Silvertip - Lentetip.... Pas OP

tips met betrekking tot het onderhoud van je Fazer worden hier door de webmaster opgenomen zodat mede Fazerrijders hiermee hun voordeel kunnen doen.
Plaats reactie
Gadget
105,2 kW
Berichten: 118
Lid geworden op: di 05 okt, 2004 14:06
Locatie: Huizen
Contacteer:

Silvertip - Lentetip.... Pas OP

Bericht door Gadget »

Heerlijk, het voorjaar van 2005 komt eraan, maar pas op!!
ER IS GEVAAR!!!

Beste Fazeristen,

Hierbij ontvangen jullie mijn eerste tip van het motorseizoen 2005.
Deze tip geldt niet voor de doorrijders (BIKKELS) die in de winter alle kou en nattigheid getrotseerd hebben, maar is bedoeld voor Fazeristen die hun Fazer een paar maanden in de „winterslaap“ hebben laten staan.
We gaan weer rijden, en met het weer van de afgelopen dagen zo net voor de ALV krijgen we er weer veel zin in. Voor sommigen onder ons is de rit naar de ALV zelfs de eerste rit net als voor QuickSilver en mij.
Fietsen verleer je nooit en „motor“fietsen ook niet maar er schuilt een gevaar in de eerste kilometers die je weer gaat rijden.
Je moet weer wennen! Het voorjaar van 2003 werden we in het eerste mooie weekend opgeschrikt door het feit dat er in één weekend maar liefst 7!! éénzijdige ongelukken waren met dodelijke afloop, heel triest dus. En natuurlijk was dit „voer“ voor critici (die zelf nog nooit op een motor gereden hadden) die van de daken schreeuwden dat motorrijden gevaarlijk is en hun gelijk bewezen zagen, de kranten stonden er immers vol van.............................,
en motorrijders waren idioten..................
Eénzijdige ongelukken houdt in dat er geen tegenpartij is en de motorrijder de controle over de motor verliest, met remmen, accelereren of in een bocht.
Zelf, heb ik aan het einde van het seizoen als ik veel kilometers gemaakt heb, weleens het gevoel dat de motor een beurt nodig heeft omdat hij voor m’n gevoel niet meer zo goed trekt. Ik heb zelfs weleens het luchtfilter tussendoor vervangen en de carburateurs laten controleren terwijl er bij controle niets aan de hand bleek te zijn. Waarom? Vermogen went!
Zo ben ik ieder voorjaar ineens weer onder de indruk van het vermogen als ik een paar maanden niet heb gereden. Het vermogen is heerlijk om te gebruiken maar........................................, kan zich ook tegen je keren!
De bocht die je al 100 keer genomen hebt, komt ineens sneller dichterbij dan je dacht omdat je weer moet wennen.
Gun jezelf de tijd hiervoor en laat je niet opjagen door anderen in een groep, bouw je tempo en je stuur-vaardigheden rustig op en geniet van jullie Fazers de komende tijd.

Veel plezier,
Met vriendelijke Fazergroet,

Michel SilverTip
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Steeds weer een gouden tip, waar helaas te weinig mensen aan denken.

Ik zie ze elk jaar weer de weg op komen als de temperatuur boven de 15 graden komt. Schone, blinkend gepoetste motoren, flitsende "kijk mij nou" motorpakken. Jengelend aan de gashandle bij rood licht en vooral veel gas geven bij het optrekken......

Je ziet gewoon dat ze weer moeten wennen aan de hogere snelheid waarmee alles gebeurt op een motor, maar ze rijden alsof ze net Rossi zijn gepasseerd.....
Gadget
105,2 kW
Berichten: 118
Lid geworden op: di 05 okt, 2004 14:06
Locatie: Huizen
Contacteer:

Bericht door Gadget »

Nog een kleine tip van mij erbij... check je bandenspanning even als de motor een tijd heeft stilgestaan....

Maarten
Als een motor was gemaakt om stil te staan in de file, dan had ie wel 4 wielen gehad.
Gebruikersavatar
Ton-up
35 kW
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 1:18
Locatie: Almere

Re: Silvertip - Lentetip.... Pas OP

Bericht door Ton-up »

Gebruikersavatar
AFVALLIG CLUBLID
105,2 kW
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 03 feb, 2006 11:10

Re:

Bericht door AFVALLIG CLUBLID »

JB schreef:
Je ziet gewoon dat ze weer moeten wennen aan de hogere snelheid waarmee alles gebeurt op een motor, maar ze rijden alsof ze net Rossi zijn gepasseerd.....
Das niet helemaal correct.
Dit moet toch echt wel zijn:
"Je ziet gewoon dat ze weer moeten wennen aan de hogere snelheid waarmee alles gebeurt op een motor, maar ze rijden alsof ze net DOOR Rossi zijn gepasseerd....

Kan gewoonweg niet anders.

Een vale - fan
LAVERDA RULES !!!


Liever VOL GASSEN, dan VOLWASSEN!!!!!
nicogebe
72 kW
Berichten: 55
Lid geworden op: za 07 mar, 2009 17:58
Locatie: heeswijk dinther

Re: Silvertip - Lentetip.... Pas OP

Bericht door nicogebe »

Ton-up schreef:Zelfs de ANWB neemt dit over:http://www.nu.nl/algemeen/1944397/anwb- ... rmoed.html. 8)
ik begrijp dat ze aan het overwegen zijn om samen met diverse instanties jaarlijks aandacht te geven aan het feit dat de motoren weer de weg op gaan. Zowel gericht op auto's als berijders van de motoren.
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Silvertip - Lentetip.... Pas OP

Bericht door J@ »

Het is goed dat ook de ANWB er wat van zegt, maar ze moeten niet gaan roepen over allerhande systemen en voorzieningen die op motoren zouden moeten worden aangebracht: laat dát aan de kenners over, een motor is geen auto !
vr. gr., J@.
nicogebe
72 kW
Berichten: 55
Lid geworden op: za 07 mar, 2009 17:58
Locatie: heeswijk dinther

Re: Silvertip - Lentetip.... Pas OP

Bericht door nicogebe »

Niets van gelezen, zal ik toch eens met onze persdienst moeten praten :D
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Silvertip - Lentetip.... Pas OP

Bericht door J@ »

nicogebe schreef:Niets van gelezen, zal ik toch eens met onze persdienst moeten praten :D
Onderstaand deel van het bericht op nu.nl niet gelezen ?
En verdere publicaties van de ANWB in deze sfeer ?
bv. airbags, traction control, begrenzers, enz.
Ook de kreet van grotere vermogens en lichtere motoren: dat is niet de oorzaak van "voorjaarsongelukken".

voor pleitwerk hebben we motorrijders-organisaties zoals de MAG en de KNMV: die weten beter waar ze het over hebben.

ANWB schreef: ''Motoren zijn de afgelopen decennia steeds lichter geworden. De combinatie met het steeds grotere vermogen van de voertuigen, leidt ertoe dat het voertuig bij hoge acceleratie erg onstuimig kan gaan bewegen. Je moet over veel vaardigheden beschikken, wil je de motorfiets op zulke momenten onder controle kunnen houden.''


Remmen

Ook remmen is een kunst die niet elke motorrijder beheerst. ''Veel nieuwe modellen hebben een zogenaamd intelligent remsysteem, dat beheerst remmen makkelijker maakt'', legt Smith uit.

De ANWB pleit ervoor alle motoren verplicht uit te rusten met dit nieuwe systeem. ''Dat zou jaarlijks een flink aantal ongelukken schelen'', stelt de organisatie.
vr. gr., J@.
dusty12
105,2 kW
Berichten: 250
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 16:49
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Silvertip - Lentetip.... Pas OP

Bericht door dusty12 »

"voor pleitwerk hebben we motorrijders-organisaties zoals de MAG en de KNMV: die weten beter waar ze het over hebben."

Helemaal mee eens, J@ !! :twisted: :evil:

Gr TedH
Sommige mensen denken dat ze denken, maar dat denken ze maar.... (naar J.Cruijff)
Gebruikersavatar
AFVALLIG CLUBLID
105,2 kW
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 03 feb, 2006 11:10

Re: Silvertip - Lentetip.... Pas OP

Bericht door AFVALLIG CLUBLID »

ANWB schreef: Remmen

Ook remmen is een kunst die niet elke motorrijder beheerst. ''Veel nieuwe modellen hebben een zogenaamd intelligent remsysteem, dat beheerst remmen makkelijker maakt'', legt Smith uit.

De ANWB pleit ervoor alle motoren verplicht uit te rusten met dit nieuwe systeem. ''Dat zou jaarlijks een flink aantal ongelukken schelen'', stelt de organisatie.
[/quote]

Al dat gelul, leef bij het motto: NZMR, of GEEN GPS, GEEN ABS, GEEN GLORIE :D :lol: :P
Weet het nu helemaal zeker, zal mij styl icoon dus NOOIT wegdoen!
Of ik ga een Royal Enfield kopen hier in India.
Das nog gewoon echt motor rijden, geen combined braking, geen motorsetting switch, geen exup, geen variabele zuig kelken, geen injectie, geen dubbele braking disc's, geen plastic delen.

Vind het meer dan goed, dat men automobilisten EN motor rijders attenderen als men weer gaat rijden na een lange tijd.
Maar de bemoeizucht van welke instantie dan ook in Nederland wordt ik toch echt wel kots misselijk van.
Laat mensen zelf bepalen.
Straks mag je de eerste 30 jaar niet zwaarder rijden dan 125 cc, want ja, je moet het nog leren.

Maar over auto's hoor je niemand, je kent ze wel van die "petjes" in een Imprezza.
En daar kunnen ze wel "baas" over.
Als je ziet hoeveel van die guppen net hun rijbewijs halen en vervolgens helemaal los gaan met alle gevolgen van dien.
Ik weet niet hoe het jullie vergaan is vroeger maar toen ik 18 was had ik daar toch echt niet de centen voor.
Nee ik moest gewoon een barreltje kopen net als ieder ander.
Tegenwoordig stap je als 18 jarige naar de garage en je kunt kopen (lenen) wat je wilt.

Helaas, levenservaring kun je nergens kopen. zoiets moet je leren of moet je geleerd worden!

Je moet verantwoording daar leggen waar het hoort en volgens mij begint dat al heeeeel vroeg, namelijk met de opvoeding.
Hoe komt het dat "wij" (lees leeftijdsgenoten) alles hebben overleefd en ook alles hebben moeten leren.
Dat wij ook onze verantwoording nemen en niet bijv. met 80 tot 100 km/uur tussen een file door blerren.

Juist omdat wij onze hersenen gebruiken.

Maar dat zal wel weer niet gezegd mogen worden.

Nee het wordt tijd dat we met zijn allen weer eens normaal gaan doen en realistisch blijven.

Maar goed, dit gezegd hebbende zal er in Nederland wel weer een campagne gestart worden waar uiteraard eerst een onderzoek aan vooraf gaat.
Kost ook niets.

M
LAVERDA RULES !!!


Liever VOL GASSEN, dan VOLWASSEN!!!!!
Gebruikersavatar
Frans-V
110,3 kW
Berichten: 4652
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 16:23
Locatie: B. op Z
Contacteer:

Re: Silvertip - Lentetip.... Pas OP

Bericht door Frans-V »

en hier sprak een volwassen man , met beheersing.goed zo laverda man.Gr: F3 die zich de laatste 2 dagen weer volledig heeft uit kunnen leven op de yamaha op lelystad, en daarmee een 16 de plaats scoorde van de 28 man .
met een tijdsverbetering van 151 en nog wat in de training naar een 1.44 en nog wat in de wedstrijd...........ikke weer helemaal, BLIJ.........Gr 242 :lol:
Vriendelijkheid weggeven is moeilijk;je krijgt het bijna altijd terug.....gr F3/FxtFF
Plaats reactie