Goedkoop alternatief, Mio 168

Dit forum is uitsluitend voor GPS gerelateerde mededelingen, vragen, suggesties, links naar mooie routes enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thundercat
35 kW
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 21 mar, 2007 14:24

Goedkoop alternatief, Mio 168

Bericht door Thundercat »

Hallo allemaal,

De Garmin oplossingen zijn voor op de motor zeker de betere systemen.

Maar met een minder gevulde knip kun je ook navigeren, dat mis ik hier wel een beetje.

Gebruik vanaf mei 2005 een Mio 168, met TT 6.21. Eerst alleen in de auto, maar sinds juni 2006 ook op de motor.
Met als utieme test een Alpentoertocht van 3900 km.

Deze laatste Mio's zijn te koop tussen de 200 en 230 euro's een sd kaartje van 1GB kost 20 euro .
De TT binnengehaald met Grabit weinig euro's en om routes te kunnen maken en exporteren naar TT formaat (itn) gebruik ik Motorrad Tourenplaner 2006/2007 (35 euro).
Kortom onder de 300 euro navigeren door heel Europa.

De Mio in het kaartenvak van de tanktas, bij hevige regelval een boterhamzakje om de Mio en rijden maar.
Bij de Mio zitten oortjes en die passen onder mijn helm (Shoei).
Voor de stroomvoorziening had ik in de Thiudercat bij de middenbeugel van de kuip een 12v aansluiting gemaakt waar de 12v adapter van de MIO in past.

Ik weet wel dat er beperkingen zijn maar ik rijdt bijvoorbeeld niet vaak in de regen.
Het zicht op de MIo in een kaartenvak is niet ideaal.
Op de nieuwe Fazer wil ik dat wel anders.
Hoewel er bij Louis een tanktas is met een PDA vak. Dat word dus mijn eerste inrij rit, dan heb ik nog een doel ook.
Als dat niks is ga ik een de Mio op een goed zichtbare plek bevestigen.

Hoe dat gaat meld ik later, nog even wachten op de Fazer.

Groet, Thundercat
De kwaliteit van je banden zit tussen je oren!
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Op die manier zijn er uiteraard nog heel wat meer apparaten bruikbaar. Probleem is inderdaad de zichtbaarheid, daardoor duurt het ook langer voor je weer naar omhoog/voren kunt kijken.
Tweede probleem is het geluid. Dat scheelt ook weer in de tijd dat je afgeleid wordt.
Dat waren voor mij redenen om het zelfs niet te overwegen. Maar je hebt gelijk, het kán wel en is bovendien een stuk goedkoper.

Als je 'm op een andere manier gaat bevestigen, let dan vooral op trillingen. Dat schijnt de grootste sloper op motoren te zijn voor die apparaten.
Gebruikersavatar
Erik
105,2 kW
Berichten: 241
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Erik »

Thundercat,

je mist dat hier omdat het in mijn ogen slechte alternatieven zijn.

JB merkt terecht op, dan zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Ik vind het slechte alternatieven omdat ik ze te gevaarlijk vind. Slecht zicht op je schermpje is een potentieel gevaar. Het leidt te veel af van de aandacht op de weg.
Dat gaat natuurlijk meestal goed...
Net zoals het meestal goed gaat om de route op papier vanaf je tanktas te lezen.

Als je minder geld kan uitgeven, koop dan een "ouderwetse" SPIII.
Dat is tenminste een volwaardige motor GPS, en die kan je voor die prijs ook krijgen.
Of een 2610. Vanaf € 350,00 met heel Europa aangeboden op marktplaats, dus goedkoper te krijgen.

Verder zou ik je erg afraden om de Mio in een plastic zakje te doen als het regent. Als de electronica vochtig wordt gaat het vanzelf ook stuk. Een plastic zakje helpt daar niet tegen. (voor)
erik
The obvious is only obvious once it's obvious
Gebruikersavatar
dorien
105,2 kW
Berichten: 726
Lid geworden op: wo 15 jun, 2005 15:54
Locatie: Zaanstreek

Bericht door dorien »

Nog maar een duit in het zakje:
Met je onderschrift ben ik het niet eens: De kwaliteit van je banden zit tussen je oren!
Ik denk dat de kwaliteit van je banden van levensbelang is en dat er beslist niet op bezuinigd mag worden. Zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van je motor.
Gebruikersavatar
Thundercat
35 kW
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 21 mar, 2007 14:24

Bericht door Thundercat »

Beste Erik,
Ik meld zelf ook dat er beperkingen zijn maar vergeleken bij de routebeschrijvingen in de tanktas gaat het al een stuk beter.
Het regenprobleem is niet zo groot de zaak werkt nog steeds naar behoren. de zichtbaarheid is een verbeterpunt en daar gaat wat aan gebeuren. Ik heb geen aandelen in Mio ofzo.
Ik ben in 2003 naar Waypoint in Notter gegaan (toen nog in een boerderijtje) maar kon niet slagen onder de 1500 euro en vond dat toen best veel. Bovendien wilde ik niet gebonden zijn aan een leverancier van software vandaar de Mio.

Beste Dorien,
Sorry is "off topic", maar ik wil wel reageren.
De kreet "De kwaliteit van je banden zit tussen je oren" moet je in een iets bredere context zien.
Ik rijdt nogal eens op het circuit en daar ontstaan vaak oeverloze discussies over banden. Ik rijdt zelf al jaren met Michelin Pilot Sport en later met Pilot Power. Maar dat wil niet zeggen dat het de beste banden zijn, maar wel de banden waar ik persoonlijk het fijnst mee rijdt.
En dat kan dus voor iedereen verschillen.

Vriendelijke groet aan ieder
De kwaliteit van je banden zit tussen je oren!
Gebruikersavatar
Erik
105,2 kW
Berichten: 241
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Erik »

Beste Thundercat,

Gelukkig is er sinds 2003 enige prijsdaling te bespeuren.
Zoals ik in een ander bericht schrijf mogen we hopen dat er echt wat concurrentie op de Motor GPS markt komt. Dat is de enige reden dat de prijzen naar een aanvaardbaar niveau komen (zoals er nu bij de automotive modellen gebeurd.)
Wat dat betreft mogen we hopen dat TomTom met een super Motor GPS op de proppen komt (zit er niet in, maar toch) voor een stuk lagere prijs dan Garmin.
Zo lang dat niet gebeurd zitten we gebakken aan de alleenheerschappij van Garmin met dientengevolge, te hoge prijzen.
Of jouw oplossing (waarvan je begrepen hebt dat ik daar geen fan van ben)

Groet,

Erik.
The obvious is only obvious once it's obvious
Gebruikersavatar
Thundercat
35 kW
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 21 mar, 2007 14:24

Plaats PDA op de Fazer

Bericht door Thundercat »

Hallo allemaal,

Hier de foto van de Mio in de tanktas. Overigens gebruik ik TT 5.21 en niet 6.21 zoals eerder vermeld staat.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=P8RGHN6P

De zichtbaarheid is goed, maar ik ga eigenlijk grotendeels af op de gesproken tekst.
Het warmte probleem is opgelost door de staande opstelling.
Het waterprobleem is de afgelopen 6 weken :D ook niet zo urgent geweest, maar het Geircke tanktasje heeft waterdichte ritsen, voor zover dat mogelijk is.

Fazergroeten, Kees
De kwaliteit van je banden zit tussen je oren!
Plaats reactie