1e Versnelling FZ6 slipt terug in Neutraal?

vragen en tips over het onderhoud aan de Fazer. En als je eventueel een probleempje tegenkomt mag je dat hier natuurlijk ook melden.
Plaats reactie
Rollingstone
35 kW
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 16 aug, 2015 21:13
Locatie: Utrecht

1e Versnelling FZ6 slipt terug in Neutraal?

Bericht door Rollingstone »

Hoi!
Nu ik toch bezig ben, vraag ik meteen maar raak :-"

Ik heb mijn FZ6 net gekocht, dus ik ben nog wat onwennig, maar het komt ongeveer in 50% van de gevallen dat ik naar de 1 schakel voor dat hij terugschiet in neutraal. Ook als ik flink heb doorgetrapt (omdat ik het inmiddels wel een beetje verwacht). Maar het is erg irritant, natuurlijk als je denkt gas te kunnen geven en je komt niet vooruit. Man bij de motorzaak zei dat hij het niet gemerkt had met proefrijden. Ik twijfel ook wel een beetje aan mijn eigen schakelvermogens, maar tegelijkertijd: ik let er echt op en het is zelfs wel eens voorgekomen dat ik schakelde, lichtje bleef uit en vlak daarna (onkoppelt en wel) gaat het neutraal lichtje aan!

Ligt dit aan mij, is de Fazer hier gevoelig voor of is er iets technisch niet in orde (en wat zou dat kunnen zijn)?

Vriendelijke groet,
Victor
Rollingstone
35 kW
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 16 aug, 2015 21:13
Locatie: Utrecht

Re: 1e Versnelling FZ6 slipt terug in Neutraal?

Bericht door Rollingstone »

Even een update: teruggegaan naar Hofland motoren waar ze al snel vaststelden dat de versnelling tegen de Jiffy schroef aan zat. Was een kwestie van stellen en nu is er meer ruimte voor de koppeling. Blijft af en toe nog wel lastig om in de 1 te krijgen, maar dat reken ik onder het "motor-gevoel". Hij knalt er tenminste niet meer spontaan uit.

:enjoy:
Victor
Gebruikersavatar
SilverTip
110,3 kW
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 01 nov, 2004 22:06
Locatie: Tilburg

Re: 1e Versnelling FZ6 slipt terug in Neutraal?

Bericht door SilverTip »

Hallo Victor

De meeste motoren schakelen niet gemakkelijk naar de 1ste versnellng en in jouw geval was er dus een duidelijke oorzaak die gelukkig gevonden is door jouw dealer.

Het is van belang dat je de bak de tijd geeft, naar de 1ste versnelling moet je soms echt een beetje doordrukken, maar doe dit vooral langzaam zo dat de tandwielen ook de kans krijgen om in elkaar te schuiven. Het is wel van belang dat je de koppeling ver genoeg inknijpt, let daar ook even op wanneer je het probeert. Tijdens het opschakelen naar de overige versnellingen is dat net zo heel erg van belang, maar naar de 1ste zeker. Tevens wil de bak ook moeilijk naar de 1ste wanneer je nog niet stilstaat, een beetje tussengas kan dan helpen.

Gr,

Mchel
Leven in het moment, reizen en samen genieten, morgen kan het ineens anders zijn.....
Gebruikersavatar
FZ6Fazer/blacky
105,2 kW
Berichten: 171
Lid geworden op: di 24 mei, 2005 20:35
Locatie: Pijnacker-Nootdorp

Re: 1e Versnelling FZ6 slipt terug in Neutraal?

Bericht door FZ6Fazer/blacky »

Ik schakel zoveel mogelijk als ik stil sta naar 1e versnelling, is gewoon beter voor de bak :notworthy:


Jan
Afbeelding
Plaats reactie