Goedkope GPS kan ook wel handig zijn op de motor

Dit forum is uitsluitend voor GPS gerelateerde mededelingen, vragen, suggesties, links naar mooie routes enz.
Plaats reactie
HansP
35 kW
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 apr, 2005 19:36

Goedkope GPS kan ook wel handig zijn op de motor

Bericht door HansP »

De dure Garmin Routeplanners (o.a. Street Pilot) en overige routeplanners zijn prachtige apparaten die veel functionaliteit hebben, robuust en waterdicht zijn. Zelf wacht ik nog steeds op de komst van de TomTom rider om daarna een goede keuze te kunnen maken.

Maar ik kan me voorstellen dat er ook rijders zijn die dergelijke systemen wat te gelikt, of te duur vinden. Die kunnen dan misschien wel veel plezier beleven aan een goedkoper systeem zonder routeplanner.

Op de motor zonder zicht op de zon, in onbekend gebied mis ik voornamelijk de rij-richting
Daarnaast vind ik het prettig om bij problemen altijd mijn exacte positie te weten.


Voor de rij-richting heb ik altijd een kompas bij me, Maar is niet echt handig, want op de motor werkt die niet door het aanwezige metaal.. Moet ik dus stoppen en een paar meter van de motor af gaan staan om weer een globale rij-richting te bepalen.

Een eenvoudige GPS biedt dan uitkomst, die heeft altijd een kompas en geeft de positie.

Zelfs de goedkoopste GPS uit de Garmin Etrex serie (Naam:Euro, prijs 130 euro) heeft dat. Daarnaast kun je ook Waypoints instellen, een tracklog maken en weer thuis met de PC kunt je dan zien waar je hebt gereden.
De Etrex serie (of vergelijkbare andere merken) is vooral bedoeld voor wandelen en fietsen. In de iets duurdere zitten kaarten met daarom grote steden, snel- en provinciale wegen.
Zelf heb ik gekozen voor de Etrex Legend met wat meer geheugen en ook mogelijkheden om een route te maken of te rijden.

Nog enkele bijzonderheden van de Etrexen.
- Etrex is robuust en waterdicht
- Werkt op 2 standaard batterijen (minimaal 8 uur), maar kan ook met een (dure) kabel op de accu (
- Seriele aansluiting voor communicatie met de computer
- Heeft een basis kaart met snel- en provinciale wegen en steden (De etrex Euro niet)
- Andere detailkaarten van Garmin kunnen ook worden ingelezen, maar zijn door het kleine schermpje niet echt bruikbaar.
- Heeft hele kleine bedieningsknopjes die ik met wat moeite toch met mijn handschoenen aan kan bedienen. Daar heb ik weinig last van omdat ik bijna altijd hezelfde scherm gebruik.
- Ram mount systeem voor de motor kost 45 euro
- Is natuurlijk ook zeer geschikt voor wandelen en fietsen.


Hans de Pater

ps. Ik heb geen aandelen bij Garmin, maar de Etrex Legend is de enige waar ik ervaring mee heb.
Gebruikersavatar
Erik
105,2 kW
Berichten: 241
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Erik »

Beste Hans,

Ik werk inmiddels (zie http://www.citynavigators.com) een dik jaar met de Etrex Legend C (jij hebt ook de C ga ik vanuit).

Het is een fantastisch apparaat voor de fiets. Ik begrijp dat jij er blij mee bent voor de motor, voor mij is dat te klein. Zowel kwa geheugen als kwa bediening als kwa scherm.

Hij werkt tot 36 uur op twee AA batterijen als je de backlight op vol hebt staan maar zo ingesteld dat het licht uitgaat na 30 seconden. Als er weer een aanwijzing is gaat het licht automatisch aan.

- Ram mount systeem voor de motor kost 45 euro .
Ik heb hem vorige week, in afwachting van mijn 2720, met een fietsclip van Garmin € 7,00, op het stuur gemonteerd.
Dat gaat goed als je geen tanktas hebt, Want dan past het niet.

Zoals je al zei, ht zijn hele sterke apparaten, Ik heb er nu 20. Het enige dat "stuk" kan gaan is dat de rubber rand loslaat. Dan moet je even met Sailtron in Houten bellen (de importeur) en een afspraak maken. Dan kan je op de reparatie wachten. Ze rukken de rubber rand eraf en zetten er een nieuwe op. Zo gepiept. Dus niet naar je dealer brengen en dat zij het opsturen. Dat duurt veel te lang.

Veel plezier ermee.

erik
Plaats reactie