FZX 750 loopt slecht

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
TheoV
25kW
Berichten: 3
Lid geworden op: do 18 feb, 2016 19:05
Locatie: Enschede

FZX 750 loopt slecht

Bericht door TheoV »

Hallo mijn naam is Theo
ben sinds kort in het bezit van een fzx 750 1991
deze motor heeft enkele jaren niet gelopen
en heeft enkele problemen
wie kan mij daar mee helpen

1 motor loopt niet stationair
2 loopt op 3 cilinders
3 aansluiting van bougie kabels op bobine waar zit welke cilinder op welke bobine.

heb het volgende al gedaan

bougies vervangen, carburateurs gedemonteerd en gereinigd
bougie kabels gecontroleerd vonkt bij alle 4 bougies


mvg Theo
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: FZX 750 loopt slecht

Bericht door SilverTip »

Beste Theo,

Altijd moeilijk om vanachter een laptop te analyseren waar het probleem zou kunnen zitten.
Je hebt zelf al veel nagekeken, omdat ik de motor niet ken kan ik je niet vertellen welke bougie-kabel bij welke cilinder hoort.
Langdurige stilstand is nooit goed en zeker niet met oude benzine.

Je hebt de carburateurs gereinigd maar weet je zeker dat de sproeiers echt goed schoon zijn geworden.
Benzine gaat "vergommen" er blijft een plakkerige substantie over in kleine kanalen die je er niet zomaar even uit hebt.
De sproeiers die verantwoordelijk zijn voor het stationair lopen lijken me niet helemaal open te zijn.
Tevens zou je kunnen kijken of de motor benzine genoeg krijgt. Ik ken het model niet maar indien er nog een benzinekraan aanwezig is,
kan ook deze verstopt zijn, net als de brandstofpomp indien aanwezig.

Giet in ieder geval Forté reiniger in de tank wat oude benzine-restanten helpt oplossen.
Tevens is er een reiniger voor in je blok. Alleen schone olie is na langdurige stilstand niet voldoende.
Ook van Forté kun je dit aan de olie toevoegen, de motor op temperatuur laten komen en direct daarna olie + filter verversen, ook als dit net gebeurd is.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

Met vriendelijke motorgroet,

Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
TheoV
25kW
Berichten: 3
Lid geworden op: do 18 feb, 2016 19:05
Locatie: Enschede

Re: FZX 750 loopt slecht

Bericht door TheoV »

Hallo Michel,

bedankt voor je reactie,

ik heb al carburateur en motor reiniger gebruikt op de manier zoals je omschrijft

ik ga morgen toch eens kijken naar andere bougie kabels, want wat mij opvalt is
dat er een terugslag komt in 1 van de carburateurs.
of eventueel kijken naar andere bobine's.

mvg Theo
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: FZX 750 loopt slecht

Bericht door SilverTip »

TheoV schreef:Hallo Michel,

bedankt voor je reactie,

ik heb al carburateur en motor reiniger gebruikt op de manier zoals je omschrijft

ik ga morgen toch eens kijken naar andere bougie kabels, want wat mij opvalt is
dat er een terugslag komt in 1 van de carburateurs.
of eventueel kijken naar andere bobine's.

mvg Theo
Hallo Theo, de terugslag kan te maken hebben met het feit dat een klep niet goed sluit vanwege aanzetting (aangekoekt roet) op een klepzitting. Dat is op zich geen ramp, maar dat verdwijnt of alleen door sleutelen, of je maakt een goede kans dat dit wanneer de motor eenmaal wat langer loopt met een reiniger in de benzine en goed heet wordt verdwijnt.
Nieuwe bougiekabels is altijd een goed plan wanneer een motor zolang stil heeft gestaan.

Ik ben benieuwd en lees graag wanneer het opgelost is.

Weet niet of je al lid bent, maar het zou leuk zijn wanneer je je bij ons aan zou sluiten.

Gr,

Michel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
TheoV
25kW
Berichten: 3
Lid geworden op: do 18 feb, 2016 19:05
Locatie: Enschede

Re: FZX 750 loopt slecht

Bericht door TheoV »

Hallo Michel,

probleem is opgelost,

twijfelachtige bobine van 2e cilinder, heb bobine en kabels vervangen en loopt nu redelijk goed
krijg vandaag nog nieuwe inlaatrubbers binnen en dan denk ik na een goede lange proefrit de mor wel goed loopt.
Ga de carburateurs nog even synchroniseren en dan de motor verder klaar maken.

Bedankt voor je adviezen.

mvg Theo
Plaats reactie