Fazer forum

Forum All Fazer Club Netherlands
Het is nu za 25 nov, 2017 0:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2006 21:18 
Offline
35 kW

Geregistreerd: za 16 apr, 2005 19:36
Berichten: 16
Kun je jou wel of niet routes voorbereiden en rijden met de Tomtom Rider.
De Garmin fanaten zeggen steevast nee, dat is niet mogelijk. Daarbij aangemoedigd door Garmin gespecialiseerde winkels.
Deels hebben ze gelijk. De Tomtom rider is niet de beste keuze, zeker niet als je onderweg je route aan wilt passen. Maar naar mijn mening is het allemaal niet zo slecht als wordt beweerd. Daarom zet ik mijn bevindingen na drie weken Tomtom Rider even op het forum.

Je hebt eigenlijk met de volgende zaken te maken.

1. De Tomtom Rider kan maar 48 Waypoints kwijt in het reisplan.
2. Je wilt je eigen route maken of een route aanpassen voor de Rider.
3. Of je wilt een Garmin route (is de standaard) geschikt maken voor de Rider, mogelijk wil je ook exact dezelfde route rijden met de Rider. Zoals bij een Fazer Tour.

De 48 Waypoints.
Is gewoon een beperking, maar lang niet zo erg als het lijkt.
Het spreekt voor zich dat je snel door die 48 waypoints heen bent als je een route in Amsterdam maakt. Dan kom je waarschijnlijk geen 10 kilometer ver.
Maar gisteren heb ik een route gemaakt in de Eiffel en had ik voor een route van 250 kilometer maar 40 waypoints nodig. Vandaag heb ik een route gereden in Zuid Holland van 140 km met 35 waypoints. Daar zit het probleem niet zo. Het probleem ontstaat pas als je Garmin routes wilt aanpassen.

Eigen route.
Daarvoor heb ik twee programma's getest.
- Motorrad Tourenplaner (duitstalig kost ongeveer 39 euro)

Is in het begin wat lastig om mee te werken, maar kun je toch eenvoudig betrouwbare routes mee maken. En kan dit ook exporteren naar het ITN formaat van de Rider.
Heeft heel veel extra zaken waar ik niets mee heb gedaan, maar het hoogteprofiel tonen van je route vind ik wel leuk als je bergroutes maakt.
Heeft een eigen formaat. (extensie: .bcr)
Wil je routes vanuit een ander programma importeren, dan moet je dat eerst omzetten naar dit formaat. Maar daar over later meer.

Microsoft autoroute (49 euro, maar ik heb begrepen dat die weleens bij nieuwe computers wordt meegeleverd)
Minstens zou goed als Mapsource, gebruikersvriendelijk.
Route maken gaat gewoon goed, maar kan niet rechtstreeks exporteren naar het ITN formaat. Het eigen formaat heeft de extensie .AXE


Maar nou een route converteren van Garmin naar ITN (Rider).
Dat is gewoon lastig. Het probleem ligt niet in de Rider, maar in het feit dat Garmin de standaard is voor motorroutes. Want als ITN de standaard zou worden (zie ik niet gebeuren) dan zou Garmin een vergelijkbaar probleem krijgen.

Meestal worden die aangeleverd in het MPS formaat met gruwelijk veel waypoints. Ik heb geen kans gezien daar iets fatsoenlijks van te maken.
Het GDB formaat is me ook niet gelukt. Dat wilt niet zeggen dat het niet gaat, maar mij is het niet gelukt.
Omdat ik ook Mapsouce heb, kon ik met mapsource exportern naar het GPX formaat (Garmin exchange format) en die routes kon ik wel omzetten.
Na conversie heb je dan al een route die nagenoeg hetzelfde is, maar als je die exact hetzelfde wilt hebben, dan moet je die weer gaan bewerken in Autoroute of de Tourenplaner. De vraag is of het wel belangrijk is dat je dezelfde route rijdt.
Zo heb ik vandaag een geconverteerde route van een Promotor tourtocht gereden. Die heb ik zonder aanpassingen geexporteerd. En ben gewoon gaan rijden. Heerlijk gereden, leuke route, allemaal plekken waar ik het bestaan niet van wist. Maar achteraf heb ik geconstateerd (tracklog op mijn Etrex Legend) dat ik de route niet helemaal heb gereden zoals hij was uitgeschreven. Op drie plekken een andere weg genomen. Thuis de route bekeken in de Tourenplaner en vergeleken met de Garmin route. Het bleek dat ik de route exact zo gereden had als in de routeplanner stond. Nadat ik drie waypoints had toegevoegd was hij hetzelfde als de Garmin route. Ga ik waarschijnlijk volgende week weer rijden.

Wat ik hier nog wil benadrukken is het volgende: Routes worden op sommige sites aangeboden in zowel het Mps formaat van Garmin als het geconverteerde ITN formaat. Die garmin routes zijn dan beregoed te rijden, maar de Tomtom ITN routes zijn soms bagger. Aan die Tomtom routes is dan gewoon geen of onvoldoende aandacht besteed. Eerst controleren met Google Tomtom dus.

Welke programma's heb je nog meer nodig. (Allemaal kosteloos)
Voor het converteren naar de diverse formaten gebruik ik ITNCONV.EXE. Franstalig, maar je hebt alleen "ouvrir" en "exporter" nodig.
Zo heb je ook nog POEDIT en GPSUTIL, daar heb ik wel naar gekeken, maar niet gebruikt.
ITNCONV importeert en exporteert een scala van formaten. Van gpx naar axe of bcr en omgekeeerd en nog veel meer.

Google Tomtom
Zet Tomtom Rider formaat om in een KML bestand. En kun je dan bekijken in Google Earth. Wel eerst Google Earth installeren.
Handig om te bekijken of een route wel in orde is, dus geen rare lussen heeft of rare uitschieters.
Merkwaardig is wel dat het programma problemen heeft met door ITNCONV gemaakte ITN bestanden. Een ITN bestand van de Tourenplaner leest hij wel. Moet ik nog eens uitzoeken.

Door het lange verhaal lijkt het misschien wel een hele klus om routes aan te passen. Als je helemaal geen affiniteit hebt met computers moet je er ook niet aan beginnen. Maar als je de moeite wilt nemen je tourenplanner te leren gebruiken en leuke routes wilt rijden met de Tomtom Rider of de Garmin, dan kun je daarmee heel veel motorplezier verdienen.

Bijvoorbeeld: Ik heb een leuke route gezien in Noord Holland. Die begint in Hoorn en eindigt daar. Dat wil ik helemaal niet. Hij loopt door Durgerdam en daar wil ik de route ook oppakken. Aanpassen dus met je routeplanner.
Ander voorbeeld: Over een paar weken ga ik naar de Eiffel. Gisteren heb ik in een uurtje de route naar het hotel gepland en een paar routes gemaakt.

Wat ik overigens ook nog kwijt wil: Als ik aan het touren ben, dan rijd ik alleen op het beeld. De stem ondersteuning heb ik helemaal niet nodig en vind ik gewoon storend. En ga me nou niet vertellen dat het gevaarlijk is, want ik denk dat het veel veiliger is dan met je neus op je tanktas of een routerol.

Groeten Hans


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2006 23:11 
Offline
105,2 kW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 jun, 2005 15:54
Berichten: 726
Woonplaats: Zaanstreek
Wat tof dat je zo uitgebreid je ervaringen hier op het forum deelt! Dat ten eerste.

Ten tweede: wij hebben ook een aardige tijd getwijfeld over TomTom en Garmin.
Ik gebruik TomTom al op een PDA voornamelijk in de auto, maar dat is geen succes op de motor. Toen de PDA onder het plastic scherm van de tanktas lag, werd deze regelmatig te warm en stopte er dan vervolgens mee. Met als gevolg dat we de ingevoerde ITN route "nholland-muiden-amsterdams-bos"gedownload van GPStracks niet ten volle hebben kunnen rijden.
Eergisteren hebben we de Garmin 2720 Perfect Pilot gekocht bij Waypoint in Moordrecht. Er valt nog heel veel te leren hoe met dit apparaat te werken. Maar het grote voordeel is dat deze al heel veel hapklare brokken lust.
Ik heb de programma's Motorrad Tourenplaner (van 2005, en die kan helaas nog niet met itn bestanden overweg, dat lukt pas vanaf de 2006 versie) en Microsoft Autoroute 2006. Maar ik heb eigenlijk (nog) geen zin om me daar helemaal in te moeten verdiepen. Ik heb er natuurlijk wel een tijdje in zitten neuzen. Maar vooral Motorrad Tourenplaner vind ik een bijzonder ingewikkeld programma.

Het is denk ik een beetje zoals toen met VHS en Betamax, hoewel die vergelijking ook niet helemaal klopt aangezien die twee systemen tegelijkertijd op de markt kwamen. Maar een van de twee kwam als winnaar uit de bus. Groot voordeel van TomTom is dat het veel bekender is en daardoor ook geliefder bij het grotere publiek. En gewoon voor autogebruik om van A naar B te komen een erg prettig navigatieproduct. En ze zullen ook genoeg omzet draaien om hun producten steeds verder te ontwikkelen. Ik persoonlijk verwacht dat er steeds meer itn routes zullen komen en deze zullen ook steeds makkelijker zelf te maken zijn en dan is de TomTom rider toch wel een heel prettig geprijsd no-nonsense apparaat.

Waarom dan toch voor de Garmin gekozen? Wij konden gewoon niet langer wachten, zo simpel is het. En de Garmin heeft zich, zeker voor motornavigatie, toch behoorlijk bewezen inmiddels.

Maar het blijft leuke materie om je in te verdiepen ook al is de keuze inmiddels gemaakt. Dus nogmaals bedankt voor het delen van je ervaringen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 mei, 2006 11:58 
Offline
25kW

Geregistreerd: vr 12 mei, 2006 11:52
Berichten: 1
Na alles gelezen te hebben over mapsource > tomtom is het mij nog steeds niet duidelijk. Ik gebruik mapsource om een route met de motor te maken. Dat is prima gelukt en er is een mooie route uitgekomen. De route heb ik opgeslagen als .txt bestand en daarna omgezet met POIConverter. Daar gaat het mis. De route is in Frankrijk en in totaal 1100 kilometer. Er komen dan 1400 aanwijzingen in de itn file en iedere aanwijzing is dus een waypoint geworden in de itn.

Mijn route heb ik gemaakt met de routetool van mapsource maar ik kan er natuurlijk wel allemaal waypoints inzetten. Aan de hand van die waypoints moet ik toch een .itn file kunnen maken? TomTom gaat dan van waypoint naar waypoint berekenen en ik zorg er dan voor dat de waypoints op die afstand van elkaar liggen zonder dat tomtom een andere route gaat bedenken dan mijn bedachte route (altijd bedenken wanneer tomtom een snellere route weet van het ene waypoint naar het andere, en dan er een waypoint tussenplaatsen zodat hij nog steeds die route gaat rijden)

Ik hoop dat er mensen zijn die begrijpen wat ik bedoel. Hoe kan ik alleen de waypoints in mapsource omzetten in een itn file.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt, 2008 20:35 
Offline
50 kW

Geregistreerd: di 23 sep, 2008 16:14
Berichten: 46
Woonplaats: Bussum
Mijn favorieten hulpmiddelen zijn
Promotor Onroute voor het opzetten van eigen routes - moeten nog wel nabewerkt worden met 1 van de volgende 2 tools maar is ingericht op toeristische routes rijden wat uniek is met dit soort tools
ITN converter (freeware) voor het converteren, bewerken en weergeven in Google maps
TYRE (freeware) voor routes downloaden, bewerken en weergeven in Google Earth
POI Edit (freeware) voor het downloaden van de meeste recente flitspaal info

_________________
vriendelijke groetjes, Rick (& Daphne)
FZS600 full black, bj2000, 14500km, Bridgestones BT014, spiegelverbreders, Givi topcase rack, carbon-look hugger, stootdempers, TomTom Rider2, Scottoiler & dual dispenser, volle kuip
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling