt, 2006 11:08
Locatie: exloo
Contacteer:

kleppen stellen

Bericht door henkfazer »



Hoewel dit onderwerp al eens eerder op dit forum is behandeld vond ik er toch niet de antwoorden die ik er zoek. Daarom wil ik mijn vraag zo formuleren: welke mensen hebben bij hun fzs600 al eens de klepspeling gecontroleerd / laten controleren? Bij welke (+/-) kilometerstand hebben jullie dit gedaan / laten doen? Het meest belangrijke is voor mij: bleek het toen nodig te zijn om de kleppen te stellen of niet?? Mijn fazer heeft er nu bijna 80.000 opzitten en hij rijdt nog als de brandweer (zonder loeiende sirenes of andere bijgeluiden). Mijn oudste broer, die een echte motortechneut is zegt dat het in dat geval weggegooid geld is om dan de klepspeling te laten controleren. Omdat het onderhoudsschema echter voorschrijft dat je de klepspeling iedere 42.000 km moet laten controleren ben ik er toch niet helemaal rustig op. Anderzijds zegt het onderhoudsschema ook dat je de bougies iedere 20.000 km. moet vervangen terwijl ze bij mij probleemloos 30.000 draaien. Graag jullie bevindingen over de controle van de klepspeling - liever alleen reacties van mensen die zelf de klepspeling van hun fzs600 hebben gecontroleerd / laten controleren.
Bij voorbaat mijn dank. :idea:
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Ik wou wat zeggen, maar dat mag geloof ik alleen als je de klepspeling al een keer hebt laten controleren......
Ik doe het toch.....

Heel wat mensen hebben de klepspeling al laten controleren op de voorgeschreven km. stand. Dan blijkt het bij een Yamaha niet vaak nodig te zijn om de kleppen te stellen.

Vraag: hoe weet je nou zeker dat de kleppen op JOUW motor niet gesteld hoeven te worden?
Die vraag kun je niet beantwoorden, je weet dat pas zeker als.... je de klepspeling hebt gecontroleerd.....

Vraag: waarom zou een fabrikant toch die specifieke kilometrages hanteren?
Da's vrij simpel. Een fabrikant test z'n blokken, heeft jarenlange ervaring met onderhoud en schadeclaims en weet dus wanneer bepaald onderhoud/controle moet plaatsvinden om problemen te voorkomen. Natuurlijk is dat ook een kwestie van kansberekening en zit er een veilige marge in. Maar denk je niet dat de fabrikant dat beter kan inschatten dan een particulier of zelfs een deskundige als je broer?

Omdat je de vraag stelt geef je al aan dat je niet zeker bent. Zeker kun je pas zijn als je de kleppen laat controleren. Natuurlijk is het goedkoper om het niet te doen..... Probleem is alleen dat je heel wat duurder uit bent als de boel stuk loopt. De keus (en de gok) is uiteraard aan jou. Dat blok kan misschien nog een ton lopen zonder controle/stellen, het kan ook morgen in de soep draaien.


Oh.... kleppen zijn geen bougies..... en je kunt lang niet altijd aan het lopen van het blok horen of de kleppen gesteld moeten worden.....[-X Vandaar die controle......

Overigens..... Yamaha geeft ook aan dat bij 84000 wel wat meer dan een controle nodig is.......
henkfazer
25kW
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 04 okt, 2006 11:08
Locatie: exloo
Contacteer:

Bericht door henkfazer »

Bedankt voor je reactie. Voordat ik het besluit neem om de kleppen al dan niet te laten controleren wil ik toch nog even afwachten of en zo ja welke reaties er nog meer binnenkomen.
Daarna wordt het tijd om de balans op te maken en de knoop door te hakken. :?:
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door J@ »

henkfazer schreef:Bedankt voor je reactie. Voordat ik het besluit neem om de kleppen al dan niet te laten controleren wil ik toch nog even afwachten of en zo ja welke reaties er nog meer binnenkomen.
Daarna wordt het tijd om de balans op te maken en de knoop door te hakken. :?:
zoals JB al zei:
niet doen = zonder controle weet je niet wanneer de zaak stuk gaat
doen = onderhoud is nou eenmaal preventief.

een verzekering afsluiten ná een ongeval heeft voor dàt ongeval ook geen zin;

dus: gewoon doen :roll:
vr. gr., J@.
henkfazer
25kW
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 04 okt, 2006 11:08
Locatie: exloo
Contacteer:

Bericht door henkfazer »

Met alle respect voor je mening en de moeite die je genomen hebt om op mijn vraag te reageren blijf ik er bij dat ik meer prijs stel op feiten (zoals reeds opgemerkt in mijn vraagstelling) dan op meningen. De een vind nu eenmaal dit; de ander vindt dat. Om feiten kun je niet heen; met meningen kun je alle kanten uit. Dus nogmaals bedankt voor je mening maar helaas pindakaas..........ik kan er niets mee. :evil:
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door J@ »

henkfazer schreef:Met alle respect voor je mening en de moeite die je genomen hebt om op mijn vraag te reageren blijf ik er bij dat ik meer prijs stel op feiten (zoals reeds opgemerkt in mijn vraagstelling) dan op meningen. De een vind nu eenmaal dit; de ander vindt dat. Om feiten kun je niet heen; met meningen kun je alle kanten uit. Dus nogmaals bedankt voor je mening maar helaas pindakaas..........ik kan er niets mee. :evil:
Je zou de statistieken van de fabrikant op kunnen vragen.

Ik heb slechts gereageerd om aan te geven dat JB niet de enige is die er zo over denkt en dat die mening gebaseerd is op technische kennis, feiten dus.
In JB's verhaal staan trouwens voldoende feiten om je gewoon aan de adviestermijn te houden.

Trouwens: heeft jouw Fazer geen kleppenstelbeurt gehad rond de 40.000 ?
Dan zou ik het nu toch maar zeker doen.

Voor dit soort dingen geldt hetzelfde als het vervangen van een distributieketting bij Renault: hou de termijn aan en je zit veilig, hou je de termijn niet aan: dan loop je risico's.
vr. gr., J@.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Er zijn verder niet zo veel feiten over aan te geven, Henk.
Als iemand de keus maakt z'n kleppen niet te laten stellen en de boel loopt in de soep, dan zal ie dat meestal niet openbaar maken.....
Andersom: een kleppencontrole zonder problemen is niet écht bijzonder, dus dat zullen ook maar weinigen vermelden.

Het is en blijft een gok. De fabrikant neemt 'm liever niet en dat zou je wel iets moeten zeggen. Yamaha verdient er meer aan als je de hele reut moet vervangen.....
Heb je het geld niet, dan kun je weinig anders. Heb je het geld wel, dan lijkt het minder handig om de gok te nemen..... maar dat blijft uiteindelijk je eigen keus.
Rik
Site Admin
Berichten: 1075
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 22:48
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Bericht door Rik »

Wat zou kleppenstellen aan arbeidsloon kosten? Als we nu zo risicoberekend bezig zijn, hoort die afweging er wat mij betreft ook bij.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Mijn monteur gaf aan zo'n 150 Eurie, er van uitgaande dat ze ook écht gesteld moeten worden. Veel geld zal dat overigens niet schelen, die kop moet er toch af.
Gebruikersavatar
silvershadow
35 kW
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 22 mei, 2005 7:39
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door silvershadow »

Tis heel simpel.. gewoon ff volgens het BOEKJE je kleppen laten controleren.

motor kost geld en dit hoort er nou eenmaal bij. eigenlijk is er geen discussie over mogenlijk tenzij je echt niets om je motor geeft en hem helemaal aan gort wil rijden.


me 2e versnelling is dus stuk en het hele blok ligt uitelkaar..dus vanmiddag maar meteen de kleppen controleren... staat nu 35.000 op de teller dus eigenlijk niet nodig, maar als ze nu gewoon allemaal goed zijn dan hoef ik me blok niet over 5000 km WEER open te gooie. en de komende 40.000 km ook niet :)
Gebruikersavatar
damted
105,2 kW
Berichten: 118
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 18:36
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door damted »

henkfazer schreef:Met alle respect voor je mening en de moeite die je genomen hebt om op mijn vraag te reageren blijf ik er bij dat ik meer prijs stel op feiten (zoals reeds opgemerkt in mijn vraagstelling) dan op meningen. De een vind nu eenmaal dit; de ander vindt dat. Om feiten kun je niet heen; met meningen kun je alle kanten uit. Dus nogmaals bedankt voor je mening maar helaas pindakaas..........ik kan er niets mee. :evil:
Nu maar eentje met ervaringscijfers:
Mijn eigen FZS600 met 39k erop zelf gereden (rustig)
ruim binnen de fabrieksmarges, met shims wisselen kon het niet beter worden.
Mijn 2e FZS600 gekocht met 58k nu 62k erop.
Na controle staat een uitlaatklep op 0,29 en een inlaat op 0,19
de rest binnen de marge.
die 2 kunnen dus naar 0,24 en 0,14 gebracht worden. Heb ik maar niet gedaan, omdat het best veel werk is en ze nog net binnen marge zijn.

Het controleren is niet zo'n punt, kun je evt zelf.
Als je echt shims moet gaan omwisselen wordt het lastiger, want dan moeten de nokkenassen eruit etc etc.

Alles hangt dus af van het gebruik van je motor en natuurlijk de individuele slijtage van jouw motor.
Koop een Haynes WPL boek en een set voelermaatjes en doe zelf de controle. Daarna kun je besluiten alsnog de boel te laten doen.
70 kw is voor mij genoeg
Gebruikersavatar
silvershadow
35 kW
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 22 mei, 2005 7:39
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door silvershadow »

Nou ik heb me hele blok uitelkaar gehaald en kan je idd vertelle dat je nokkenassen weer goed terug zette en een geklooi is want als je ze netjes op tijd zet en dan wilt vast draaie dan roteren ze du ook een stukje... dus dan weer los hale en dan de nokken zo draaie dat als ze vast zitte de nokken zo gedraaid zijn dat ie netjes getimed is :)


eigenlijk is het best een te doen klusje, je moet alleen wel geduld hebbe en alles rustig willen doen.


hele kop eraf :roll:
Afbeelding
nokken eruit.. hier zijn we de kop vast aan t draaie
Afbeelding



voor meer foto's kan je op deze site kijken
http://www.xs4all.nl/~wramak/FZS_blok/
Gebruikersavatar
damted
105,2 kW
Berichten: 118
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 18:36
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door damted »

silvershadow schreef:Nou ik heb me hele blok uitelkaar gehaald en kan je idd vertelle dat je nokkenassen weer goed terug zette en een geklooi is want als je ze netjes op tijd zet en dan wilt vast draaie dan roteren ze du ook een stukje... dus dan weer los hale en dan de nokken zo draaie dat als ze vast zitte de nokken zo gedraaid zijn dat ie netjes getimed is :)


eigenlijk is het best een te doen klusje, je moet alleen wel geduld hebbe en alles rustig willen doen.


hele kop eraf :roll:
Afbeelding
nokken eruit.. hier zijn we de kop vast aan t draaie
Afbeelding

voor meer foto's kan je op deze site kijken
http://www.xs4all.nl/~wramak/FZS_blok/
Even de plaatjes zichtbaar gemaakt :D
70 kw is voor mij genoeg
Gebruikersavatar
silvershadow
35 kW
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 22 mei, 2005 7:39
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door silvershadow »

waarom laat ie dat niet in mijn post zien :?: ik gebruikt toch de goede tags
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door J@ »

silvershadow schreef:waarom laat ie dat niet in mijn post zien :?: ik gebruikt toch de goede tags
Jij verwees naar de .htm-file en een image-tag moet een verwijzing naar het plaatje bevatten. Hieronder staan de beide verwijzingen, eerst die van jou, daarna die van Ted (beide zonder de tags, anders komt het plaatje er nòg een keer op te staan):
silvershadow:
http://www.xs4all.nl/~wramak/FZS_blok/p ... C00662.htm
Ted:
http://www.xs4all.nl/~wramak/FZS_blok/i ... C00662.jpg
vr. gr., J@.
Plaats reactie