Eerste dagen met de Zümo

Dit forum is uitsluitend voor GPS gerelateerde mededelingen, vragen, suggesties, links naar mooie routes enz.
Gebruikersavatar
Erik
105,2 kW
Berichten: 241
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Eerste dagen met de Zümo

Bericht door Erik »

De eerste kilometers met de Zümo.

Ik heb mijn Garmin 2720 twee maanden geleden verkocht in afwachting van de Zümo.
De eerste dagen met de Zümo bevallen goed.

Hij is handzaam, snel, zeer eenvoudig te bedienen en wordt geleverd met zowel alle motor als auto accessoires terwijl de prijs flink lager is dan de 27XX, 28XX serie.
Hij heeft veel voordelen ten opzichte van oudere en duurdere modellen maar ook een paar nadelen.
Voordelen:
- de bedieningsknoppen links buiten het touch screen. ( De dure perfect Pilot van de 27Xx is hierdoor helemaal overbodig geworden)
- Heel makkelijk te bedienen.
- de SIRF III antenne heeft een zeer veel sterkere ontvangst waardoor je het satelliet signaal veel minder snel verliest in moeilijke omstandigheden zoals vlak bij een bergwand, in steden of in het bos. (ik heb binnen zelfs vaak ontvangst als de Zümo een raam kan "zien".
- Door de interne Li-Ion accu kan je makkelijk op een terrasje even wat bekijken of invoeren. Ook voor de hotelkamer hoeft de netlader niet meer mee (tenzij je hem langer dan 4 uur op de batterij wilt gebruiken, bv als MP3 speler)
- Het touch screen is speciaal gemaakt om te bedienen met handschoenen aan. Dat werkt perfect.
- De aansluiting van de Zümo op de accu van de motor gaat via de houder waar hij inzit. Als je de Zümo eraf haalt dan blijft de houder en aansluiting gewoon zitten. Dat is makkelijk. Ook de aansluiting van de optionele TMC gaat via de motorhouder.
- Je kan extra routes meenemen op een SD card en die heel makkelijk later laden. Ook is het mogelijk om deze routes uit te wisselen met andere Zümo rijders zonder dat je daar een computer voor nodig hebt.
- Het invoeren van namen, adressen met handschoenen aan via het toetsenbord gaat veel makkelijker omdat je de keus hebt om “grote knoppen” te kiezen.
- Je kan opgeven hoeveel kilometers je op een tank rijdt en de Zümo zal je automatisch waarschuwen wanneer het weer tijd is om te tanken en welke tankstations er in de buurt zijn.
- De bleutooth optie werkt goed en dat je muziek kan luisteren via de MP3 speler is eigenlijk ook wel leuk (Leuker dan ik dacht dat het zou zijn)

De Zümo heeft ook enige nadelen.
- De instel mogelijkheden zijn beperkter dan bij de 27xx. Zo kan je nog wel invoeren “snelwegen vermijden” maar niet aangeven op wat voor soort weg je dan prefereert te rijden. Dat zoekt hij nu zelf uit en laat je geen keus.
- Als je van de route afwijkt, dan herberekent hij automatisch een nieuwe route. Je kan dit niet meer kiezen.
- Je kan niet zien op welke hoogte je bent (wat toch altijd heel leuk is in de bergen)
- Het borgschroefje waarmee je de Zümo in de motorhouder borgt is erg klein en werkt een beetje onhandig. Onhandiger dan het 27xx schoefje. In de 27xx hoef je niet per se de unit te borgen, hij zit ook nog vast aan de stroomkabel. De Zümo moet je borgen want als je per ongeluk tegen de ontgrendeling van de houder stoot en hij is niet geborgd, dan komt de Zümo los. (en verlies je hem). Dus altijd BORGEN!

Als je een 27xx, 28xx hebt, moet je dan een Zümo kopen?
Ik zou zeggen NEE. De 27xx en 28xx hebben meer mogelijkheden en zijn fantastische apparaten. Dat de antenne minder is en ze geen accu hebben (en de andere voordelen van de Zümo), daar valt goed mee te leven.

Ga je voor het eerste een GPS voor de motor kopen, dan moet je wel heel erg graag de extra mogelijkheden van de 2720 of de 2820 willen om de meerprijs daarvan te willen betalen.
Dus dan zou ik zeggen YES tegen de Zümo.
Ik ben vast nog wat dingen vergeten, maar die komen nog wel.

Erik.
The obvious is only obvious once it's obvious
Gebruikersavatar
Bootje
105,2 kW
Berichten: 929
Lid geworden op: di 24 mei, 2005 20:11
Locatie: Zevenaar

Bericht door Bootje »

Bedankt voor je verslag Erik. Dit helpt om straks een keuze te maken.

gr. Myrna
Het bordje "zachte berm" is een waarschuwing, geen uitnodiging.......
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Tja, ook ik heb net een Zumo 550 in gebruik genomen. In tegenstelling tot Erik is dit m'n eerste kennismaking met navigatie op de motor. Ik had uiteraard al wel met navigatie gewerkt in de auto, o.a. de TomTom en de Quest I. Misschien wel grappig om mijn ervaringen te vergelijken met die van Erik?

Montage van het apparaat is eenvoudig. Ik had al een waterdicht accessoire stopcontact aangebracht op m'n Fazer 1000, links voor op het binnenpaneel van het kuipje. Het stopcontact zit met een relais aangesloten, waardoor het stroomloos staat met uitgeschakeld contact. De Zumo aansluiten was een kwestie van de bijgeleverde stroomdraad inkorten en een stekkertje er op schroeven.

De Zumo is al heel snel intuïtief te gebruiken voor het van A naar B werk, de bediening lijkt sterk op die van de TomTom. De knoppen en het touchscreen zijn ook met handschoenen aan te bedienen. Via de software kun je routes samenstellen op de PC, dat kan ook op de Zumo zelf. Er is een koppeling met Google Earth mogelijk, zodat je een gemaakte route visueel kunt bekijken. Zo op het eerste oog lijkt het apparaat me erg compleet, ik kan me ook niet voorstellen dat een motorrijder hier iets aan te kort komt, mogelijk omdat ik de 26xx en 27xx niet ken?

De koppeling via Bluetooth naar een GSM werkt goed, de Zumo zoekt en vindt meteen de GSM, het ingebakken phonebook (dat de inhoud van je telefoon kopiëert) is handig. De Zumo kan ook gekoppeld worden met een Bluetooth headset.

Eén ding wat me meteen opviel was dat het geluid naar de speakertjes (ik heb er een bedraad speakersetje/microfoon bij van Notter) niet écht hard klonk. Ik heb voor een bedrade set gekozen, omdat ik voor langere ritten niet afhankelijk wilde zijn van een draadloze headset met batterijvoeding.
Ook is er weinig extra ruimte op het apparaat voor routes en MP3's, de Zumo heeft ongeveer 2Gb ter beschikking, maar daar is slechts ongeveer 300Mb van vrij. De mogelijkheid voor de SD kaart kan dan van pas komen.

Ik ga er van de week een stukje mee rijden, ben benieuwd......
Gebruikersavatar
BEN B
105,2 kW
Berichten: 653
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 9:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door BEN B »

Yes, ook ik heb een Zümo aangeschaft via Erik en deze bevalt uitstekend.

Mijn enige ervaring met gps was met name enkele jaren in de auto (leasebak met garmin nav). Voornaamste voor mij is dat apparaat duidelijk en snel is (om vooral geen afslagen te missen door enige hoge snelheid). Deze twee eigenschappen heeft het apparaat. Daarnaast vind ik de bluetooth optie wel prettig. In de auto heb ik deze uitgeprobeert en het werkt perfect; in het scherm krijgt je te zien wie belt en kun je via het scherm de telefoon opnemen. Geluid in de auto is perfect, je behoeft zeker geen carkit meer te kopen indien je met de zumo op pad gaat en natuurlijk bluetooth gebruikt. Voor de motor is het niet aan te bevelen om te gaan bellen hoewel er wel bluetooth-kits te koop zijn a e. 150,-. voor draadloze inbouw in helm. Maar goed, dat moet ieder voor zicht weten.
Ik heb net als JB gekozen voor de bedrade verzie zonder mic.

Daarnaast zijn er nog vele opties; foto, mp3 enz. Leuk, maar niet erg funktioneel. Kortom; gezien prijs, kwaliteit en opties denk ik een leuke deal gemaakt te hebben en vindt ik het apparaat een absolute aanrader voor de gps aanhang.

grt. BenB 8)
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Ik heb er wel een microfoon bij. Of die ook gebruikt gaat worden voor het opnemen van de GSM moet ik nog ff bekijken.
Gebruikersavatar
dr_falken
105,2 kW
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 05 jun, 2005 15:59
Locatie: Berkel-Enschot

Bericht door dr_falken »

Ik ga de zumo aanschaffen maar heb advies nodig over de headset. Ik bedoel dus het geluid van de zumo in je helm krijgen. Blijkbaar zit er geen headsetje bij de 550, moet je apart kopen.
Ik neem aan dat een headset niet meer of minder is dan een draadje naar je helm met een speakertje voor in je oor. Kan je oordoppen wel inhouden hiermee?

Welk headset heb ik nodig en waar haal je die? Bluetooth lijkt me niet nodig, wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
Bootje
105,2 kW
Berichten: 929
Lid geworden op: di 24 mei, 2005 20:11
Locatie: Zevenaar

Bericht door Bootje »

Ook voor mij is er een Zumo in bestelling :D
Ik heb van Erik begrepen dat de speakers ook met oordoppen in goed te horen zijn. Hij rijdt ook met oordoppen. Als je heel hard rijdt op de snelweg is het misschien niet verstaanbaar maar hoor je wel dat er wat gezegd wordt en kun je even op het schermpje kijken. Mij lijkt bluetooth ook niet nodig en al helemaal niet voor het opnemen van de telefoon. Dan bellen ze maar terug als ik wel in de gelegenheid ben om op te nemen. En volgens Erik heb je geen last van het draadje aan de helm. Nadeel van bluetooth is dat het opgeladen moet worden en het dus kan gebeuren dat je halverwege je route zonder navigatie zit (Ik hoop dat ik je goed heb vertaald, Erik).

Ik ben heeeeel benieuwd naar mijn nieuwe "speeltje".
Het bordje "zachte berm" is een waarschuwing, geen uitnodiging.......
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Het probleem met het zachte geluid bleek gewoon een probleem met het instellen van het hoofdvolume..... is dus nu prima. Ik moest het volume zelfs lager zetten.

Ik wilde geen Bluetooth headset, omdat je die maar een aantal uren kunt gebruiken. Op een langere rit zul je de BT headset dan weer moeten opladen. Dat kan onderweg best lastig zijn....
Wil je ook nog MP3's beluisteren, dan is alleen een van de duurste BT sets (Baehr) stereo.

Ik heb een headset bij Notter gekocht, bestaande uit 2 speakertjes, krulsnoer en een microfoon. Over de klank van de speakertjes was ik niet écht tevreden. Ik heb ze er af gehaald en er twee speakertjes uit een oude koptelefoon aangesoldeerd. Dat klinkt veel beter.
Probleem is dat de meeste headsets niet geschikt zijn voor de Zumo (3.5 mm aansluiting op de Zumo) en de meesten zijn bovendien PMR sets, met zo'n PTT knop er bij.
Gebruikersavatar
Erik
105,2 kW
Berichten: 241
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Erik »

Bij de Zümo kan je gewoon een "luxe" helmset bestellen met de juiste 3,5 mm plug. Luxe wil zeggen dat de speakertjes erg plat zijn en dat je die dus makkelijk onvoelbaar in je helm kan monteren.

De kwaliteit is voldoende voor spraak. Ik luister ook naar de MP3 van de Zümo maar je moet de kwaliteit niet vergelijken met echte oortjes die je bij een I-Pod krijgt.

Ik rijd altijd met gehoorbescherming en de verstaanbaarheid is tot redelijk hoge snelheid goed. Als de wind echt gaat bulderen om je helm dan hoor je inderdaad nog wel dat er een aanwijzing is, maar kan je de tekst niet meer verstaan. Dus dan kijk je even op je scherm.

Omdat ik een Baehr intercom heb, heb ik het speakersetje van Beahr (met microfoon), maar ook dat houdt niet over van kwaliteit.

Myrna heeft het goed verwoord dat je geen last hebt van het draadje dat naar de helmspeakers loopt. Het enige waar je een beetje op moet passen is om niet per ongeluk met je helm op weg te lopen bij de motor. Dan wil de mini jack aansluiting wel eens krom gaan en uiteindelijk gaan storen. Maar dan koop je een nieuw plugje voor € 5,90 (Neutrik NTP3RC-B 3,5 mm stereo, haaks) hoge kwaliteit, veel beter dan er standaard opzit) en soldeer je dat eraan.
The obvious is only obvious once it's obvious
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Ik zit er zelfs aan te denken om een aansluiting/splitter in de helm te maken, zodat ik kan wisselen tussen de speakertjes en oortjes (Sennheiser)
Gebruikersavatar
damted
105,2 kW
Berichten: 118
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 18:36
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door damted »

JB schreef:Tja, ook ik heb net een Zumo 550 in gebruik genomen.
Ik had uiteraard al wel met navigatie gewerkt in de auto, o.a. de TomTom en de Quest I.
Hé Jan, leuk dat je nu ook een GPS voor de motor hebt!
Waarschijnlijk niet vaak met Mapsource en zelfgemaakte routes gewerkt ?
Echt er is bijna niets leukers om je zelf gemaakte routes te gaan rijden en je dan lekker te kunnen concentreren op het uitzicht, ipv de routerol of de kaart.
Ook is er weinig extra ruimte op het apparaat voor routes en MP3's, de Zumo heeft ongeveer 2Gb ter beschikking, maar daar is slechts ongeveer 300Mb van vrij. De mogelijkheid voor de SD kaart kan dan van pas komen.
Ik ga er van de week een stukje mee rijden, ben benieuwd......
Quest heeft maar 243MB werkgeheugen en daar passen zowel kaartmateriaal Benelux als routes heel makkelijk in. :D

Veel plezier met de ZUMO!
70 kw is voor mij genoeg
wil
105,2 kW
Berichten: 727
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:01
Locatie: Heemstede

Bericht door wil »

op forum waypoint hebben ze het steeds over probleem dat je herberekenen niet kan uitzetten. Bij foutrijden wil de zumo je naar het gemiste routepunt leiden i.p.v. het volgende routepunt. Is dit echt een probleem?
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

damted schreef: Hé Jan, leuk dat je nu ook een GPS voor de motor hebt!
Waarschijnlijk niet vaak met Mapsource en zelfgemaakte routes gewerkt ?
Echt er is bijna niets leukers om je zelf gemaakte routes te gaan rijden en je dan lekker te kunnen concentreren op het uitzicht, ipv de routerol of de kaart.
Quest heeft maar 243MB werkgeheugen en daar passen zowel kaartmateriaal Benelux als routes heel makkelijk in. :D
Veel plezier met de ZUMO!
Nee, klopt, mapsource was een vrijwel onbekend fenomeen voor me. Op het werk gebruiken we de Quest net zoals de Tomtom, gewoon van A naar B. In dat geval is de TT gewoon de betere.
Ik ben al ff aan het rommelen geweest. Met de verwijzingen naar het Notterforum is het niet zo moeilijk als het lijkt.

Wil, over dat herberekenen is al een hoop gezegd, lees het Notterforum er maar op na. Sommigen vinden het een probleem, maar anderen zeggen dat ie in feite niet herberekent, ook al geeft ie dat wel aan. Wat de waarheid is???
Volgens mij: als je maar zorgt dat je genoeg waypoints gebruikt, is het herberekenen niet echt een probleem.
Gebruikersavatar
damted
105,2 kW
Berichten: 118
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 18:36
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door damted »

wil schreef:op forum waypoint hebben ze het steeds over probleem dat je herberekenen niet kan uitzetten. Bij foutrijden wil de zumo je naar het gemiste routepunt leiden i.p.v. het volgende routepunt. Is dit echt een probleem?
Bij de quest heb ik herbereken altijd uit staan, als ik een ingeladen route rijd. Op het moment dat je dan van route bent hoor je "van route"
Ik zie op het scherm dan een paarse lijn waar de route loopt en kan hem dan meestal wel makkelijk terug vinden.

Als je herberekenen dan aan zou hebben staan wordt het restant ? van je route opnieuw bepaald. Dat zou dus ook naar het volgende waypoint of routepunt kunnen zijn. Ik vind het dus wel plezierig dat herbereken "UIT" kan staan.

Het zou een beetje jammer zijn als je altijd alle routepunten af zou moeten (stel je wilt een stukje afsnijden, omdat de weg b.v. opgebroken is) :cry:
70 kw is voor mij genoeg
JB
105,2 kW
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 14:53

Bericht door JB »

Herberekenen is inderdaad niet uit te schakelen bij de Zumo. Maar volgens mij "pakt" ie dan het dichtstbijzijnde waypoint. Kwestie dus van naar het volgende waypoint rijden en weer verder gaan.....
Plaats reactie