Eerste dagen met de Zümo

Dit forum is uitsluitend voor GPS gerelateerde mededelingen, vragen, suggesties, links naar mooie routes enz.
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door J@ »

Erik schreef:Ik zal wel even een foto maken.
'k Heb ze ontvangen: thanx.
Erik schreef:Instellingen (het icoontje van de steeksleutel), systeem, Over.
Dan krijg je welke versies er geladen zijn.
OK;
Software Version 2.50
Audio versie 2.20
GPS SW versie 2.90
BT SW versie 2.40
Erik schreef:Jaap (en anderen) je mag me ook direct mailen met vragen ipv via het forum, want daar kijk ik niet altijd op.
Zal ik onthouden.

Mijn opmerking over het borgen en de andere "moppertjes" waren trouwens bedoeld voor eventuele andere argeloze kopers om hen de gelegenheid te geven dat in hun al- dan niet-aanschafoverwegingen mee te nemen. Achteraf vind ik dat ik te weinig info heb verzameld en het ding te weinig heb onderzocht voorafgaand aan de aanschaf. Vandaar het plaatsen van dit verhaal op het forum.
vr. gr., J@.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Jaap, mijn commentaar was niet bedoeld om je af te zeiken oid. Ik wil alleen maar aangeven dat jouw mening er ook maar één is. Je commentaar over de snelheid klopt écht niet, het is tot nu toe de snelste "omrekenaar" die ik ken. Probeer maar eens een Quest 2 of een oudere TT......
Neemt niet weg dat je uiteraard je mening mag ventileren, daar is een forum ook voor, om meningen uit te wisselen.

Over mijn opmerking mbt de TTR: ik zie niet in hoe die lomp is?
Ik vind het een pluspunt dat Garmin ten minste heeft nagedacht over een fatsoenlijke bevestiging op de motor, daar kan TomTom nog een puntje aan zuigen. TomTom is vanaf het begin gewaarschuwd voor dat flapje, maar koos ervoor dat te negeren.
De Zumo pincodebeveiliging, ook nog met een "thuislocatie" vind ik een prima idee. Dat anti-diefstalschroefje vind ik de plank een beetje misslaan, omdat de hele mount er met één vleugelmoer afkomt, het geeft ook een vals gevoel van veiligheid.

Ik ben overigens niet bang dat de Zumo er onderweg uit wipt, de bevestiging is zodanig, dat trillingen oid er geen invloed op hebben. De klembeugel moet je omhoog trekken en ik zie dat onderweg niet gauw gebeuren. Per ongeluk aantikken oid kan hem volgens mij niet los laten springen. Ik heb geprobeerd er in allerlei hoeken en standen een tik op te geven om hem los te laten springen, maar hij geeft geen krimp.
Voel je je daarmee tóch niet veilig, dan ontkom je niet aan dat schroefje.....

Ik heb trouwens de Zumo geprobeerd met een paar Sennheiser oordopjes. Dat klinkt écht veel beter, ze sluiten je oor goed af en het geluid is perfect, veel harder. Ik ga eens kijken hoe ik de oordopjes in de headset kan opnemen.
wil
105,2 kW
Berichten: 727
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:01
Locatie: Heemstede

Bericht door wil »

Erik schreef:
Jaap (en anderen) je mag me ook direct mailen met vragen ipv via het forum, want daar kijk ik niet altijd op.

Erik
als de antwoorden dan maar op het forum komen dan heeft iedereen er wat aan.
Ik volg nl dit forum en forum Waypoint voor eventuele beslissing de 2610 in de loop van dit jaar te vervangen.
Gebruikersavatar
Erik
105,2 kW
Berichten: 241
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Erik »

JB,

Ik ben benieuwd naar je Senheiser ervaring.

Om het maximale volume te krijgen moet je in ieder geval het volume onder "instellingen" (het steeksleuteltje), dan volume"" en dan op 100% zetten. Je kan het volume voor de navigatie (spraak) en MP3 (muziek) afzonderlijk instellen.
Daarnaast kan je ook het volume nog regelen aan de buitenkant.
Eerst het onderste knopje (speaker) en dan met de + en - harder of zachter.
(Ik had ik al aan Jaap gemailed, nu voor Wil en de andreen ook op het forum)

Nu ik alles op zijn maximum heb staan is het redelijk. Alleen het MP3 geluid blijft vrij slecht met de helmspeakers. Je zou eigenlijk een equelizer nodig hebben. Het is te schel (teveel hoog) en je mist alle lage tonen. Dat komt natuurlijk ook omdat het speakertje in je helm zit en niet (zoals bij een gewone MP3, echt "in" je oor. (Ook dan mis je veel lage tonen, je voelt ze vooral niet) maar dan is het in ieder geval al veel beter)

Ik rijdt met gehoorbescherming maar ben toch erg benieuwd wat je voor elkaar krijgt met de Senheisers.

Erik.
The obvious is only obvious once it's obvious
Gebruikersavatar
J@
105,2 kW
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 6:48
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door J@ »

JB schreef:Jaap, mijn commentaar was niet bedoeld om je af te zeiken oid. Ik wil alleen maar aangeven dat jouw mening er ook maar één is. Je commentaar over de snelheid klopt écht niet, het is tot nu toe de snelste "omrekenaar" die ik ken. Probeer maar eens een Quest 2 of een oudere TT......
Neemt niet weg dat je uiteraard je mening mag ventileren, daar is een forum ook voor, om meningen uit te wisselen.
zo heb ik dat ook niet gevoeld, behalve de onderstaande, maar dat is inmiddels uit de wereld geholpen..;-)
Tja; de snelste: ik heb geen vergelijkingsmateriaal en al de lovende woorden hadden mijn verwachting blijkbaar een beetje te hoog gestemd.
Mijn opmerking was dan ook vooral bedoeld voor degenen die, net als ik, voor het eerst een navigator kopen.
JB schreef: Over mijn opmerking mbt de TTR: ik zie niet in hoe die lomp is?
JB schreef: Vanwege dat schroefje zou je hem niet gekocht hebben????
mijn reaktie sloeg op dit deel (over het niet kopen vanwege het schroefje)......
het kwam op mij over in de trant van "wat l.l je nou...?"
mijn eerste reaktie was mogelijk wat fel; 'k kijk er nu wat genuanceerder tegenaan; wat mij betreft: over en verder met de orde van de dag...
vr. gr., J@.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Erik, ik had dezelfde ervaring met die Notter speakertjes. Ze klinken goedkoop, erg blikkerig en iel. Ik kon nergens gelijksoortige speakertjes vinden (Baehr gebruikt bv. 50 mm itt de 36mm van deze, dat moet al beter klinken)
De speakertjes uit de oude koptelefoon (zo'n Internetgeval met microfoon, ooit gekocht om te Skypen) klinken op zich een stuk beter, voldoende bas en hard genoeg bij rustig toeren.
Zo gauw je boven de 100 komt vind ik het ruisniveau al snel het geluid overstijgen, dan zit je continu aan de geluidssterkte te rommelen. Bovendien moeten ze dan wel érg hard staan.... M'n helm is een Shoei, die is redelijk stil.
De "in ear" Sennheisers hebben van die rubberdopjes in verschillende maten, die je oor afsluiten. Dat klinkt prima, al heb ik ze onderweg nog niet geprobeerd. Ik moet ook nog zien of ik er geen last van krijg met de speakertjes nog in de helm, het past allemaal nu al nét aan. Wat ik wil is een stekkertje in de helm aan de headset monteren, waarmee ik naar keuze de speakertjes of de oordopjes kan gebruiken. De helm heeft daar in de voering ruimte genoeg voor.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

J@ schreef:mijn reaktie sloeg op dit deel (over het niet kopen vanwege het schroefje)......
het kwam op mij over in de trant van "wat l.l je nou...?"
Nee hoor, ik was alleen wat verbaasd dat je er zo'n punt van maakte. Probleem is natuurlijk dat, als het schroefje heel simpel er in en uit te draaien is, het weinig nut heeft als diefstalpreventie. Aan de andere kant heeft het so wie so weinig nut vanwege die vleugelmoer op de mount.
Gebruikersavatar
Erik
105,2 kW
Berichten: 241
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Erik »

JB,

Ik heb Baehr speakertjes want we gebruiken de Baehr Capo II intercom.
Het is inderdaad "wat" beter dan de speakertjes die ik had maar zoals je begrepen hebt, het is niet goed genoeg voor muziek.

Als de Zümo een equalizer zou hebben, dan zou je in ieder geval het maximale eruit kunnen halen, meer laag, minder schel.
Maar daarvoor zullen we wel op de Zümo 650, 750 of 850 moeten wachten. (het gaat vast komen)
The obvious is only obvious once it's obvious
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Hm.... ik ga volgende week maar eens rommelen met de Sennheiser.....
Gebruikersavatar
Ben
50 kW
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 16 mar, 2007 22:33
Locatie: Delfzijl

Bericht door Ben »

HAHA ik ben gek op dat gebulder van de fiets en de wind om mijn kop.
Oordoppen?
neeeeeeeeeeeeeeeeeeh!
Mijn naam is Ben Kok, ben 45 jaar en bezit een FZS-600.
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Ik heb de Sennheiser aangesloten. Omdat ik toch de optie van speakertjes wilde openhouden, heb ik de draad naar de speakertjes doorgeknipt. De speakertjes hebben zo'n telefoonplugje gekregen, op de draad vanaf de aansluiting naar de Zumo zit een nu "vrouwtje", dat in de rand/voering van de helm zit, zodat ik er makkelijk bij kan. Ik kan nu gewoon wisselen van speakers naar dopjes.
Ik heb inmiddels met de Sennheisers gereden en dat is een prima oplossing. Hard genoeg, tot 140 km (harder wilde ik ff niet...) prima te verstaan (dan wordt muziek qua klank wel wat minder, al is het véél beter als met die speakertjes) Ik hoef 'm ook niet harder meer te zetten.
De speakers zijn er inmiddels al uit.

Voordeel van de Sennheisers is ook dat ze vrijwel niet uitsteken. Ik heb maar één probleem en dat is dat ik vrij smalle gehoorgangen heb. Zelfs het kleinste dopje blijft niet lekker zitten. Ik heb nu van een paar van die dopjes een flink stuk rubber weggeknipt. Ze passen nu tenminste en sluiten nog steeds af.
Plaats reactie