Vergelijkingstest Bridgestonebanden BT-010/BT-014

een verzameling testrapporten
Plaats reactie
forummaster

Vergelijkingstest Bridgestonebanden BT-010/BT-014

Bericht door forummaster »

Vergelijkingstest Bridgestonebanden BT-010/BT-014 over 3887 km bij twee Fazer 1000 motoren.
(verhaal geschreven na evaluatie bij Bridgestone op kantoor te Moerdijk op 12 juli j.l.)


Beste Fazeristen,

Hier is hij dan, de beloofde vergelijkingstest tussen de Bridgestone BT-010 en de BT-014. Ik ga heel even terug naar het begin.

Door het zoeken naar informatie bij de bron over wat waar is en wat niet qua banden, kwam ik begin dit jaar in contact met Bridgestone die ik vertelde dat we met twee Fazer 1000 motoren naar de Dolomieten zouden gaan. Bridgestone was op dat moment al op circuits bezig de nieuwe BT-014 te testen die de BT-010 en de BT-012 sinds juli dit jaar vervangt. De nieuwe BT-014 werd al wel op sommige nieuwe motoren standaard gemonteerd maar was officieel nog niet los verkrijgbaar. Omdat de meeste kilometers door de meeste motorrijders op de openbare weg worden gereden leek het Bridgestone een goed idee om een test te doen met twee identieke motoren qua vermogen en twee rijders qua rijstijl. Op het circuit had de nieuwe BT-014 zich allang bewezen dus is het interessant voor de grootste groep onder motorrijders om eens te kijken wat de band onder meer realistische/dagelijkse omstandigheden doet. (hoewel je natuurlijk niet dagelijks in de Dolomieten zit, zou wel lekker zijn!)

3887 km rolden er onder onze wielen door, waarbij Nicolette en ik regelmatig van motor wisselden om een goede indruk te krijgen van de verschillen, want iedereen kan een bepaald gevoel anders uitleggen.

Na 1000 km autobahn en 2800 km provinciale wegen en de meest mooie, maar ook steile bergpassen konden we een zeer goed beeld krijgen van de verschillen en ook (helaas) de eigenschappen in de regen (1000 km….zucht) vergelijken.

We reden beiden met een bandenspanning van 2.5 voor en 2.9 achter en de banden waren bij aanvang van de test allemaal gloednieuw met 0 km op de teller.

De “oude“ BT-010 is altijd al een goede band geweest waarover niets te klagen viel alleen kwamen er in vergelijk met de nieuwe BT-014 wat opmerkelijke verschillen te voorschijn.

De BT-10 voorband cupped (hakerig slijten) enorm in de bergen door veelvuldig en steil naar beneden afremmen. Kon je er normaal gesproken makkelijk 10000 km mee halen, de Dolomieten hebben dit kilometrage gehalveerd.

Over dezelfde kilometers is er bij de BT-014 voorband nauwelijks sprake van slijtage, cuppen gebeurt totaal niet en de grip is, net als de BT-010 overigens, erg goed. Bij nu 4000 km is er pas een 30% slijtage waarneembaar, dus een levensduur van 11000 á 12000 km lijkt realistisch.

Bij warm weer zie je de BT-010 achterband al gauw rullen terwijl de BT-014 dat helemaal niet doet en een zeer gelijkmatig slijtageverloop heeft. Ik verwacht bij een Fazer 1000 een levensduur van ruim 9000 km en misschien wel 10 á 11000 km voor de BT-014 achterband als je wat gematigder rijdt dan wij hebben gedaan.

Wat heel erg opvalt is het verschil qua insturen en op lijn blijven. De BT-010 was in mijn ogen de perfecte band en voelde op de Fazer 1000 altijd erg zeker aan. Nu in vergelijk met de BT-014 voel je dat de BT-010 voorband wat nadrukkelijker ingestuurd moet worden en dat de motor soms wat naar buiten loopt. De BT-014 heeft daar totaal geen last van en stuurcorrecties in bochten gaan met de BT-014 veel makkelijker en ook richt de motor zich met remmen in een bocht veel minder snel op en links/rechts-combinaties zijn een feest! Het lichtere sturen van de BT-014 voorband is overigens iets waar je even aan moet wennen. In het begin gaf het me een gevoel van onzekerheid, terwijl je als je er eenmaal aan gewend, en dat gaat vlug, enorm prettig kunt sturen met deze band.

Er waren ook verschillen te constateren die niet negatief waren, maar wel opmerkelijk. In de Dolomieten zaten we qua temperatuur continu tussen de 3 en de 13 graden, best wat fris dus en regen en smeltwater maken het er bij die temperaturen ook niet beter op.

De grip bij koud regenweer van de BT-014 achterband was duidelijk wat minder dan de BT-010 achterband. Ik heb vanuit Italië Bridgestone hierover gebeld en die stelden dat ik als experiment de banden spanning van de BT-014 kon proberen te verlagen, maar dat ik daar niet te veel van moest verwachten i.v.m de constructieverschillen van de banden. Normaal heeft een verlaging van de bandenspanning tot gevolg dat de band meer vervormt en daardoor meer inwendige warmte ontwikkelt. Het karkas van de BT-014 is stijver geconstrueerd voor meer feedback en stabiliteit (wat dus met onze bevindingen klopt) en voor een gelijkmatigere slijtage.

Uiteindelijk hebben we de banden dus weer op de normale spanning gezet. Bergop accelererend kon ik Nicolette die met de BT-010 reed met “mijn” BT-014 niet bijhouden (bij koud regenweer dus) en zette de band achter vaak een stapje opzij of spinde door terwijl de 010 geen krimp gaf.

Ook de opwarmtijd alvorens je er het gas op kunt zetten duurt wat langer. De regengrip bij een buitentemperatuur van 15 graden of hoger heb ik helaas niet kunnen testen omdat het steeds kouder was maar ik geloof er absoluut in dat die grip goed is.

Bridgestone liet in en grafiekje zien dat de meeste test vanaf 15 graden een duidelijk grip verschil laten zien in het voordeel van de 014 en ik geloof dat ook. Zo zie je dat bij stevig bochtenwerk met 25 graden de BT-010 het qua slijtage behoorlijk te verduren krijgt en de BT-014 totaal niet lijkt te slijten. Overigens rijden de meeste motorrijders ook pas als de temperatuur zo’n 14 á 15 graden is, dus is zo’n grafiek ook best realistisch.

Als ik punten zou moeten geven zou de regengrip voor de BT-010 een 9 geven en de BT-014 een 8 dus zo dramatisch is het niet. Ik denk dat je het verschil bij koud weer in de regen ook niet merkt bij een motor met minder koppel onder normale omstandigheden (in ieder geval geen 18% bergop/af). Als je dit weet is het gewoon een kwestie van er rekening mee houden, maar niet meer dan dat.

Al met al dus een prima gelegenheid om banden een echt goed te testen. Beide types zijn niet gevoelig voor lengterichels en ook blijven ze bij snelheden van meer dan 250 km/h op de teller superstabiel.

Mijn eindconclusie is dan ook dat de BT-014 en perfecte opvolger is van de BT-010/BT012 met een goede grip, zeer goede feedback en een prima levensduur en dat laatste zeker qua voorband.

Als laatste wil ik nog iets vermelden wat uit het gesprek met Bridgestone naar voren is gekomen. Wat nu volgt is bedoeld om rust te brengen betreffende de steeds weer opnieuw oplaaiende discussies.

De BT-020 is een sportieve toerband, met nadruk op toer! Ook ik heb met een BT-020 combinatie gereden in voorgaande jaren en het is een fantastische band met een enorme levensduur en goede grip …………….,als je hem gebruikt waarvoor hij ontworpen is n.l. sportief toeren en niet waanzinnig jakkeren! De een is tevreden over de sportieve eigenschappen van de BT-020 en de ander juist weer niet! De compound is voor alle maten hetzelfde dus voor een 600 cc met een kleiner vermogen en koppel hetzelfde als voor een kanon met 160 pk en een torenhoog koppel.

Realiseer je dat als je met een 1000 cc maar matig gas geeft, je vaak al meer koppel genereert als een 600cc waarmee je stevig aan het gassen bent. Aan de grip van banden komt een keer een eind. Juist daarom zie je ook verschillen in meningen en dat mag, maar nu is het ook duidelijk waarom. Waar de grip van de BT-020 bij een 600 of 750 nog ruim voldoende is kan het bij hoogvermogende motoren net of veel te weinig zijn. Volgens Bridgestone is het raadzaam om een band te kiezen die bij JOUW motor maar vooral bij JOUW rijstijl past. De vaak tegenstrijdige eisen zijn een probleem voor bandenconstructeurs. Wil je veel grip dan heb je een zachtere band nodig die harder slijt. Wil je levensduur dan heb je een hardere compound maar minder grip. Als iemand beweert dat de BT-020 net zoveel grip heeft als de BT-010 of nu BT-014 heeft hij gewoon ongelijk dus. Op een 600 cc zal het verschil door het koppel en het vermogen tussen die twee types niet heel groot zijn, maar op bijvoorbeeld een 140/180 pk kanon gaat ieder vergelijk mank. Het is dus niet realistisch om te gaan boenderen met een BT-020 en dan te klagen over de grip. Zo is het dus ook niet realistisch om alles uit je motor te persen met sportbanden en te klagen over de levensduur. Weet met wat voor banden je rijdt en pas je rijstijl en zeker je eisen hierop aan. Als laatste is er uiteraard nog een verschil waarneembaar bij motorrijders over wat sportief rijden is. Sommige denken sportief te rijden terwijl het eigenlijk wel meevalt, terwijl een ander denkt dat hij/zij aan het toeren is terwijl het misschien erg hard gaat.

Hierbij bedank ik Bridgestone voor de gelegenheid om de door hun gesponsorde BT-014 banden te testen en voor de vele leerzame informatie en de prettige ontvangst die ik van hen mocht ontvangen.

Ik hoop, Fazeristen dat ik alles zo goed mogelijk verwoord heb in mijn zoektocht om jullie zoveel mogelijk bruikbare informatie te geven.

Met vriendelijke Fazergroet,
Michel SilverTip
Gebruikersavatar
Stampie
105,2 kW
Berichten: 357
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 22:36
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Vergelijkingstest Bridgestonebanden BT-010/BT-014

Bericht door Stampie »

forummaster schreef:
Mijn eindconclusie is dan ook dat de BT-014 en perfecte opvolger is van de BT-010/BT012 met een goede grip, zeer goede feedback en een prima levensduur en dat laatste zeker qua voorband.


Born to perform:
De nieuwe BT-014
Wat schrijft de pers over Bridgestone's nieuste sportband?
Bovenstaand stukje (quote) staat met kop: "All fazer Club Nederlands" in de laatste MotoPort magazine Jaargang 7, nummer 1, lente 2005.

Michel (Silvertip), je wordt nu al tot de internationale vakpers gerekend!!!!

Gerard
Gebruikersavatar
Spider
105,2 kW
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 9:47

Bericht door Spider »

Zoals als ik in dat andere topic ook al riep: "onze" Silvertip wordt nog eens beroemd :D
Always look on the bright side of life!
Plaats reactie