De weg kwijt

Dit forum is uitsluitend voor GPS gerelateerde mededelingen, vragen, suggesties, links naar mooie routes enz.
Plaats reactie
Rik
Site Admin
Berichten: 1075
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 22:48
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

De weg kwijt

Bericht door Rik »

De weg kwijt (column uit Promotor augustus 2005)

Prachtige vinding, hoor, de GPS voor op de motor. Maar er gaat ook veel door verloren. Ik bedoel dan vooral de ontmoetingen met voorbijgangers om de weg te vragen. Dat kon altijd leiden tot een uitnodiging bij mensen thuis, een goede maaltijd of een verblijf in de hooiberg met een boerenmeid. Tenminste, daar hoopte je op. In werkelijkheid liep het altijd anders. Meer zoals het mij vorige week in het hoge noorden van Nederland verging:

Middenin de weilanden was ik totaal de weg kwijt. Bij een T-splitsing stapte ik af, pakte de kaart erbij en begon te zoeken. Ik had nog steeds geen flauw idee. Maar drie fietsers, duidelijk van agrarische herkomst, boden hulp aan. Althans, daar leek het op. 'Awedahewadah?' zei de langste van de knoestige mannen en bleef me vragend aankijken.

`Ik wil naar Delfzijl', zei ik. `Moet ik hier dan naar rechts?'
'Ojeuuh', zei hij. `Wah dop doep dwop mwip wup wirdum, nou.'
`Wat zegt u?' zei ik.
'Aseit wah dop doep dwop mwip wup wirdum, rutteldeprut sprot.'
In gedachte spoelde ik de woorden terug en speelde ze achterstevoren nog eens af. Meer dan een imitatie van een slechtlopend motorblok kon ik er niet van maken. Met een blik die `kan jij hier een touw aan vastknopen?' uitdrukte, staarde ik naar fietser nummer twee. Die zei ongeveer: 'Wubbe addeseit wah dop urp komme binne, dorste blup wirdum gange frot.'

Glazig keek ik nummer drie aan en zei: `En als ik hier naar links ga?'
'Lins? Nei astebus winne weer, owop lullens appe garrelweer iep niet piep', zei nummer drie.
Sporen van koeienmest op hun kleding en fietsen wezen in een andere richting, anders zou ik zweren dat ik de weg had gevraagd aan drie bewoners van de planeet Triton-Z.
`Sorry, maar ik versta er echt helemaal niets van. Ik kom hier niet vandaan', zei ik op docerende toon. `Ik. Uit. Randstad. Heel ver hiervandaan. Zes miljoen lichtjaar.' `RANSTAH? RANSTAH? HOEWAHADADADA? OEWAH KAWWOE BIETER BINNE, NIPNIPNIP TOET', ketste nummer een terug, die net als ik tekenen van irritatie begon te vertonen. Nummer twee spuugde vlak voor mijn voeten een klodder op de grond.

Dit ging de verkeerde kant op. Ik moest een list verzinnen om uit de impasse te raken.
`Do you speak English?' schoot me te binnen.
Even bleef het stil. Toen riep de eerste op hoge toon uit: 'Noe, tsal toh nie mooier moetn wordn!'
`Nee, mooier mottet toh nie wordn', bevestigde de tweede op nog hogere toon. `Arrogante klootzak', voegde de derde eraantoe.
`Nou spreekt u ineens toch bijna verstaanbaar Nederlands!' zei ik. Maar het was te laat voor complimenten. Diep beledigd stapten de mannen op de fiets. Tot aan de, horizon zag ik ze wegwerpgebaren maken. Ik mocht van geluk spreken dat ze niet gewelddadig werden.

Van mij dus voorlopig geen romantische verhalen over reizen met een landkaart. Want voor je het weet heb je een hooivork tussen je ribben. De ontmoetingen met die schilderachtige platpraters kunnen me gestolen worden. Ik ga een GPS kopen.
Karin
105,2 kW
Berichten: 1007
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 14:48
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Karin »

:D :laughing5:
Voordeel van in Limburg wonen is, dat een ritje in de Eifel of Ardennen gewoon een "rit" is en geen "vakantie" :enjoy:
Gebruikersavatar
mxtr
105,2 kW
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 03 nov, 2004 20:15
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door mxtr »

LOL, ben je ineens allochtoon in je eigen land...
Voelt zich even de eerste man op de maan..... met robocop poot, en mini-hummer
Plaats reactie