City Navigator V8

Dit forum is uitsluitend voor GPS gerelateerde mededelingen, vragen, suggesties, links naar mooie routes enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
105,2 kW
Berichten: 241
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

City Navigator V8

Bericht door Erik »

Ik was vandaag op een dealerdag bij Navteq (de kaartmaker van Garmin) waar o.a. de nieuwste GPS-sen gepresenteerd werden.
Allemaal leuke dingen maar niets nieuws voor de motor.
Behalve dat Garmin binnen enkele weken de StreetPilot 2720 uitbrengt MET daarbij een DVD van City Navigator versie 8.
Dat is goed nieuws want tot nog toe werd de 2720 (net als de voorganger de 2620) alleen uitgebracht met de kaart van heel Europa voorgeprogrammeerd maar zonder CD (nu DVD) voor de computer zodat je zelf geen routes kon uitzetten. Dat gaat nu dus veranderen.
Het is verder ook waarschijnlijk dat de Quest 2 ook met een losse DVD zal komen.

Verder wordt de nieuwe versie vand City Select (versie 8 en van de European City Navigator (versie 8 ook medio december verwacht.

Groet,

erik
GPS Eddy
72 kW
Berichten: 64
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 9:09
Locatie: Duiven

City Navigator V8

Bericht door GPS Eddy »

Weet jij of er nog landen bijgekomen zijn, of is alleen het kaart materiaal verbeterd in Versie 8
Groeten Eddy
Gebruikersavatar
Erik
105,2 kW
Berichten: 241
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Erik »

Beste Eddy,

ik kan morgen mijn 2720 met versie 8 ophalen (en dan kan ik het je vertellen) maar ik weet niet of ik daar tijd voor heb. Zo niet, dan zal ik het even vragen of er landen zijn bijgekomen.
Je hoort van me,

erik
Gebruikersavatar
Erik
105,2 kW
Berichten: 241
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Erik »

Er zijn voorzover bekend geen landen bijgekomen alleen bestaand is uitgebreid en een klein stukje Tjechie/Hongarije toegevoegd.

Met de 2720 waarbij je de kaart voorgeladen krijgt, kan je wel als je niet registreert rrn gratis updat krijgen (over een jaar naar versie 9) maar je kan niet zoals nu een tweede toestel unlocken met de meegeleverde registratiecode.

erik
GPS Eddy
72 kW
Berichten: 64
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 9:09
Locatie: Duiven

Bericht door GPS Eddy »

Dat zal dan ook wel bij de andere versie gebeuren dat je maar 1 GPS kunt unlocken, maar volgens mij wordt de upgrade ook een stuk goedkoper of heb ik het mis.
Groeten Eddy
Karin
105,2 kW
Berichten: 1007
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 14:48
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Karin »

Misschien overbodig maar toch zeker een vermelding waard.

De kaartversie CN V8 voor de 2610 en de CN V8 NT voor de 2720 zijn verschillende kaartversies! Daarom ALTIJD laten herberekenen op je PC voordat je de route download naar je GPS.
Laatst gewijzigd door Karin op ma 15 mei, 2006 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Voordeel van in Limburg wonen is, dat een ritje in de Eifel of Ardennen gewoon een "rit" is en geen "vakantie" :enjoy:
wil
105,2 kW
Berichten: 727
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:01
Locatie: Heemstede

Bericht door wil »

Karin schreef:Misschien overbodig maar toch zeker een vermelding waard.

De kaartversie V8 voor de 2610 en de V8 NT voor de 2620 zijn verschillende kaartversies. Daarom ALTIJD laten herberekenen op je PC voordat je de route download naar je GPS.
dus toch verschil! Je bedoeld 2720 waarschijnlijk.
Karin, dan heb jij geen probleem gehad met mijn gemaakte bollentoertocht?
Karin
105,2 kW
Berichten: 1007
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 14:48
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Karin »

wil schreef:
dus toch verschil! Je bedoeld 2720 waarschijnlijk.
Karin, dan heb jij geen probleem gehad met mijn gemaakte bollentoertocht?
Klopt Wil, de 2720. Heb het al aangepast in mijn posting. Ik heb met de route geen problemen gehad.....al bleek ie op sommige punten wel af te wijken van de papieren. Maar dat staat hier los van :wink:
Voordeel van in Limburg wonen is, dat een ritje in de Eifel of Ardennen gewoon een "rit" is en geen "vakantie" :enjoy:
Rik
Site Admin
Berichten: 1075
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 22:48
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Bericht door Rik »

Diverse mensen hebben al problemen gehad bij het uitwisselen van routes tussen 2610 en 2720. Het moest dus inderdaad wel zo zijn dat er verschil is in het kaartmateriaal. Met een herberekening in Mapsource is dat prima op te lossen.

Procedure daarvoor is;

- laad de verkregen route(s) in Mapsource
- selekteer de route met de muis
- maak via een rechtermuisklik op de route een kopie van de route
- laat middels een rechtermuisklik op de route de route zien op de kaart
- Kijk in je voorkeuren(preferences) menu hoe de routevoorkeuren staan.
(autorouting, shorter distance, alleen vermijden van Carpool Lanes aanvinken, schuifbalkje op 3e of 4e streepje van links)
- herbereken de originele route
- kijk, eventueel wat inzoomen, of de herberekende route gelijk is aan de kopie van de originele route
- indien je verschil ziet tussen de originele route en de kopie pas je dat aan d.m.v. de selektietool (pijltje). Klik in het afwijkende stukje route op de originele route (gele lijn) en breng het pijltje dan naar de kopie (paarse route). Klik daar dan op en de route past zich aan, eventueel herhalen totdat de beide lijnen over elkaar liggen. Zo werk je de hele route langs.
- Als je zeker weet dat de route nu weer loopt zoals hij gemaakt is, kan je de kopie weggooien (rechtklik op route - delete route)
- bewaar de route weer (file / save) als .gdb file
- laad nu de route in je GPS.
- activeer de route en als het goed is zal je geen problemen meer tegenkomen.

Eenmaal geladen en geactiveert moet je de GPS niet meer zelf laten herberekenen. Als je dat perongeluk toch doet is er niets aan de hand, maar moet je de route even opnieuw uit de routelijst selecteren en activeren. De route gaat dan gewoon door waar je op dat moment bent.

Bovenstaande methode is te gebruiken bij elk verschil in kaartmateriaal (V6, V7, V8, V8NT enz). Eigenlijk moet je het altijd even doen om zeker te weten dat je tijdens het rijden geen problemen tegenkomt.
Rik
Site Admin
Berichten: 1075
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 22:48
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Bericht door Rik »

opmerking over bovenstaande procedure zijn van harte welkom. Ik zal e.e.a dan evt. aanpassen
Gebruikersavatar
dorien
105,2 kW
Berichten: 726
Lid geworden op: wo 15 jun, 2005 15:54
Locatie: Zaanstreek

Bericht door dorien »

Bedankt voor je uitvoerige uitleg, Rik! Erg handig voor een beginnend Garmin gebruiker (maar wel de tweede 2720 in drie weken tijd. Wij hadden weer eens geluk, maar niet heus!).
Ik heb onlangs Topo kaarten gedownload, de nieuwste van NL, die van Belgie en Duitsland (overige landen zijn ook wel verkrijgbaar maar daar zie ik mezelf voorlopig nog niet rijden). Nu moet ik nog "even" ontdekken hoe je daarmee kunt werken.

Misschien een idee voor de toekomst: een Garmin cursus te geven. Er zijn steeds meer forumleden die tot de aanschaf zijn overgegaan maar het apparaat heel basaal kunnen gebruiken. Ik weet dat dit soort cursussen door Waypoint Notter en Motoport worden georganiseerd voor maximaal 6 deelnemers per cursus. Zou leuk zijn als we dat binnen de eigen club ook zouden kunnen organiseren.
wil
105,2 kW
Berichten: 727
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:01
Locatie: Heemstede

Bericht door wil »

dorien schreef:Bedankt voor je uitvoerige uitleg, Rik! Erg handig voor een beginnend Garmin gebruiker (maar wel de tweede 2720 in drie weken tijd. Wij hadden weer eens geluk, maar niet heus!).
Ik heb onlangs Topo kaarten gedownload, de nieuwste van NL, die van Belgie en Duitsland (overige landen zijn ook wel verkrijgbaar maar daar zie ik mezelf voorlopig nog niet rijden). Nu moet ik nog "even" ontdekken hoe je daarmee kunt werken.

Misschien een idee voor de toekomst: een Garmin cursus te geven. Er zijn steeds meer forumleden die tot de aanschaf zijn overgegaan maar het apparaat heel basaal kunnen gebruiken. Ik weet dat dit soort cursussen door Waypoint Notter en Motoport worden georganiseerd voor maximaal 6 deelnemers per cursus. Zou leuk zijn als we dat binnen de eigen club ook zouden kunnen organiseren.
Bij mijn weten kun je met topokaarten geen routes rijden. Er worden geen aanwijzingen gegeven. Het is meer voor de wandelaars en fietsers. Maar waar heb je die gedownload?
Garmin levert nu topokaarten die met mapsource werken.
Karin
105,2 kW
Berichten: 1007
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 14:48
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Karin »

Lijkt me inderdaad ook vreemd Dorien. Je hebt toch je complete kaartenset tot in detail via Mapsource??
Voordeel van in Limburg wonen is, dat een ritje in de Eifel of Ardennen gewoon een "rit" is en geen "vakantie" :enjoy:
Gebruikersavatar
dorien
105,2 kW
Berichten: 726
Lid geworden op: wo 15 jun, 2005 15:54
Locatie: Zaanstreek

Bericht door dorien »

Wat ik er tot nu toe van heb begrepen is dat je de topokaarten kunt overlappen met de City Navigator kaarten en daarmee gedetailleerder kunt plannen. Maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Ik heb ze alvast op mijn harde schijf staan en kan me er t.z.t. wat meer in proberen te verdiepen.
Ik download deze trouwens vanuit de nieuwsgroepen.
Plaats reactie