Silvertip - Winterklaarmaken van de Fazer

tips met betrekking tot het onderhoud van je Fazer worden hier door de webmaster opgenomen zodat mede Fazerrijders hiermee hun voordeel kunnen doen.
Plaats reactie
Gadget
105,2 kW
Berichten: 118
Lid geworden op: di 05 okt, 2004 14:06
Locatie: Huizen
Contacteer:

Silvertip - Winterklaarmaken van de Fazer

Bericht door Gadget »

Beste Fazeristen,

Sommige van jullie rijden de hele winter door, waarvoor respect, en op het forum hebben we de afgelopen tijd al veel kunnen lezen over welke middeltjes geschikt zijn om de motor tegen de winter te beschermen en vooral tegen de pekel. Hoewel tegen pekel eigenlijk niets echt helpt kun je wel de schade met deze middeltjes zoveel mogelijk proberen te beperken. In ieder geval kunnen jullie die informatie teruglezen bij “winteronderhoud” op 8 november j.l. waar veel leden nuttige tips gaven. (onder kolom onderhoud).

Voor de niet! doorrijders die de motor willen stallen betekent dit echter ook veel meer dan de motor gepoetst wegzetten en daarover wil ik het graag hebben met jullie in deze tip.

Rust roest is een gezegde dat helaas ook letterlijk opgaat als een motor gewoon weggezet wordt.

Kies een droge dag uit waarop je normaal gesproken zou gaan rijden om de motor klaar te maken zodat je erin het voorjaar weer onbezorgd plezier van kunt hebben en niet voor vervelende teleurstellingen komt te staan.

Benodigdheden:


Kwastjes
Totaalreiniger
Shampoo
Jerrycan olie
Oliefilter + dop om los te schroeven, past op doppenset. + afdichtring aftapplug.
Bak om oude olie op te vangen
Forté toevoeging voor de benzine tegen veroudering.
Cleaner
Wax
WD-40

Spuit de motor in met S100 of andere totaal reiniger en laat dit minimaal een kwartier intrekken. Terwijl dit erop zit werkt het prima om met verfkwasten van verschillende breedte en lengte overal tussen door te poetsen, zoals de achterschokbreker, het hevelsysteem van de achtervering, maar ook de remmen/remklauwen en de voorkant van het motorblok waar bij een “naked” bike veel prut tussen blijft zitten. De kwasten hebben vaak ijzer aan de onderkant zitten, plak dit af met tape om krassen en beschadigingen te voorkomen! Pak nu heet water en was de eerste keer met afwasmiddel om goed te reinigen en de tweede keer met autoshampoo waarin zich wax bevindt en spoel de motor met heet water af. Zeem de motor zoveel mogelijk droog.
Voeg nu Forté toe aan de benzine en rijd de motor zo’n 10 km warm en droog (op een droog wegdek anders is het poetsen voor niets geweest) en vul de tank na het warm rijden zo vol mogelijk en liefst zo dicht mogelijk bij huis. Sleep je remmen af en toe om ze goed heet te maken zodat al het vocht van het wassen verdwenen is om roestvorming en vastzittende klauwen te voorkomen in het voorjaar.
De motor moet met een zo vol mogelijke tank gestald worden omdat er anders tijdens de stalling condens in de tank kan komen die roest kan veroorzaken in de tank. De Forté heeft tijdens het warm rijden zijn werk kunnen doen en alle kanalen in de carburateurs (of injectiesystemen) schoongemaakt en geconserveerd.

Als je weer thuis bent, ververs je de olie en het wissel je het filter. Waarom? Het is jullie eigen beslissing maar bedenk dat dit voor je motor het beste is! Olie bevat verouderingsresten die zuur zijn, en zure bestanddelen tasten de zuigerveren, lagers, maar ook de versnellingsbak aan bij lange stilstand. Op deze manier start je in het voorjaar meteen met schone olie. Volgens het boekje hoeft dit niet, maar vaker olie verversen dan volgens de regels is alleen maar beter voor je blok (zeker bij korte afstanden) en als je het zelf doet kost het aan materiaal hooguit 50 Euro. Maar nogmaals de één vindt dat belangrijk de ander niet. De één vindt dat flauwekul de ander niet. Je zult niet de eerste zijn die de motor met oude olie gewoon wegzet en in het voorjaar problemen heeft. Ik adviseer de olieverversing ook als je er pas 2000 km mee gereden hebt om de eerder beschreven reden omdat je de motor maanden wegzet. Vang de olie op in een afwasbak en giet deze naderhand in een jerrycan of in lege flessen, deze kun je gratis afgeven bij de gemeente.

Poets de plaats waar het oude filter zat schoon en pak het nieuwe filter. Doe een beetje schone olie op de afdichtring van het nieuwe filter en schroef deze vast. Handvast is genoeg. Bij de Fazers kun je er wat moeilijk bij vandaar dat ik adviseer een dop te gebruiken die op het filter past zodat je hem met je doppenset voorzichtig vast kunt draaien. Vast is vast!!

Doe de nieuwe afdichtring op de aftapschroef en draai deze in het carter. Draai deze niet te vast om de schroefdraad van het carter niet te beschadigen! Vul de olie bij tot maximum en doe de vuldop op het blok en laat de motor even draaien en laat bij motoren met een middenbok het achterwiel draaien door hem in de versnelling te zetten. Op die manier komt de verse olie overal in het blok en in de versnellingsbak. Zet de motor af en laat hem 5 minuten staan en vul dan weer bij tot maximum. Door de motor te laten draaien is ook het filter gevuld en is het olieniveau in je peilglas gezakt. Nu laat je de motor niet meer lopen. OOK DE HELE WINTER NIET!! totdat je echt weer gaat rijden. Waarom? Ieder keer als je hem start, ook al denk je dat het goed is om hem even te laten lopen, doe je precies wat je absoluut niet moet doen!! Als je motor even loopt maar niet door en door warm wordt krijg je condensvorming in het blok die er niet uit kan omdat de olie die pas loslaat als deze echt heet is en dat gebeurt nu niet. Daarnaast blijft er water in je uitlaatsysteem staan. Bij het “verbranden” van 1 liter benzine produceer je 1 liter condens.

Goed, nu ben je klaar voor de afwerking.

Maak de ketting schoon door WD-40 op een doek te spuiten en de ketting daar doorheen te laten lopen door aan het wiel te draaien, let op de draairichting zodat je vingers er niet tussen kunnen komen! Ook het achterkettingwiel wordt met WD-40 als nieuw. Maak ook de tanden zelf schoon alvorens nieuw vet op de ketting te spuiten of te smeren omdat je anders vet over zand smeert. Spuit WD-40 niet op de ketting zelf omdat deze langs de O-ringen in de ketting kan dringen en daar het vet kan verdunnen met vastzittende schakels tot gevolg!

Doe de velgen ook met WD-40.

Staat de motor droog dan hoef je aan de remmen niets te doen, staat hij nat in een vochtige schuur, spuit de schijven dan ook in met WD-40.


LET OP!!! In het voorjaar moet je dan eerst totaalreiniger op de remmen spuiten alvorens te gaan rijden omdat het anders levensgevaarlijk is!

Pomp de banden 2/10 bar harder op dan voorgeschreven. En probeer de motor met 2 wielen van de grond te stallen. Bij een motor met middenbok is dit makkelijk door een houtblok onder de collector van de uitlaat te leggen. Hiermee voorkom je dat je voorband een platte kant gaat krijgen.

Nu is de tijd om krasjes zoveel mogelijk weg te cleanen en daarna de motor in de was te zetten.

Spuit alles van metaal en/of aluminium nu in met WD-40 of siliconen spray en probeer de motor niet te netjes weg te zetten maar laat het er ook dik opzitten het mag gerust vet zijn. Ook de stangen van je kuip, de kroonplaat en het stuur en de onderkant van de schokbreker en de scharnierpunten van je voetrem, schakelpedaal mogen flink ingespoten worden. Uiteraard vergeet je de uitlaat niet van voor tot achter. Spuit ook het motorblok en de bougiekabels in. Als laatste: Je bent verplicht voor de verzekering indien je een alarm hebt de accu erin te laten zitten omdat je alarm anders niet werkt als hij gestolen wordt. Een accu in een garage in de motor laten zitten waar het vriest is niet best voor de accu. Persoonlijk haal ik hem eruit en zet ik de accu op een warme donkere plaats. Ik heb zelf een druppellader waar ik hem eens in de 6 weken op aansluit. De meningen zijn hierover verdeeld. Een accu verder ontladen en dan weer opladen schijnt beter te zijn dan de accu continu aan de lader te laten staan. Kijk maar wat je hiermee wil.

Nu een ventilerende motorhoes erover of een laken en je bent klaar.

Als je dit echt goed wil doen ben je ongeveer 4 uur bezig, maar daarvoor heb je wel de garantie dat de motor en in het voorjaar tiptop bij staat. Het enige wat je dan hoeft te doen is de accu er weer geladen inbouwen de motor goed wassen en vooral de remmen goed reinigen en daarna kun je weer heerlijk gaan genieten. In het voorjaar zal ik nog in een technische sessie met jullie in de praktijk terugkomen op hoe jullie na de winter zelf remvloeistof kunnen verversen omdat deze ook vocht aantrekt. Dit is voor iedereen te doen binnen een half uurtje!

Ik hoop jullie voldoende te hebben geïnformeerd en wens jullie Fazers een prettige winterslaap en jullie een paar fijne wintermaanden waarin je kunt fantaseren over alles wat jullie het komende motorseizoen weer willen gaan doen.

Met vriendelijke Fazergroet,

Michel SilverTip

P.S. Mijn tip is 100% advies, het is aan jullie zelf hoe je je kostbare motor wil wegzetten.
Als een motor was gemaakt om stil te staan in de file, dan had ie wel 4 wielen gehad.
Willem
50 kW
Berichten: 37
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 7:57
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem »

:!: Soms wordt ook geadiviseerd wat olie in het bougiegat te spuiten.

Doe dit vooral niet bij een Fz6 ; het is slecht voor de katalysator deze kan hier zelfs door kapotgaan.
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Bericht door SilverTip »

:sign7: Hallo Willem, daar heb je gelijk in, maar om 2 redenen heb ik dat niet vermeld, als eerste is niet iedereen handig genoeg om zelf z'n bougies te verwisselen en/of heeft daar niet genoeg zelfvertrouwen voor en ten tweede zijn er mensen die daarna met de bougies erin het blok nog eens willen laten draaien terwijl er olie op de zuigers zit. De compressie neemt dan enorm toe met als het meest gunstige scenario dat de startmotor de krukas niet rondkrijgt en in het slechtste geval een kapotte koppakking. Bougies eruit en met verse olie op de zuigers laten draaien is alleen maar goed, maar wordt meestal gedaan als je het blok erg lang stil wil laten staan.

groetjes,

SilverTip
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Bericht door SilverTip »

SilverTip & QuickSilv schreef:
:sign7: Hallo Willem, daar heb je gelijk in, maar om 2 redenen heb ik dat niet vermeld, als eerste is niet iedereen handig genoeg om zelf z'n bougies te verwisselen en/of heeft daar niet genoeg zelfvertrouwen voor en ten tweede zijn er mensen die daarna met de bougies erin het blok nog eens willen laten draaien terwijl er olie op de zuigers zit. De compressie neemt dan enorm toe met als het meest gunstige scenario dat de startmotor de krukas niet rondkrijgt en in het slechtste geval een kapotte koppakking. Bougies eruit en met verse olie op de zuigers laten draaien is alleen maar goed, maar wordt meestal gedaan als je het blok erg lang stil wil laten staan.

groetjes,

SilverTip

Voor de slimmerikken onder onder ons!!! met de bougies eruit op de startmotor laten ronddraaien dus hé........ voordat er weer commentaar komt.................... :pottytrain1:

groetjes en een fijn weekend,

Silvertip
StefVH
105,2 kW
Berichten: 162
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 17:22
Locatie: Bel - Schoonderbuken
Contacteer:

Re: Silvertip9 winterklaarmaken van de Fazer

Bericht door StefVH »

Gadget schreef:Beste Fazeristen,

Sommige van jullie rijden de hele winter door, waarvoor respect...
Dank u Michel :wink:

Mooie uiteenzetting.

In ieder geval al wel met zekerheid te bevestigen uit ervaring .... WD40 helpt niet tegen zout S100 daarentegen wel. Mijn motor zal zeker niet het voorkomen hebben na de winter zoals die van jou maar hij zal er toch nog meer dan redelijk uitzien.

Bericht van een verplichte doorrijder ...
Als't maar vooruit gaat !!
Gebruikersavatar
Frans-V
110,3 kW
Berichten: 4652
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 16:23
Locatie: B. op Z
Contacteer:

Bericht door Frans-V »

S,jonge S, jonge wat ken die Mich tips geven zeg,om bang van te worden.
Lijkt me echt en klusje voor de zwager van Stoffel,ik denk dat ik heel de motor maar inspuit met anti roos champoo.Bij mij werkt dat in iedergeval wel,heb nooit roos in m,n snor.En Foggy werkt het ook,heb je die man weleens met roos op zijn motorpak gezien??????Dus ik spuit hem in met Palmolive anti-roos champoo(in de aanbieding bij c1000,3 halen 4 betalen) en ga pas rijden als een flinke bui regent,dan spoelt het er van zelf wel af..en als bijkomstigheid de champoo is toevallig ook baluw...GrF3 .......... :bigsmurf:
Vriendelijkheid weggeven is moeilijk;je krijgt het bijna altijd terug.....gr F3/FxtFF
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Misschien nog een aanvullende tip:

Laat de benzinetank VOL. Dat voorkomt roest.
Benzine, met name de moderne benzine, wil trouwens na enkele maanden "vergommen" wat inhoudt dat er een taaie, lijmachtige, afzetting in je carburateurs/injectie ontstaat. Er zijn toevoegingen voor, die gooi je in de tank, ff schudden, motor laten draaien om het spul goed overal doorheen te laten spoelen. Klaar.....

Oh.... en natuurlijk laat je, als ie eenmaal winterklaar is, de motor NIET elke week even draaien..... Daardoor krijg je vocht in je blok wat ruimschoots de tijd krijgt om schade aan te richten.
Gebruikersavatar
Frans-V
110,3 kW
Berichten: 4652
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 16:23
Locatie: B. op Z
Contacteer:

Bericht door Frans-V »

Ben er ondertussen wel achter, dat wil je het ECHT goed doen.
Je eigenlijk heel dat kolere ding uit elkaar moet halen.
Er komt vuil op plaatsen waar je het niet ziet / verwacht en niet bij kunt.
Vooral assen en bouten waar je blok mee vast zit willen nog welleens gaan aanlaaien, die krijg je er dan niet uit laat staan terug in .....Vuil en water komen werkelijk overal, En wil je het goed doen net als Mich ben je wel effe bezig hoor, dat is met een uurtje niet goed te maken........Vooral het kala aluminium zier er niet uit .
Dat word boenen en schrobben als nooit te voren, puufffff heb er nu al zin in !!!!!!!! :?
Vriendelijkheid weggeven is moeilijk;je krijgt het bijna altijd terug.....gr F3/FxtFF
Alex58
35 kW
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 24 sep, 2018 22:31

Re: Silvertip - Winterklaarmaken van de Fazer

Bericht door Alex58 »

ooit las ik een artikel van een motorrijder die zijn BMW K100 na 150.000 km in nieuwstaat voor de deur had staan.

zijn tip : CRC 3-36 SPRAY

een multifunctioneel smeermiddel en corrosiebescherming dat roest en corrosie voorkomt door water te verdringen en te beschermen tegen vuil door een bijna onzichtbare olieachtige laag. Door de lage oppervlaktespanning dringt het in de kleinste poriën van het te beschermen oppervlak.

Mag je overal op frame/carrosseridelen spuiten (behalve op je remschrijven !) en met een zachte doek uitwrijven.


gr
Alex
Plaats reactie