Navigatie op smartphone

Dit forum is uitsluitend voor GPS gerelateerde mededelingen, vragen, suggesties, links naar mooie routes enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gemmie
50 kW
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 22 mei, 2011 19:40

Navigatie op smartphone

Bericht door Gemmie »

Iemand ervaring met rijden via een navigatie op je smartphone?
Ik heb een Samsung Galaxy met google maps navigatie, die het in de auto eigenlijk best aardig doet.
Heeft iemand misschien ervaring met een ander soort navigatie programma?
"Als ik in de file had willen staan, was ik wel met de auto gegaan."
Ron71
35 kW
Berichten: 8
Lid geworden op: di 06 mar, 2012 10:32

Re: Navigatie op smartphone

Bericht door Ron71 »

Ik heb op mijn IPhone gebruik gemaakt van Navigon. Deze werdt gratis geleverd (alleen voor NL helaas).
Deze beviel op zich wel goed voor NL.
Helaas kan mijn IPhone op het moment niet op 3GS en data netwerk dus heb ik er niks aan op de motor.

Ronald
Gebruikersavatar
lifeliner
35 kW
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 feb, 2013 7:55
Locatie: Alkmaar

Re: Navigatie op smartphone

Bericht door lifeliner »

heb in het weekend van 3,4,5 mei met een Iphone 3GS met daarop navigon en tomtom rond gereden in Luxemburg.

De iphone in een speciale motorhouder gemonteerd gehad en de communicatie via Bluetooth naar de helm.

Tomtom is me iets beter bevallen, mede door de mogelijkheid voor het kiezen van "slinger routes"
Je kan in navigon wel weer routes inladen via een omweg, maar voor iedere route moet je de iphone aan de pc hangen en dat is weer niet handig met de beperkte ruimte op de motor.

Ook viel op het laatst de GPS verbinding helemaal weg. Of dit nu door het trillen van de motor komt??? Teruggekomen in Nederland is de GPS wel weer gaan werken maar nog niet optimaal.

Bedienen van de iphone gaat alleen zonder handschoenen en dat is ook een nadeel.


Zelf ga ik kijken voor een Garmin 350 of de nieuwe tomtom rider 2013.

gr Koos
Bijlagen
bike_mount_pro_iphone4_5_1.jpg
Met logica kom je van A naar B, met fantasie overal
Gebruikersavatar
HansV
105,2 kW
Berichten: 303
Lid geworden op: do 04 nov, 2004 1:37
Locatie: Lisserbroek
Contacteer:

Re: Navigatie op smartphone

Bericht door HansV »

Ik zou oppassen met navigatie/smarttelefoons die niet bestemd zijn voor op de motor.

Ik had een Mio (autonavigatie) op mijn motor gemonteerd.
Het eerste jaar ging het prima maar het tweede jaar was hij geheel van slag geraakt vermoedelijk vanwege het
vele trillen van de motorfiets. Hij begon steeds meer storing te geven en uiteindelijk deed hij helemaal niets meer.
Volgens de winkel/verkoper kwam dit door het gebruik op de motor.

Motornavigatie is speciaal ontwikkeld en intern opgehangen tegen het vele trillen van het motorfiets.

Doe je voordeel hiermee.
Hans Verschuren

Voorzitter:
All Fazer & MT club Nederland
Gebruikersavatar
lifeliner
35 kW
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 feb, 2013 7:55
Locatie: Alkmaar

Re: Navigatie op smartphone

Bericht door lifeliner »

HansV schreef:Ik zou oppassen met navigatie/smarttelefoons die niet bestemd zijn voor op de motor.

Ik had een Mio (autonavigatie) op mijn motor gemonteerd.
Het eerste jaar ging het prima maar het tweede jaar was hij geheel van slag geraakt vermoedelijk vanwege het
vele trillen van de motorfiets. Hij begon steeds meer storing te geven en uiteindelijk deed hij helemaal niets meer.
Volgens de winkel/verkoper kwam dit door het gebruik op de motor.

Motornavigatie is speciaal ontwikkeld en intern opgehangen tegen het vele trillen van het motorfiets.

Doe je voordeel hiermee.

vandaar dat het nu een orginele gaat worden... :lol:
Met logica kom je van A naar B, met fantasie overal
jjanse88
35 kW
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 jun, 2013 13:12
Locatie: Zwolle

Re: Navigatie op smartphone

Bericht door jjanse88 »

Wat is nu de beste navigatie voor op de motor dan?
Ik hoor zoveel wisselende verhalen, de 1 heeft een tom-tom, de ander Garmin......
I'm NOT lazy,....
I'm HIGHLY motivated to do NOTHING!!
Gert Roelofs
105,2 kW
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 05 aug, 2009 19:21
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Navigatie op smartphone

Bericht door Gert Roelofs »

Hallo jjanse88,

Een navigatiesysteem valt of staat met de gebruiker van het systeem. De Garmin motornavigatiesystemen zijn uitstekend, tenminste als je daar goed mee overweg kan. De Zumo 660 of 350 zijn hoogwaardige navigatiesystemen. Ik ken veel motorrijders die gebruik maken van de Zumo 550 en 660. Heel vaak zie ik dat er toch problemen zijn met de routes die ze ingeladen hebben. En dat zie ik toch wel veel bij mensen die zelf zeggen dat ze er veel verstand van hebben. Zelf heb ik in het verleden gekozen voor een Tomtom Rider 2 Pro vanwege de prijs. (Als de prijs voor Tomtom ongunstiger was geweest had ik zeer waarschijnlijk de Zumo 550 gekocht) Ik rij regelmatig mee met groepen, waaronder de AFCN en een clubje van mijn werk, waarvan diegenen die een navigatiesysteem hebben dat dan meestal een Garmin Zumo 550 of 660 is. Met name die van mijn werk zijn zo erg eigenwijs over de werking van hun Zumo, dat ze mijn advies om de Tomtom-rijder te volgen negeren. Dit heeft bijna altijd geleid tot rondjes rijden, de route afsnijden of regelrecht naar huis. Dit wil absoluut niet zeggen dat de TomTom beter is, maar het hangt zeer sterk af of je de werking van het apparaat voldoende begrijpt. De Tomtom en de Garmin zijn dan wel allebei navigatiesystemen maar de werking is totaal anders. De Tomtom is eenvoudiger in het gebruik dan de Garmin, althans dat haal ik uit de vele berichten hierover. Zelf heb ik ook best wel ervaring moeten opdoen met het gebruik van mijn Tomtom en het (gratis) programma Tyre. Ik gebruik ook Mapsource en Basecamp, maar vind deze programma's veel minder gebruiksvriendelijk dat Tyre. Persoonlijk ben ik dan ook van mening dat de Tomtom 5 met het programma Tyre voor de meeste mensen de beste combinatie is. Alleen de enkelingen voor wie alleen het allerbeste goed genoeg is, zelf zich de discipline opleggen om een uitgebreide studie aan te gaan over de werking en het gebruik van Garmin met Basecamp als routesoftware, zijn waarschijnlijk beter af met de Garmin. Ondanks dat Tomtom ook niet voor niks is moeten ze daar dan wel extra voor in de buidel tasten. Ik zelf ben in ieder geval erg tevreden met mijn inmiddels al 2e Tomtom en doe er echt alles mee, heb nog nooit hinder ondervonden van het maximaal aantal te plaatsen punten en slechts zelden dat de Tomtom op een enkel puntje afwijkt van de ontworpen route.
Volledigheidshalve zal ik nog een linkje voor een site hierover doorgeven. Ook staat er het nodige over navigatiesystemen op onze eigen website. http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... -5-17.html
Onlangs is de Tomtom ook getest in het motorblad Motoplus en kwam daar als beste uit de test direct gevolgd door de Zumo 350.
Groetjes
Gert
Gebruikersavatar
Fuel Supply
105,2 kW
Berichten: 275
Lid geworden op: do 10 mar, 2011 13:23
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Navigatie op smartphone

Bericht door Fuel Supply »

Gert Roelofs schreef: Met name die van mijn werk zijn zo erg eigenwijs over de werking van hun Zumo, dat ze mijn advies om de Tomtom-rijder te volgen negeren. Dit heeft bijna altijd geleid tot rondjes rijden, de route afsnijden of regelrecht naar huis.
:lol: 8-)
Ik voorzie binnenkort wel een uitnodiging aan jouw adres voor een open sollicitatie bij Tomtom Nederland, Gert :rolleye:

Maar zonder gekheid, goede uitleg, hier kunnen twijfelaars wat mee. Thanks mate :thumbup:

Grtz., Willem :pirate:
Haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
FTI
25kW
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 16 jan, 2012 11:29

Re: Navigatie op smartphone

Bericht door FTI »

Ik heb ervaring met sygic. Voordeel is dat het offline maps zijn (opgeslagen op je sd kaartje), dus in de tanktas en gaan. Paar keer gebruikt maar heb nu een garmin 2610.
jjanse88
35 kW
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 jun, 2013 13:12
Locatie: Zwolle

Re: Navigatie op smartphone

Bericht door jjanse88 »

Beetje late reactie van mijn kant, maar alsnog bedankt voor alle duidelijk info! Hier kan ik wel wat mee!
I'm NOT lazy,....
I'm HIGHLY motivated to do NOTHING!!
Plaats reactie