TomTom Rider

Dit forum is uitsluitend voor GPS gerelateerde mededelingen, vragen, suggesties, links naar mooie routes enz.
Plaats reactie
HansP
35 kW
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 apr, 2005 19:36

TomTom Rider

Bericht door HansP »

De Rider heb ik na lang twijfelen gekocht. Ik ben ervan overtuigd dat de Garmin 2610 of 2720 voor de motorrijder beter geschikt zijn, maar hij heeft ook voordelen die bij diverse testen worden onderbelicht.

Op bijvoorbeeld het forum van gps.nl (Notter) staan een aantal minpunten van de Rider genoemd die ik volledig ondersteun, maar zoals gezegd, hij heeft ook voordelen als je hem vergelijkt met de streetpilots.

Daarbij opgemerkt dat ik zelf veel met de motor op de weg zit voor mijn werk. In het weekend veel toeren.

1. Na de recente prijsdaling veel goedkoper dan Garmin. Als je kaarten van heel Europa nodig hebt, scheelt het met de 2610 maar een paar honderd euro, maar als je bluetooth wilt hebben betaal je gewoon het dubbele bij 2610 of 2720.

2. De chipset (Sirf3) is bijzonder goed, schijnt beter te zijn dan Garmin. Binnenshuis (onder twee betonnen vloeren) heb ik al gps ontvangst. Mijn Etrex en een andere goed bekend staande GPS ontvanger redden dat niet.

3. Bluetooth

4. Berekeningen razendsnel.

4. Mijn bluetooth telefoon werkt naadloos met de Rider. Niet dat ik ga telefoneren als ik rij, maar ik vind het wel erg handig als ik op de Rider zie wie me mobiel belt. Dan weiger ik het gesprek met een grote knop op de Rider en ga ik op de eerstvolgende parkeerplaats bellen als het belangrijk is. Dat wordt helemaal makkelijk als ik binnenkort een bluetooth helm heb (Nolan n-com waarschijnlijk). Kan ik met mijn handschoenen aan en helm op even een telefoontje plegen. Sms berichten komen ook in beeld zodra ze binnen komen. Smsjes sturen gaat met de Rider veel handiger dan met mijn telefoon.

Ik was zelf stomverbaasd dat ik van de integratie van mijn mobieltje zoveel gemak had. Daar had ik geen rekening mee gehouden.


5, Door het kleine formaat heb ik hem grotendeels in mijn kuip kunnen monteren. Vind ik beter dat op het stuur.


Nadelen.
Het grootste nadeel vind ik dat er geen tracklog is. Dat kan ik zelf ondervangen met een Garmin Etrex die ik ook heb. Het feit dat ik die Etex nog heb voor het tracklog heeft mijn keuze sterk beinvloed.

Routes maken op de Rider gaat wel, maar lang niet zo handig als met Garmin.

Geen software om routes te maken op de PC.

Met het meegeleverde montagemateriaal kun je de Rider echt wel ergens monteren, maar is redelijk gammel.
Ik heb een oplossing gemaakt met Ram mount.

Nog een paar opmerkingen.
Voor in de auto werk ik gewoon met mijn Sabra bluetooth oortje.
Dus: route aanwijzingen via oortje, als er gebeld wordt, hoor je alleen telefoon. Route informatie wordt dan onderdrukt.

De Supertooth II carkit schijnt heel goed te werken met de Rider in de auto. Ga ik binnenkort testen. Dan heb je dus een luidspreker.

Garmin routes kun je over zetten naar de Rider. Daar zijn freeware programma's voor. Routes worden ook vaak in dat formaat aangeleverd.



groeten,

Hans
wil
105,2 kW
Berichten: 727
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:01
Locatie: Heemstede

Bericht door wil »

zo heb je altijd de voor- en tegenstanders. Voor van A naar B is Tom Tom prima. Maar als motorrijder wil je toch thuis de route voorbereiden precies zoals je zelf wilt en of de software om het om te zetten naar TomTom dat ook zo precies overzet weet ik niet. En onderweg even een omweg maken is op de 2610/2720 zo ingesteld zonder de eigenlijke route enorm aan te tasten lukt niet op de TomTom. En of al die toeters en bellen met je telefoon nou zo bevoordelijk is voor de verkeersveilighied betwijfel ik. Zelf heb ik wel telefoon aangesloten via autocom maar nummer is alleen bij familie bekend en ik mag alleen in nood gebeld worden en hij staat alleen aan tijdens toeren als ik wat langer onderweg ben.
Rik
Site Admin
Berichten: 1075
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 22:48
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Bericht door Rik »

Hans,

Bedankt voor je evaluatie. Handig voor de mensen die zitten te twijfelen.
Ik zie zeker de voordelen van de Rider, maar voor mij had de 2610 toen ik hem kocht meer voordelen, vooral op het routevlak.

Kan jij, of iemand anders, vertellen of liefst tot in detail beschrijven ;-), hoe je een Garmin route het best kan omwerken naar een route in een TT apparaat.

Is het mogelijk om zoveel waypoints te genereren dat de routes identiek worden?

Als het mogelijk is kunnen we de AFCN routes evt. ook in TT formaat beschikbaar stellen.
Gebruikersavatar
Bootje
105,2 kW
Berichten: 929
Lid geworden op: di 24 mei, 2005 20:11
Locatie: Zevenaar

Bericht door Bootje »

HansP, bedankt voor je uitvoerige verslag. Als het meneer de belastinginspecteur behaagt krijg ik wat van hem terug en wil ik mezelf een navigatiesysteem kado doen. Dan is het fijn gebruikerservaringen te lezen.
Het bordje "zachte berm" is een waarschuwing, geen uitnodiging.......
Plaats reactie