Remblokken vervangen

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Freaky Frank
72 kW
Berichten: 95
Lid geworden op: za 06 jun, 2009 9:05

Remblokken vervangen

Bericht door Freaky Frank »

Ik zou graag mijn remblokken achteraan zelf willen vervangen. Vind er nergens een filmpje van terug. Iemand die een filmpje kan delen of mij enige duidelijke uitleg :-) kan geven ?

Grtz
FF
Better 1 bike on the ground that 10 in the air

FZ6-S, bj 2005, Bos uitlaat, K & N luchtfilter, Viper zadel, Stebel claxon, Garmin Zumo 595 ...
Gebruikersavatar
Fuel Supply
105,2 kW
Berichten: 275
Lid geworden op: do 10 mar, 2011 13:23
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Fuel Supply »

Hoi Frank, kom morgen gezellig naar EttenLeur en rijdt de toerrit mee ...... :enjoy:
Zullen we je tijdens de pauze even uitleggen hoe het moet :evil3:
Piece of cake. Wel zwarte klauwen. ;-) Karweitje van 10 minuten. Tenzij je op de rempedaal trapt als de blokken eruit zijn en dan de cilinders te ver uitperst .... Than you're fucked ... :dontknow:
Tot morgen, of anders suc6!

Grtz, Willem :pirate:
Haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
Freaky Frank
72 kW
Berichten: 95
Lid geworden op: za 06 jun, 2009 9:05

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Freaky Frank »

Ik zal eens waaien uit de verte want ik lig morgen op het strand in Koudekerke :toothy8:
Better 1 bike on the ground that 10 in the air

FZ6-S, bj 2005, Bos uitlaat, K & N luchtfilter, Viper zadel, Stebel claxon, Garmin Zumo 595 ...
Gebruikersavatar
Freaky Frank
72 kW
Berichten: 95
Lid geworden op: za 06 jun, 2009 9:05

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Freaky Frank »

Ben er dus niet geraakt dus nu weet ik het nog niet hoe eenvoudig ik de remblokken kan vervangen ;-)
Better 1 bike on the ground that 10 in the air

FZ6-S, bj 2005, Bos uitlaat, K & N luchtfilter, Viper zadel, Stebel claxon, Garmin Zumo 595 ...
Gebruikersavatar
Fuel Supply
105,2 kW
Berichten: 275
Lid geworden op: do 10 mar, 2011 13:23
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Fuel Supply »

Freaky Frank schreef:Ben er dus niet geraakt dus nu weet ik het nog niet hoe eenvoudig ik de remblokken kan vervangen
Het eenvoudigst is ZELF naar de Yamaha dealer rijden en het daar te laten doen ... :dontknow: :-" maar dat bedoel je niet hè Frank? :tongue3:

Ik heb een S2, maar de achterrem-unit is hetzelfde als de jouwe.

Draai eerst met een platte schroevendraaier de schroef iets los die door de oogjes van de remblokken zit (nu kan je daar nog iets meer kracht op zetten dan verder in het proces) Draai de 2 zwarte zeskantbouten los (sleutel 12 en 14) waarmee de remcilinder vastzit op de onderplaat en til het hele blok van de remschijf af en draai hem ruim een kwartslag naar je toe zodat je erin kunt kijken. (voorzichtig om de remslang/leiding niet te beschadigen) Draai nu de hele schroef eruit en haal de oude blokken eruit. Spuit wat WD40 of Brake-cleaner op het binnengedeelte, laat het een half minuutje inwerken en maak de binnenkant schoon. Zeker de zuigers niet vergeten. Controleer of BEIDE zuigers makkelijk in en uitgaan, en dat er niet maar ééntje werkt. Door de ene zuiger in te drukken komt de andere naar buiten. Maak de zuigers ook vrij van gedroogde randjes vettigheid/remstof. LET OP: kijk uit dat de zuigers niet TE ver uit hun zitting komen, die krijg je zelf niet meer terug als ze eruit zouden ploppen.
Als alles schoon is de nieuwe blokken plaatsen en met de schroef losjes vastzetten. Ze kunnen maar op 1 manier, de "achterkant" van de blokjes vallen in hun zitting (zitten maar aan 1 kant vast). Voorzichtig over de remschijf schuiven en alles weer vastzetten. Even wiel een zetje geven terwijl motor op de middenbok staat en controleren of alles nog werkt zoals het hoort. Klaar =D>

Tip, neem met je telefoon een paar simpele detailfoto's bij diverse demontage-stappen. Die kunnen bij twijfel tijdens het opbouwen heel plezant zijn .... :-k :cheers:

Nogmaals succes, Willem :pirate:
Haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: Remblokken vervangen

Bericht door SilverTip »

Fuel Supply schreef:
Freaky Frank schreef:Ben er dus niet geraakt dus nu weet ik het nog niet hoe eenvoudig ik de remblokken kan vervangen
Het eenvoudigst is ZELF naar de Yamaha dealer rijden en het daar te laten doen ... :dontknow: :-" maar dat bedoel je niet hè Frank? :tongue3:

Ik heb een S2, maar de achterrem-unit is hetzelfde als de jouwe.

Draai eerst met een platte schroevendraaier de schroef iets los die door de oogjes van de remblokken zit (nu kan je daar nog iets meer kracht op zetten dan verder in het proces) Draai de 2 zwarte zeskantbouten los (sleutel 12 en 14) waarmee de remcilinder vastzit op de onderplaat en til het hele blok van de remschijf af en draai hem ruim een kwartslag naar je toe zodat je erin kunt kijken. (voorzichtig om de remslang/leiding niet te beschadigen) Draai nu de hele schroef eruit en haal de oude blokken eruit. Spuit wat WD40 of Brake-cleaner op het binnengedeelte, laat het een half minuutje inwerken en maak de binnenkant schoon. Zeker de zuigers niet vergeten. Controleer of BEIDE zuigers makkelijk in en uitgaan, en dat er niet maar ééntje werkt. Door de ene zuiger in te drukken komt de andere naar buiten. Maak de zuigers ook vrij van gedroogde randjes vettigheid/remstof. LET OP: kijk uit dat de zuigers niet TE ver uit hun zitting komen, die krijg je zelf niet meer terug als ze eruit zouden ploppen.
Als alles schoon is de nieuwe blokken plaatsen en met de schroef losjes vastzetten. Ze kunnen maar op 1 manier, de "achterkant" van de blokjes vallen in hun zitting (zitten maar aan 1 kant vast). Voorzichtig over de remschijf schuiven en alles weer vastzetten. Even wiel een zetje geven terwijl motor op de middenbok staat en controleren of alles nog werkt zoals het hoort. Klaar =D>

Tip, neem met je telefoon een paar simpele detailfoto's bij diverse demontage-stappen. Die kunnen bij twijfel tijdens het opbouwen heel plezant zijn .... :-k :cheers:

Nogmaals succes, Willem :pirate:
Goh Willem, ben trots op je :notworthy: :thumbleft:
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Gebruikersavatar
Freaky Frank
72 kW
Berichten: 95
Lid geworden op: za 06 jun, 2009 9:05

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Freaky Frank »

amai dat was ingewikkeld, ik kreeg niks los en heb er Zwarte Piet handen aan overgehouden oh ja dat mogen we niet meer zeggen in Nederland :toothy5: :toothy5: :toothy5:

nee serieus , de "handleiding" van Willem was perfect, als je het kent is het poepsimpel , de Zwarte Piet handen zijn intussen gewassen :-D

thx Willem :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz
FF
Better 1 bike on the ground that 10 in the air

FZ6-S, bj 2005, Bos uitlaat, K & N luchtfilter, Viper zadel, Stebel claxon, Garmin Zumo 595 ...
Plaats reactie